Häst som kastar sig bakåt vid lastning

En liten grej bara om det är något hästen plötsligt har börjat med efter att ha gått på och stått still tidigare, prova en annan transport. En bekant var helt knäckt över sin häst som hen hade kunnat lasta själv, helt plötsligt blev helt omöjlig. En dag lastade hen i kompisens transport för den var påkopplad och hen tänkte träna lastning och hästen tvekar, sätter på hovarna, slappnar av i hela kroppen och går in utan problem.
Då började de undersöka transporten, det visade sig att golvet var dåligt, trots relativt ny transport och fina mattor. Så hen åkte och köpte en ny transport och problemet var löst.
 
Tack för många bra och utförliga svar! En hel del är sånt som jag gjorde när jag lyckades lasta henne själv. Bra att veta att jag tänkte rätt då och jag ska träna så igen! En del tips är nya som jag ska tillföra det tidigare.

Det var olika transporter den här gången och förra gången, gemensamt är att båda är extra rymliga.
 
En häst som lastats innan börjar inte kasta sig ut utan anledning. Jag tycker också att kolla upp transporten låter klokt.

Sen om det är någon annan som kört kan det som är orsaken. Moderna dragbilar gör att man inte känner av transporten och kör alldeles för fort och hårt. Jag har kört bakom folk som kört så att jag knappt klarat att hänga på med min bil trots att jag kört utan släp. Hade jag varit häst hade jag också vägrat gå in i transporten igen efter en sådan färd.
 
Senast ändrad:
Jag har inte läst hela tråden och du har nog fått massa bra tips innan. Men här kommer mitt tips från erfarenhet.

Min häst gick in och gick ut direkt så äntligen när jag köpte eget släp så kunde vi träna kravlöst.

Jag började med att ha favoritmaten/godis i krubba i fram. Sedan gick vi in med hästen på vänster sida och jag på höger sida om mellanväggen.
Hästen gick in och gick ut.
Vi gjorde det igen. Hästen tog en snabb tugga och gick ut.
Vi gick in igen. Hästen tog två tuggor och gick ut....
Och så höll vi på.fokus var inte att stoppa hästen när den gick ut, utan att gå in igen direkt.
Varje gång gick det lite bättre, lute fler tuggor.
Jag hade aldrig bommen på i bak när vi gjorde detta första 2 dagarna. Målet var att hästen åt all sin mat i släpet.

Dag två. Hästen går in och börjar äta utan tendens att gå ut.
Då börjar jag röra mig mer på min sida om mellanväggen. Ett steg fram, två steg bak..
Hästen for ut!
Ok, in igen. Hästen äter, jag tar lite steg fram och tillbaka och hästen verkade inse snabbt att det var inte mer med det.
Dag 3.
Gå in, börja äta, jag går in och ut ur släpet. Fortf ingen bom på, vill inte skapa panik.
Hästen går ut en gång men går in direkt igen och äter upp, med gåendes fram och tillbaka och up och ner för rampen med.
Dag 4.
Häst in, häst äter. Jag börjar hoppa jämfota i spiltan bredvid.
Häst går ut. Går i igen. Jag hoppar igen
Häst står kvar...
Dag 5. Häst går in, äter, jag hoppar, jag går omkring, jag bankar i väggen osv... häst står kvar och äter.
Dag 6. Häst går in. Häst äter. Jag lägger på bommen, går ner för rampen, stänger. Kör 20 meter på stallplan. Stannar, öppnar rampen, väntar med bommen tills hästen lugnat sig och inte trycker på. Tar bort bommen, hästen far ut. Ber hästen gå in igen. Häst går in. Tar en tugga, går ut. Ber den gå in igen. Hästen inne, äter, jag stänger inte igen men går omkring och hoppar i släpet....

7 dagar av ca 30-60 min träning / dag och efter detta var det aldrig problem.
Träna är bra men träna inte för länge varje gång. Bättre att lägga på några dagar än några kvartar ;)
 
Min ponny kastar sig när vi inte åkt på ett tag, då lastar vi bara om tills hon står kvar självmant. Inget bråk, inget ”tjat”.

Hon går på själv när vi kör regelbundet.
 
Som info i allmänhet så stod @Görel s häst jättebra när vi körde och när vi kom fram så kastade hon sig på bommen när jag fällt ner luckan men stod sen lugnt tills jag öppnat bommen och Görel bad henne backa och då gick det fort men hon kastade sig inte.

Jag tror som sagt att det här går att lösa rätt enkelt med träning och avdramatisering. 😊
 
Hon har t o m aldrig stått så bra förut utan gärna steppat runt lite och varit väldigt svettig då hon kommit fram. Sen har jag alltid själv kört henne med fronturlastning och tagit ut henne den vägen för att undvika att hon ska tänka för mycket bakåt när vi kommit fram och stannat.

Avdramatisering är ordet, jag borde också bli lasttränad ;)
 
Hon har t o m aldrig stått så bra förut utan gärna steppat runt lite och varit väldigt svettig då hon kommit fram. Sen har jag alltid själv kört henne med fronturlastning och tagit ut henne den vägen för att undvika att hon ska tänka för mycket bakåt när vi kommit fram och stannat.

Avdramatisering är ordet, jag borde också bli lasttränad ;)

Det är inte så dumt att ta någon eller några lektioner i det. Det är främst ägare/de som ska lasta man tränar då man åker ut på lastträning. Man får absolut ta igenom lite med hästarna. Men det är främst ägare som behöver hjälp.

Det är ju liksom ingen som förväntar sig att de ska kunna utbilda hästar till annat utan att ta lektion, i ridning/körning/etc. Men lastning ska alla göra själva utan hjälp trots att man faktiskt inte vet riktigt hur, vad, varför och då blir osäker, gör lite småfel, får reaktioner från hästarna man inte riktigt vet hur den reaktionen kommer påverka ens lastande etc framöver.
Många lastar lite mer på Lotto än enligt ett klart system. Har man ett system blir lastningen väldigt avdramatiserad.

Förr fick man mer gratis då hästarna stod uppbundna i spilta exempelvis. De var både vana vid trånga utrymmen och att sitta fast/ge efter för tryck.
Idag har vi mer och mer lastproblem. Men inte riktigt samma utveckling i hur många som tar hjälp.
 
Det är inte så dumt att ta någon eller några lektioner i det. Det är främst ägare/de som ska lasta man tränar då man åker ut på lastträning. Man får absolut ta igenom lite med hästarna. Men det är främst ägare som behöver hjälp.

Det är ju liksom ingen som förväntar sig att de ska kunna utbilda hästar till annat utan att ta lektion, i ridning/körning/etc. Men lastning ska alla göra själva utan hjälp trots att man faktiskt inte vet riktigt hur, vad, varför och då blir osäker, gör lite småfel, får reaktioner från hästarna man inte riktigt vet hur den reaktionen kommer påverka ens lastande etc framöver.
Många lastar lite mer på Lotto än enligt ett klart system. Har man ett system blir lastningen väldigt avdramatiserad.

Förr fick man mer gratis då hästarna stod uppbundna i spilta exempelvis. De var både vana vid trånga utrymmen och att sitta fast/ge efter för tryck.
Idag har vi mer och mer lastproblem. Men inte riktigt samma utveckling i hur många som tar hjälp.

Alltså, jag har fått hur många lektioner som helst i lastning av hennes mamma som var en mycket speciell häst som det inte gick att ha ett system för eftersom det som funkade en gång inte funkade alls nästa gång. Det är hon som gjort mig svårlastad, som något uttryckte det en gång i tiden.
Dessutom hade jag tidigare ett system för denna häst som fungerade i flera år tills hon kastade sig ut för första gången.

Det jag egentligen behöver träna på är att inse att de flesta hästar är mycket mindre komplicerade än hennes mamma och därför inte förvänta mig det värsta.
 
Senast ändrad:
Alltså, jag har fått hur många lektioner som helst i lastning av hennes mamma som var en mycket speciell häst som det inte gick att ha ett system för eftersom det som funkade en gång inte funkade alls nästa gång. Det är hon som gjort mig svårlastad, som något uttryckte det en gång i tiden.
Dessutom hade jag tidigare ett system för denna häst som fungerade i flera år tills hon kastade sig ut för första gången.

Det jag egentligen behöver träna på är att inse att de flesta hästar är mycket mindre komplicerade än hennes mamma och därför inte förvänta mig det värsta.
Jag jobbar också med att jag är svårlastad :p, kan t ex inte lasta utan att skicka in.
skit jobbigt att inte bara kunna ta en häst och gå före in utan att börja tveka eller bli nervös. Även lättlastade hästar som alltid går raka vägen in blir tveksamma när jag lastar :o.
Har min fux som satte griller i huvudet på mig, hon vägrade gå in med ngn före, sen kör jag ju alltid själv så skickar alltid in vilket jag är helt trygg med.
Nu när jag har en supersnäll liten häst som går raka vägen på så kör jag ändå hela fux protokollet med frambommen nere, godis längst fram, väggen snedställd och övre luckan på frontutlastningen öppen och skickar in.

Hade nog kunnat ha vägg, lucka och bom stängda men känns tryggare för mig..
 
Jag jobbar också med att jag är svårlastad :p, kan t ex inte lasta utan att skicka in.
skit jobbigt att inte bara kunna ta en häst och gå före in utan att börja tveka eller bli nervös. Även lättlastade hästar som alltid går raka vägen in blir tveksamma när jag lastar :o.
Har min fux som satte griller i huvudet på mig, hon vägrade gå in med ngn före, sen kör jag ju alltid själv så skickar alltid in vilket jag är helt trygg med.
Nu när jag har en supersnäll liten häst som går raka vägen på så kör jag ändå hela fux protokollet med frambommen nere, godis längst fram, väggen snedställd och övre luckan på frontutlastningen öppen och skickar in.

Hade nog kunnat ha vägg, lucka och bom stängda men känns tryggare för mig..


Att skicka in är ju det absolut smidigaste, enklaste och säkraste om man ffa vill åka själv osv så det är ju inte direkt en nackdel att du gör /vill ha det så 😅😄

Men om hästarna inte är tränade att skickas in så givetvis förstår de inte och då får man leda på dem - de flesta hästar är ju vana så och funkar 😄 Jag tycker det är mycket enklare med andras hästar för där har man inga såna hangups exakt hur det måste/bör vara när man hjälper till 😀
 
Senast ändrad:
Att skicka in är ju det absolut smidigaste, enklaste och säkraste om man ffa vill åka själv osv så det är ju inte direkt en nackdel att du gör /vill ha det så 😅😄

Men om hästarna inte är tränade att skickas in så givetvis förstår de inte och då får man leda på dem - de flesta hästar är ju vana så och funkar 😄 Jag tycker det är mycket enklare med andras hästar för där har man inga såna hangups exakt hur det måste/bör vara när man hjälper till 😀
Menade att jag inte är bekväm med att gå före hästen in och ngn annan stänger bakom.
Har ännu inte mött en häst som inte går att skicka in efter lite lastträning. De flesta redan lättlastade hästar förstår vad man vill ganska direkt.
 
Menade att jag inte är bekväm med att gå före hästen in och ngn annan stänger bakom.
Har ännu inte mött en häst som inte går att skicka in efter lite lastträning. De flesta redan lättlastade hästar förstår vad man vill ganska direkt.
Hur tränar du specifikt för att lära att skicka in?
 
Hur tränar du specifikt för att lära att skicka in?
Enklaste sättet, ner med frambommen, snedställ väggen och godis längst fram, med ett godis spår ut på rampen. Står sen bredvid spiltan och låter hästen äta godis hela vägen in :p. Kastar också in extra godis bitar för hästen att gå in och hämta.
Står sen bara och väntar ut, upprepar "gå in" varje gång hästen har framåtbjudning innåt och har eftergift i grinskaftet så fort hästen har framåtbjudning.
Till mindre matglada och bara envisa hästar har jag ett Dressyrspö som jag petar på rumpa/bakben när de fryser fast.

Hästens huvud ska alltid peka innåt och den ska alltid ha eftergift när den står mot släpet.
Går hästen ut så får den göra det men den ska alltid vara riktad mot släpet och inte stressad när den går in.

Min fux som knappt gick att få in med linor ens gjorde jag såhär med varje dag i en vecka innan hon gick in hela vägen frivilligt.
Med nuvarande som är lättlastad när man leder in men var lite anti mot att åka efter att ha flyttat från Norrland till Skåne och sen efter en månad åkte till mig. Hon tog det ett lasttränings pass innan hon nu går raka vägen in :).

Jag tycker att detta är ett enkelt och konflikt fritt sätt att lastträna, enkelt att läsa av hästen och bra sätt att träna sig själv i tålamod ^_^.
För alla hästar går in tids nog.
 
Hur tränar du specifikt för att lära att skicka in?

Vi lär våra med att först träna på backen på lång lina att stå stilla, vända, backa och sen bli skickade framåt med kroppsposition och övrigt kroppsspråk att kunna flytta hästen. En häst som redan är lättlastad lär sig förstå jättesnabbt vad man vill.

Brukar plocka ur mellanväggen första gångerna på ovan häst men det är absolut inte nödvändigt om hästen redan är van åkare och går på lätt när den leds in. På en van häst brukar man inte behöva plocka bort frambommen heller, ovana hästar går på osäkert som myrslokar då de är osäkra på transporten allmänt. Då är det a och o att ta bort frambommen för att inte riskera att de slår upp huvudet under bommen. Men annars inte på en resvan häst.

Om hästen tvekar vid påskickning kan man lägga på ”mentalt tryck” via linan fast utan att röra hästen. Trycket slutar direkt hästen tar initiativ att bjuda framåt.

Det @Buck beskriver är i princip samma sak, men lite annan variant.
 
Senast ändrad:
Hur tränar du specifikt för att lära att skicka in?

Enkelt om man är själv och vill påbörja skicka in på en häst man inte redan lärt vissa signaler och att skickas framför etc är ju att ta en lång lina över frambom eller över bom och ut genom skötardörren. Då kan man placera sig själv i drivande position om man vill det, eller lägga till antingen tryck i grimma eller vad som brukar vara bäst: driva med smackning och/eller spö och bara i linan se till att hästen tittar dit den ska och ger den eftergift i övrigt.
Sen brukar du rätt fort kunna skicka utan lina fram. Men att ha den linan som rutin funkar ju också fint i avseende att kunna stänga själv etc.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
800
Senast: Tilly_85
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 860
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp