Häst som inte trivs

Inezl

Trådstartare
Berätta era historier och erfarenheter av hästar som inte trivs i sitt stall eller med sin livssituation! Hur ni märkt detta, hur hästen betett sig osv
 
När jag köpte min häst krubbet hon väldigt mycket. Under åren som jag har haft henne har vi stått i några olika stall, ibland på box och ibland på lösdrift. Hennes krubbitning har eskalerat när hon inte trivs (hon är väldigt rutinbunden). Nu står hon på en ny lösdrift och har faktiskt slutat krubbita!
 
Berätta era historier och erfarenheter av hästar som inte trivs i sitt stall eller med sin livssituation! Hur ni märkt detta, hur hästen betett sig osv

När jag fick min första ponny stod vi i ett stall där han och boxgrannen avskydde varann. Min ponny slog i väggen så pass att han blev halt. Jag hade innan det försökt få byta box. Men man brydde sig inte så mycket om en unge som hade såna åsikter.
När hästen blev halt och hade en spricka i hovbenet fick han äntligen flytta till en avskiljd del med bara honom och en mkt sympatisk häst. Där trivdes han toppen. Vi slapp flytta från stallet och blev faktiskt kvar där ca 10 år.

Nuvarande är rätt så happy go lucky. Det brukar gå att ställa honom bredvid vem som helst. Han visade i förra stall genom oro och var på helspänn hela tiden i boxen att han inte trivdes i boxen de placerat honom i när det skett en massflytt och det behövdes flyttas ihop hästarna. Min hamnade längst ut och utan boxgranne men med läskiga fönster bakom sig. Det blev för mkt för honom att hålla kolla på utan support av boxgranne. Han brukar stå/ligga längst in i boxen och chilla. Nu stod han så långt fram han kunde jämt. Och höet åkte runt iom att han behövde vända sig runt och kolla pga osäkerheten.
Vi flyttade mkt pga det.
 
Berätta era historier och erfarenheter av hästar som inte trivs i sitt stall eller med sin livssituation! Hur ni märkt detta, hur hästen betett sig osv

Hästen rasade i vikt och vägrade släppa upp mig i sadeln. Flyttade från stallet efter en månad till gamla stallet och då blev han som vanligt.
 
Kom aldrig ner i lugn. Vaksam och nerverna utanpå. Lättskrämd i hagen osv. Känslan av att hästen var vaksam och ”på spänn” hela tiden helt enkelt.
 
Mitt gamla sto var sur mot både hästar och människor högg mot dom och gnisslade tänder när hon inte trivdes. Hon tyckte inte om att ha olika människor och hästar runt omkring sig. Blev som en helt annan häst när vi flyttade till egen gård.
 
Mitt sto surade på de andra hästarna i boxarna bredvid och fick aldrig ro. I gången var hon rastlös och stod nästan hela tiden och skrapade. Hon slutade att vara kelig mot mig, vilket hon annars ofta var. Just då förstod jag inte att det var pga att hon inte trivdes. Förstod det först när vi flyttade därifrån. 2 dagar efter vi kommit till nya stallet stod hon och sov på gången, och jag trodde att hon var sjuk. Efter att ha undersökt och tempat henne kunde jag konstatera att hon bara landat efter en lång tid av stress. Var så underbart att se, och efter det har min vanliga häst kommit tillbaka.
 
Jag märkte först efter vi flyttat(pga andra omständigheter) att min varit stressad.
I efterhand såg man de små tecknen, så som att han inte gick att spola, stressad i hagen och svår att fånga.
Nu har vi flyttat ytterligare en gång och nu mår han ännu bättre. Han har blommat ut väldigt och har lugnat sig några gram. Han är fortfarande pigg men inte "stress pigg".
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Mitt sto surade på de andra hästarna i boxarna bredvid och fick aldrig ro. I gången var hon rastlös och stod nästan hela tiden och skrapade. Hon slutade att vara kelig mot mig, vilket hon annars ofta var. Just då förstod jag inte att det var pga att hon inte trivdes. Förstod det först när vi flyttade därifrån. 2 dagar efter vi kommit till nya stallet stod hon och sov på gången, och jag trodde att hon var sjuk. Efter att ha undersökt och tempat henne kunde jag konstatera att hon bara landat efter en lång tid av stress. Var så underbart att se, och efter det har min vanliga häst kommit tillbaka.

Känner igen det där med att tro hästen är sjuk och inse att ”nej bara helt avslappnad”
 
Lånat ut en häst som blev deppig, ville inte äta och verkade allmänt sjuk.

Ett annat sto jag senare köpte på den anläggning jag jobbade på , bet i luften när man ryktade, hotade i boxen, reste sig med den dåvarande ryttaren, var mer i luften än marken vid uteritt osv
 
Min gamling avskydde små stall med få hästar. Hon var väldigt stressad hela tiden, sparkade i väggarna och sparkade sönder en box och skadade sig själv. Avskydde själv det senare stallet pga en hemsk stallägare så det var en lättnad för oss båda att flytta. Testade även lösdrift när hon hade ett föl men hon kunde aldrig koppla av där heller utan det slet väldigt mycket på henne. Sista åren stod vi på ett travstuteri och hon trivdes som fisken i vattnet, även jag med. Helt fantastiskt ställe. :heart
 
Tack snälla för alla svar! Blir mer och mer säker på att mitt sto tyvärr inte trivs så bra i stallet, hoppas på att kunna flytta henne till en lösdrift snart!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vilket märke hyaluronsyra är bäst mot artros till häst? Berätta gärna av egna erfarenheter. Hur snabbt har ni fått resultat?
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp