Häst som hotar i hagen

Ja, men att min metod inte fungerar betyder ju inte att det enda alternativet är en ledarskapsupphängd tränare som inte vill att hästen vrider på huvudet utan tillåtelse.
Grejen är att du har fördomar mot "nh" som inte stämmer, antagligen om folk hade liknande metoder som dom du kallar nh men inte kallade det för det utan sunt förnuft hade du inte haft något emot dom. "Nh" handlar om sunt förnuft och sund hästhantering och framförallt säker hästhantering. Nh är något majoriteten faktiskt gör bara det att dom inte kallar det det eller vet om att det är det dom gör.

Jag vet att många som går efter metoden "sunt förnuft" inte längre kallar sig för "nh utövare" då folk har väldiga fördomar om det och inte ger det en chans.

Släpp fördomar och det du tror hit och dit och se till vad just den här individen behöver för att bli en trevlig häst och få upp förtroendet och respekten för människor igen.

Ingenting av det du skriver är någonting som har med "nh" att göra. Bara tråkiga fördomar. Nh betyder inte att hästen inte får röra sig utan tillåtelse eller får ha egna åsikter osv.
 
Exakt, ingen av oss känner ts häst så varför eldar du upp dig och påstår att ts häst ska döda och "svara upp" för att en långpisk skulle finnas med i bilden. Tramsigt. Jag blir rätt förbannad över "folk" med den inställningen du bland annat har mot sånt här beteende. Det är därför ni har problem också.

Ska försöka förklara så noggrant det går så du kanske förstår bättre. Med att som jag skrev markera så innebär det fortfarande inte att slå hästen med pisken. Har aldrig någonsin slagit en häst med långpisk för övrigt. Att markera för en häst vad som är ok och inte kan till exempel vara att höja pisken som ett "stopp", om jag vill driva hästen bort från mig vid oönskat beteende så kan jag slå pisken i marken som en snärt och även använda det som ett stopp. Angående det andra jag skrev så ser du vad ts skrev om vad som hände när hon gav den godis, precis som jag varnade för. Vansinnigt att ge en sån häst godis i hagen. Belöning får man efteråt när man utfört önskat beteende dvs blivit fångad med grimman. Jag har tagit emot flera såna här hästar i träning och aldrig blivit attackerad trots t.ex ägarna blivit det. Jag anser att blir man attackerad så har man antingen läst hästen helt fel eller också har hästen noll aning och respekt för vilka gränser du har satt eller snarare inte satt. För övrigt struntar jag väl i vilka "proffs" du känner eller inte? Personer som jag inte delar hästsyn med är inga jag skulle ta råd av, varken på nätet eller irl.
Om hästen inte bryr sig om pisken som ett stop eller att någon smäller med pisken i marken/luften, finns hästar där du kan mata på med slag efter slag utan att hästen går undan.
 
Grejen är att du har fördomar mot "nh" som inte stämmer, antagligen om folk hade liknande metoder som dom du kallar nh men inte kallade det för det utan sunt förnuft hade du inte haft något emot dom. "Nh" handlar om sunt förnuft och sund hästhantering och framförallt säker hästhantering. Nh är något majoriteten faktiskt gör bara det att dom inte kallar det det eller vet om att det är det dom gör.

Jag vet att många som går efter metoden "sunt förnuft" inte längre kallar sig för "nh utövare" då folk har väldiga fördomar om det och inte ger det en chans.

Släpp fördomar och det du tror hit och dit och se till vad just den här individen behöver för att bli en trevlig häst och få upp förtroendet och respekten för människor igen.

Ingenting av det du skriver är någonting som har med "nh" att göra. Bara tråkiga fördomar. Nh betyder inte att hästen inte får röra sig utan tillåtelse eller får ha egna åsikter osv.
NH =sunt förnuft:rofl::rofl:
Nog du som får läsa på lite om NH om hur, var, varför och under vilken tid NH grundades.
 
NH =sunt förnuft:rofl::rofl:
Nog du som får läsa på lite om NH om hur, var, varför och under vilken tid NH grundades.
Kan inte gilla detta inlägget tillräckligt många gånger!!!

Nh är till för de som varken kan eller är intresserade av att läsa hästen och som vill ha makt över hästen. Så många stackare som jag byggt upp förtroendet för människor på efter att de har utsatts för sådant elände. Nh har absolut noll och inget med sunt förnuft att göra. Det är en maktdemonstration rakt av. Makt är visserligen något vissa ser som förnuft men det är inget man bygger ömsesidig vänskap, tilltro och respekt med.
 
Kan inte gilla detta inlägget tillräckligt många gånger!!!

Nh är till för de som varken kan eller är intresserade av att läsa hästen och som vill ha makt över hästen. Så många stackare som jag byggt upp förtroendet för människor på efter att de har utsatts för sådant elände. Nh har absolut noll och inget med sunt förnuft att göra. Det är en maktdemonstration rakt av. Makt är visserligen något vissa ser som förnuft men det är inget man bygger ömsesidig vänskap, tilltro och respekt med.
Det finns puckon inom allt, jag har träffat en nh tränare som skrivit böcker osv som jag avskyr, men det är en metod hon påstår sig är nh men som inte är det. Jag avfärdar inte alla pga det. Lisbeth heter hon, hyfsat tyvärr känd inom begreppet nh, jag gick iväg under en av hennes träningar då det var plågsamt att se.

Okunnigheten är löjligt stor så det är inte ens någon ide att diskutera detta ämnet, speciellt inte med tanke på att folk inte är intresserade av att ta reda på vad det egentligen går ut på.

Du sysslar säkerligen själv med nh utan att veta om det då det handlar om sund hästhantering som bygger på ömsesidig respekt från båda håll.

Mår du dock bra av att klanka ner på ordet nh och på folk som lever efter det så kör på.

Makt har för övrigt ingenting med nh att göra, makt har heller inte med sunt förnuft att göra.
 
Som sagt, detta är en av anledningarna till att folk inte kallar det för nh längre, folk har för mycket fördomar.
Eller så håller de som inte vill ha nh-folk runt sina hästar helt enkelt inte med om att det är en bra metod. Den förklaringen är närmare sanningen. Det kvittar ju vad någon säger att hen gör, beter hen sig illa mot hästen så är det illa oavsett vad hen kallar det.
 
Det finns puckon inom allt, jag har träffat en nh tränare som skrivit böcker osv som jag avskyr, men det är en metod hon påstår sig är nh men som inte är det. Jag avfärdar inte alla pga det.

Okunnigheten är löjligt stor så det är inte ens någon ide att diskutera detta ämnet, speciellt inte med tanke på att folk inte är intresserade av att ta reda på vad det egentligen går ut på.

Du sysslar säkerligen själv med nh utan att veta om det då det handlar om sunt hästhantering som bygger på ömsesidig respekt från båda håll.

Mår du dock bra av att klanka ner på ordet nh så kör på.
Jag håller med dig om att okunnigheten om vad nh är är löjligt stor. Många många går på eländet och tror att det är något bra och vettigt. Jag kan garantera dig att jag aldrig någonsin skulle utöva nh mot någon häst. Aldrig någonsin.
 
Om hästen inte bryr sig om pisken som ett stop eller att någon smäller med pisken i marken/luften, finns hästar där du kan mata på med slag efter slag utan att hästen går undan.
Dom flesta sunda hästmänniskor förstår att reaktionen hästen får av pisken inte är pga pisken i sej självt utan energin bakom den. Har man rätt energi så kan pisken mycket väl vara en bra förstärkning av den och då fungerar det på dom flesta hästar faktiskt, risken att hästen går emot en då är väldigt liten. Dock få som går in med den typen av energi då dom flesta blir rädda för hästar som hotar och då fungerar inte det alltid att gå på hästen med spöt. Allt med hästar och hantering handlar om kroppsspråk och energi, inte utrustningen även om den kan vara en förlängning av ens kropp så att säga.
 
Jag håller med dig om att okunnigheten om vad nh är är löjligt stor. Många många går på eländet och tror att det är något bra och vettigt. Jag kan garantera dig att jag aldrig någonsin skulle utöva nh mot någon häst. Aldrig någonsin.
Jo det har du, antagligen varje dag. Tror du på ömsesidig respekt och att umgås med hästar på lika villkor så grattis, då går du efter filosofin nh. Men som sagt, många påstår olika och fördomarna är många. Men det jag lärt mig gått efter är den metoden.
 
Jo det har du, antagligen varje dag. Tror du på ömsesidig respekt och att umgås med hästar på lika villkor så grattis, då går du efter filosofin nh.
Är du är medveten om att NH bygger på ett system precis som annan träning. NH är inte att hantera hästar som några för 10 år sedan försökte övertyga folk om.

Håller helt med om att dom som pysslat med NH ska kalla det NH också och inte smyga in NH tänk i annan träningsfilosofi.
 
Grejen är att du har fördomar mot "nh" som inte stämmer, antagligen om folk hade liknande metoder som dom du kallar nh men inte kallade det för det utan sunt förnuft hade du inte haft något emot dom. "Nh" handlar om sunt förnuft och sund hästhantering och framförallt säker hästhantering. Nh är något majoriteten faktiskt gör bara det att dom inte kallar det det eller vet om att det är det dom gör.

Jag vet att många som går efter metoden "sunt förnuft" inte längre kallar sig för "nh utövare" då folk har väldiga fördomar om det och inte ger det en chans.

Släpp fördomar och det du tror hit och dit och se till vad just den här individen behöver för att bli en trevlig häst och få upp förtroendet och respekten för människor igen.

Ingenting av det du skriver är någonting som har med "nh" att göra. Bara tråkiga fördomar. Nh betyder inte att hästen inte får röra sig utan tillåtelse eller får ha egna åsikter osv.
Jag hade tyckt att den sortens NH-filosofi jag åsyftar hade varit lika vidrig även om den kallats äpple eller inte haft ett namn alls. Har begått misstaget att besöka clinics som deltagare och åskådare - Aldrig mer.
 
Jag tycker att den här tråden är ett bra exempel på varför man, vid allvarliga problem och framför allt sådana med aggressivitet, inte kan förlita sig på nätet.
Ingen kritik mot dig, TS. Jag förstår att du frågar här. Hade säkert gjort detsamma om jag varit rådvill och saknat alternativ.
Men det syns hur fel det kan bli, och hur snabbt, när människor som inte sett hästen och situationen uttalar sig.
Det är enkelt för någon annan att råda att t.ex. muta med godis och bergsäkert uttala sig om att joodå. Det kommer fungera. Eller att ta med sig en långpisk. För de är inte de som behöver fly från hästen eller ta emot en spark om det faller ut fel.

Hoppas att du finner en bra och klok person som kan hjälpa er.
Inte en "NH-person". Men någon som arbetar med respekt - åt båda hållen.
Det låter synd på en annars trevlig häst om ni skulle känna er tvingade att sälja.
 
Ja, men att min metod inte fungerar betyder ju inte att det enda alternativet är en ledarskapsupphängd tränare som inte vill att hästen vrider på huvudet utan tillåtelse.

Är det din uppfattning av alla NH-tränare så är den väldigt skev i så fall 🤔
 
Det är fortfarande ingen ponny. Varför skulle vi inte släppa henne när vi är klara med henne? Hon har tidigare inte jagat oss utan att ha blivit triggad. Nu var hon snäll hela tiden tills godiset tog slut.

Jag har haft hästar som emellanåt visat aggressiva tendenser i hage, och jag skulle inte släppt hästen och fortsatt vistas gruppen av hästar med den lös. Jag blir rädd bara jag tänker på det, tänk på er säkerhet och var rädd om dig! Fånga hästen innan ni går in i gruppen, oavsett vem ni skall hantera.

En tränare ger er bäst hjälp då det via nätet är omöjligtatt veta hur situationen ser ut, men liksom andra redan sagt hade jag jobbat med hästen och vår relation i snöre och på en neutral plats först, en plats där vi möts som jämlikar och kan bygga en positiv relation till varandra.
 
Har hästen en bästa kompis?Umgås i så fall mkt med den i hagen(klapp, godis mm alt ge de andra i flocken klapp, kel o godis men ignorera henne. Nyfikenheten kanske tar över då .....
 
Helt galet att ge andra hästar godis i hagen! Även snälla hästar kan börja slå i avundsjuka och har man otur kommer man i vägen. :crazy:
Alltså nu vet jag inte hur stor flocken är, men vad är skillnaden på och ge lite godis och ge höhögar och kraftfoder. Vi ger hö och kraftfoder varje dag till våra o det går bra.
 
Alltså nu vet jag inte hur stor flocken är, men vad är skillnaden på och ge lite godis och ge höhögar och kraftfoder. Vi ger hö och kraftfoder varje dag till våra o det går bra.

Well yes ... det ar ERA hastar. Jag har varit med om stora och sma flockar bade blandade och med vallacker och hingstar uteslutande dar det inte har varit nagra problem att ga in i hagen och ge nagon godis ... och jag har varit med om bade stora och sma flockar dar det inte gatt att ga in med godis eller mat alls. Det beror ju helt pa individerna.
 
Alltså nu vet jag inte hur stor flocken är, men vad är skillnaden på och ge lite godis och ge höhögar och kraftfoder. Vi ger hö och kraftfoder varje dag till våra o det går bra.
Skillnaden är att om du lägger in två höhögar till två hästar så kommer de ha en varsin. Om du då tittar på samspelet kommer du se att den ena hästen stundtals flyttar den andra hästen från dess höhög. Ger du kraftforder så gäller troligen samma sak där. När jag fodrar kraftfoder i hage med två hästar så får den ena hästen sin hink och så håller jag den andra medan den äter, den som är 'högst i rang'. Går jag in och ger godis till en häst i en hage så uppstår problemet att det bara är en häst som får och då vill den andre också ha (tänk ge godis till ett barn på dagis medan de andra tittar på). Har då den andra hästen ett 'våldskapital' så kan det gå riktigt illa. För det första så kommer den anse att den har rätt till resursen och att hamna mitt i ett hästbråk är sisådär kul, för det andra så kan de lacka ur totalt (vilket ju TS häst visade att den gjorde) eftersom den bli förbannad då den vill ha/vill ha mer. Godis i hage till en häst ska man använda med mycket eftertanke. Det är stora risker inblandat i just det momentet.
Jag förstår inte heller din idé om att nyfikenheten ska ta över. Hästen var ju helt ok med att få umgås med människor så länge inte grimman var inblandad. Vi talar om en aggressiv häst inte en strykrädd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 092
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 217
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 207
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp