Häst som hotar i hagen

Idag gav vi genne godis, släppte lös igen och gick för att hämta en annan häst. Hon följde efter och tiggde godis. När det stod klart för henne att hon inte skulle få mer travade hon framför oss, vände rumpan till och slog. Inte hotade, slog. Vi fick springa ifrån henne och hon slutade inte trava efter, vända rumpan åt och slå förrän vi närmade oss öppningen på hagen. Då gick hon tillbaka till flocken.

Det blir alltså inget mer godis någonsin.
En bra illustration tycker jag till att man inte kan ge individuella råd så här på ett forum när man inte känner, eller ens har träffat hästen (och ägaren) ifråga. Man kan bara diskutera allmänt om ämnet.
 
Men om man tänker till litegrann. Relationen med en häst ska vara ömsesidig. Likadant som vi inte ska invadera hästens space hur som helst så ska heller inte hästen få klampa på hur som helst. Precis som hästen ska fråga om det är okej att komma nära så ska även vi visa och fråga om vi kan komma nära dom. Det fungerar aldrig när det bara går åt ett håll. Hästar behöver också gränser, vissa mer än andra. Sådana här hästar som är så skarpa måste man ibland vara mer noga med än andra när det gäller det där med vad dom får och inte får göra.

Det handlar inte om att få en robot, det handlar om att hästen ska visa respekt precis som vi gör mot den. Vissa hästar måste man inse är för mycket åt det skarpa hållet för att få lov att göra vad dom vill när dom vill. Sen när relationen är mer satt så kan man ge efter mera på vad dom får och inte får göra.
Självklart är det så. Jag tror bara inte att det blir bra att söka hjälp av någon vars grundfilosofi är helt ur synk med vår.
 
Det beror helt på individ huruvida det är bra eller inte med godis, jag har träffat på hästar som blir fruktansvärt odrägliga och näst intill farliga när godiset är slut. Vissa hästar klarar inte av godis helt enkelt utan att bli för på. Alla hästar fungerar ju olika, vissa klarar av att hantera godis medans vissa inte gör det.
Det beror nog mer på ägaren om hästen blir odräglig. Hästmänniskor har nog i alla tider gett "godis" till sina hästar utan att de blivit tiggiga.
 
Det beror nog mer på ägaren om hästen blir odräglig. Hästmänniskor har nog i alla tider gett "godis" till sina hästar utan att de blivit tiggiga.
Jag tror nog att båda faktorerna kan spela in.
Vi handmatar alla våra hästar med godis i tid och otid. Utom en. För att det spelar ingen roll hur länge vi haft henne, hur trygg hon är med oss, och hur väl vi känner varandra. Ger man henne ett finger tar hon armen. Gärna axeln också.
Hon är jättetrevlig, superintelligent och rolig att umgås med. Men vi kan inte ge henne snacks ur handen hela tiden. Eller vända henne två gånger på samma ställe när vi är ute och rider. Eller låta henne gå lite för fritt och beta under arbete/när hon leds. För då kommer vi ha en fight att ta hela tiden varje gång.
Ingen av våra andra hästar är tiggiga eller blir odrägliga av att överfodras med godisar, stanna och beta då och då, eller få välja ridväg eller vändplan själva ibland. Så jag tror inte att vi är speciellt mjäkiga och dåliga hästägare överlag.
 
Det är ju ett väldigt speciellt sätt att ha häst, som i princip kräver att man har hästarna hemma. Är man ensam om att hantera dem, så kan man säkert på ett annat sätt få in dem i sitt system. Men, många har ju hästarna uppstallade, och då kommer man inte vara den enda som hanterar dem, ensam sköta alla fodringar, osv. Det går ju bra det med, att ha hästen uppstallad. Jag tror inte förutsättningarna för att kunna ta en häst i hagen utan att riskera att bli nersparkad är att man är den enda människa de träffar. Jag tror inte det handlar så mycket om hästens sanna jag och vad man kan se i deras ögon, som att hästen har rutiner och vet vad som förväntas av den. Alla hästar jag har träffat har tyckt om att vara i ett system, där man vet vad som kommer att hända och vad som förväntas. Det viktiga är kanske mindre vilket system det är (där får man väl välja ett som passar en själv), än att det är ett system, och att det är begripligt för hästen. Det brukar de flesta hästar förr eller senare landa i, och bli nöjda med, så att de blir någotsånär trevliga att hantera.
Det vore enklare att svara på dina inlägg om du läste vad jag skrev.
 
Det beror nog mer på ägaren om hästen blir odräglig. Hästmänniskor har nog i alla tider gett "godis" till sina hästar utan att de blivit tiggiga.
Kan jag lova dig att det inte är pga mig min häst blev smått besatt såfort godis kom fram. Han slutade tänka på allt annat när godis var med i bilden. Alla hästar fungerar inte likadant.

Handmata alla hästar går definitivt inte, problem med hästar kommer med folk som just tror att alla hästar fungerar likadant och inte är individer. Vissa hästar kan man handmata och vissa inte.
 
Senast ändrad:
Självklart är det så. Jag tror bara inte att det blir bra att söka hjälp av någon vars grundfilosofi är helt ur synk med vår.
Nja, grejen är ju lite den att ditt sätt fungerar inte. Då är det bra att vara öppen med andra varianter och ge dom en chans för att se om dom fungerar. Hade din metod fungerat hade ni inte haft några problem, man måste vara öppen för allt för att hitta rätt, sålänge inte hästen tar skada vilket man märker och då får man avbryta träningen.

Man fastnar i utvecklingen när man har sitt sätt och bara det sättet och inte är öppen för förslag. Man får släppa lite på sitt sätt man tror fungerar och se över vad andra metoder har för tanke.
 
Senast ändrad:
Nja, grejen är ju lite den att ditt sätt fungerar inte. Då är det bra att vara öppen med andra varianter och ge dom en chans för att se om dom fungerar. Hade din metod fungerat hade ni inte haft några problem, man måste vara öppen för allt för att hitta rätt, sålänge inte hästen tar skada vilket man märker och då får man avbryta träningen.

Man fastnar i utvecklingen när man har sitt sätt och bara det sättet och inte är öppen för förslag. Man får släppa lite på sitt sätt man tror fungerar och se över vad andra metoder har för tanke.
Ja, men att min metod inte fungerar betyder ju inte att det enda alternativet är en ledarskapsupphängd tränare som inte vill att hästen vrider på huvudet utan tillåtelse.
 
Jag tror nog att båda faktorerna kan spela in.
Vi handmatar alla våra hästar med godis i tid och otid. Utom en. För att det spelar ingen roll hur länge vi haft henne, hur trygg hon är med oss, och hur väl vi känner varandra. Ger man henne ett finger tar hon armen. Gärna axeln också.
Hon är jättetrevlig, superintelligent och rolig att umgås med. Men vi kan inte ge henne snacks ur handen hela tiden. Eller vända henne två gånger på samma ställe när vi är ute och rider. Eller låta henne gå lite för fritt och beta under arbete/när hon leds. För då kommer vi ha en fight att ta hela tiden varje gång.
Ingen av våra andra hästar är tiggiga eller blir odrägliga av att överfodras med godisar, stanna och beta då och då, eller få välja ridväg eller vändplan själva ibland. Så jag tror inte att vi är speciellt mjäkiga och dåliga hästägare överlag.

Har också haft en sån, hästen högg efter min hand i tid och otid och kunde bli riktigt otrevlig när den inte fick något godis.
 
En sån häst skulle jag för min egen säkerhet se till att ha en långpisk med ut i hagen och jaga bort om den visade aggressiva tendenser. Det är helt enkelt inte acceptabelt att vända rumpan åt folk och hotas eller sparka.
Fånga in hästen, ta in den och fodra den med någonting gott den får ha ifred inne, pyssla lite om den gillar det och släpp sen ut den igen. Inget arbete alls tills hästen faktiskt kommit på att det är roligt att få komma in och absolut inget godis i hagen. God mat får man konsekvent inne, efter att man blivit infångad. Visst att det inte ligger inom de optimala tidsintervallet för inlärning men de brukar fatta ändå efter ett tag.

Alla hästarna här kommer på inkallning och följer med lösa genom hagen med den metoden. Sen har jag också själv haft mycket stor hjälp av mitt gammelsto som agerat polis i liknande situationer med unghästar som mopsat sig mot människor vid utfodring. Hon har alltid gått först fram till maten eller godiset och ätit av det med respekt för utfodraren och försöker någon tränga sig så då jävlar. Hon flyttar alltid på sig för människor men aldrig för hästar. Så finns det tillgång till ett äldre, ”dominant” men klokt häst som fungerar som uppfostrare så är det guld. Dessutom bra säkerhetsmässigt då man har en ”säker” häst att gömma sig bakom vid behov.
 
Min häst försökte aldrig döda mig heller så min erfarenhet är enbart att det där tramset som sprids om att hästar aldrig svarar upp är just trams.
Ska jag vara ärlig så blir jag förbannad på den typ av inlägg som du gjorde. Du känner inte TS häst alls vilket inte jag heller gör utan vi får bägge utgå ifrån det TS skriver. Det som beskrivs är en häst som är snäll och go tills dess att det inte passar längre. Det som beskrivs är en häst som går över gränsen väldigt lätt. Tycker du på allvar att det är lämpligt att trappa upp fysiskt mot en så kapabel varelse som en häst som redan visat att den lackar ur och förföljer människan för att kunna hota gång på gång. En häst som citat: "Hon bryr sig inte ett dugg om att man försöker hålla henne på avstånd med ett grimskaft eller ett spö, hon är väldigt orädd och hård i huvudet och ett vevande grimskaft går hon bara rakt in i, rycker inte ens till av det."
Visst det kan gå bra. TS häst kan vara en av de 999 som backar men för mig låter det som om hon mycket väl kan vara nummer 1000 iom att hon inte backar för spö. Vill du riskera ditt liv är det en sak men att ge ogenomtänkta råd som riskerar någon annans liv är en helt annan sak.
Den här typen av hästar ska man definitivt inte ge den typen av råd som du gav över nätet. Den här typen av häst måste man känna in i minsta detalj för att veta hur den reagerar innan man rekommenderar en upptrappning (sen är ju frågan varför en upptrappning är bra alls :confused:)
Och hur skyddar du dig själv med en pisk utan att slå med den :confused:

Jag läste en sak i en skönlitterär bok en gång som jag tyckte var väldigt bra. Fritt citerat stod det "så småningom kommer godiset och den som kommer med godiset att bli lika eftertraktat"
Angående att inte belöna beteendet. De flesta ser till att inte trigga beteendet innan de ger godisen. Givetvis ska godisen fram innan hästen vänder röven till och ska sparka.
Varför är det så oerhört farligt om hästen kommer för att den får något gott. Varför är just godis så vedervärdigt? Är det lika illa om hästen kommer för att du är en resurs iom att du kliar den på dess kliande bromsbett? Ja mina hästar kommer till mig för att de ser mig som en resurs. Tar jag fram hästtransporten så är jag inte en resurs då får jag jaga den ena. I vanliga fall räcker det att jag ropar (eller visar mig) för de vet att de får något gott, lite kli, en ridtur eller något annat kul. Det är knappast mig som varelse de kommer till utan mig som just en resurs. På samma sätt så har jag mina vänner för att de är resurser, de är trevliga, jag skrattar med dem, jag för intressanta diskussioner med dem osv osv. Jag är inte vän med mina vänner för att de bara existerar som levande väsen.
Om hästen är så farlig som du beskriver på slutet så är det en häst som ska hanteras av proffs och jag känner i nuläget endast till ett proffs här på Buke som kan lösa den typen av situationer. Den personen är inte du.

Exakt, ingen av oss känner ts häst så varför eldar du upp dig och påstår att ts häst ska döda och "svara upp" för att en långpisk skulle finnas med i bilden. Tramsigt. Jag blir rätt förbannad över "folk" med den inställningen du bland annat har mot sånt här beteende. Det är därför ni har problem också.

Ska försöka förklara så noggrant det går så du kanske förstår bättre. Med att som jag skrev markera så innebär det fortfarande inte att slå hästen med pisken. Har aldrig någonsin slagit en häst med långpisk för övrigt. Att markera för en häst vad som är ok och inte kan till exempel vara att höja pisken som ett "stopp", om jag vill driva hästen bort från mig vid oönskat beteende så kan jag slå pisken i marken som en snärt och även använda det som ett stopp. Angående det andra jag skrev så ser du vad ts skrev om vad som hände när hon gav den godis, precis som jag varnade för. Vansinnigt att ge en sån häst godis i hagen. Belöning får man efteråt när man utfört önskat beteende dvs blivit fångad med grimman. Jag har tagit emot flera såna här hästar i träning och aldrig blivit attackerad trots t.ex ägarna blivit det. Jag anser att blir man attackerad så har man antingen läst hästen helt fel eller också har hästen noll aning och respekt för vilka gränser du har satt eller snarare inte satt. För övrigt struntar jag väl i vilka "proffs" du känner eller inte? Personer som jag inte delar hästsyn med är inga jag skulle ta råd av, varken på nätet eller irl.
 
Idag gav vi genne godis, släppte lös igen och gick för att hämta en annan häst. Hon följde efter och tiggde godis. När det stod klart för henne att hon inte skulle få mer travade hon framför oss, vände rumpan till och slog. Inte hotade, slog. Vi fick springa ifrån henne och hon slutade inte trava efter, vända rumpan åt och slå förrän vi närmade oss öppningen på hagen. Då gick hon tillbaka till flocken.

Det blir alltså inget mer godis någonsin.

@nullo-modo Exakt detta beteende man inte vill ha!
 
Jo, vi får nog inse att vi behöver hjälp av någon som kan det här på ett annat sätt än vi. Jag har haft hand om vassa hästar förr, men inga som agerat så här. I sådana fall kommer vi att ta hit någon. Tror inte det hjälper att skicka bort hästen. Den enda haken är att jag är milt skeptisk mot klassiska "NH-tränare" då jag ofta tycker att slutmålet verkar vara att få en häst som alltid ber om lov innan den uttrycker eller gör något, vilket inte är något vi eftersträvar. Vill inte ha en robot som följer varje vink. Vi får försöka gräva och se om någon i vår närhet verkar bra.
Det finns bra hästmänniskor som inte sysslar med NH så lycka till med att hitta någon som kan hjälpa er. Det vore förfärligt om någon kom till skada men synd att behöva göra sig av med hästen om hon är trevlig och fungerar bra förutom i hagen.
 
Exakt, ingen av oss känner ts häst så varför eldar du upp dig och påstår att ts häst ska döda och "svara upp" för att en långpisk skulle finnas med i bilden. Tramsigt. Jag blir rätt förbannad över "folk" med den inställningen du bland annat har mot sånt här beteende. Det är därför ni har problem också.
Kan du citer ETT ENDA ställe där jag sagt att TS häst SKA döda? Det är något du fabricerat för att kunna hoppa på mig eftersom du anser att jag har fel. Jag har skrivit att RISKEN finns att TS häst bestämmer sig för att döda. Den beskrivning som getts gör att den RISKEN känns för stor för att ta till den lösningen
Ska försöka förklara så noggrant det går så du kanske förstår bättre. Med att som jag skrev markera så innebär det fortfarande inte att slå hästen med pisken. Har aldrig någonsin slagit en häst med långpisk för övrigt. Att markera för en häst vad som är ok och inte kan till exempel vara att höja pisken som ett "stopp", om jag vill driva hästen bort från mig vid oönskat beteende så kan jag slå pisken i marken som en snärt och även använda det som ett stopp.
Jaha och vad gör du OM hästen skiter i dina signaler? Den skiter ju uppenbarligen i den kraftiga (och för hästen obagliga) signalen viftande grimskaft. Den backar inte heller för det spö TS säger att de haft med. Jag tvivlar på att det varit med som accessoar. Gissningvis har det använts på precis de sätt du förslår
Du struntar konsekvent i att nämna vad man ska göra om dina signaler inte tas emot som du förväntar dig. Frågan är därmed är du beredd att följa upp och piska skiten ur hästen med de konsekvenser det får om det skulle behövas? Rent krasst ska man inte ta med ett vapen man inte är beredd att använda.
Angående det andra jag skrev så ser du vad ts skrev om vad som hände när hon gav den godis, precis som jag varnade för. Vansinnigt att ge en sån häst godis i hagen. Belöning får man efteråt när man utfört önskat beteende dvs blivit fångad med grimman. Jag har tagit emot flera såna här hästar i träning och aldrig blivit attackerad trots t.ex ägarna blivit det. Jag anser att blir man attackerad så har man antingen läst hästen helt fel eller också har hästen noll aning och respekt för vilka gränser du har satt eller snarare inte satt.
Ja jag såg vad som hände och jag kan säga att metoden man valde för att testa var kanske inte riktigt den metod jag valt.
Fast den enligt dig stora förmågan du har att hantera hästar av den här typen gör ju inte att TS har någon hjälp av råd som är potentiellt farliga. Om du är trygg i den situationen så är det fint men TS är ju uppenbarligen inte trygg och det är i tryggheten inte pisken som det sitter.
För övrigt struntar jag väl i vilka "proffs" du känner eller inte? Personer som jag inte delar hästsyn med är inga jag skulle ta råd av, varken på nätet eller irl.
Där är vi lika men för det behöver du inte bete dig som en skit mot folk som inte håller med. Jag har i det här inlägget ansträngt mig hårt att inte falla till den nivå som du är på men jag tror jag misslyckats rejält
Sen undrar jag vad du har emot min person eftersom det bara är mig du attackerar trots att det är flera som inte håller med om det lysande i ditt långpisk projekt.
 
Självklart är det så. Jag tror bara inte att det blir bra att söka hjälp av någon vars grundfilosofi är helt ur synk med vår.

Det tror inte jag heller.

Jag har tränat för stora, erkända proffs och inte fått något resultat alls typ eftersom deras metoder inte fungerade med mig som person, men fantastiska resultat när jag hittat en tränare som jag klickade med.

De andra gav resultat där och då men inget jag kunde fortsätta med eller upprätthålla ensam.
 
Varför ts släper ponnyn och börjar traska iväg i hagen så ponnyn med lätthet kan fortsätta med ett beteende som ägaren inte vill ha, inget jag skulle välja själv att göra.
Det är fortfarande ingen ponny. Varför skulle vi inte släppa henne när vi är klara med henne? Hon har tidigare inte jagat oss utan att ha blivit triggad. Nu var hon snäll hela tiden tills godiset tog slut.
 
Det är fortfarande ingen ponny. Varför skulle vi inte släppa henne när vi är klara med henne? Hon har tidigare inte jagat oss utan att ha blivit triggad. Nu var hon snäll hela tiden tills godiset tog slut.
Ett alternativ tills vidare om ni vill fortsätta träna är kanske att ni leder henne till grinden och släpper henne igen där så att ni direkt kan gå ut från hagen?
Dvs fortsätta förknippa grimman med något positivt men ta bort momentet där ni riskerar att komma till skada. Man vill ju heller inte lära hästen att den lyckas skrämma bort er utan då kan ni lugnt lämna hästen och hagen direkt innan hon hinner börja hota.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp