Häst som "låtsas" vara bajsnödig?

Linda_A

Trådstartare
Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem eller ett beteende. Då och då har nämligen jag och min häst ett pass som innefattar en väldig massa stopp där man kan tro att hon ska bajsa, men sen tar det ändå 10-15 minuters ridning till innan hon faktiskt bajsar. Idag hade vi ett sånt pass och det fick mig att igen fundera över om det är ett problem med magen (som bara uppstår vid ridning, för annars är hon helt normal) eller om hon använder det som en "ursäkt" för att komma undan jobbet. Hon är köpt från ridskola och går kvar deltid i verksamheten, och det skulle inte vara den första ridskolehästen som har hittat bra sätt att få extra pauser. Å andra sidan kan man ju inte utesluta att ridningen (eller sadlingen) påverkar henne så att hon får svårare att komma igång med magen.

Någon som har erfarenhet av liknande beteende/problem?
 
Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem eller ett beteende. Då och då har nämligen jag och min häst ett pass som innefattar en väldig massa stopp där man kan tro att hon ska bajsa, men sen tar det ändå 10-15 minuters ridning till innan hon faktiskt bajsar. Idag hade vi ett sånt pass och det fick mig att igen fundera över om det är ett problem med magen (som bara uppstår vid ridning, för annars är hon helt normal) eller om hon använder det som en "ursäkt" för att komma undan jobbet. Hon är köpt från ridskola och går kvar deltid i verksamheten, och det skulle inte vara den första ridskolehästen som har hittat bra sätt att få extra pauser. Å andra sidan kan man ju inte utesluta att ridningen (eller sadlingen) påverkar henne så att hon får svårare att komma igång med magen.

Någon som har erfarenhet av liknande beteende/problem?
Kan vara ett tecken på magsår..värt att kolla upp.
 
Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem eller ett beteende. Då och då har nämligen jag och min häst ett pass som innefattar en väldig massa stopp där man kan tro att hon ska bajsa, men sen tar det ändå 10-15 minuters ridning till innan hon faktiskt bajsar. Idag hade vi ett sånt pass och det fick mig att igen fundera över om det är ett problem med magen (som bara uppstår vid ridning, för annars är hon helt normal) eller om hon använder det som en "ursäkt" för att komma undan jobbet. Hon är köpt från ridskola och går kvar deltid i verksamheten, och det skulle inte vara den första ridskolehästen som har hittat bra sätt att få extra pauser. Å andra sidan kan man ju inte utesluta att ridningen (eller sadlingen) påverkar henne så att hon får svårare att komma igång med magen.

Någon som har erfarenhet av liknande beteende/problem?

Hästar tänker inte ut saker för att ”komma undan”. Något stör hästen, sen om det är ngt med magen, sadeln eller annat är svårt för oss att säga. Är det en skimmel kanske den tex har tumörer invändigt som gör det svårt att bajsa.
 
Hästar tänker inte ut saker för att ”komma undan”. Något stör hästen, sen om det är ngt med magen, sadeln eller annat är svårt för oss att säga. Är det en skimmel kanske den tex har tumörer invändigt som gör det svårt att bajsa.

Jag håller inte helt med om att de inte kan lära sig att vissa beteenden innebär att de slipper göra något som de tycker är jobbigt. Tycker man ser det väldigt tydligt på vissa ridskolehästar, eftersom de går mycket med oerfarna ryttare.

Men, jag utesluter inte att något faktiskt stör henne. Sadeln är nyutprovad och hon har haft samma beteende med alla sadlar. Hon är inte skimmel och hon bajsar utan tecken på smärta eller obehag i andra situationer. Sen bajsar hon generellt ganska mycket av att arbeta, så möjligen skulle hon kanske behöva mer fiber? Hon äter dock i huvudsak grovfoder.
 
Min valack gör så vissa pass men det är för att han är kissnödig😊.
Håller med om att hästar kan lära sig speciellt sånt som är skönt.
 
Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem eller ett beteende. Då och då har nämligen jag och min häst ett pass som innefattar en väldig massa stopp där man kan tro att hon ska bajsa, men sen tar det ändå 10-15 minuters ridning till innan hon faktiskt bajsar. Idag hade vi ett sånt pass och det fick mig att igen fundera över om det är ett problem med magen (som bara uppstår vid ridning, för annars är hon helt normal) eller om hon använder det som en "ursäkt" för att komma undan jobbet. Hon är köpt från ridskola och går kvar deltid i verksamheten, och det skulle inte vara den första ridskolehästen som har hittat bra sätt att få extra pauser. Å andra sidan kan man ju inte utesluta att ridningen (eller sadlingen) påverkar henne så att hon får svårare att komma igång med magen.

Någon som har erfarenhet av liknande beteende/problem?
Min häst kan låtsas att han ska klia sig på frambenet. Han vet att han får det för mig ( ja jag skämmer bort honom ), bara för att sekunden efter ta en tugga gräs. Mums. Detta gör han för att ta gräset. Jag blir inte arg. Jag tycker det är charmig- sedan kan alla ha olika åsikter. Vill nämna att jag och hästen har god kommunikation. Jag kan rida fort med honom över tex ett fält i bara grimma och han lyssnar på minsta lilla jag tar i grimskaften.
 
Min häst kan låtsas att han ska klia sig på frambenet. Han vet att han får det för mig ( ja jag skämmer bort honom ), bara för att sekunden efter ta en tugga gräs. Mums. Detta gör han för att ta gräset. Jag blir inte arg. Jag tycker det är charmig- sedan kan alla ha olika åsikter. Vill nämna att jag och hästen har god kommunikation. Jag kan rida fort med honom över tex ett fält i bara grimma och han lyssnar på minsta lilla jag tar i grimskaften.
Och du vet att han kliar sig för att ta gräset därför att...? Det kan ju lika gärna vara så att när han kliar sig på frambenet så ser har han gräset alldeles framför näsan och vill förstås ta en tugga av det.
 
Finns en ponny i vårt stall som låtsas att hon är kissnödig när hon står på gången. Hon har lärt sig att man får gå in i boxen då, där det finns mat 😆
Hästar är ju smarta. Ställa sig i kissposition på gången = mat. Ponnyn är en väldigt hungrig typ 😜
 
Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem eller ett beteende. Då och då har nämligen jag och min häst ett pass som innefattar en väldig massa stopp där man kan tro att hon ska bajsa, men sen tar det ändå 10-15 minuters ridning till innan hon faktiskt bajsar. Idag hade vi ett sånt pass och det fick mig att igen fundera över om det är ett problem med magen (som bara uppstår vid ridning, för annars är hon helt normal) eller om hon använder det som en "ursäkt" för att komma undan jobbet. Hon är köpt från ridskola och går kvar deltid i verksamheten, och det skulle inte vara den första ridskolehästen som har hittat bra sätt att få extra pauser. Å andra sidan kan man ju inte utesluta att ridningen (eller sadlingen) påverkar henne så att hon får svårare att komma igång med magen.

Någon som har erfarenhet av liknande beteende/problem?
Jag hade börjat med att skriva en liten anteckning kring hästens beteende, vad passet innehöll (uteritt, hoppning, dressyr, etc) tid på dagen, vad hästen gjort innan och dyl. Sen efter någon månad kanske du kan urskilja ett mönster kring vad som är gemensamma nämnare de dagar allt funkar bra och de dagar hästen vill göra många stopp.

Du skriver att hästen fortfarande går i ridskolans verksamhet, visar den samma beteende på de passen? Brukar du rida hästen innan eller efter den arbetat som ridskolehäst (samma dag). Hur ser hästens vardag ut för övrigt med hagvistelse, utfodringar etc.
 
Jag hade börjat med att skriva en liten anteckning kring hästens beteende, vad passet innehöll (uteritt, hoppning, dressyr, etc) tid på dagen, vad hästen gjort innan och dyl. Sen efter någon månad kanske du kan urskilja ett mönster kring vad som är gemensamma nämnare de dagar allt funkar bra och de dagar hästen vill göra många stopp.

Tack, bra förslag! Nu har de ju ganska nyligen stallats in nattetid, så det kan ju vara tydligare just nu pga att hon rört sig mindre innan jag rider.

Du skriver att hästen fortfarande går i ridskolans verksamhet, visar den samma beteende på de passen? Brukar du rida hästen innan eller efter den arbetat som ridskolehäst (samma dag). Hur ser hästens vardag ut för övrigt med hagvistelse, utfodringar etc.

Det är den biten som får mig att tro att det är till stor del ett inlärt beteende. Hon är som värst med det på lektioner med oerfarna ryttare och hon brukar göra det mer med mig dagen efter att hon gått sådana lektioner. T.ex går hon knatte och nybörjare på lördagar, vilar söndagar och sen på måndagar kan hon vara mer benägen att stoppa med mig.
 
Inte helt som ditt problem kanske men om vi passerar något Synnerligen Bra kiss- och bajsställe ( gärna högt gräs och lite blött redan ) så vill min häst gärna stanna. Oavsett om han har något på gång eller inte. Kanske kan man klämma fram en liten klutt om man väntar lite...
 
Finns en ponny i vårt stall som låtsas att hon är kissnödig när hon står på gången. Hon har lärt sig att man får gå in i boxen då, där det finns mat 😆
Hästar är ju smarta. Ställa sig i kissposition på gången = mat. Ponnyn är en väldigt hungrig typ 😜
Så gör min ponny också, det är ingen idé att ens försöka göra iordning på gången om han har mat kvar i boxen🤪
 
Min häst kan låtsas att han ska klia sig på frambenet. Han vet att han får det för mig ( ja jag skämmer bort honom ), bara för att sekunden efter ta en tugga gräs. Mums. Detta gör han för att ta gräset. Jag blir inte arg. Jag tycker det är charmig- sedan kan alla ha olika åsikter. Vill nämna att jag och hästen har god kommunikation. Jag kan rida fort med honom över tex ett fält i bara grimma och han lyssnar på minsta lilla jag tar i grimskaften.
Jag har en som också kan göra så! Exakt likadant.😄Och ja, jag har inte heller varit så hård utan tillåtit det. (Har inga ambitioner att tävla i dressyr typ)
 
Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem eller ett beteende. Då och då har nämligen jag och min häst ett pass som innefattar en väldig massa stopp där man kan tro att hon ska bajsa, men sen tar det ändå 10-15 minuters ridning till innan hon faktiskt bajsar. Idag hade vi ett sånt pass och det fick mig att igen fundera över om det är ett problem med magen (som bara uppstår vid ridning, för annars är hon helt normal) eller om hon använder det som en "ursäkt" för att komma undan jobbet. Hon är köpt från ridskola och går kvar deltid i verksamheten, och det skulle inte vara den första ridskolehästen som har hittat bra sätt att få extra pauser. Å andra sidan kan man ju inte utesluta att ridningen (eller sadlingen) påverkar henne så att hon får svårare att komma igång med magen.

Någon som har erfarenhet av liknande beteende/problem?

Min förra häst var sån (också fd ridskolehäst). Det gick bort med en gång när jag började träna med positiv förstärkning istället för negativ. Så för honom var det definitivt en ”trött på jobbet”-grej.
Men jag kollade upp honom fysiskt innan jag bytte träningssätt.
 
Jag hade en ponny som bara gjorde det vid ridning (vad jag minns men det var ju typ 100 år sen🙈) Det är iaf ”lättåtgärdat” att kolla 😊
Min kan göra så också när det ska kissa enstaka dagar.
Och endast vid ridning.
Men så gott som alltid när han ska kissa utan ryttare, framförallt på hårdare underlag så måste han få sakta flytta fötterna så han står precis rätt så inget stänker på benen. Är det underlag där det inte stänker går det däremot undan.
I ridningen händer det enstaka dagar. Då verkar det ibland vara att han faktiskt ÄR kissnödig men har svårt att få till den där rätta positionen med sadel och ryttare men det löser sig ju kvickt med teknik och tålamod. Ibland verkar det dock vara att han lärt sig att man får vila en stund 😇. Huruvida det är det ena eller andra märker man relativt fort om man känner honom.
Inga stenar. Inte ont i knäna (ibland ställer de sig i kisställning för att avlasta knän enligt vad jag fått lära mig) eller något annat fysiskt fel. Sadeln passar, samma sak kan hända barbacka och med ett antal olika sadlar. .
Det har förekommit många av våra år tillsammans. Så jag vågar faktiskt säga att han inte har ont.
Så visst kan de lära sig 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 302
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 092
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp