Häst som inte går att sko

helloolleh

Trådstartare
Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad som har hänt förr i hans liv. Att lasta, klippa osv är inget problem alls.

Nu till problemet. Sedan jag skaffade mig honom har han varit svår att sko, speciellt fram men fortfarande svår bak. Det han gör är att han rycker ifrån sig benet och bara drar därifrån. Jag som håller honom har ingen chans att stoppa honom, även andra i stallet har testat att hålla honom men funkar även inte där. Det går inte att sätta fast honom för då bryter han sig loss. Testat att vända han om så han står med huvudet mot väggen men funkar inte heller.

Min hovslagare är lugn och har ett jättebra tålamod, så inget fel på honom.

Började med att ge domosedan gel i somras och minskar vid varje tillfälle, funkade i början för då kunde vi slå på tappskor men nu har det bara blivit värre då han låter hovslagare bara precis börja jobba. Senaste gången vi gav domosedan gel såg det ut som att han ska ramla ihop men han lyckas dra till sig benet och dra därifrån ändå. Veterinären har varit och gett lugnande på plats och då funkade det att sko frambena men inte bakbena, veterinären gav då en till dosering, funkade inte heller, satte på brems, funkade inte heller.

Har någon något tips på vad jag kan göra???
 
Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad som har hänt förr i hans liv. Att lasta, klippa osv är inget problem alls.

Nu till problemet. Sedan jag skaffade mig honom har han varit svår att sko, speciellt fram men fortfarande svår bak. Det han gör är att han rycker ifrån sig benet och bara drar därifrån. Jag som håller honom har ingen chans att stoppa honom, även andra i stallet har testat att hålla honom men funkar även inte där. Det går inte att sätta fast honom för då bryter han sig loss. Testat att vända han om så han står med huvudet mot väggen men funkar inte heller.

Min hovslagare är lugn och har ett jättebra tålamod, så inget fel på honom.

Började med att ge domosedan gel i somras och minskar vid varje tillfälle, funkade i början för då kunde vi slå på tappskor men nu har det bara blivit värre då han låter hovslagare bara precis börja jobba. Senaste gången vi gav domosedan gel såg det ut som att han ska ramla ihop men han lyckas dra till sig benet och dra därifrån ändå. Veterinären har varit och gett lugnande på plats och då funkade det att sko frambena men inte bakbena, veterinären gav då en till dosering, funkade inte heller, satte på brems, funkade inte heller.

Har någon något tips på vad jag kan göra???

Är hästen grundligt genomgången av veterinär?
Det är ju inte ovanligt att det finns en oupptäckts smärt- och/eller balans-problematik när det blir såna extrema och långvariga besvär.
 
Håller med Tua. Låter som något spökar för hästen när benet måste hållas uppe. Har ingen erfarenhet själv men hästar med shivering kan vara svåra att sko ffa bak. Jag hade börjat med vetcheck och är den ok hade jag försökt ha den barfota bak. Finns massor av bra boots på marknaden idag :)
 
Min fux gjorde så, hon hade rygg problem. Blev bättre vid skoning med kiropraktik, massage och att hovskagaren i princip skodde henne med bakhovarna på hans sko. Allt för att hon inte skulle behöva stå länge med ena benet uppe.

Jag stod också med ena handen på hästens knä och höll emot när hon började dra till sig bakbenen, och stod framför frambenen så att hon inte skulle kunna slänga fram frambenen, bara det bröt beteendet och hon var mycket enklare att sko än när jag skaffade henne.
När hela ryggen röntgades så såg vi dock vad som legat bakom :(.
 
Håller med Tua. Låter som något spökar för hästen när benet måste hållas uppe. Har ingen erfarenhet själv men hästar med shivering kan vara svåra att sko ffa bak. Jag hade börjat med vetcheck och är den ok hade jag försökt ha den barfota bak. Finns massor av bra boots på marknaden idag :)
Just nu får han vara barfota bak och har funderat på att testa boots men det löser tyvärr ändå inte problemet då han ändå måste verkas bak och skos fram och det är fram det är som värst.
 
Förutom en vetcheck, hur går det när du själv lyfter hovarna?
Inga problem när jag själv håller på med hovarna. Lyfter innan jag kommer till benet och "ger" det till mig. Kan dra ifrån sig något ben ibland men gör det inte till någon större sak än att göra det en gång. Har "bankat" med hovkratsen på skon och runt om på hoven så det ska låta men det bryr han sig inte om.
 
Just nu får han vara barfota bak och har funderat på att testa boots men det löser tyvärr ändå inte problemet då han ändå måste verkas bak och skos fram och det är fram det är som värst.
Aha, fattade det som om det bara vara bak. Men du skriver att han accepterar att du grejar med hovarna och håller i benen? En månne lite drastisk lösning men kanske kan hovis guida dig, alltså vara på plats, och hjälpa dig att verka och rikta? För du verkar kunna slå på tappskor.
 
Inga problem när jag själv håller på med hovarna. Lyfter innan jag kommer till benet och "ger" det till mig. Kan dra ifrån sig något ben ibland men gör det inte till någon större sak än att göra det en gång. Har "bankat" med hovkratsen på skon och runt om på hoven så det ska låta men det bryr han sig inte om.
Jag har och har haft hästar med liknande problem. Mina har inte haft något fysiskt fel utan det har varit dåliga erfarenheter som har ställt till det eller helt enkelt ingen erfarenhet av att lyfta hovarna alls. Då har det hjälpt med träning. I ett fall behövdes lugnande under en övergångsperiod vid skoningen när jag tränade med hästen. När hästen varit okej med träningen har jag hängt en höpåse framför näsan så att hästen har haft annat att fokusera på under skoningen och när rädslan varit borta så har det fungerat väldigt bra.

Jag har tränat mina genom att banka med en hammare precis som hovslagaren gör när hen sömmar och framförallt sett till att de har varit bekväma med att hålla uppe hoven sålänge. Min sambo gjorde en "sätta upp hoven grej", vet inte vad de heter men en sådan hovslagare har så de slipper hålla i hoven hela tiden, också tränade vi med den med. Särskilt min ena tyckte nämligen att den var mycket märklig.
 
När jag fortfarande jobbade aktivt som hovslagare var jag hos en vän för att sko en relativt nyinköpt ung häst - inte så ung till åldern, men orörd eftersom den gått lite för länge hos uppfödaren utan att göra något.
Fram gick det nog bra att sko den, jag har inget minne av något annat (det är nog närmare 20 år sen...) men bak var det stört omöjligt att hålla upp benet och jobba med den. Jag tänkte först att det var för att jag var liten och klen, men... De valde att köra in hästen till kliniken och gå igenom den. Visade sig att den hade en gammal skada på halskotpelaren, troligen efter nån olycka i hagen när den var ung. Den hade alltså problem med balansen, som gjorde att den inte klarade av att stå på bara ena bakbenet.

Jag är alltså inne på samma som flera andra - kolla upp ordentligt så att hästen är frisk! Är den till och med svår att sko när den fått lugnande, då är det mer än bara ovana eller dumhet...
 
Har varit med om hästar som gjort så pga att hästen haft ont, dubbelsidig kotledsinflammation och spricka i bogbladet är dom jag kommer på nu när det krånglar fram, gemensamt har varit att ägarna tyckt jag var dum då jag inte ville sko deras häst mer innan vet kollat upp den så fått höra det på omvägar.

På hästar med inte fullt så starka reaktioner och även där jag vet att ägaren är noga med att kolla upp sin/sina hästar så har jag sätt till att hästen tycker jag är en trevlig prick (bjuder på godis och/eller kli), och ser till att ägaren matar hästen meden jag skor, hade alltid slickstenar (oöppnade) i bilen som jag kunde ge ägaren.

Sedan finns ju dom ägarna som inte ska vara med vid skoning för dom gör hästen narvös, har här det handlat om betydligt mindre reaktioner än det du beskriver om jag varit med om.
 
Hej!

Utan att vilja oroa hade jag som de andra skriver först kollat upp hästen på klinik.

Min tjej har haft problem att skos - både bak och fram. Det har visat sig att hon har spatt och artros i halskotpelaren. Hon skos fortfarande med droger - på klinik, för jag vågar inte riskera hovslagarnas liv om hon skulle få panik.

Sambons häst har problem höger fram - han viftar med det benet vid skoning. Det har blivit mycket bättre efter att veterinär har hjälpt honom att balansera upp kroppen.

/L
 
Jag sällar mig till skaran som säger att du måste kolla upp hästen riktigt. Det är ovanligt starka reaktioner och under lång tid. Det tillsammans med att den är köpt av en hästhandlare utan historik gör att man kan misstänka att något är fel.

Om det visar sig vid kontroll att hästen inte har ont och inget annat problem, finns det saker man kan prova. Som exempel att jämföra hur du respektive hovslagaren håller benet, höjd och sätt. Kan vara så att t ex hovslagaren håller det högre än vad du gör eller tvärtom.
Finns knep med använda hästens svans, men jag kommer inte att lära ut det här. Om hästen inte är frisk och/eller det görs rätt blir det bara farligt.
 
Jag har också haft en häst som gjorde så, en häst som jag hade sedan föl. Han var allmänt spänd och kunde bli väldigt orolig mycket fort, men vi såg det mer som ett nervöst personlighetsdrag. Honom gick det att lyfta hovarna på, men han var livrädd för hovslagare. Veterinär fick ge honom lugnande, och det hjälpte till viss del. Han kunde lyfta på hoven bra, men olika lång tid in i verkningsprocessen fick han panik. Hade en väldigt tålmodig hovslagare som när hästen väl accepterade att hovis var i närheten (efter många snabba verkningar på lugnande) bara hade hoven uppe i några sekunder i taget, då gick det bra. Sen när hästen skulle ridas in som fyraåring så stötte vi på nästa problem - rodeo. Vi tog in till klinik som kom fram till att hästen hade en förträngning i kotpelaren, och att hans nervösa beteende berodde på känselbortfall och balansproblem.

Så jag håller med de andra - be en veterinär göra en neurologisk koll.
 
Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad som har hänt förr i hans liv. Att lasta, klippa osv är inget problem alls.

Nu till problemet. Sedan jag skaffade mig honom har han varit svår att sko, speciellt fram men fortfarande svår bak. Det han gör är att han rycker ifrån sig benet och bara drar därifrån. Jag som håller honom har ingen chans att stoppa honom, även andra i stallet har testat att hålla honom men funkar även inte där. Det går inte att sätta fast honom för då bryter han sig loss. Testat att vända han om så han står med huvudet mot väggen men funkar inte heller.

Min hovslagare är lugn och har ett jättebra tålamod, så inget fel på honom.

Började med att ge domosedan gel i somras och minskar vid varje tillfälle, funkade i början för då kunde vi slå på tappskor men nu har det bara blivit värre då han låter hovslagare bara precis börja jobba. Senaste gången vi gav domosedan gel såg det ut som att han ska ramla ihop men han lyckas dra till sig benet och dra därifrån ändå. Veterinären har varit och gett lugnande på plats och då funkade det att sko frambena men inte bakbena, veterinären gav då en till dosering, funkade inte heller, satte på brems, funkade inte heller.

Har någon något tips på vad jag kan göra???
Sådär höll min förra häst på också. Han hade spatt bägge bak visade det sig. Nu äger jag inte hästen längre, men vad jag vet så är han inte lika svår att sko längre. Det blev bättre när spatten fått läka.

Som många andra sagt, kolla så att han inte har ont först.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 523
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp