Häst som kastar sig i hagen och slår efter oss.

Cowgirls

Trådstartare
Vi har fått problem.. hästen har blivit förändrad under våren (troligen relaterat till pälsfällning) men nu har det eskalerat till en farlig nivå.
Ridmässigt upplevs han som mer otålig men jobbar på bra och okomplicerat.
Problemet uppstår när vi ska släppa honom i hagen. Han vänder om och slår mot oss. Vi hinner inte alltid knäppa loss grimskaftet innan han drar iväg.
Han har kunnat visa i ett flyktbeteende i hagen om man tar av grimman, nu går han alltid med grimman på för att avdramatisera det hela. Det har inte setts som ett problem hos oss, ibland har han fått en morot för att stå kvar vilket har hjälpt enormt mycket.
Då har han vänt sig om och gått lugnt därifrån.

Men nu hjälper det inte att muta med godis, han är inte intresserad och kastar sig så fort han kommit ut i hagen.
Det spelar ingen roll om det är på morgonen eller efter en ridtur, beteendet är detsamma. Har ridit honom riktigt trött = samma beteende.
Jobbat honom i hagen och släppt i hagen = samma resultat. Vi tänkte om det är relaterat till att komma ut i hagen, men det är uppenbarligen själva släppandet som triggar honom.

Problemet är inte nytt, enligt ägaren så har han betett sig så här några gånger tidigare och man har "provat allt" och ingenting hjälper.. Antar att det bara är att vänta ut och se när der klingar av. Men vi vill ju inte skada oss under tiden.

Vad säger ni? Har ni upplevt liknande problem och vad har ni gjort åt det?
 
I ett stall jag jobbade i för längesedan var det en häst som varje vår slet sig när man skulle släppa i hagen, han sparkade inte efter en men kastade sig och drog så fort man kom in i hagen.
Vi körde med dubbla grimskaft; ett vanligt + en longerlina så att man hade mer att spela med och godis. Man ledde in i hagen, vände mot grinden och gav en godis medan man knäppte loss. Lurigt för det gick ju fort när han gav sig av - men det fungerade bättre efter hand och även när "nyhetens behag" av vårkänslorna la sig...
 
Led ut i träns och släpp honom i en annan del av hagen? För att skapa nya associationer.
Eller, på lite samma tema som någon annan skrev, dubbla grimskaft: Ha kvar ett kedjegrimskaft medan du släpper det andra. Belöna (morötter) när han stannar kvar.
 
En släppfålla och grimskaft som bara träs genom grimman rekommenderar jag under tiden ni tränar. Ett grimskaft som hänger och slänger på lös häst kan bli en dödsfälla om hästen trampar på det och måste undvikas till varje pris.
Du trär alltså grimskaftet genom grimman under hakan som vanligt och håller i det dubbelt när du leder. När ni kommer till släppfållan håller du i den delen av grimskaftet som spännet sitter på, ovanför spännet och drar det ur grimman. Bäst är ett grimskaft helt utan spänne då spännen kan fastna om man har otur
Frestas inte att hålla i grimman när du drar ur grimskaftet. Du riskerar att fastna och dina fingrar kan slitas av. I sådana här lägen måste man se till säkerheten först och att ha träns, kedjegrimskaft, longerlinor eller annat som sitter fast kan bli livsfarligt för både människa och häst.
När ni släpper i fållan kommer hästen med stor sannolikhet kasta sig iväg första gångerna men kommer snart lära sig att vänta. Prata och klappa när hästen är lugn och öppna sedan. Gör inte fållan för liten men inte heller större än två galoppsprång. Ni som släpper ut ska kunna komma undan men hästen ska inte kunna få upp farten.
 
Tack för era inputs!
Vi knäpper inte fast grimskaftet sen ett par dagar tillbaka, utan trär det vara igenom grimman. Idag provade vi att släppa på annat ställe i hagen men med samma resultat, godis är han tyvärr inte det minsta intresserad av för stunden..

Vi funderade på det där med släppfålla idag. Tyvärr får vi nog inte ner några stolpar än..
 
Jag skulle inte släppa samtidigt som jag var kvar i hagen, har ni möjlighet att gå ut under grinden och släppa från utsidan?
Låter otroligt farligt, undrar vad han reagerar på som visas i detta beteendet?
 
Tack för era inputs!
Vi knäpper inte fast grimskaftet sen ett par dagar tillbaka, utan trär det vara igenom grimman. Idag provade vi att släppa på annat ställe i hagen men med samma resultat, godis är han tyvärr inte det minsta intresserad av för stunden..

Vi funderade på det där med släppfålla idag. Tyvärr får vi nog inte ner några stolpar än..


Det är väldigt smidigt med fålla, ni slipper eventuell trängsel vid grunden, och på sommaren brukade jag fodra i fållan, borsta och visitera lite snabbt. Görbra att inte behöva släpa med sig Häst ända till stallet bara för en snabbkoll och lite kraft. :)

Innan ni får fållan hade jag försökt köra med nåt snask ändå - betfor i hink? Nåt kladdigt som gör att han inte vill dra iväg direkt. Släpps han alltid in till de andra eller kan ni släppa honom först så att han går själv och får vänta in kompisarna? Då har han ingen att rusa iväg till.
 
Tack för era inputs!
Vi knäpper inte fast grimskaftet sen ett par dagar tillbaka, utan trär det vara igenom grimman. Idag provade vi att släppa på annat ställe i hagen men med samma resultat, godis är han tyvärr inte det minsta intresserad av för stunden..

Vi funderade på det där med släppfålla idag. Tyvärr får vi nog inte ner några stolpar än..
Kan han ha fått el i sig? Att hästen kastar sig iväg sådär bara för att han fäller låter märkligt i mina öron. Jag tror att det ligger annat bakom.

Bra att ni bara trär grimskaften igenom grimman. Det minskar riskerna. Det går att skotta bort snön, hälla varmvatten på marken och spetta, hälla mer varmvatten, spetta och på så vis få ner stolp. Det är endel jobb men det går.
 
Vet inte hur situationerna sett ut när det hänt hos ägaren men hos oss är elen alltid avstängd när hästar tas in/ut ur hagen.
 
Det är väldigt smidigt med fålla, ni slipper eventuell trängsel vid grunden, och på sommaren brukade jag fodra i fållan, borsta och visitera lite snabbt. Görbra att inte behöva släpa med sig Häst ända till stallet bara för en snabbkoll och lite kraft. :)

Innan ni får fållan hade jag försökt köra med nåt snask ändå - betfor i hink? Nåt kladdigt som gör att han inte vill dra iväg direkt. Släpps han alltid in till de andra eller kan ni släppa honom först så att han går själv och får vänta in kompisarna? Då har han ingen att rusa iväg till.
Han rusar tyvärr iväg oavsett om han är ensam eller om kamraten är ute. 😔
 
Tack för era inputs!
Vi knäpper inte fast grimskaftet sen ett par dagar tillbaka, utan trär det vara igenom grimman. Idag provade vi att släppa på annat ställe i hagen men med samma resultat, godis är han tyvärr inte det minsta intresserad av för stunden..

Vi funderade på det där med släppfålla idag. Tyvärr får vi nog inte ner några stolpar än..
Inte ens glasfiberstolp? Är marken helt frusen? För en släppfålla måste det ju inte vara trästolp eller andra kraftiga stolp..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 295
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp