Häst som inte vill promenara

Jag upplever att oftast så är "problembeteenden" en direkt spegling av människans sinnesstämning och kroppsspråk, så Vänta är himla bra träning för människan 😁.

Då hinner man stå och fundera, och titta på sin häst, och börja SE. Man måste lägga många timmar på att träna på att läsa häst, så det är lika bra att börja. Och man hinner börja känna efter i sig själv, är man stressad, spänd, orolig etc, så kommer det ju vara jättesvårt att stå avslappnad och bara vänta ut hästen. Man kanske får prestationsångest, oroar sig för vad andra ska tänka, andningen blir kort.... Men det är bara att andas djupt, och vänta.
...och just nu när du skriver detta och jag läser så inser jag ju att jag VISST har tillämpat metoden "vänta" på problembeteenden. Min nuvarande häst är av olika skäl rädd för att lyfta bakhovarna (tidigare historia med dum hovslagare) och med honom har jag bara väntat - väntat tills han slutade trampa runt och istället lyfte hoven som jag ville lyfta. Han vet ju vad jag vill och är en väldigt snäll häst, så det handlade bara om att han skulle förstå att inget hemskt skulle hända om jag fick ta hoven. I just fallet med bakhovar är det ju också ganska svårt med godis, tycker jag, så där lämpade sig vänta-metoden väldigt väl!
 
Och när vi ändå är på ämnet, för de som vill träna mer R+ men har hästar som är lite "för på" och kan nafsa: släpp alltid matbelöningen i en skål på marken. Första övningen/inklickningsövningen är lämpligen target nära marken och skålen. Andra övningen stående nära skålen. Sen lägga ner targeten bredvid och öva på att människan kan gå iväg något några steg, dvs parkering. Är det en stor häst med dålig koll på sig själv så gör man övningarna i skyddad kontakt, dvs med stängsel mellan sig och hästen.

Då slipper man att hästen söker handen hela tiden (för det är inte kul på intensiva/energihöga hästar) och man börjar med något som är viktigt för studsbollar att lära sig, nämligen att stå stilla 😅.

Det värsta "första tricket" man kan lära in en energihög häst är vifta med hoven. Det är en naturlig instinktiv rörelse dom gör när dom känner frustration över att inte nå maten under snötäcke, jag tycker det är oetiskt att "kidnappa" såna rörelser för människans nöje, plus att du då direkt bygger in hög energinivå och frustration i träningen. Och så får du en häst som kompulsivt börjar veva med hovarna för lägre och lägre frustrationsgrad.

Med en lugn filbunke är det sak samma vilket trick man lär in, men med högoktaniga ska man tänka efter före.
 
Min gissning är att han tycker att det är obehagligt att gå ifrån stallet/flocken eftersom att gå hemåt inte är några problem.

Se om ni kan få sällskap av en hästkompis på promenaden några gånger så han får bekanta sig med omgivningen med en trygg kompis med sig. Dessutom måste ni ge honom tid att lära känna er tillräckligt mycket för att börja lita på er. Det viktigaste är att ni är lugna och avslappnade och inte börjar bråka med honom. Tillit vinner man inte med ett spö.
 
Jag vet inte vilka "vi" du menar här, jag har aldrig tänkt så. Läste för många, många år sedan en bok om hästbeteende som innehåller det fantastiska citatet "strikt rangordning existerar bara bland militärer och höns" :D Det har jag haft med mig under alla år med hästar!


Jepp, jag vet!


Det här tycker jag är en intressant studie i mänsklig psykolog (inte främst riktat till dig, utan i allmänhet)i: Väldigt ofta får folk i såna här situationer rådet att vara tuff, hård, gå på med spö osv. utan att det varnas något särskilt för det. Men rekommenderar någon att ta fram godis, så ska man vara "försiktig". Ja, godis är starkt belönande, men det innebär ju inte att man som "normal hästmänniska" inte skulle kunna klara att hantera det. Blir hästen väldigt "på" kan man ju lämpligen prova med något som inte är riktigt lika gott! :)

Jag belönar med morot under markarbete och med kli/klappar på halsen vid skötsel.
Och ALLTID med rösten.
Jag upplever det som att om jag är konsekvent och följer min rutin nafsar aldrig hästen efter godis vis fel tillfälle. En häst som vet när den får godis behöver inte nafsa. Eller tänker jag fel? 😅
Dock är min häst en enmanshäst och det är alltid jag som hanterar henne, det kanske är lättare då.

TS:
Min häst har gjort så i perioder, stannat och inte velat gå. Maten och spelat stor roll. På sommaren ville hon tillbaka till betet (samt var störd av flugor och mygg) och på vintern har det också handlat om mat. Testade att ge henne en hö medan jag gjorde iordning henne inför promenad/ridning och upplever inte att hon stannade då, hon var med på noterna. Klart att det inte är kul att gå iväg hemifrån hungrig ♥️
 
Jag belönar med morot under markarbete och med kli/klappar på halsen vid skötsel.
Och ALLTID med rösten.
Jag upplever det som att om jag är konsekvent och följer min rutin nafsar aldrig hästen efter godis vis fel tillfälle. En häst som vet när den får godis behöver inte nafsa. Eller tänker jag fel? 😅
Dock är min häst en enmanshäst och det är alltid jag som hanterar henne, det kanske är lättare då.

TS:
Min häst har gjort så i perioder, stannat och inte velat gå. Maten och spelat stor roll. På sommaren ville hon tillbaka till betet (samt var störd av flugor och mygg) och på vintern har det också handlat om mat. Testade att ge henne en hö medan jag gjorde iordning henne inför promenad/ridning och upplever inte att hon stannade då, hon var med på noterna. Klart att det inte är kul att gå iväg hemifrån hungrig ♥️

Ja, att vara konsekvent är jätteviktigt, inte bara när det gäller träning med matbelöning. Själv tränar jag bara R+ när jag tar på mig godisväskan. Det är en visuell signal som gör det lättare för hästen att förstå när jag erbjuder den typen av träning och när jag inte gör det.

Bra tips om att fodra hö när man tar in för att göra iordning, så gör jag också. Dels för att ge hästen "lön" för att vi gör något som inte har ett värde för den utan bara för mig, och dels för att hungrig häst är upprörd häst. Har för mig att det hjälper till att undvika magsår också.
 
Jag belönar med morot under markarbete och med kli/klappar på halsen vid skötsel.
Och ALLTID med rösten.
Jag upplever det som att om jag är konsekvent och följer min rutin nafsar aldrig hästen efter godis vis fel tillfälle. En häst som vet när den får godis behöver inte nafsa. Eller tänker jag fel? 😅
Dock är min häst en enmanshäst och det är alltid jag som hanterar henne, det kanske är lättare då.

TS:
Min häst har gjort så i perioder, stannat och inte velat gå. Maten och spelat stor roll. På sommaren ville hon tillbaka till betet (samt var störd av flugor och mygg) och på vintern har det också handlat om mat. Testade att ge henne en hö medan jag gjorde iordning henne inför promenad/ridning och upplever inte att hon stannade då, hon var med på noterna. Klart att det inte är kul att gå iväg hemifrån hungrig ♥️

När jag säger att hästen blir "på" av godis, så menar jag inte i första hand att den nafsar, utan snarare att den går upp i varv och på ett stressat sätt testar olika beteenden som den tror ger godis. Ger man aldrig godis när hästen nafsar eller söker efter godis på en, så tror jag inte heller att man får en häst som nafsar. Min valack, till exempel, skulle ALDRIG nafsa trots att han belönas med godis ibland, och trots att han ibland söker efter godis på mig. Däremot blir han nästan lite aggressivt energisk och tydligt frustrerad om godiset är "för gott" och jag inte ger honom det snabbt nog. Då kan han t.ex. försöka valla mig eller flytta på mig.
 
När jag säger att hästen blir "på" av godis, så menar jag inte i första hand att den nafsar, utan snarare att den går upp i varv och på ett stressat sätt testar olika beteenden som den tror ger godis. Ger man aldrig godis när hästen nafsar eller söker efter godis på en, så tror jag inte heller att man får en häst som nafsar. Min valack, till exempel, skulle ALDRIG nafsa trots att han belönas med godis ibland, och trots att han ibland söker efter godis på mig. Däremot blir han nästan lite aggressivt energisk och tydligt frustrerad om godiset är "för gott" och jag inte ger honom det snabbt nog. Då kan han t.ex. försöka valla mig eller flytta på mig.

Aha :) Ja, det kan mitt sto testa ibland. Typ om jag ryktade henne så vänder hon sig om och nosar mot fickan där morötterna brukar finnas. Då ignorerar jag det och fortsätter rykta.
Ger alltid samma gotte, morot, har aldrig provat att ge "riktigt" hästgodis från affären. Men det kanske kan vara bra? Om man verkligen vill förstärka något?
Undrar genuint 😅
 
Aha :) Ja, det kan mitt sto testa ibland. Typ om jag ryktade henne så vänder hon sig om och nosar mot fickan där morötterna brukar finnas. Då ignorerar jag det och fortsätter rykta.
Ger alltid samma gotte, morot, har aldrig provat att ge "riktigt" hästgodis från affären. Men det kanske kan vara bra? Om man verkligen vill förstärka något?
Undrar genuint 😅

Morot är den mest värdefulla valutan enligt mina iaf 😅. En del köpegodis tycker mina inte ens är ätbart.
 
Aha :) Ja, det kan mitt sto testa ibland. Typ om jag ryktade henne så vänder hon sig om och nosar mot fickan där morötterna brukar finnas. Då ignorerar jag det och fortsätter rykta.
Ger alltid samma gotte, morot, har aldrig provat att ge "riktigt" hästgodis från affären. Men det kanske kan vara bra? Om man verkligen vill förstärka något?
Undrar genuint 😅
Det som är bra (tycker jag) med tillverkat hästgodis är att det är torrt och (oftast) går att bryta i mindre bitar. Det går därför bra att ha i fickan och funkar bra om man tränar belöningsbaserat, för då vill iaf jag kunna belöna ofta men med små bitar.
 
Det som är bra (tycker jag) med tillverkat hästgodis är att det är torrt och (oftast) går att bryta i mindre bitar. Det går därför bra att ha i fickan och funkar bra om man tränar belöningsbaserat, för då vill iaf jag kunna belöna ofta men med små bitar.

Jag kör på lusernhack istället, mina grabbar är ganska mativriga så jag behöver använda något med tuggtid och som fyller munnen lite. Men jag har ju en träningsväska, det funkar inte så bra att fylla fickorna med hack 😂.
 
Jag kör på lusernhack istället, mina grabbar är ganska mativriga så jag behöver använda något med tuggtid och som fyller munnen lite. Men jag har ju en träningsväska, det funkar inte så bra att fylla fickorna med hack 😂.
Det skulle jag aldrig klara - skulle drälla hack precis överallt och inte få ordning på någonting 😂 Däremot kan man ju använda höpellets, lusernpellets eller någon sorts kraftfoderpellets om man vill ha något lite "mindre gott" än de färdiga hästgodisarna :)
 
Det skulle jag aldrig klara - skulle drälla hack precis överallt och inte få ordning på någonting 😂 Däremot kan man ju använda höpellets, lusernpellets eller någon sorts kraftfoderpellets om man vill ha något lite "mindre gott" än de färdiga hästgodisarna :)

Det är en bra beskrivning hahahah min ridåker är fylld med lusernhacksdräll 😂😂😂

Skulle jag använda lusernpellets blir det för många kalorier på en träningssession, och höet skiter dom i (för lågt värde). Så dräll överallt it is.
 
Det som är bra (tycker jag) med tillverkat hästgodis är att det är torrt och (oftast) går att bryta i mindre bitar. Det går därför bra att ha i fickan och funkar bra om man tränar belöningsbaserat, för då vill iaf jag kunna belöna ofta men med små bitar.
Jag använder granngårdens fiberpellets. Mest havre i, lagom stora bitar tycker jag :D Plus bra mycket billigare/kilo än vad vanligt hästgodis är.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp