Häst som inte vill skritta

Kan du rasta av hästen lite på ridbana/ridhus innan du rider ut?
Om du inte reder ut det, inte får hästen att coola ner sig så den inte drar omkull eller du blir rädd etc, så känns det ju dumt att fortsätta på samma vis.

Man kan ju också med fördel lära in korrekt svar på hjälperna och lära in signaler för att bryta eventuella oönskade problem som att de sticker, börjar backa etc. Och då börjar man med det på banan och sen ev om man måste avsuttet ute innan man sen gör det uppsuttet.

Det finns ju tränare som arbetar med såna här problem. Och man kan ju också hyra in en duktigare ryttare/tränare för att rida ut hästen en period om man tycker det är för svårt eller läskigt.
Har ej tillgång till paddock eller ridhus, Endast hage som ej är lämplig och rida i. Sen funkar hon utmärkt i paddock och ridhus men inte på uteritter.
 
Jag har ridit mycket travare tidigare och de brukade som regel ha bråttom iväg då de var vana att sätta iväg direkt med sulkyn efter sig, både varm- och kallbloden. Det var foten i stigbygeln och upp medan de satte iväg, men det gav sig med tiden utan konstigheter. Jag gjorde aldrig någon affär och de gick alltid att plocka ner till skritt efter de fått rusa iväg och allt eftersom blev det mindre och mindre spring och sen stå stilla medan man satt upp.

Hur länge har du haft den hemma?
Tyvärr är de inte lämplig terräng för henne och rusa iväg, branta backar med mer. Var ute i nästan en timme och hon ville springa hela tiden. Inte roligt när de blir dragkamp i nedförsbackarna.
 
Då börjar hon bråka, backa ner i diken, försöker och bocka och blir ännu mer spring i bena. Kan tillägga att hon inte är van och ridas ut, då hon mest gått i paddock och ridhus innan, Har henne på prov

kan det vara så att nuvarande ägare inte har ridit ut för att hen inte klarar av hästen ute? Vad har du fått för förklaring att hästen inte ridits ut? Oavsett så tycker jag inte detta verkar vara hästen du letar efter, lämna tillbaka innan det händer en eventuell olycka.
 
Då börjar hon bråka, backa ner i diken, försöker och bocka och blir ännu mer spring i bena. Kan tillägga att hon inte är van och ridas ut, då hon mest gått i paddock och ridhus innan, Har henne på prov
Se det som en grej du nu lärt dig, att alltid testa hästen du vill köpa på alla områden. Vill du kunna rida ut så ta inte en häst som aldrig rids ut, det är ett litet projekt ibland det där med att få hästar lugna och trygga ute.

Jag hade nog lämnat tillbaka den hästen faktiskt. Nästa häst du provrider, provrid ute i naturen också.
 
Se det som en grej du nu lärt dig, att alltid testa hästen du vill köpa på alla områden. Vill du kunna rida ut så ta inte en häst som aldrig rids ut, det är ett litet projekt ibland det där med att få hästar lugna och trygga ute.

Jag hade nog lämnat tillbaka den hästen faktiskt. Nästa häst du provrider, provrid ute i naturen också.
De sa hon va pigg på uteritter, men inte så här. När jag provred var de hällande spöregn och åska så red i ridhus. Hade tyvärr inte möjlighet och åka ner fler gånger då de va en bit bort.
 
@cowgirl81 lämna tillbaka hästen oavsett prövotid som löper längre.

Det är knappast den typ av häst du uttryckt du ville ha så bättre för alla involverade -dig, hästen och säljaren, att lämna tillbaka och tacka nej . Jättebra att du fick prövotid , det är sällan vedertaget. Så nyttja den rätten och var schysst tillbaka s.a.s - dvs lämna tillbaka utan att hålla på prövotiden ut .
 
Instämmer i kören. Lämna tillbaka hästen för alla eras skull, var ärlig med varför, och sedan letar du vidare efter en häst som du faktiskt går ihop med och som du känner dig trygg med.
Det finns så många hästar. Varför ska du välja en som du redan från början har sådana svåra problem med att du behöver fråga om råd, och som du själv säger att du inte känner dig trygg på? Det är inte rättvist, säkert eller hållbart för dig, häst eller säljare.

Leta vidare efter din perfekta häst och låt hästen leta vidare efter sitt perfekta hem.
 
@cowgirl81 lämna tillbaka hästen oavsett prövotid som löper längre.

Det är knappast den typ av häst du uttryckt du ville ha så bättre för alla involverade -dig, hästen och säljaren, att lämna tillbaka och tacka nej . Jättebra att du fick prövotid , det är sällan vedertaget. Så nyttja den rätten och var schysst tillbaka s.a.s - dvs lämna tillbaka utan att hålla på prövotiden ut .
Tror jag skrev i ett inlägg längre upp att jag ska lämna tillbaka. :)
 
Tror jag skrev i ett inlägg längre upp att jag ska lämna tillbaka. :)

Nej det har du nog inte skrivit?

Det är dock ett klokt beslut att så göra utifrån läget du beskriver, så jag tror det är helt rätt om det är det du tänkt. Som sagt både för din egen, hästens och säljarens skull .

Lycka till i letandet efter en trygg häst att köpa utifrån vad du tänkt dig - finns många sådana 😄
 
De sa hon va pigg på uteritter, men inte så här. När jag provred var de hällande spöregn och åska så red i ridhus. Hade tyvärr inte möjlighet och åka ner fler gånger då de va en bit bort.
Man ska aldrig tro på vad säljare säger tyvärr, hade dom sagt som det var så hade ni ju inte tagit hästen antagligen. Sen kan man ju definiera pigg på många sätt så dom undanhöll kanske inget direkt heller.
 
Många travare tar uppkortandet av tyglarna som att de ska öka farten och har dessutom aldrig fått lära sig att stå stilla. Är hästen westerntränad? Isåfall, bromsa med sätet och inte genom att slita i tyglarna. Går det för fort ta hellre i ena tygeln och dra in hästen på volt istället för att dra i bägge tyglarna, det är ingen dressyrhäst som är van att ridas med kontakt.
 
Många travare tar uppkortandet av tyglarna som att de ska öka farten och har dessutom aldrig fått lära sig att stå stilla. Är hästen westerntränad? Isåfall, bromsa med sätet och inte genom att slita i tyglarna. Går det för fort ta hellre i ena tygeln och dra in hästen på volt istället för att dra i bägge tyglarna, det är ingen dressyrhäst som är van att ridas med kontakt.
Det är ingen travare utan en tinker.
 
Min häst var likadan i början, för hans del berodde det på att han var stressad och osäker. Han var van vid att ryttare satte full jäkla fart ut på en terrängbana direkt de hoppade upp. Försökte jag bromsa honom så ställde han sig på bakbenen.

Det tog LÅNG TID, mycket träning, tålamod och kärlek - men till slut lärde han sig att jag inte tänkte sätta sporrarna i honom utan att vi kunde skritta lugnt och njuta. Men som sagt, tid och träning i mängder. Det finns ingen snabb fix. Fungerar det på ridbanan men inte ute så skulle jag nog börja med promenader. Väldigt mycket handlar om att lära känna varandra och bli trygga med varandra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
841
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 381
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp