Häst som kliat bort håret på bringan

norrbottenstjej

Trådstartare
Hej!
Min quarter/paint har sedan onsdags förra veckan hunnit klia sig jättemycket på fram på bringan och ner mellan frambenen så att det mesta håret lossnat. Troligen när bromsen kom fram o bet honom massor! :-( Har sedan dess tvättat upp honom och smort med 4S salva och tycker inte att det verkar som att han kliar bort mer hår och tror bromsen lugnat ner sig lite.

men gillar inte att han nu har en kal fläck fram som inte erbjuder något skydd.
Har fundering på att köpa något insektstäcke/exsemtäcke men kändes så extremt att sätta täcke på hela kroppen när det är en mindre del som är utsatt. sen så är ju de flesta täcken gjorda för att mer skydda mage, svang och man men där kliar han inget..

hur länge tar det innan håret växer tillbaka förutsatt att han inte kliar sig där något mer?!
 
Du kanske kan ha ett bogskydd som täcker området?
Päls brukar väl ta några veckor innan den vuxit ut igen.
 
Jag skulle sätta på täcke oavsett om hela hästen blir täckt. Jag skulle inte se det som ett problem. Bara skönt för hästen att få skydd från flygfä. Man vet ju själv att det är läskigt att gå i skogen till exempel i bara armar om det är mycket mygg och delar av kroppen är exponerad.
Däremot kan ju täcket skava mot den bara bogen.
 
Hej!
Min quarter/paint har sedan onsdags förra veckan hunnit klia sig jättemycket på fram på bringan och ner mellan frambenen så att det mesta håret lossnat. Troligen när bromsen kom fram o bet honom massor! :-( Har sedan dess tvättat upp honom och smort med 4S salva och tycker inte att det verkar som att han kliar bort mer hår och tror bromsen lugnat ner sig lite.

men gillar inte att han nu har en kal fläck fram som inte erbjuder något skydd.
Har fundering på att köpa något insektstäcke/exsemtäcke men kändes så extremt att sätta täcke på hela kroppen när det är en mindre del som är utsatt. sen så är ju de flesta täcken gjorda för att mer skydda mage, svang och man men där kliar han inget..

hur länge tar det innan håret växer tillbaka förutsatt att han inte kliar sig där något mer?!

Boett har haft täcken i lättare modell. Typ för sådant på bogen.
Kika? Vet ej hur deras sortiment ser ut i dag.
 
Det är väl inte konstigt att täcka hela hästen med insektstäcke om det är gott om broms. Där fattar jag inte tankegången.Lite glans spray på bogen samt täcke som är fodrat / mjukt vid bogen. 2 olika modeller att byta med varje dag ger mindre punktfriktion. Vid dåligt väder finns insektstäcke med mer regnskyddande material över ryggen.
 
Jag hade en häst förut som på sommaren enbart blev knottbiten på bringan.
Jag använde ett bogskydd i hagen. Man kan tro att de lätt går sönder men för mig fungerade det hela sommaren. Det kan ju bero och ändras från häst till häst dock. Värt att prova kanske?
 

Bifogade filer

  • 20200705_094509.jpg
    20200705_094509.jpg
    57,2 KB · Visningar: 9
Jag hade en häst förut som på sommaren enbart blev knottbiten på bringan.
Jag använde ett bogskydd i hagen. Man kan tro att de lätt går sönder men för mig fungerade det hela sommaren. Det kan ju bero och ändras från häst till häst dock. Värt att prova kanske?
Men den såg ju ut att göra det den ska och skydda hela bogen! Måste nog prova!
 
Det är väl inte konstigt att täcka hela hästen med insektstäcke om det är gott om broms. Där fattar jag inte tankegången.Lite glans spray på bogen samt täcke som är fodrat / mjukt vid bogen. 2 olika modeller att byta med varje dag ger mindre punktfriktion. Vid dåligt väder finns insektstäcke med mer regnskyddande material över ryggen.

Nja det är mest för att han inte blir bliten på övriga delar av kroppen, han gillar att vara täckeslös så tänkte mest att han skulle ha så lite täcke som möjligt! men bäst kanske ändå är att täcka in honom!
 

Liknande trådar

Hästvård Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara. Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går...
Svar
10
· Visningar
5 206
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 298
Senast: Boj
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 111
Senast: Simply me
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 331
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp