Häst som inte vill framåt...

E

elronne

Jag har en häst som på senare tid blivit lite motsträvig...
När jag leder honom från hagen och ibland när jag rider så vill han inte gå framåt. Han bara stannar och börjar backa.
När jag är på marken är det lättare än när jag sitter på. Från marken "drar" jag i grimskaftet tills det att han börjar ta ett steg framåt... Mycket beröm och massa eftergift. När jag rider gör han likadant. Men där är det inte lika lätt, han backar och backar och backar oavsett vad jag gör. Och han är inte rädd. Har provat med allt, och tar jag till spö så blir han vansinnig. Vill helst inte använda spö, måste finnas ett bättre alternativ? :confused:
"Finns inga dumma frågor, bara mer eller mindre igenomtänkta"
 
Det finns mycket att göra för att få hästen att gå framåt, men jag undrar först vad du hittils har gjort från marken. Skriv gärna lite mer och berätta :)

/Camilla
 
Det jag har gjort från marken är ju att jag går före honom... Och stannar han då drar jag till i grimman och lättar så fort han börjar gå framåt.
Men när jag sitter på så blir det oftast pannkaka om han inte vill gå. Han backar in i allt och går inte framåt vad jag än gör. Går jag av och leder honom går han. Antar att det är bristande ledarskap, men hur befäster jag det bättre från ryggen?
Jag tror inte han har ont någonstans har haft ute kiropraktorn... men man vet ju inte. :confused:
 
Sv: Häst som inte vill framåt...

hmm..ja.. kolla ryggen..om han helt plötsligt börjat gjort d kan d vara nåt sånt..min hade ont i rygen förut och han ville bara vända hem å inte gå framåt..(i början när jag köpte honom, var inte uppmärksam och kolla inte igenom honom..men man lär sig efter sina misstag..) kläm han på ryggen lite å kolla..
 
Sv: Häst som inte vill framåt...

Jag hade ett liknande problem i sommras, pållen ville inte gå från sommarbetet. Han kunde stanna och vara HELT omöjlig att rubba, alternativt ta några steg stå still och sen några steg. Det tog hur lång tid som helst att få honom från hagen, ibland gick det inte överhuvudtaget. Jag tolkade det som att han inte ville lämna flocken, och att han helt enkelt inte såg mig som sin ledare. Tillbaka i den vanliga hagen har jag inte sett en skymt av det beteendet. Mycket mystiskt... Att han inte vill gå framåt är ett problem som dyker upp ibland när jag rider också, och det beror väl på samma sak misstänker jag. Alltså att han inte har förtroende för mig. Vet inte riktigt hur jag ska angripa problemet så jag har inga råd att ge dig.
 
Sv: Häst som inte vill framåt...

Har du provat o ha ett dressyrspö i handen när du leder honom? Använd det bara för att markera.
När det gäller ridningen så tipsar jag dig om att när du känner att han är på väg att stanna försöka vända honom, vet av erfarenhet att det är jäkligt svårt med en häst som bara ställer sig o typ växer fast i marken, men om du samtidigt som du försöker få honom att röra på påkarna också vänder honom lite så brukar det gå bättre o tillslut tror jag att han slutar med dumheterna.....hmmm jag har svårt att förklara som vanligt, men prova!!
 
Sv: Häst som inte vill framåt...

Missestar skrev:
Har du provat o ha ett dressyrspö i handen när du leder honom? Använd det bara för att markera.
När det gäller ridningen så tipsar jag dig om att när du känner att han är på väg att stanna försöka vända honom, vet av erfarenhet att det är jäkligt svårt med en häst som bara ställer sig o typ växer fast i marken, men om du samtidigt som du försöker få honom att röra på påkarna också vänder honom lite så brukar det gå bättre o tillslut tror jag att han slutar med dumheterna.....hmmm jag har svårt att förklara som vanligt, men prova!!

Förstår vad du menar, man tänker liksom "sicksack" och berömmer varje steg han tar (utom bakåt förstås).
 
Sv: Häst som inte vill framåt...

Är egentligen inne på fel forum och svarar för jag kan inget om NH men... :crazy:
Har haft samma problem med min travare som fick för lite att göra en period och sedan började vägra gå fram både vid ledning och ridning. Såg spöken lite varstans och var allmänt tjurig.
Började om från början med att bara gå ut och promenera vilket i början tog sin lilla rundliga tid. En runda som egentligen borde ta en kvart kunde ta en timme. :smirk:
Men med lock och pock och uttråkningsmetoden (ok, jag väntar) blev det bättre och bättre. När promenader vid hand fungerade så satt jag upp och där blev det knivigare. Men jag har omväxlande gjort det jobbigt för honom varje gång han har "tjur-stannat" (är han skraj får han tid att kolla in "monstret" innan jag ber om framåt). Naturligt är han rastlös så jag har väntat ut honom (radio i mobilen). Första gången stod vi stilla och stirrade på får en timme innan han behagade gå tre steg framåt. Sedan var det stopp en halvtimme till. Ville han backa så varsågod men absolut inte vända.
Nu efter ett antal utväntningar brukar det oftast räcka med att jag antingen suckar djupt och låtsas sätta mig till rätta för att vänta så börjar han fundera på att gå fram. Räcker inte det brukar jag rygga ett par steg och sedan direkt be honom gå fram.
Han är en smitare och luring :love: som gärna låtsas vara rädd så med honom har det bara fungerat att bara envisas ut honom. Spö fungerar icke, han bryr sig helt enkelt inte!
Har förresten också bytt sadel eftersom han hade musklat om sig och den gamla sadeln blivit för trång.
 
Sv: Häst som inte vill framåt...

Hej! Min tjej e likadan. Det brukar gå bra sålänge vi håller oss i skogen men så fort det finns något att titta på ett hus, älgtorn ect så stannar hon och backar, försöker vända osv. Jag tror inte att det handlar om smärta. Mer bristande ledarskap från min sida i sånna fall. Hon är väldigt beroende av flocken och har en mycket stark flyktkänsla. Min förra häst kunde göra så men hon var mer självsäker och va inte häst knappt! Hon brydde sig inte om något, trots att hon bara var 1 ½ när jag fick henne, hon var bara nyfiken, skulle kolla allt och gick som en ångvält över stock och sten. Sen red in henne vid 3 års ålder och när hon var 4½ så började jag rida mer själv i skogen och då kunde det hända att hon vägrade gå och backade vid ställen som hon tyckte var läskiga. Efter antal försök att få henne att gå framåt utan att lyckas så backade jag henne helt enkelt förbi det farliga å sen vägrade hon inte där mer! Men det funkar inte på min nuvarande tjej, tror hon har lägre självförtroende och är i behov av en stark ledare och någon som hon litar på även när denne sitter på ryggen. Sådana här grejjer tror jag ofta kan handla om hästens instinkter, vissa har starkare och andra har svagare, beroende på hur hästen är uppväxt. Det här hjälpte dig väl inte speciellt mycket men vi kanske kan hjälpa varandra med lite råd? :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
2 973
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp