Häst som inte vill fatta vänster galopp/unviker att stödja på vänster bak

För det första är så människorna som säger att hon inte är halt inga veterinärer. Hästen kan mkt väl vara halt. För det andra. Till nästa hästköp, lär av ert misstag och besiktiga. Jag blir mörkrädd av såna här trådar. För det tredje, boka in ett veterinärbesök.
Som jag tidigare skrivit så ska jag bok vet o för de andra som jag också skrivit aå lär man av sina misstag...
 
Jag skulle boka veterinärtid så snart som möjligt. Jag vet två hästar som hade svårt att fatta ena galoppen och ställde ena bakbenet utanför sig, den ena dömdes ut då det visade sig vara pålagringar i bakknäna och den andra hade inflammation i bakknät samt någonstans långt bak i ryggen men kunde rehabas och därefter ridas fullt ut igen.

Det behöver ju inte betyda att det är så allvarligt för din häst men jag hade definitivt velat ta reda på det. Att ni inte haft hästen så länge talar ännu mer för veterinär skulle jag säga eftersom ni antagligen inte lärt er hästens signaler än.
Vi har lärt hästens signaler o vi ska boka tid till vet som jag upprepat ganska många gånger innan
 
Det finns tusen tips på nätet där alla skriver gör en besiktning. Hur tänkte ni där ens?
Är man inte kunnig nog får man se till ha en en kunnig person med sig. Det är hästen som blir lidande.
Jo men vi valde att inte göra de. Man lär av sina misstag som jag skrivit tusen gånger
 
Det finns tusen tips på nätet där alla skriver gör en besiktning. Hur tänkte ni där ens?
Är man inte kunnig nog får man se till ha en en kunnig person med sig. Det är hästen som blir lidande.
Hur många gånger ska det behöva skrivas att dom lärt av sina misstag. Räcker liksom med en sådan kommentar...alla är inte perfekta. Och hästen blir uppenbarligen inte lidande då dom ju ska åka till veterinären. Besiktningen i sej självt är inte det som avgör huruvida en hästägare är bra eller inte. En besiktning säger ju enbart och endast dagsskicket på hästen, inte huruvida den har olika spänningar osv som kan orsaka problem.

Besiktning är främst till för den blivande ägarens skull för att inte behöva köpa på sig uppenbara problem, trots allt så ser man inte så mycket på en besiktning egentligen.
 
Senast ändrad:
Hej! Min ponny har varit med om en skada när hon var jätte liten. Ingen vet vad hon har gjort eller vad som har hänt. För hovtakten (tror att de heter så.) har inte växt ut på vänster bakben. Där vart hon har skadat sig. Men iallfall hur ska jag få henne att vilja fatta vänster galopp och stödja/belasta mer på vänster bakben. Skriv gärna om ni har några tipps eller något😊
Tänk på att väldigt långt ifrån alla problem visar sig som just hälta, efter veterinären om det visar sig att hästen inte har ont någonstans utan bara svårt för fattningen så ta ut en duktig tränare som kan hjälpa dig.
 
Tänk på att väldigt långt ifrån alla problem visar sig som just hälta, efter veterinären om det visar sig att hästen inte har ont någonstans utan bara svårt för fattningen så ta ut en duktig tränare som kan hjälpa dig
Tack så mycket. Själv tror jag bara att hon har svårt för de men ska självklart kolla upp de o om det inte är något så ska vi hyra in en duktig tränare som kanske själv kan sitta upp o sen visa mig o så
 
Hur många gånger ska det behöva skrivas att dom lärt av sina misstag. Räcker liksom med en sådan kommentar...alla är inte perfekta. Och hästen blir uppenbarligen inte lidande då dom ju ska åka till veterinären. Besiktningen i sej självt är inte det som avgör huruvida en hästägare är bra eller inte. En besiktning säger ju enbart och endast dagsskicket på hästen, inte huruvida den har olika spänningar osv som kan orsaka problem.

Besiktning är främst till för den blivande ägarens skull för att inte behöva köpa på sig uppenbara problem, trots allt så ser man inte så mycket på en besiktning egentligen.
Tack så mycket äntligen någon som kan förstå hur jag tänket o så
 
Hur många gånger ska det behöva skrivas att dom lärt av sina misstag. Räcker liksom med en sådan kommentar...alla är inte perfekta. Och hästen blir uppenbarligen inte lidande då dom ju ska åka till veterinären. Besiktningen i sej självt är inte det som avgör huruvida en hästägare är bra eller inte. En besiktning säger ju enbart och endast dagsskicket på hästen, inte huruvida den har olika spänningar osv som kan orsaka problem.

Besiktning är främst till för den blivande ägarens skull för att inte behöva köpa på sig uppenbara problem, trots allt så ser man inte så mycket på en besiktning egentligen.

Självklart är det hästen som blivit lidande eftersom den rids trots att det finns ett uppenbart problem. Att besiktningen inte gjordes är inte det största problemet, utan just att den rids trots att man inte har börjat utreda vad det är för fel. Att man är påväg till veterinären någon gång framöver när man hinner ta ledigt hjälper ju inte hästen.
 
Jag skulle inte rida något mer innan ni har varit hos veterinären, ifall den är skadad. Hältor kan vara mycket mycket små eller liksidiga och då är det inte säkert att vem som helst kan se om hästen är halt eller inte, ibland inte ens veterinären.
Hoppas det inte är något allvarligt, så ponnyn blir bra snabbt :)
 
Självklart är det hästen som blivit lidande eftersom den rids trots att det finns ett uppenbart problem. Att besiktningen inte gjordes är inte det största problemet, utan just att den rids trots att man inte har börjat utreda vad det är för fel. Att man är påväg till veterinären någon gång framöver när man hinner ta ledigt hjälper ju inte hästen.
Nu hade ju förmodligen denna hästen gått igenom en vanlig besiktning vilket inte ändrar denna situationen övht. Felet som är det enda i denna situationen är att ägaren inte har kontaktat veterinär tidigare och gjort en utredning för att säkerställa att hästen inte har ont.

Folk har uppenbarligen en alldeles för stor tilltro till att en häst är frisk för att den går igenom en besiktning. En besiktning är ju inte någon utredning av hästen, det är bara en simpel koll på att hästen inte haltar dagen man bestämmer sig för att köpa hästen vilket egentligen inte säger någonting om huruvida hästen är frisk eller inte.

Och nej, ingenting är ett "uppenbart problem" här, det kan lika gärna vara Ts som helt enkelt inte kan fatta rätt galopp och hjälpa hästen på rätt sätt. Jag har haft kunniga vänner som nästan alltid har problem med ena sidan på alla hästar dom rider, när någon annan suttit upp så har det fungerat klockrent i båda varven. Så nej, ingenting är ett "uppenbart problem" för att hästen inte fattar galopp med en person.
 
Senast ändrad:
Självklart är det hästen som blivit lidande eftersom den rids trots att det finns ett uppenbart problem. Att besiktningen inte gjordes är inte det största problemet, utan just att den rids trots att man inte har börjat utreda vad det är för fel. Att man är påväg till veterinären någon gång framöver när man hinner ta ledigt hjälper ju inte hästen.
Jag ska boka en tid imorgon.
 
Jag skulle inte rida något mer innan ni har varit hos veterinären, ifall den är skadad. Hältor kan vara mycket mycket små eller liksidiga och då är det inte säkert att vem som helst kan se om hästen är halt eller inte, ibland inte ens veterinären.
Hoppas det inte är något allvarligt, så ponnyn blir bra snabbt :)
Jag tror själv inte att de är något alvarligt bara att hon är stelare i ena sidan eller så. Men vi får se vad veterinären säger
 
Nu hade ju förmodligen denna hästen gått igenom en vanlig besiktning vilket inte ändrar denna situationen övht. Felet som är det enda i denna situationen är att ägaren inte har kontaktat veterinär tidigare och gjort en utredning för att säkerställa att hästen inte har ont.

Folk har uppenbarligen en alldeles för stor tilltro till att en häst är frisk för att den går igenom en besiktning. En besiktning är ju inte någon utredning av hästen, det är bara en simpel koll på att hästen inte haltar dagen man bestämmer sig för att köpa hästen vilket egentligen inte säger någonting om huruvida hästen är frisk eller inte.

Och nej, ingenting är ett "uppenbart problem" här, det kan lika gärna vara Ts som helt enkelt inte kan fatta rätt galopp och hjälpa hästen på rätt sätt. Jag har haft kunniga vänner som nästan alltid har problem med ena sidan på alla hästar dom rider, när någon annan suttit upp så har det fungerat klockrent i båda varven. Så nej, ingenting är ett "uppenbart problem" för att hästen inte fattar galopp med en person.

Det är inget att förmoda att den går igenom. Nej, en gårdsbesiktning är inte alltid så mycket till hjälp, men tydliga fel finns ju chans att upptäcka i alla fall. Det finns många fel i denna situation, men det är TS redan medveten om.

Det är ett väldigt stort uppenbart problem om man rider en häst som protesterar, inte känns fräsch, inte tar galopp eller på annat sätt visar sig obekväm. Då är något uppenbart fel, antingen veterinärt eller träningsmässigt, men först måste man utesluta att hästen har ont.

Jag vet inte vilken nivå du och dina vänner är på, alla kan alltid bli bättre, men är man kunnig tycker jag inte man brukar ha några stora problem med ena sidan.
 
Jag skrev inte att hon inte har ont. Men dem ser att hon inte är halt eller så. Och man ser på hon när hon har hont. Men som jag tidigare skrivit. Vi har långt till veterinär och har inte hunnit fara dit för vi har inte haft hon så länge
Det problem du beskriver kan ju mycket väl vara hennes sätt att visa att det gör ont. En häst behöver absolut inte vara halt för att något är fel - smärta kan visa sig på många olika sätt, t ex det du beskriver. Kolla upp den omgående hos veterinär, speciellt med tanke på att den inte är besiktigad vid köpet.
Edit; såg nu att du skulle boka tid. Bra!
 
Första steget är att boka ett veterinär besök för att utreda smärta, om veterinären inte hittar något fel på hästen är nästa steg att ta ut en equiterapeut då dem kan hitta låsningar/muskulära problem som veterinären inte hittar (obs: viktigt att ta ut veterinär innan equiterapeut och inte tvärt om)
Och sedan när man vet att hästen inte har ont och är bra i kroppen så kan man börja jobba med "problemet" för en tränare.
 
Nu hade ju förmodligen denna hästen gått igenom en vanlig besiktning vilket inte ändrar denna situationen övht. Felet som är det enda i denna situationen är att ägaren inte har kontaktat veterinär tidigare och gjort en utredning för att säkerställa att hästen inte har ont.

Folk har uppenbarligen en alldeles för stor tilltro till att en häst är frisk för att den går igenom en besiktning. En besiktning är ju inte någon utredning av hästen, det är bara en simpel koll på att hästen inte haltar dagen man bestämmer sig för att köpa hästen vilket egentligen inte säger någonting om huruvida hästen är frisk eller inte.

Och nej, ingenting är ett "uppenbart problem" här, det kan lika gärna vara Ts som helt enkelt inte kan fatta rätt galopp och hjälpa hästen på rätt sätt. Jag har haft kunniga vänner som nästan alltid har problem med ena sidan på alla hästar dom rider, när någon annan suttit upp så har det fungerat klockrent i båda varven. Så nej, ingenting är ett "uppenbart problem" för att hästen inte fattar galopp med en person.
Givetvis ger en besiktning utförd av en bra veterinär en indikation på hur hästen mår! Och givetvis kan det vara rejält till hästens nackdel att den inte besiktigas!
Vissa köper ju hästar med diffusa symptom som de missar och rider på. I många av de fallen hade det kunnat undvikas genom en ordentlig besiktning av en bra veterinär.
Det är tyvärr rätt vanligt.
 
Det är inget att förmoda att den går igenom. Nej, en gårdsbesiktning är inte alltid så mycket till hjälp, men tydliga fel finns ju chans att upptäcka i alla fall. Det finns många fel i denna situation, men det är TS redan medveten om.

Det är ett väldigt stort uppenbart problem om man rider en häst som protesterar, inte känns fräsch, inte tar galopp eller på annat sätt visar sig obekväm. Då är något uppenbart fel, antingen veterinärt eller träningsmässigt, men först måste man utesluta att hästen har ont.

Jag vet inte vilken nivå du och dina vänner är på, alla kan alltid bli bättre, men är man kunnig tycker jag inte man brukar ha några stora problem med ena sidan.
Jag själv är inte i så jätte hög nivå. Men jag har ridit väldigt länge. Hon kan fatta rätt galopp när man teänar henne i en volt utan ryttare
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 555
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp