Häst som inte accepterar skänkeln

Om det visar sig att hästen inte har ont: Så tänker jag på att du skrev att det främst sker när ni är ensamma, ute eller i ridhus. Då tänker jag att det kanske fortfarande finns en osäkerhet hos hästen. Hur funkar det när du leder den ut på långa promenader (där du rider ut, förbi platser där den brukar stå emot skänkeln)? Har nämligen en medryttarhäst som är jättefeg på uteritter på grund av att han tyvärr inte alls blivit mycket uteriden i sitt liv, och när han blir osäker så är det som att skänkla på en stenmur. Han lägger in backen och han kasta sig runt utan att ha någon koll på vart han tar vägen. På honom har det dock hjälpt en hel del att promenera med honom, förbi platser som han kan tycka är läskiga. Det kan vara svårt att få förbi honom i från marken också, men han vågar mer när jag går framför. Efter tillräckligt många promenader går det bättre att rida förbi de platserna.

Det var bara en tanke. Men som andra har skrivit, kolla först upp så att han inte har ont. Lycka till! :)
Nja... Han är verkligen inte rädd för någonting, promenad är inget problem. Igår skrittade jag ut barbacka i grimma och grimskaft, så fort det inte kommer krav är det inga problem.
 
Jag har dock kommit med en upptäckt. Jag är så dålig på sadlar, men tydligen så har min sadel som provades ut av sadelutprovare omöjligen kan ha legat bra. Han stretar även emot att lyfta ryggen både mot tryck på magen, och två fingrar längs rumpan. Och skänkel kan ju vara = tvingas höja ryggen.

Ska nu ringa en veterinär med kiropraktorkompetens och höra vad hon tycker, och låta henne komma ut. Sedan ska jag ta ut sadeldoktorn, och sedan dubbelkontrollera den sadeln med en annan sadelutprovare. Får tillitsproblem av sånt här 😓
 
Testa att skriva dagbok över när det uppkommer. Både i ridningen och annars. Glöm inte detaljer, om vad du/han gjorde precis innan, vilken rörelse det rör sig om etc. Vid ridning - inträffar det både på väg bort från och hem till stallet?

Med mer info blir det lättare för en veterinär att förstå problemet och hur den skall "felsöka".
 
Jag har dock kommit med en upptäckt. Jag är så dålig på sadlar, men tydligen så har min sadel som provades ut av sadelutprovare omöjligen kan ha legat bra. Han stretar även emot att lyfta ryggen både mot tryck på magen, och två fingrar längs rumpan. Och skänkel kan ju vara = tvingas höja ryggen.

Ska nu ringa en veterinär med kiropraktorkompetens och höra vad hon tycker, och låta henne komma ut. Sedan ska jag ta ut sadeldoktorn, och sedan dubbelkontrollera den sadeln med en annan sadelutprovare. Får tillitsproblem av sånt här 😓
Men hästen kan ha ändrat sig också hur länge sedan är det du provade ut sadeln?
 
Det var ju inte så lång tid :crazy:
då hade jag nog också fått lite tillitsproblem
Veterinären med kiropraktorkompetens kanske kan rekommendera en sadelutprovare? Eller det kanske du redan har frågat om?
Jo kanske det, men därför jag bokat sadeldoktorn nu och ska även efter detta boka en sadelutprovare med en sån här tryckplatta som syns i datorn, så jag vet att det blir rätt denna gång..
 
Men de med recept är ju samma. Med recept ersätts en del av sjukförsäkringen. Så det borde ju vara gästens försäkring som tar mellanskillnaden.
Hästens försäkring var aldrig inblandad så nej. Detta var priset jag betalade på apoteket.

Ja de på recept är samma verksamma substans, det betyder inte att de har samma pris för det.
 
Aha jag tänkte att det var likadant som i finland.

Sen ang recept och humanmedicin så väljs ju ut vilken/vilka tillverkare som helt ska ingå i högkostnadsskyddet. Typ läkaren skriver ut losec. Apoteket byter ut till omeprazol bluefish. Samma sak, men olika tillverkare. Vill du prompt ha Losec får du betala mellanskillnad mellan det och det utvalda själv. Så det finns ett intresse lägga priset så man blir the choosen one (och därmed säljer mest). Det gör det kan vara mkt billigare på recept än receptfritt med. Förutom momsen.
 
Men jag förstår inte. Hur kan du få humanpreparat på recept från veterinär? När jag ville ha det så veterinären att de inte kan skriva ut det?
Jag tror det var enklare förut att få humanrecept till djur?
http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/Forfattningar/2013/2013-042.pdf

2 En veterinär ska i första hand ordinera läkemedel som är godkända i Sverige för aktuellt tillstånd hos det djurslag som ska behandlas.

3 § I det fall det inte finns något godkänt veterinärmedicinskt läkemedel enligt 2 § får en veterinär ordinera annat läkemedel för behandling av aktuellt tillstånd. Sådan ordination ska göras enligt 4–8 §§ och bara i undantagsfall, för att undvika att det berörda djuret utsätts för onödigt lidande.

4 § Vid ordination enligt 3 § ska veterinären i första hand välja ett veterinärmedicinskt läkemedel som är godkänt i Sverige för användning på ett annat djurslag eller för ett annat tillstånd hos samma djurslag
 
Senast ändrad:
jag frågade min veterinär om hon kunde skriva ut allergitabletter. Men hon sa att det kvittade prismässigt eftersom inte det blev billigare då det var humanmedicin? Så hon hade fel?
 
Idag tog jag ut medicin på apoteket (till mig själv) Treo över disk kostade lika mycket som de jag hade recept på. Så ev moms har inte med saken att göra.
 
Men jag förstår inte. Hur kan du få humanpreparat på recept från veterinär? När jag ville ha det så veterinären att de inte kan skriva ut det?

De skriver ut om det finns konkret anledning till det. Kortison tex i tablettform är ett humanpreparat som även utifrån vissa situationer skrivs ut till häst.

För smådjur finns samma kortison för just smådjur.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 783
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp