Häst som hotar i hagen

Skillnaden är att om du lägger in två höhögar till två hästar så kommer de ha en varsin. Om du då tittar på samspelet kommer du se att den ena hästen stundtals flyttar den andra hästen från dess höhög. Ger du kraftforder så gäller troligen samma sak där. När jag fodrar kraftfoder i hage med två hästar så får den ena hästen sin hink och så håller jag den andra medan den äter, den som är 'högst i rang'. Går jag in och ger godis till en häst i en hage så uppstår problemet att det bara är en häst som får och då vill den andre också ha (tänk ge godis till ett barn på dagis medan de andra tittar på). Har då den andra hästen ett 'våldskapital' så kan det gå riktigt illa. För det första så kommer den anse att den har rätt till resursen och att hamna mitt i ett hästbråk är sisådär kul, för det andra så kan de lacka ur totalt (vilket ju TS häst visade att den gjorde) eftersom den bli förbannad då den vill ha/vill ha mer. Godis i hage till en häst ska man använda med mycket eftertanke. Det är stora risker inblandat i just det momentet.
Jag förstår inte heller din idé om att nyfikenheten ska ta över. Hästen var ju helt ok med att få umgås med människor så länge inte grimman var inblandad. Vi talar om en aggressiv häst inte en strykrädd.
Ja när hästen blir nyfiken och lugn med sin kompis tränar man den med grimman. Jag har stor erfarenhet av hästar i flock därav undran hur stor flocken är. Jag skrev även kel och mys. Bara för att man ger lite godis betyder inte det att man står och matar hästen med en massa godis men det kan vara ett sätt att få hästen uppmärksam på dig. När jag har haft svåra hästar i hagen börjar jag alltid hålla på med kompisarna först, går inte direkt på "problemhästen"
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: EmmaN
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 715
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 060
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp