Häst som inte vill fatta vänster galopp/unviker att stödja på vänster bak

Det är toppen :) förhoppningsvis är det inga konstigheter, och då är ju din plan att ta ut tränare som kan hjälpa till från marken/uppsuttet en bra väg att gå!
Precis vi får hoppas att de inte är nå konatigheter o att vi bara kan fortsätta träna o isåfall stärka hennes galopp m.m
 
Givetvis ger en besiktning utförd av en bra veterinär en indikation på hur hästen mår! Och givetvis kan det vara rejält till hästens nackdel att den inte besiktigas!
Vissa köper ju hästar med diffusa symptom som de missar och rider på. I många av de fallen hade det kunnat undvikas genom en ordentlig besiktning av en bra veterinär.
Det är tyvärr rätt vanligt.
Fast besiktningar ger inte alltid ett svar för det kan vara att hästen är bra just då eller så. Visserligen så får man ju fram "problemet" men man får inte alltd de.
 
Fast besiktningar ger inte alltid ett svar för det kan vara att hästen är bra just då eller så. Visserligen så får man ju fram "problemet" men man får inte alltd de.
Jag skrev indikation. 😊
En duktig veterinär som gör en grundlig undersökning kan se en hel del.

Då jag jobbar som tränare och även är verksam inom rehab och problemlösning som ofta är sammanlänkande möter jag många som har besvär som skulle setts vid besiktning av BRA veterinär. Sambon är inom rehab och önskar även han att man besiktade mer.
 
Jag skrev indikation. 😊
En duktig veterinär som gör en grundlig undersökning kan se en hel del.

Då jag jobbar som tränare och även är verksam inom rehab och problemlösning som ofta är sammanlänkande möter jag många som har besvär som skulle setts vid besiktning av BRA veterinär. Sambon är inom rehab och önskar även han att man besiktade mer.
Jo om man har en BRA vet så kan problemen hittas eller vad man nu ska säga. Men hur ska man veta om den är bra eller inte?
 
Fast besiktningar ger inte alltid ett svar för det kan vara att hästen är bra just då eller så. Visserligen så får man ju fram "problemet" men man får inte alltd de.
Man ska alltid besiktiga oavsett, gör man inte det får man räkna med att stå där med en trasig häst som kanske måste avlivas eller ges en dyr behandling, men det valet tar man när man inte gör en besiktning. :) Man kan inte räkna med att allt alltid hittas vid en gårdsbesiktning, men betydligt mer än om man inte besiktigar för då har man inte en aning om vad man köper på sig för problem. Det kan även bespara en hel del problem med försäkringen.
Man bör ha skaffat sig koll på veterinärer innan man skaffar hästen, höra sig för med annat hästfolk i sin närhet.
 
Man ska alltid besiktiga oavsett, gör man inte det får man räkna med att stå där med en trasig häst som kanske måste avlivas eller ges en dyr behandling, men det valet tar man när man inte gör en besiktning. :) Man kan inte räkna med att allt alltid hittas vid en gårdsbesiktning, men betydligt mer än om man inte besiktigar för då har man inte en aning om vad man köper på sig för problem. Det kan även bespara en hel del problem med försäkringen.
Man bör ha skaffat sig koll på veterinärer innan man skaffar hästen, höra sig för med annat hästfolk i sin närhet.
Även om man ska besikta gjorde vi inte de. Och de går inte att göra om nu. Men det här var vårat första hästköp och vi gjorde ett misstag vi inte kommer göra om igen
 
Nu har jag kollat tillbaka på videos när jag har haft någon som har filmat. Och tidigare har hon kunnat båda galopperna och kunnat göra byten till både höger och vänster galopp. Vad kan de beropå att hon gör det frivilligt efter en kurvig grusväg (som man kan galopera på) men inte på ett fyrkant spår? Men jag ska boka en tid till vet på måndag ändå utifall att så hon inte behöver ha ont ifall hon nu har de.
 
Nu har jag kollat tillbaka på videos när jag har haft någon som har filmat. Och tidigare har hon kunnat båda galopperna och kunnat göra byten till både höger och vänster galopp. Vad kan de beropå att hon gör det frivilligt efter en kurvig grusväg (som man kan galopera på) men inte på ett fyrkant spår? Men jag ska boka en tid till vet på måndag ändå utifall att så hon inte behöver ha ont ifall hon nu har de.
En frisk häst som kan båda galopperna kan det även på ett fyrkantsspår.
Så först en koll av veterinären och är hästen frisk enligt veterinären tar du ut en equiterapeut. Jag känner mig ganska säker på att veterinären eller equiterapeuten kommer hitta felet på hästen.
 
Nu har jag kollat tillbaka på videos när jag har haft någon som har filmat. Och tidigare har hon kunnat båda galopperna och kunnat göra byten till både höger och vänster galopp. Vad kan de beropå att hon gör det frivilligt efter en kurvig grusväg (som man kan galopera på) men inte på ett fyrkant spår? Men jag ska boka en tid till vet på måndag ändå utifall att så hon inte behöver ha ont ifall hon nu har de.
Skulle tro att det är du som är sne och helt enkelt motarbetat hästen på raka spår, när det är naturliga svängar så anpassar sig hästen efter det som är lättast för stunden.
 
En frisk häst som kan båda galopperna kan det även på ett fyrkantsspår.
Så först en koll av veterinären och är hästen frisk enligt veterinären tar du ut en equiterapeut. Jag känner mig ganska säker på att veterinären eller equiterapeuten kommer hitta felet på hästen.
Ja sant men som jag har skrivit så ska jag boka vet tid imorgon o kolla upp de direkt jag får en tid. Sen har vi inga equiterapeuter här i närheten av vart jag bor. Och då menar jag att det finns INGEN i närheten. Hittar inte vet något så måste vi försöka få tag på en equiterapeut.
 
Skulle tro att det är du som är sne och helt enkelt motarbetat hästen på raka spår, när det är naturliga svängar så anpassar sig hästen efter det som är lättast för stunden
Jag tror också att jag sitter snett eller lutar fel så hon inte orkar fatta den ena galoppen för att hon kanse också har svårare flr den. Men jag vet ej ska ändå o kolla upp de
 
Ja sant men som jag har skrivit så ska jag boka vet tid imorgon o kolla upp de direkt jag får en tid. Sen har vi inga equiterapeuter här i närheten av vart jag bor. Och då menar jag att det finns INGEN i närheten. Hittar inte vet något så måste vi försöka få tag på en equiterapeut.
I mitt fall så jobbade veterinären tillsammans med sjukgymnasten - veterinären gjorde böjprov och sedan var de båda med och såg hästen i rörelse, kände igenom hästen etc och sjukgymnasten tog sedan direkt vid och masserade etc.

Om veterinären inte hittar något fel eller liknande så kanske du kan fråga veterinären om hen vet någon i närheten som har rätt kunskaper för att kunna hjälpa er vidare med att känna igenom och rehaba hästen så att den? Det kan ju vara så att hen har kontakter.
 
I mitt fall så jobbade veterinären tillsammans med sjukgymnasten - veterinären gjorde böjprov och sedan var de båda med och såg hästen i rörelse, kände igenom hästen etc och sjukgymnasten tog sedan direkt vid och masserade etc.

Om veterinären inte hittar något fel eller liknande så kanske du kan fråga veterinären om hen vet någon i närheten som har rätt kunskaper för att kunna hjälpa er vidare med att känna igenom och rehaba hästen så att den? Det kan ju vara så att hen har kontakter.
Ja alla frågor man har om de får man fråga veterinären där o då
 
Tänk på att väldigt långt ifrån alla problem visar sig som just hälta, efter veterinären om det visar sig att hästen inte har ont någonstans utan bara svårt för fattningen så ta ut en duktig tränare som kan hjälpa dig.

Min häst som jag fick ta bort pga kraftig hbf visade symptom genom att, efter ett par varv i galopp på volt, sticka iväg över hela ridbanan. Han var ”bara dum och lat” fick jag höra, men jag valde att kolla upp. Tack och lov att jag gjorde det, han måste ha haft vansinnigt ont. :(

Han var fö inte halt på rakt spår vid veterinärkoll, utan bara på böjt.
 
Min häst som jag fick ta bort pga kraftig hbf visade symptom genom att, efter ett par varv i galopp på volt, sticka iväg över hela ridbanan. Han var ”bara dum och lat” fick jag höra, men jag valde att kolla upp. Tack och lov att jag gjorde det, han måste ha haft vansinnigt ont. :(

Han var fö inte halt på rakt spår vid veterinärkoll, utan bara på böjt.
Nej va hemskt därför jag ska o kolla upp men tror inte att de är något men jag ska kolla upp för säkerhet skull
 
Skulle tro att det är du som är sne och helt enkelt motarbetat hästen på raka spår, när det är naturliga svängar så anpassar sig hästen efter det som är lättast för stunden.
Vad baserar du den åsikten på?
Det är en häst som inte besiktigats som fått ett ändrat beteende. Det kan precis lika gärna vara smärta.
Just när hästen fått ett ändrat beteende ska man vara försiktig med att tycka saker om man inte sett ekipaget. Det är ju dessutom sällan någon utbildad som tycker till så.
Nu ska ju TS till veterinären, vilket är toppen!
Men fler läser ju här och många är redan för ”jaja, den är nog bara seg, dum, svag”. Det är ju alltid hästarna som får betala i sådana fall.
 
Vad baserar du den åsikten på?
Det är en häst som inte besiktigats som fått ett ändrat beteende. Det kan precis lika gärna vara smärta.
Just när hästen fått ett ändrat beteende ska man vara försiktig med att tycka saker om man inte sett ekipaget. Det är ju dessutom sällan någon utbildad som tycker till så.
Nu ska ju TS till veterinären, vilket är toppen!
Men fler läser ju här och många är redan för ”jaja, den är nog bara seg, dum, svag”. Det är ju alltid hästarna som får betala i sådana fall.
Håller me dig. Jag själv skulle aldrig skylla på hästen eller så.
 
Vad baserar du den åsikten på?
Det är en häst som inte besiktigats som fått ett ändrat beteende. Det kan precis lika gärna vara smärta.
Just när hästen fått ett ändrat beteende ska man vara försiktig med att tycka saker om man inte sett ekipaget. Det är ju dessutom sällan någon utbildad som tycker till så.
Nu ska ju TS till veterinären, vilket är toppen!
Men fler läser ju här och många är redan för ”jaja, den är nog bara seg, dum, svag”. Det är ju alltid hästarna som får betala i sådana fall.
För att vi är så vana att utreda hästen, att kolla så hästen inte har ont, att hästen mår bra, att utrustningen sitter bra, osv att vi ibland glömmer oss själva, ibland sitter felet hos oss, i våran kropp. Men jag tycker alltid man ska utreda hästen ordentligt innan man börjar kolla om problemet sitter hos ryttaren.
 
För att vi är så vana att utreda hästen, att kolla så hästen inte har ont, att hästen mår bra, att utrustningen sitter bra, osv att vi ibland glömmer oss själva, ibland sitter felet hos oss, i våran kropp. Men jag tycker alltid man ska utreda hästen ordentligt innan man börjar kolla om problemet sitter hos ryttaren.
Självklart överför vi våra fel och brister. Det är jätteviktigt!
Men en häst som inte besiktigats vid köp och sedan dessutom fått ett så tydligt förändrat beteende ska först och främst till veterinär.
Sen kollar man ev kiro på ekipaget, tränare etc.
Men oavsett så kan man inte med den här knappa infon vi alla fått ta del av här bilda sig en uppfattning om vad som felas. Och då måste man säga ”veterinär”.
Jag lever med en kiro som jobbar med ekipage. Och är mkt noga med att skicka elever till kiro. Jag har själv så mkt svåra skador att jag måste gå regelbundet och har behövt det i 25 år. Så jag hajar den biten. Men med den info vi har här kan man inte säga annat än ”veterinär”.
 
Vad baserar du den åsikten på?
Det är en häst som inte besiktigats som fått ett ändrat beteende. Det kan precis lika gärna vara smärta.
Just när hästen fått ett ändrat beteende ska man vara försiktig med att tycka saker om man inte sett ekipaget. Det är ju dessutom sällan någon utbildad som tycker till så.
Nu ska ju TS till veterinären, vilket är toppen!
Men fler läser ju här och många är redan för ”jaja, den är nog bara seg, dum, svag”. Det är ju alltid hästarna som får betala i sådana fall.
Jag baserar det på dom väldigt många hästar jag sätt förändra sig med en duktig ryttare som kan rätta till hästen och få hästen att jobba rätt. I dom flesta fall är det så att hästen faktiskt är beroende av att ryttaren har koll på sin kropp och vet vad den gör och ger för hjälper.

Har inte skrivit någonstans att man inte ska kolla upp en häst som inte vill. Bara att man inte jämt måste tro det värsta hela tiden. Har hästen bara en ryttare som rider den så är sannolikheten stor att hästen får en sämre sida om inte ryttaren har bra koll på sig själv och sin ridning.

Och sjävklart får man spekulera även om man inte sätt ekipaget, det är bara bra att komma till veterinären med så mycket info man kan som möjligt om vad det eventuellt kan vara. Veterinärer tänker heller inte alltid på allting. Man måste bolla idéer för att komma fram till vad det är problemet kan bero på.

Du skriver som om inte i princip alla i tråden rekommenderat veterinär redan. Det är ju det enda det står om nästan.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 214
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp