Häst som inte reagerar på piska vid longering!

Elisa åstr

Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva hjälp med en häst som inte reagerar på piska vid longering. Med inte reagerar menar jag att jag kan få han att trava tillslut med lite tålamod och smackande. Är hästen bara trött just den dagen och vill inte lyssna eller kan han vara svag eller nåt sånt?
Jag blir glad av alla svar!
 
Hej! Jag skulle behöva hjälp med en häst som inte reagerar på piska vid longering. Med inte reagerar menar jag att jag kan få han att trava tillslut med lite tålamod och smackande. Är hästen bara trött just den dagen och vill inte lyssna eller kan han vara svag eller nåt sånt?
Jag blir glad av alla svar!
Kan du leda hästen i trav? Jag skulle börja där och träna in ett röstkomando som du sedan kan ta med dig till longeringen.

Jag vet inte vad du menar med svag, men hästar har inte tänket att de ignorerar kommandon bara för att. Antingen så kan hästen inte, eller så förstår den inte.
 
Vilken position har du själv i förhållande till hästen? Jag upplever att det är mycket lättare att få fram hästen om jag positionerar mig lite snett bakom (men fortfarande i mitten. Svårt att förklara med ord). Hamnar jag däremot lite framför, så får jag en bromsande inverkan.
 
Hej! Jag skulle behöva hjälp med en häst som inte reagerar på piska vid longering. Med inte reagerar menar jag att jag kan få han att trava tillslut med lite tålamod och smackande. Är hästen bara trött just den dagen och vill inte lyssna eller kan han vara svag eller nåt sånt?
Jag blir glad av alla svar!
Har du lärt dig ordentligt att longera? Annars tipsar jag om att du ber någon kunnig visa dig. Hästen kanske inte förstår vad du vill.
 
Har du lärt hästen vad pisken betyder? Har du lärt hästen andra kommandon som används vid longeringen?
Det låter som om hästen antingen inte förstår vad du vill eller tycker longering är skittråkigt och därmed ger fan i att delta.
 
Hur liten är volten? Går det bättre att tömköra på rakt spår? Är det jobbigt för hästen att hålla balans och böra sig på volt? Förstår den alls kommandon?
 
Volten är ganska så liten för att annars så om man kör på större volt så kommer han bara mer och mer inåt mot mig eller trampar på linan! Tömkörning har vi inte testat. Jag tror att han tycker det är lite jobbigt eftersom han är väldigt smal. Han förstår kommandon ganska bra. Jag kan longera han för att jag har gjort det förut och då har det gått jätte bra, men nu slutar han bara lyssna och reagera på piskan. Har du nått tips på hur man kan lära han hur piska funkar?
 
Volten är ganska så liten för att annars så om man kör på större volt så kommer han bara mer och mer inåt mot mig eller trampar på linan! Tömkörning har vi inte testat. Jag tror att han tycker det är lite jobbigt eftersom han är väldigt smal. Han förstår kommandon ganska bra. Jag kan longera han för att jag har gjort det förut och då har det gått jätte bra, men nu slutar han bara lyssna och reagera på piskan. Har du nått tips på hur man kan lära han hur piska funkar?
I det läget hade jag gått till botten med hur hästen mår. Vad innebär väldigt smal - mager? Varför är den det? Är den motvillig att röra sig även i andra situationer? Är det bara på volt?
 
Volten är ganska så liten för att annars så om man kör på större volt så kommer han bara mer och mer inåt mot mig eller trampar på linan! Tömkörning har vi inte testat. Jag tror att han tycker det är lite jobbigt eftersom han är väldigt smal. Han förstår kommandon ganska bra. Jag kan longera han för att jag har gjort det förut och då har det gått jätte bra, men nu slutar han bara lyssna och reagera på piskan. Har du nått tips på hur man kan lära han hur piska funkar?

Så många saker här:

1, tränger hästen innåt så gör man som linförare något fel (undantaget hästar som är nya till longering)

2, Är han så smal att man skall undvika tömkörning så är den (i mitt tycke) också för smal för att longeras.

3, Om man gjort det förrut och plötsligt inte vill så får man leta fel på hästen. Hur mår den? Har den ont? Orkar den?

4, det låter väldigt mycket som att du behöver hjälp.

5, att träna in hjälperna gör man på samma sätt som vid tex ridning. Man står brevid hästen, smackar när man vill att den går framåt och prrar när man vill att den stannar/saktar av. Det viktiga är att man tränar det på sådant sätt att hästen sedan gör detta oavsett vad jag gör, dvs jag skall kunna stanna och hästen fortsätta gå (om jag smackar). Sedan, när jag longerar, så använder jag pisken "drivande" och smackar samtidigt. Tills den kopplar.
 
Vilken position har du själv i förhållande till hästen? Jag upplever att det är mycket lättare att få fram hästen om jag positionerar mig lite snett bakom (men fortfarande i mitten. Svårt att förklara med ord). Hamnar jag däremot lite framför, så får jag en bromsande inverkan.
Jag tänkte också på det här. Var noggrann med din egna position, axlarna lite snett vinklade åt det håll du vill att hästen ska gå.
Jag använder min kroppsvikt också och tycker hästarna reagerar "instinktivt" på det. Om hästen är i vänster varv, så lägger jag mest vikt på höger ben om hästen ska fram. Om jag vill stanna hästen vinklar jag överdelen lite mot hästens rumpa och lägger vikten på det ben som är närmast hästens huvud (utan att frysa fast i marken).
Men viktigt är såklart att ha din blick bakom hästens "drivlina" (driveline) när den ska framåt och framför när du vill att den ska stanna. (summa summarum - se över ditt kroppsspråk, så hästen förstår vad du vill och du inte ger dubbla signaler exempelvis).

Men eftersom du skriver att det gått bra förut förs mina tankar också till eventuell smärtproblematik?
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 130
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 106
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp