Häst som jagar andra hästar.

Amarantha

Trådstartare
Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska omgående att hon inte går att ha tillsammans med mina två äldre hästar, båda i 10-15-årsåldern, eftersom hon jagar dem till vansinne.

Även om de sprang mycket i början tänkte jag inte mycket mer på det sådär i början, men det gav aldrig med sig med tiden utan blev tvärtom bara värre. På kvällarna fick man skynda sig på med att ta ut de två äldre ur hagen innan hon såg - kom hon nära blev de så stressade att de nästan sprang över mig för att ta sig undan. Jag upptäckte också att den ena av de äldre började gå ner i vikt, men eftersom det näringsfattiga gräset fortfarande var godare än höet antog jag att det berodde på det och försökte istället ge lucern. Till slut insåg jag dock varför när jag var i stallet mitt på dagen och såg hur den som tappat hull försökte rulla sig, varpå unghästen kom farande från 20 meter bort, slickade öronen bakåt och jagade honom fram och tillbaka i full galopp i fler minuter. Varje gång hon gav upp och han försökte rulla sig igen upprepades allt tills den stackars hästen nästan gick genom tråden i sina försök att komma undan.

Efter det åkte hon ut ur hagen permanent. Hästarna hade då tre hektar skogs- och ängshage att röra sig på, så det bör inte ha handlat om någon utrymmesfråga. Nu går hon ensam med direkt kontakt över staketet till de andra, som numer är lika harmoniska som innan, men hon blir ändå så stressad att hon bara rusar i panik så fort de går iväg mer än 15-20 meter. Frågan är hur jag löser den här situationen.

Jag får intrycket av att hon är en sådan som bara fått gå med jämnåriga under sin uppväxt utan några äldre "uppfostrare", lekt hejvilt, kanske blivit drottningen i kullen och inte fått lära sig att det finns gränser. Eller så har hon inte gått med andra alls, för det är som om hon inte förstår att de andra flyttar sig för henne eftersom hon bara fortsätter jaga. Jag uppfattar henne i alla fall inte som en genuint ranghög häst, utan bara som en mobbare som inte kan kommunicera som hästar normalt gör, vilket gör de andra så rädda för henne.

Jag har aldrig haft att göra med en sådan här häst tidigare och är helt rådvill. Går det att förändra hästar som beter sig så här och mest troligt nog behöver lära sig att bete sig som en häst? Vore det bästa för henne kanske att, trots ökade risker, släppas in i en stor och sammansvetsad flock där sådant här beteende inte skulle tolereras, eller kanske med en eller ett par enskilda ranghöga hästar? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och tvinga henne att vänja sig vid att gå ensam för att sådant här beteende inte går att förändra?
 
Även om unghästen hamnar i en flock eller med en enskild häst som säger att nu är det nog (stor skaderisk) så är risken stor att beteendet kommer tillbaka när den flocken eller enskilda häst försvinner, mindre risk att det kommer tillbaka ju yngre unghäst det handlar om.
 
Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska omgående att hon inte går att ha tillsammans med mina två äldre hästar, båda i 10-15-årsåldern, eftersom hon jagar dem till vansinne.

Även om de sprang mycket i början tänkte jag inte mycket mer på det sådär i början, men det gav aldrig med sig med tiden utan blev tvärtom bara värre. På kvällarna fick man skynda sig på med att ta ut de två äldre ur hagen innan hon såg - kom hon nära blev de så stressade att de nästan sprang över mig för att ta sig undan. Jag upptäckte också att den ena av de äldre började gå ner i vikt, men eftersom det näringsfattiga gräset fortfarande var godare än höet antog jag att det berodde på det och försökte istället ge lucern. Till slut insåg jag dock varför när jag var i stallet mitt på dagen och såg hur den som tappat hull försökte rulla sig, varpå unghästen kom farande från 20 meter bort, slickade öronen bakåt och jagade honom fram och tillbaka i full galopp i fler minuter. Varje gång hon gav upp och han försökte rulla sig igen upprepades allt tills den stackars hästen nästan gick genom tråden i sina försök att komma undan.

Efter det åkte hon ut ur hagen permanent. Hästarna hade då tre hektar skogs- och ängshage att röra sig på, så det bör inte ha handlat om någon utrymmesfråga. Nu går hon ensam med direkt kontakt över staketet till de andra, som numer är lika harmoniska som innan, men hon blir ändå så stressad att hon bara rusar i panik så fort de går iväg mer än 15-20 meter. Frågan är hur jag löser den här situationen.

Jag får intrycket av att hon är en sådan som bara fått gå med jämnåriga under sin uppväxt utan några äldre "uppfostrare", lekt hejvilt, kanske blivit drottningen i kullen och inte fått lära sig att det finns gränser. Eller så har hon inte gått med andra alls, för det är som om hon inte förstår att de andra flyttar sig för henne eftersom hon bara fortsätter jaga. Jag uppfattar henne i alla fall inte som en genuint ranghög häst, utan bara som en mobbare som inte kan kommunicera som hästar normalt gör, vilket gör de andra så rädda för henne.

Jag har aldrig haft att göra med en sådan här häst tidigare och är helt rådvill. Går det att förändra hästar som beter sig så här och mest troligt nog behöver lära sig att bete sig som en häst? Vore det bästa för henne kanske att, trots ökade risker, släppas in i en stor och sammansvetsad flock där sådant här beteende inte skulle tolereras, eller kanske med en eller ett par enskilda ranghöga hästar? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och tvinga henne att vänja sig vid att gå ensam för att sådant här beteende inte går att förändra?


Jag har haft ett sto med liknande betende. Hon fungerade bäst i egen hage. Hon hade inga problem med att gå själv sån tur var. Hon fungerade med väldigt få individer i samma hage.
 
Har du pratat med förra ägaren/uppfödaren om hur hästen är uppväxt? Det kan ju göra det lättare att förstå beteendet
 
Har en valack som var likadan. Fick sedan hem en hingst som satte honom på plats. Det tog ett tag, men till slut gav han sig. Bägge var 16 år då. Nu är valacken snäll, men jag vet inte hur det skulle bli om hingsten dör först, gissar på att valacken skulle bli odräglig igen då. Han är ingen ledartyp, utan egentligen en väldigt osäker individ. Hoppas det löser sig för dig.
 
Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska omgående att hon inte går att ha tillsammans med mina två äldre hästar, båda i 10-15-årsåldern, eftersom hon jagar dem till vansinne.

Även om de sprang mycket i början tänkte jag inte mycket mer på det sådär i början, men det gav aldrig med sig med tiden utan blev tvärtom bara värre. På kvällarna fick man skynda sig på med att ta ut de två äldre ur hagen innan hon såg - kom hon nära blev de så stressade att de nästan sprang över mig för att ta sig undan. Jag upptäckte också att den ena av de äldre började gå ner i vikt, men eftersom det näringsfattiga gräset fortfarande var godare än höet antog jag att det berodde på det och försökte istället ge lucern. Till slut insåg jag dock varför när jag var i stallet mitt på dagen och såg hur den som tappat hull försökte rulla sig, varpå unghästen kom farande från 20 meter bort, slickade öronen bakåt och jagade honom fram och tillbaka i full galopp i fler minuter. Varje gång hon gav upp och han försökte rulla sig igen upprepades allt tills den stackars hästen nästan gick genom tråden i sina försök att komma undan.

Efter det åkte hon ut ur hagen permanent. Hästarna hade då tre hektar skogs- och ängshage att röra sig på, så det bör inte ha handlat om någon utrymmesfråga. Nu går hon ensam med direkt kontakt över staketet till de andra, som numer är lika harmoniska som innan, men hon blir ändå så stressad att hon bara rusar i panik så fort de går iväg mer än 15-20 meter. Frågan är hur jag löser den här situationen.

Jag får intrycket av att hon är en sådan som bara fått gå med jämnåriga under sin uppväxt utan några äldre "uppfostrare", lekt hejvilt, kanske blivit drottningen i kullen och inte fått lära sig att det finns gränser. Eller så har hon inte gått med andra alls, för det är som om hon inte förstår att de andra flyttar sig för henne eftersom hon bara fortsätter jaga. Jag uppfattar henne i alla fall inte som en genuint ranghög häst, utan bara som en mobbare som inte kan kommunicera som hästar normalt gör, vilket gör de andra så rädda för henne.

Jag har aldrig haft att göra med en sådan här häst tidigare och är helt rådvill. Går det att förändra hästar som beter sig så här och mest troligt nog behöver lära sig att bete sig som en häst? Vore det bästa för henne kanske att, trots ökade risker, släppas in i en stor och sammansvetsad flock där sådant här beteende inte skulle tolereras, eller kanske med en eller ett par enskilda ranghöga hästar? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och tvinga henne att vänja sig vid att gå ensam för att sådant här beteende inte går att förändra?

Min var sån som unghäst. Han hade jättekonstigt hästspråk och kunde snabbt snedtända och slåss oprovocerat. Han var extremt snabb och rörlig och de andra hann inte med. Han var ung och stark och tyckte han skulle vara boss trots inget vett.

Han fick gå med en kompis valack som var hingst tills den var 12 år. Den var en mkt vettig ledare som i vanliga fall aldrig behövde ta fighter. Men backade inte för en vid behov. Och de fighterna tog han framifrån som en hingst.
Så skaderisken blev med honom mindre än de som slår.
Han tog på några dagar ur skitbeteendet ur min.
De gick sen några år ihop utan problem. Och efter det har min varit suverän. Går att släppa med vem som helst i princip.

Så gjorde man ju förr. Släppte stökiga individer med hästar som fostrade dem.
 
Då låter det som om min tanke om att låta henne få däng av någon som inte tolererar hennes dumheter inte är helt galen. Återstår bara att hitta någon med en sådan flock som gärna släpper in en häst för det syftet, eller försöka sälja till någon som kan erbjuda det och där hon kan gå kvar. Det sista kanske är bättre, för som någon skrev är jag inne på att beteendet bara skulle återkomma ihop med mina äldre. Hur det än är tycker jag det känns synd om en treåring ska behöva gå ensam resten av livet.
 
Då låter det som om min tanke om att låta henne få däng av någon som inte tolererar hennes dumheter inte är helt galen. Återstår bara att hitta någon med en sådan flock som gärna släpper in en häst för det syftet, eller försöka sälja till någon som kan erbjuda det och där hon kan gå kvar. Det sista kanske är bättre, för som någon skrev är jag inne på att beteendet bara skulle återkomma ihop med mina äldre. Hur det än är tycker jag det känns synd om en treåring ska behöva gå ensam resten av livet.

Innan 5 års ålder har man möjlighet att förändra personlighet permanent på dem betydligt lättare än efter den åldern. Då är de mer färdiga sas.
Så en 3-åring känns ju rimligt att försöka få normal i språk.
 
jag har haft flera såna unga ston som troligen kunnat köra lite för mycket med de andra hästarna och fått vara högsta hönset - och de inte riktigt hanterat det på ett "trevligt" sätt utan "hunsat" de andra hästarna. Oftast har det löst sig när de kommit in i min flock där jag oftast har haft en ganska ranghög valack. lite spark (mest i luften) mot varandra har det blivit men stona har ganska snart fått annat att tänka på. stona har oftast lugnat sig ganska snabbt och blivit satta på plats av valacken och ofta blivit väldigt kära ;) men det är ju inte alltid lätt att bara ta hem en till häst för att ha som "uppfostrare" :p
 
TS : det är superkrångligt de gånger man får en individ som inte funkar med de hästar man har i hagen när man bara har eget och några få hästar.

Tyvärr tycker jag sällan det om individerna är samma , går att bota genom att en individ skickas bort och "fostras" i annan konstellation.
Det blir lika känsligt med individerna ändå sen om konstellationen är densamma. Man måste ju ta i beaktning att de två andra individerna som i ditt fall är som de alltid varit i grunden . Dvs de kommer inte bete sig ngt vidare annorlunda i grunden i sak när individen de redan känner släpps in igen .

Vissa individer funkar helt enkelt tyvärr inte bra tillsammans även om det oftast funkar bättre än det du råkat ut för .
 
Tycker du om hästen i övrigt kan det väl vara värt att skicka på uppfostringsanstalt och se om hon kommer hem lite mer artig även mot dina?

Beteendet behöver inte återkomma i ny flock men kan göra det. Jag har sett både och efter att dryga terrorister mött sin överman. Vissa har varit ögontjänare och bara skött sig när de måste men fortsatt med beteendet mot alla hästar de kunnat det med. Andra har kammat sig och permanent bytt approach i livet permanent och inte tagit chanser att terrorisera igen även när de kunnat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 093
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: tessan.g
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp