Häst som inte vill skritta

cowgirl81

Trådstartare
Har en häst på prov, så fort man hoppar upp vill hon bara trava, går inte få henne och skritta. Hur sjutton ska jag få henne och våga varva ner på uteritter. Hon är reiningtränad och lyssnar fint på hjälperna, Lyssnar och skrittar fint i paddock/ridhus, men utomhus på uteritter ska de tydligen gå fort. Spelar ingen roll om vi är själva eller med lugnt sällskap. Nån som har tips
 
Har en häst på prov, så fort man hoppar upp vill hon bara trava, går inte få henne och skritta. Hur sjutton ska jag få henne och våga varva ner på uteritter. Hon är reiningtränad och lyssnar fint på hjälperna, Lyssnar och skrittar fint i paddock/ridhus, men utomhus på uteritter ska de tydligen gå fort. Spelar ingen roll om vi är själva eller med lugnt sällskap. Nån som har tips
Provat att jobba henne direkt? Skritta fram för hand så du kan korta tyglarna direkt du sitter upp, sedan jobba med skänkelvikningar, ställa åt båda hållen, tvära lite, flytta bakdelen.. Det funkade på min som bara taktade i början när jag fick honom. Vi jobbar fortfarande väldigt mkt med skritten, men nu kan vi ta hela ridturer på lång tygel när jag känner för det.
 
Provat att jobba henne direkt? Skritta fram för hand så du kan korta tyglarna direkt du sitter upp, sedan jobba med skänkelvikningar, ställa åt båda hållen, tvära lite, flytta bakdelen.. Det funkade på min som bara taktade i början när jag fick honom. Vi jobbar fortfarande väldigt mkt med skritten, men nu kan vi ta hela ridturer på lång tygel när jag känner för det.
Då börjar hon bråka, backa ner i diken, försöker och bocka och blir ännu mer spring i bena. Kan tillägga att hon inte är van och ridas ut, då hon mest gått i paddock och ridhus innan, Har henne på prov
 
I så fall skulle jag ignorera det, jag tror hon kommer att lugna ned sig med tiden.
Ja fast otroligt läskigt när hon vill springa i branta nedförsbackar. Har gått omkull en gång när jag var yngre på en häst som skenade och vi gick omkull i en nedförsbacke. Otroligt backig terräng runt stallet, Hade varit plan mark hade hon fått trava, När vi var ute och red så var vi ute ca 1 timme, hon ville trava hela tiden. Helt sjöblöt av svett efter.
 
Ja fast otroligt läskigt när hon vill springa i branta nedförsbackar. Har gått omkull en gång när jag var yngre på en häst som skenade och vi gick omkull i en nedförsbacke. Otroligt backig terräng runt stallet, Hade varit plan mark hade hon fått trava, När vi var ute och red så var vi ute ca 1 timme, hon ville trava hela tiden. Helt sjöblöt av svett efter.
Ja där får du ju såklart försöka bromsa lite, är hon likadan om du promenerar med henne ute?
 
Ja där får du ju såklart försöka bromsa lite, är hon likadan om du promenerar med henne ute?
Så fort jag bromsar ner henne börjar hon backa mot diken eller ta små bocksprång, (skitkul i nedförsbackar) Går jag bredvid håller hon sig i skinnet, men vill helst av allt springa då också
 
Om du promenerat är det samma sak? Är hon genomgången av veterinär. Vissa hästar vill springa från smärta.
Varför är hon inte sån i paddock/ridhus, där kan hon skritta avslappnat, har samma utrustning som ägaren haft. Hon håller sig i skinnet vid promenader, men hade mer än gärna velat springa då också.
 
Skritta fram för hand om du kan och jobba då med 4-takten så hästen blir bekväm ute i sin skritt.

Se till att DU skrittar med kroppen när du rider. Min kan också vara superhet (ibland) och då får jag se till att rida i skrittakt, då ger han med sig tids nog, för det är obekvämt för honom att ha en ryttare som rider fyrtakt när han själv går i tvåtakt. Lång och låg form för att han inte ska stressa upp sig.
 
Varför är hon inte sån i paddock/ridhus, där kan hon skritta avslappnat, har samma utrustning som ägaren haft. Hon håller sig i skinnet vid promenader, men hade mer än gärna velat springa då också.
Om det var en sådan häst du var ute efter skulle inte jag köpa denna. Du kommer få lägga ner säkert ett år på att få hästen lugn i skogen, och om det huvudsakligen är där ni kommer befinna er så skulle jag hellre leta efter en häst som är snäll där. så du känner dig trygg.
 
Ta hjälp av en tränare!
Det mest effektiva jag vet är att skritta på lång tygel, när hon taktar/ travar så ställ henne i sidan, och flytta henne, det är framförallt bakbenen som ska korsas. Ställningen i nacken och korsningen av bakbenen beror på hur mycket som behövs.
Så fort hon går ner i skritt så släpper du fram henne och när hon sätter fart så gör du samma sak fast ställer henne åt andra sidan.
Kräver tajming och tålamod, men det brukar ge med sig. Tänk på att du inte ska klämma åt med underskänklarna och andas djupt.
Det kan vara skönt att ha någon som står på marken och hjälper till om man tycker det är obehagligt.
Får du henne att skritta en kortare sträcka hade jag ställt mig och betat henne (när du sitter på) så att hon lär sig koppla rida ut= ta det lugnt och beta.
 
Jag har ridit mycket travare tidigare och de brukade som regel ha bråttom iväg då de var vana att sätta iväg direkt med sulkyn efter sig, både varm- och kallbloden. Det var foten i stigbygeln och upp medan de satte iväg, men det gav sig med tiden utan konstigheter. Jag gjorde aldrig någon affär och de gick alltid att plocka ner till skritt efter de fått rusa iväg och allt eftersom blev det mindre och mindre spring och sen stå stilla medan man satt upp.

Hur länge har du haft den hemma?
 
Kan du rasta av hästen lite på ridbana/ridhus innan du rider ut?
Om du inte reder ut det, inte får hästen att coola ner sig så den inte drar omkull eller du blir rädd etc, så känns det ju dumt att fortsätta på samma vis.

Man kan ju också med fördel lära in korrekt svar på hjälperna och lära in signaler för att bryta eventuella oönskade problem som att de sticker, börjar backa etc. Och då börjar man med det på banan och sen ev om man måste avsuttet ute innan man sen gör det uppsuttet.

Det finns ju tränare som arbetar med såna här problem. Och man kan ju också hyra in en duktigare ryttare/tränare för att rida ut hästen en period om man tycker det är för svårt eller läskigt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp