Häst som hostar

Jag har en hosthäst. Han fick symtom som 14-åring när han stod i utebox på dammig halm med tidvis mögligt hösilage. Dumma matte fattade inte bättre på den tiden.

Flyttade till inomhusstall med bra hösilage. Han står på halmpellets och övriga hästar står på halm. Han Blev Symtomfri utan behandling men är Fortfarande extremt känslig och reagerar på minsta lilla. Förutom damm från foder och strö blir han hostig vid väderomslag/fuktig luft.

Halm är strikt förbjudet, till och med jag blir irriterad i halsen av halm, trots bra kvalitet utan synligt damm. På grund av känsligheten för fukt är inte lösdrift det bästa för min pålle på vinterhalvåret utan då mår han bättre inomhus med värmefläkt.
 
Du skriver att den äter hösilage. Vad är det för hösilage? Tyvärr är många av de plastade balar som hästfolk använder snarare att beteckna som plastat hö än något annat. I dessa balar är min erfarenhet att möglet frodas friskt men att ytterst få förstår att det ens finns något där och om de ser det så kallas det "jäst". Nej jäst växer inte i så torr miljö och den är framförallt inte luddig. Utseendemässigt kan det enda som syns p fodret vara att det ser aningens mer kompakt ut på de ställen som är drabbade. Det lukat enligt mig vidrigt av detta mögel men inte alls som det grön mögel som frodas i höbalar.
Även halm är en stor bov i dramat.
Jag höll min hosthäst, inte lika påverkad som din, i form med ensilage, torvbädd, mycket utevistelse senare även utebox och slemlösande örter.
 
"kul" (i brist på bättre ord. Intressant? skönt?) att läsa andras erfarenheter och att det ändå gått bra för era hästar. Man går ju gärna händelserna i förväg och målar upp världens skräckscenario:o Eftersom förändringarna visade på bronkit testar vi först kortison och slemlösande tre veckor (sputolysin + equisolon), slemlösande 2 x dag och kortison 1 x dag. Blev det inte bättre/bra skulle hon få en inhalator. Håller verkligen tummarna för att det hjälper för stackarn går och hostar i hagen/av att skrittas just nu och det gör ont i hela mig.

Exakt vad för hösilage hon får har jag dålig koll på men det är av bra hygienisk kvalitet då det ges till dels travhästar som tävlas på hög nivå samt att någon av dessa har haft problem med hosta innan. Vi är alltså jättenoga med kvalitén på hösilaget, är det minsta tecken på att balen är dålig kasseras hela. Hon flyttade ut på lösdrift vid årskiftet, innan dess stod hon på utebox med samma halm som är i ligghallarna nu. Hon har alltid stått på halm, så det är ju inget nytt men såklart kan allergier och överkänslighet dyka upp senare också. 😊
 
Snart har det gått tre veckor med kortison + slemlösande. Hostan är generellt sett bättre, men tycker allmäntillståndet inte är förändrat. Hon blir trött snabbt. Upplever att hon gäspar mycket mer (för att syresätta sig?) och skakar mycket på huvudet vid motion. Får se vad vet. säger nu efter behandlingen avslutats. :(
 
Snart har det gått tre veckor med kortison + slemlösande. Hostan är generellt sett bättre, men tycker allmäntillståndet inte är förändrat. Hon blir trött snabbt. Upplever att hon gäspar mycket mer (för att syresätta sig?) och skakar mycket på huvudet vid motion. Får se vad vet. säger nu efter behandlingen avslutats. :(
Huvudskakningarna känner jag igen. Även överdrivet frustande (inte välbehagsfrustande, utan "jag-har-nåt-i-näsan/halsen"-frustande.

Nu är din häst bara sju år, men du kan ändå bolla med veterinären om det kan vara värt att ta blodprov för PPID. Åtta år var den yngsta häst som min veterinär provtagit positivt. Om hästen har både luftrörsbesvär och tidig PPID är det inte konstigt om behandlingen ger begränsad effekt.
 
Huvudskakningarna känner jag igen. Även överdrivet frustande (inte välbehagsfrustande, utan "jag-har-nåt-i-näsan/halsen"-frustande.

Nu är din häst bara sju år, men du kan ändå bolla med veterinären om det kan vara värt att ta blodprov för PPID. Åtta år var den yngsta häst som min veterinär provtagit positivt. Om hästen har både luftrörsbesvär och tidig PPID är det inte konstigt om behandlingen ger begränsad effekt.
Ska absolut checka det! Tack för input! Veterinären tycker det är jättekonstigt att hon fått bronkit, så kan ju verkligen vara relevant att kolla PPID
 
Ska absolut checka det! Tack för input! Veterinären tycker det är jättekonstigt att hon fått bronkit, så kan ju verkligen vara relevant att kolla PPID

Berätta gärna hur det går för er och vad veterinären säger, @miniola . Hos min häst ser jag tyvärr tecken på att tröttheten är tillbaka. Knappt två månader fick han vara pigg efter inhalatorbehandlingen. Vet inte vad nästa steg är, men klart är att vi måste tillbaka till kliniken.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
830
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hästen var på klinik i onsdags pga att hon upplevts orkeslös, flåsig och matt. Försämrats under sista två månaderna, innan var hon i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 177
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp