Häst som låser sig och biter sig fast i bettet (utbruten från Dressyrsnackis 14)

SoffiProppi

Trådstartare
Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd...

Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på anläggning med stort ridhus, paddock och alltid tränare närvarande. Sen ett halvår tillbaka rider jag dock en dressyrinriktad häst som står på en gård med bara grusvägar till förfogande.

Finns en grusvolt vid stallet men där vill jag inte göra mer än skritta pga underlaget.

Har problem med att hästen gärna låser sig på en sida och blir fruktansvärt stark. När jag ställer henne åt vänster skjuter hon ut högerbogen, lägger huvudet på sne och ”biter” sig fast i bettet. Rider mycket med skänkel och säte och har alltid upplevt att hon är tung och stark i början men den knuten har jag alltid kunna lösa upp innan och få henne bärig, mjuk och lätt i handen. Nu har vi dock fastnat i detta träsket...

Letar efter tränare jag kan börja åka till, men skulle behöva några tips på vägen. Det är alltså främst i galopp det blir ohanterbart.

Hästen är fräsch i övrigt men är under uppbyggnad och behöver förvandla lite fett till muskler.
 
Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd...

Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på anläggning med stort ridhus, paddock och alltid tränare närvarande. Sen ett halvår tillbaka rider jag dock en dressyrinriktad häst som står på en gård med bara grusvägar till förfogande.

Finns en grusvolt vid stallet men där vill jag inte göra mer än skritta pga underlaget.

Har problem med att hästen gärna låser sig på en sida och blir fruktansvärt stark. När jag ställer henne åt vänster skjuter hon ut högerbogen, lägger huvudet på sne och ”biter” sig fast i bettet. Rider mycket med skänkel och säte och har alltid upplevt att hon är tung och stark i början men den knuten har jag alltid kunna lösa upp innan och få henne bärig, mjuk och lätt i handen. Nu har vi dock fastnat i detta träsket...

Letar efter tränare jag kan börja åka till, men skulle behöva några tips på vägen. Det är alltså främst i galopp det blir ohanterbart.

Hästen är fräsch i övrigt men är under uppbyggnad och behöver förvandla lite fett till muskler.

Kollat tänderna på hästen?

Utöver det så försök se till att inget finns ”att bita sig fast i ” dvs bättre eftergift på handen i rätt sekund samtidigt som du har henne på hjälperna för sitsen dvs ingen högersida får försvinna bort .

Om det främst märks i galoppen handlar det säkert även om balans och bärighet i grunden. Gissar att problemet egentligen finns även i skritt och trav även om du inte märker av det lika uppenbart.
 
Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd...

Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på anläggning med stort ridhus, paddock och alltid tränare närvarande. Sen ett halvår tillbaka rider jag dock en dressyrinriktad häst som står på en gård med bara grusvägar till förfogande.

Finns en grusvolt vid stallet men där vill jag inte göra mer än skritta pga underlaget.

Har problem med att hästen gärna låser sig på en sida och blir fruktansvärt stark. När jag ställer henne åt vänster skjuter hon ut högerbogen, lägger huvudet på sne och ”biter” sig fast i bettet. Rider mycket med skänkel och säte och har alltid upplevt att hon är tung och stark i början men den knuten har jag alltid kunna lösa upp innan och få henne bärig, mjuk och lätt i handen. Nu har vi dock fastnat i detta träsket...

Letar efter tränare jag kan börja åka till, men skulle behöva några tips på vägen. Det är alltså främst i galopp det blir ohanterbart.

Hästen är fräsch i övrigt men är under uppbyggnad och behöver förvandla lite fett till muskler.
Skulle skriva exakt som @mackan 😊

Absolut börja med att kolla tänderna, en enkel sak att börja med!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 877
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 654
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp