Häst som kastar sig bakåt vid lastning

Görel

Trådstartare
Moderator
Min häst har idag för andra gången kastat sig bakåt vid lastning och jag behöver tips om hur jag ska göra för att få stopp på det.

Hon går med mig in men kastar sig bakåt innan vi hunnit få på bakbommen. Jag försökte få henne intresserad av maten jag hade men lyckades inte utan hon hade fokus bakåt.
 
Då är ni två som lastar?
Jag hade försökt att få henne avslappnad i situationen först, särskilt att något rör sig, slamrar lite mm där bak , någon går fram och tillbaka, meckar med bommen utan att ni försöker sätta fast bommen. Går hon bakåt, gör ingen grej av det utan när hon lugnat sig, bara gå på igen.
 
Jag hade detta problemet med min för ett tag sedan, han blir svår att lasta om jag inte gör det regelbundet. Jag fick träna på att skicka in honom eftersom jag lastar själv. Första dagen bara in och käka, backa ur när han känner för det och jag bara står kvar vid lämmen. Sen börjar jag be honom att backa ut innan han själv valt att backa, så att han tänker att han egentligen inte vill lämna maten därinne. Sen lägger jag till med lite lite tryck bak med spö innan jag ber honom backa.

Det verkar funka bra för mig, jag läste någonstans något bra som jag tar med mig i lastträning: kastar sig hästen så var den inte redo för vad du ville göra. Så ju mer jag kan göra det icketvingade att stå i transport, desto bättre för mig.
 
Då är ni två som lastar?
Jag hade försökt att få henne avslappnad i situationen först, särskilt att något rör sig, slamrar lite mm där bak , någon går fram och tillbaka, meckar med bommen utan att ni försöker sätta fast bommen. Går hon bakåt, gör ingen grej av det utan när hon lugnat sig, bara gå på igen.

Hon går inte bakåt, hon kastar sig blint och stackars @LenaH får kasta sig åt sidan för att inte bli mosad.
 
Du har inte tillgång till släp m fronturlastning? Brukar vara bra om man kan träna på att bara gå rakt igenom.
 
Jag brukar ta ner frambomen, ställa en bytta med mat längst fram och skicka in hästen. Så får de gå in och ut hur länge de vill. När de väl väljer att stå inne en längre stund så väljer jag när hästen ska gå ut.

Inget stress, ta tiden det tar och bara vänta ut.

Det är inte det effektivaste men jag försöker vara konsekvent med min metod så att jag har koll på vad jag gör och hur jag ska läsa hästen. Istället för att försöka 100 olika metoder eller ha in folk som försöker hjälpa på sina sätt
 
Min häst har idag för andra gången kastat sig bakåt vid lastning och jag behöver tips om hur jag ska göra för att få stopp på det.

Hon går med mig in men kastar sig bakåt innan vi hunnit få på bakbommen. Jag försökte få henne intresserad av maten jag hade men lyckades inte utan hon hade fokus bakåt.

Är hästen van att lastas och åka ?

Att kasta på bakbommen bara för att hästen är inne äntligen är ju inte så lyckat rent allmänt tyvärr.

Jag håller med de som tipsar om att lära hästen att skickas in. Mycket lugnare och tydligare för hästen. Och mycket säkrare och smidigare för den/de som lastar. Väldigt mycket lättare att få hästen att förstå tryck och eftergift, samt att utifrån det även utan medhjälpare lugnt kunna lägga på bakbom när hästen väl är trygg och inte backar ut direkt.
 
Senast ändrad:
Hon går inte bakåt, hon kastar sig blint och stackars @LenaH får kasta sig åt sidan för att inte bli mosad.
Går hästen att ställa halvvägs in? Bara på rampen osv?
Behöver ju inte gå hela vägen in varje gång, att stanna hästen halvvägs in och stå där en 10min innan ni backar ut igen är bra träning, och att gå halvvägs in, sen backa bak på rampen och sen in halvvägs igen.

Att styra stegen och göra det mer än att hästen ska hela vägen in och snabbt på men bommen.

Sen tycker jag inte om att leda in hästar som kan kasta sig ut. Bättre att ha långt grimskaft och skicka in så att den kan gå in hela vägen själv och kasta sig ut utan att ngn behöver vara i farozonen.
 
Det allra viktigaste måste jag tillägga även om det är basic och tjatigt: ha tid och tålamod. Ibland kan man stå på lämmen i en halvtimme och då får man göra det och se det som en vinst, hellre att hästen bara kommer dit men är lugn än att jag får in en obekväm häst hela vägen. Ska jag iväg på något tidskänsligt så brukar jag lastträna några dagar innan i förväg så att jag har noll stress när det väl är "på riktigt".
 
@Görel - jag tror inte det här behöver vara ett så stort problem egentligen, hon behöver bara öva! :)

Hon är inte redo att skickas in än utan hon behöver få bli kompis med trailern utan att det händer något mer som åkning osv.


Håller med om att det känns som det är grunden i det hela 😄👍
 
Jag lasttränar just nu min 6-åring som inte är van att åka sen tidigare.
Kör så odramatiskt jag kan, och accepterar att framstegen är små från dag till dag. Tränat kanske 7 gånger nu, och hon får själv välja vad hon är bekväm med. När vi började stod hon med båda framhovarna på lämmen och åt sin mat, nu kan jag skicka in henne och hon står med alla 4 i bussen och äter sin mat (men vill fortfarande backa ut enstaka gånger mellan varven).
Är sidolastning, och hon står fortfarande med rumpan utåt, försökte igår trevande flytta in rumpan lite - hon backade genast ut. Ok, jag gick för fort fram. Hon behöver bli bekvämare, så vi ger det några dagar till av att bara äta inne i bussen innan vi försöker igen.
Nu kastar hon sig inte, men jag hade gjort likadant om hon gjorde det. Samma om jag haft häst som åkt bra tidigare men börjat kasta sig. Börjat från början. Långt grimskaft, mat. Börja med framhovarna på lämmen och fortsätt därifrån. Helst varje dag tills det sitter. Har än så länge inte ens startat bussen när hon varit med. Däremot är hon med när jag öppnar/stänger/låser alla dörrar och grejer i bussen så hon vänjer sig vid alla ljud den gör och allt som kan röra sig och öppnas/stängas etc.
Finns säkert miljoner andra sätt att göra det på, men detta har alltid fungerat för mig tidigare.
Så ja, öva. :)
 
@Görel - jag tror inte det här behöver vara ett så stort problem egentligen, hon behöver bara öva! :)

Hon är inte redo att skickas in än utan hon behöver få bli kompis med trailern utan att det händer något mer som åkning osv.

Känns lite jobbigt när det dyker upp ett nytt problem, jag är ju van vid hästar som inte går in alls, inte de som gör så här, och känner mig lite handfallen.

Det tråkiga är att för några år sen så lastade jag henne ensam på en kvart och jag har lastat henne på ett par minuter när vi varit flera men något hände förra gången och jag begriper inte riktigt vad.
 
Känns lite jobbigt när det dyker upp ett nytt problem, jag är ju van vid hästar som inte går in alls, inte de som gör så här, och känner mig lite handfallen.

Det tråkiga är att för några år sen så lastade jag henne ensam på en kvart och jag har lastat henne på ett par minuter när vi varit flera men något hände förra gången och jag begriper inte riktigt vad.

Skit i att läsa in /analysera hur/varför osv.

Lasta/lastträna hästen utan premisser så brukar det bli bra 👍😄
 
Såhär gör jag med mina om de kastar sig bakåt. Om jag vet att hästen kommer att kasta sig så går jag in, inte hela vägen utan precis innan hästen är helt inne så säger jag stopp och backar hästen innan den hinner tänka att den ska kasta sig. Upprepas till hästen inte kastar sig längre för det är rätt trist med en matte som ger instruktioner före hästen gör det "den hade tänkt". Man får vara ganska snabb så hästen inte hinner visa minsta tendens till att den ska kasta sig. Det brukar gå fort att vänja dem vid det att man lyssnar på den som håller i snöret. Jag backar inte dem aggressivt eller hysteriskt men de ska både gå fram när jag ber det och bakåt när jag ber dem.
Många hästar backar också när de får tryck i nacken och att lära hästen att ge efter för tryck och med belöning efter är jättebra att lära dem. :)
 
@Görel Jag har haft att göra med några hästar som kastar sig ur transporten så som du beskriver. Två egna bla som hade det beteendet när jag köpte dom och så några som varit inhyrda hos oss.
Jag gör alltid så att jag tränar gå - stanna - backa - gå så att jag känner att det verkligen funkar innan jag ens går fram till transporten med hästen. Och då tränar jag på att hästen ska vara så lyhörd att den ska kunna ta bara ett halvt steg och sedan stanna om jag behöver, detta gäller både framåt och bakåt. När detta funkar och hästen följer din minsta vink så går jag mot rampen. Men jag går inte rakt på utan går mot men upprepar gå stanna backa tills vi tillslut är framme. Blir hästen stressad vid rampen så är det första målet att hästen ska kunna stå stilla avslappnat framför rampen. Och när hästen gör det så står vi bara där avslappnat och andas en stund. Sedan backa några steg, gå fram, kunna stå avslappnat.
Är hästen inte stressad vid rampen brukar jag ändå låta den stå där en stund lugnt och avslappnat. När det funkar så ber jag hästen om ett steg upp på rampen. Och precis som någon ovan skrev så stannar jag innan hästen hinner stanna eller kasta sig. Gör den det så gör jag om. Och så håller jag på. Går hästen ett steg upp så stannar jag där och står avslappnat och sedan backar vi lugnt bak. Upprepar och funkar det även en andra gång så går jag två steg upp nästa gång. Osv.
Att det hela tiden är du som bestämmer hur många steg, vilken riktning och vilket tempo. Det ska hela tiden vara lugnt och avslappnat.
Detta har aldrig tagit mer än en timme innan hästen går hela vägen in och står lugnt. Även med ett helgalen fuxssto som jag hade som höll på spränga hela transporten första gången jag skulle lasta henne.
Men jag stänger inte bakom när hästen går in och står stilla. Då övar jag att gå in och ut och stå stilla tills hästen typ somnar av tristess i transporten.
Sedan samma sak dag två. Funkar det bra då och hästen är avslappnad och står lugnt inne så provar jag stänga bommen då. Och gör så flera gånger tills det funkar. Dag tre stänger jag hela bakluckan om allt funkar bra. Och dag fyra kan man åka en sväng.
Så man får ge det några dagar och sedan fortsätta träna någon gång i veckan tills hästen känns helt med på noterna. Men sedan brukar det inte vara något som helst problem och då brukar det även gå bra att skicka in hästen i transporten.
Detta funkar även på hästar som fryser fast och inte vill gå på alls.
Lycka till! 😊
 
Det är sällan ett ickelösbart eller ens särskilt svårt problem att lösa om de slänger sig, rätt vanligt beteende.

Ha ett långt ledrep, längd som longerlina, men använd riktigt rep som ger ökat grepp mot longerlina.
När hästen slänger sig låter man den göra det och släpper helt i linan. Håller man emot kommer man på de flesta hästar, iom att man inte lärt dem ge efter för tryck 100%, få en reaktion bakåt eller uppåt på att man håller i. När hästen stannar tar man in den igen.
Kastar den sig gör den det etc etc.. Du bara tar in igen. Till slut slutar de kasta sig. Man släcker ut den triggern genom upprepningen där den bara får gå in igen. Det blir trist till slut.
På mer extrema fall kan man behöva lära sig när man kan använda sig av friktion i linan för att trötta ut dem ngt. Man ger viss friktion, men absolut inte bomstopp eller försöka vinsha in. Det behövs oftast inte dock.
Men vill man nyttja det och inte har tillgång till lärare finns "The safe clip", en krok som man ställer in hur mkt friktion man vill att repet ska löa genom den i. Den funkar rätt ok för sånt även om tränare givetvis är lämpligast.

Och man stänger ALDRIG om en häst som inte lugnt står kvar utan att man håller den där på ngt vis.
Det är recept för att de börjar kasta sig, åka oroligt eller rent av hoppa bommen.
Det är liksom om man ska dra ridparaleller ungefär som att jämföra att bara hoppa upp på en oinriden häst och tvinga på den saker den inte kan värja sig från som är obehagliga.
Man får grunda och se till att det är tryggt innan man tar ifrån dem möjlighet att fly/visa obehag. Annars funkar det ibland på vissa medans andra exploderar och skadar sig och andra.
Det brukar ofta vara så att man smyger runt i lastning och på helspänn och nervöst ska ha in hästen innan man slår igen fällan sas istället för att låta bli att smyga runt och undvika ljud/rörelser/etc och låta hästen vänja sig vid det och sen ha noll besvär att stänga iom att hästen sett, fått reagera och lärt sig att det är lugnt.
Man låter saker ske i mer uppskruvad volym än det sen brukar ske i trailern. Så blir det ju inget som kan överrumla och bli så maxat när man redan maxat rätt bra innan.

Sen hur man tar in dem skiljer ju en del. Vissa kan man gå med in i trailern, andra slänger man repet runt bommen alt ut genom skötardörren. Hur man tar in får man ju välja baserat på hur man vill ha det och häst. De flesta hästar går att använda samma metod på. Men med olika ägare ihop med hästarna så får man välja olika metoder om man inte själv som lasttränare ska ta igenom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 844
Senast: Tossa90
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp