Häst som inte andas...

B

buddy86

jag är medryttare på en häst som inte andas när hon travar och galopperar. hon håller andan, och andas bara typ små andetag. och sen efter att man har saktat av så blir hon jätte anfådd och står och flåsar. är det någon som har varit med om detta? nu så går hästen på ett specialprogram och det är meningen att man ska rida typ avslappnat och på halv långa tyglar och ett bra tempo. är det någon annan som har varit med om detta som kan berätta lite om vad ni gjorde och om ni har några andra tips på hur man ska göra. tack på förhand.
 
Men oj vad konstigt. Gör hästen samma sak när den rids barbacka?

Första tanken är ju om sadelgjorden/sadeln klämmer etc, eller att den har ont någonstans. Men kanske kan vara psykiskt också..
 
Har du märkt några andra spänningar? Min pålle har också svårt för att andas rätt när han koncentrerar sig på arbete, han liksom glömmer av sig. Jag och min tränare tror på att detta sitter i hans andra spänningar som vi jobbar med, bla bogar och magmuskler. Så kan ju vi människor också göra om vi ar otränade/spännda och tränar :smirk: försök att andas ordentligt när du gör situps... Om man inte tänker på andningen så blir den lite ojämn och inte så effektiv. Men som Nina sa kolla allra först om det är utrustningen som är problemet, då är det ju dessutom lättlöst! Annars rekomederar jag massage av ngn som kan och kan kolla om det sitter några spänningar någon stans. De har ju så många muskler att bli spända i de små liven ;)
 
Sv: Häst som inte andas...

Min ridhäst gör också så ibland, man ska nog kontakta en hästpsykiatiker, funkar för mig... Pröva iallafall:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 456
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 934
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp