Häst som inte vill lämna hagen.

Mickalela

Trådstartare
Tog hem en häst för två veckor sen och nu när jag ska ta ut honom från hagen så har jag fått problem, han kan tas in och ryktas om han får stå och äta hela tiden, men sen har han jättebråttom ut igen. Jag skulle ta ut honom på en promenad för att vänja honom vid omgivningen men vi kom bara 100 meter innan han slet sig och sprang bort till hagen, jag hämtade honom och gick ut i paddocken som ligger över gårdsplanen men han gjorde samma sak igen. Hur ska jag på bästa sätt ta oss vidare och kunna ta honom från hagen utan att han får panik?
 
Tog hem en häst för två veckor sen och nu när jag ska ta ut honom från hagen så har jag fått problem, han kan tas in och ryktas om han får stå och äta hela tiden, men sen har han jättebråttom ut igen. Jag skulle ta ut honom på en promenad för att vänja honom vid omgivningen men vi kom bara 100 meter innan han slet sig och sprang bort till hagen, jag hämtade honom och gick ut i paddocken som ligger över gårdsplanen men han gjorde samma sak igen. Hur ska jag på bästa sätt ta oss vidare och kunna ta honom från hagen utan att han får panik?

finns hundratals trådar i ämnet ang just nyköpt häst som blir osäker och naturligt i första hand knyter an till de andra hästarna.
Här är ett exempel på tråd men finns otaliga om du söker på forumet .

https://www.bukefalos.se/threads/haest-vaegrar-ga-in-fran-hagen.1485989/#post-19105758
 
Tog hem en häst för två veckor sen och nu när jag ska ta ut honom från hagen så har jag fått problem, han kan tas in och ryktas om han får stå och äta hela tiden, men sen har han jättebråttom ut igen. Jag skulle ta ut honom på en promenad för att vänja honom vid omgivningen men vi kom bara 100 meter innan han slet sig och sprang bort till hagen, jag hämtade honom och gick ut i paddocken som ligger över gårdsplanen men han gjorde samma sak igen. Hur ska jag på bästa sätt ta oss vidare och kunna ta honom från hagen utan att han får panik?
Det låter som att din häst känner sig tryggast i hagen med sina kompisar. Det är bra att du tar in den och tränar på att den är ensam kortare stunder, du kommer troligtvis märka att den kommer lugna ner sig när den känner sig mer hemmastadd. Att äta mat har lugnande effekt så det är bra om den får fortsätta med det.

Kan du be någon av de andra hästägarna att följa med på en promenad och då ta med ngn av de andra hästarna? Det kan också vara en bra idé att passa på att vara i paddocken när ngn annan rider och sedan vänja hästen successivt att klara av mer ensamtid även där.
 
finns hundratals trådar i ämnet ang just nyköpt häst som blir osäker och naturligt i första hand knyter an till de andra hästarna.
Här är ett exempel på tråd men finns otaliga om du söker på forumet .

https://www.bukefalos.se/threads/haest-vaegrar-ga-in-fran-hagen.1485989/#post-19105758

har läst de andra trådarna som finns men inte hittat någon där det är samma problem som min häst har, antingen så fungerar de andra hästarna i alla hantering förutom just en sak men min har problem i princip allt där det krävs att han ska ta sig ut från hagen.
 
Det låter som att din häst känner sig tryggast i hagen med sina kompisar. Det är bra att du tar in den och tränar på att den är ensam kortare stunder, du kommer troligtvis märka att den kommer lugna ner sig när den känner sig mer hemmastadd. Att äta mat har lugnande effekt så det är bra om den får fortsätta med det.

Kan du be någon av de andra hästägarna att följa med på en promenad och då ta med ngn av de andra hästarna? Det kan också vara en bra idé att passa på att vara i paddocken när ngn annan rider och sedan vänja hästen successivt att klara av mer ensamtid även där.

kruxet är att det är jag som är ägaren till de tre hästarna som står här och är begränsat med hjälp om jag skulle behöva ta in en extra. Det går dagarna medryttaren kommer men det är långt ifrån alla dagar. Så jag försöker hitta en lösning som gör attjag ska kunna hantera och kunna ta uthonom från gården själv, hittills har jag kommit 100 meter bort innan han slet sig och hoppade in i hagen igen..
 
Han verkar vilja tillbaka till flocken.
Använd det och utnyttja det.
Ta med en annan häst in så han slipper vara själv. Ta med en annan häst på promenaden så han slipper vara ensam.
Småträna med hästen på hemtamt område (dvs gå inte iväg så han blir stressad och spänd om du inte kan hålla i. Just så hästen inte behöver hamna i läget att den måste sticka.
Se till att inte tappa den-så den inte befäster beteendet.

När han är trygg med dej, har landat ordentligt och/eller du kan parera om han försöker slita sej DÅ kan ni börja göra egna promenader.
 
Tog hem en häst för två veckor sen och nu när jag ska ta ut honom från hagen så har jag fått problem, han kan tas in och ryktas om han får stå och äta hela tiden, men sen har han jättebråttom ut igen. Jag skulle ta ut honom på en promenad för att vänja honom vid omgivningen men vi kom bara 100 meter innan han slet sig och sprang bort till hagen, jag hämtade honom och gick ut i paddocken som ligger över gårdsplanen men han gjorde samma sak igen. Hur ska jag på bästa sätt ta oss vidare och kunna ta honom från hagen utan att han får panik?
Jag har också haft egensinniga och starka hästar.

Instämmer med @Magnum - se till att den inte på några villkors vis kan slita sig. Led i lite skarpare bett, kapson eller kedjegrimskaft. Vilket som - bara du kan klara att hålla i den.

Ett avelssto var inte illvillig på minsta sätt men njöt av att ta sig lös. Henne tömkörde jag till hagen varje morgon (flera 100 meters promenad till betet)

Men får vara listig. Och se till att det är jätteroligt och trevligt att vara med matte! Gos, godis, roliga övningar - vad som helst som hästen njuter av.

Kan du inte ta in hästen så låt honom stå på box nån vecka, tills ni är mer bekanta med varann. :)
 
kruxet är att det är jag som är ägaren till de tre hästarna som står här och är begränsat med hjälp om jag skulle behöva ta in en extra. Det går dagarna medryttaren kommer men det är långt ifrån alla dagar. Så jag försöker hitta en lösning som gör attjag ska kunna hantera och kunna ta uthonom från gården själv, hittills har jag kommit 100 meter bort innan han slet sig och hoppade in i hagen igen..
Det är tre hästar totalt, inklusive den som sliter sig, och de går i samma hage? Då kan du väl ta in alla tre, i alla fall till en början? Om du inte kan ta alla tre samtidigt så ta in en av de andra först, och han och den tredje sedan. Och ta med en av de andra på promenad/till paddocken så länge. Kanske kan han följa med som handhäst?
 
Tog hem en häst för två veckor sen och nu när jag ska ta ut honom från hagen så har jag fått problem, han kan tas in och ryktas om han får stå och äta hela tiden, men sen har han jättebråttom ut igen. Jag skulle ta ut honom på en promenad för att vänja honom vid omgivningen men vi kom bara 100 meter innan han slet sig och sprang bort till hagen, jag hämtade honom och gick ut i paddocken som ligger över gårdsplanen men han gjorde samma sak igen. Hur ska jag på bästa sätt ta oss vidare och kunna ta honom från hagen utan att han får panik?
Vad jag hade gjort är att jag tagit in alla hästarna i stallet och inte bara den nya innan den vant sig. Sedan hade jag delat på hästarna på så sätt att jag tagit ut dom en och en. Den nya då för lite promenader och lära känna sin omgivning. Dom andra invanda för vad jag nu gör med dom ridning, körning, promenad o s v.
Allt för att den nya hästen ska känna sig trygg i både stall och hage och inte minst med mig.
 
Här är det ofta hästar som flyttar in, bor här ett tag för t.ex. träning, och så flyttar hästen hem igen.

Det här är ingen stor anlägning, det finns mellan 4 och 7 hästar här, men de flesta är unghästar. Vid den här årstiden år de på en gemensam lösdrift.

Varje gång en ny häst kommer hit, så brukar jag till en början lägga den tiden tar, för att skapa en lugn, trygg och säker situation vid förflyttningar mellan hage och stall, och tillbaka igen.
De första dagarna med ny häst, så är vi alltid två när hästarna ska tas in, och jag tar alltid in hela flocken. Ingenting, annat än visitation, hovkratsning och kanske lite borstning, görs de första dagarna med den nya hästen. Alltså minimal hantering inne i stallet.
Alltid en häst i taget, och grinden ska alltid stängas mellan varje häst, precis som om det var en enda häst som skulle gå ut ur hagen.

Den nya hästen får gå in från hagen tredje sist, eller näst sist, och den lugnaste hästen går in sist. Alltid alla hästar i samma ordning, alltid samma box eller uppbindningsplats till varje häst.

Och så får hästarna gå ut i omvänd ordning, den där tryggaste, lugnaste hästen kommer ut till hagen först.

När man märker att gruppen är van vid insläpps- respektive utsläppsrutinerna, så börjar jag ta ut en häst i taget för träning, men de första dagarna, bara en kortare stunds markträning på gårdsplan. Och så tillbaka till stallet igen.

Sedan utsläpp på samma sätt, alltså hela flocken i tur och ordning.

Nästa steg till att få den nya hästen mer självständig, är att gå allt längre promenader, medan flocken är i stallet. Den tidigare markträningen på gårdsplan ska ha skapat tillräckligt med förtroende innan man ger sig iväg längre bort. Jag menar då aktiva promenader, där markträningsövningar ingår.

Markträning i det här fallet är olika former av start, stopp, stå stilla, backa gå genom en konbana, gå över bommar, gå runt och titta på "saker" på gårdsplan. Lugnt och långsamt, i skritt. Man ska skapa trygg kommunikation med hästen, och hästen ska gå på rätt ställe bredvid/halvt bakom/bakom föraren. Det finns olika idéer/skolor/läror om var hästen ska vara vid sådana här övningar, inget är rätt, inget är fel, hästen ska bli lugn och avslappnad och häst och förare ska förstå varandra.

Den enda utrustningen som behövs är en vanlig grimma och ett grimskaft. En del tycker att man ska använda positiv förstärkning när hästen gör rätt i form av godis (typ äppelbit, morotsbit och klicker).

När man kan gå längre promenader med full kontroll, så är i regel också hästen möjlig att rida eller köra, om det är en inriden eller inkörd häst.

Då bör det inte heller vara något problem med att hämta hästen från hagen, utan att ta in gruppen i stallet, men man måste vara uppmärksam, och känna efter på hästens signaler.

Räkna med att processen tar mellan två veckor, till flera månader, beroende på häst och förare.
 
Samma ordning varje gång, verkar skapa en lugnare situation vid grinden eller i stallet. Det verkar som att de lär sig tågordningen.

Ny häst ska aldrig gå in först, utan "i mitten", och det verkar som att upplevelsen av att komma in i stallet när det det redan finns fler än en häst där, är mer positiv, än att komma in som nr 2.

När jag har "många" hästar hemma, så placeras några uppbundna. En häst som kommer hem till mig är ofta en unghäst som ska utbildas, eller skiljas från modern, och oftast så är utbildningshästen också en häst som behöver lära sig stå uppbunden (med halsrem och grimma). Då vill jag först ta in en (relativt) lugn häst som jag snabbt och enkelt kan släppa in i en box, sedan en häst som jag anser är "snäll", men som ska uppbunden, och så får den "nya" hästen stå uppbunden bredvid.
En del nya hästar kan ha lite svårt att hantera det där med att "gå ut genom grinden" (det kan bli stopp mitt i grinden, eller den förstår inte riktigt vad jag ber den om), och ju färre hästar det finns kvar i hagen, och ju "lugnare" och "lydigare" dessa är, desto mindre risk att någon försöker tränga sig, om den nya hästen tvekar på något sätt i grindhålet.

För att göra situationen att "komma in i stallet" och "stå uppbunden" positiv, så får alla också en måttlig portion av "något gott", t.ex. några grabbnävar med strålusern och lite morotsslantar eller äpple. Vissa, t.ex. växande unghästar behöver ju tillskottsfoder som de får när de kommer in, men även de som egentligen inte behöver något får lite grann som uppmuntran.

Sedan så är det individernas egenskaper som avgör hur jag bygger upp ordningen. På basis av vad jag ser runt hästarnas beteende mot varandra, och hur de fungerar runt människor, så gissar jag mig till en ordning för in/utsläpp, och vilka som ska få vara kamrater och stå uppbundna bredvid varandra.

Ibland tar jag såklart fel, och då får jag justera ordningen "efter vad hästarna verkar säga mig". Det blir absolut inte alltid "rätt" första gången. Det är bl.a. därför jag alltid ser till att vi är två de första gångerna för in/utsläpp när gruppen förändrats (fler eller färre hästar)

Det handlar en del om att kunna läsa av hästarna, för att hitta en bra ordning, "lyssna" på hästarna men samtidigt inte premiera ett buffligt beteende ("jag vill in först"). Hästarna får inte buffla vid grinden, det går att lära bort, huvudsakligen med kroppsspråk från människan.

Jag vill att hanteringen i hagen, vid grinden, och i stallet ska vara lugn och säker, trots att det ofta handlar om unghästar, och då verkar det där med samma rutin, samma ordning, och (förhoppningsvis) lugn människa, skapa det där lugnet.

Mina vuxna hästar kan (...brukar kunna de flesta dagar;)) både stanna och stå still (minutvis) på röstkommando från avstånd. Sådana hästar är bra att ha kvar i hagen som de sista hästarna. De ger den nya hästen trygghet, samtidigt som jag har bra kontroll.

Är man ensam och ska plocka in t.ex. sex-sju hästar från hagen, en och en, så får ingenting kunna gå fel.
 
Jag har också haft egensinniga och starka hästar.

Instämmer med @Magnum - se till att den inte på några villkors vis kan slita sig. Led i lite skarpare bett, kapson eller kedjegrimskaft. Vilket som - bara du kan klara att hålla i den.

Ett avelssto var inte illvillig på minsta sätt men njöt av att ta sig lös. Henne tömkörde jag till hagen varje morgon (flera 100 meters promenad till betet)

Men får vara listig. Och se till att det är jätteroligt och trevligt att vara med matte! Gos, godis, roliga övningar - vad som helst som hästen njuter av.

Kan du inte ta in hästen så låt honom stå på box nån vecka, tills ni är mer bekanta med varann. :)
Instämmer och till @Mickalela lägger jag till att ett längre rep än ett vanligt grimskaft tyckte jag var till stor hjälp.
Jag har ett arbetsrep ungefär lika långt som en longerlina.
Och att sätta repet i sidoringen på grimman hjälpte också.
Med kort grimskaft var jag däremot chanslös när han bara gav sig iväg.
Med längre rep kunde jag rycka till i rätt ögonblick så hans "tunnelseende bröts" och han inte kom loss helt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp