Häst som måste blöta hö

dreamhorse

Trådstartare
Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid framförallt att behöva byta spånet var och varannan dag. Har nu två baljor under hönätet som samlar upp lite vatten. I hagen har jag maten och vattnet åt skilda så då kan inte blöta höet. Provade ett natt att vara utan vatten och ge honom på kvällen vid fodringen och efter jag ridit men kunde vara risk med kolik. Känns som ett tix det här😌 hur får man ett slut på det här?
 
Din häst är ju till för att äta gräs, inte torkat gräs så jag tycker inte att det är det minsta konstigt att de vill blöta det. Min gör likadant. Jag byter inte det blöta spånet särskilt ofta, det är ju bara vatten.

Jag ser det faktiskt inte ens som ett problem utan uppskattar att pålle sköter sin vätskebalans så bra på egen hand.
 
Jag har spånpellets. Lägger ouppblött under höet och efter någon dag strör jag ut det i resten av boxen och fyller på med nytt torrt.

Mina hästar doppar det inte ute i hagen trots att det är nära mellan vatten och hö men i boxen. Haft mitt sto i 13 år nu och hon har alltid blött sitt hö. Inget jag kommer ändra på.

Kräver extra arbete men jag vet ju att de dricker/får i sig vätska.

Det du kan göra är att flytta höet till andra sidan av boxen men den stora risken är att det bara flyttas runt i boxen då. :)
 
Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid framförallt att behöva byta spånet var och varannan dag. Har nu två baljor under hönätet som samlar upp lite vatten. I hagen har jag maten och vattnet åt skilda så då kan inte blöta höet. Provade ett natt att vara utan vatten och ge honom på kvällen vid fodringen och efter jag ridit men kunde vara risk med kolik. Känns som ett tix det här😌 hur får man ett slut på det här?
Vi har hästarnas mat precis till vä innanför dörren.Där lägger vi inget spån 😃 Voilà inget blött spån!
 
Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid framförallt att behöva byta spånet var och varannan dag. Har nu två baljor under hönätet som samlar upp lite vatten. I hagen har jag maten och vattnet åt skilda så då kan inte blöta höet. Provade ett natt att vara utan vatten och ge honom på kvällen vid fodringen och efter jag ridit men kunde vara risk med kolik. Känns som ett tix det här😌 hur får man ett slut på det här?
Det är knappast något ticks. Oftast handlar det om tandproblem. Se till att någon på tänder vidareutbildad veterinär undersöker hästen noga.
 
Hästen jag har hemma nu blöter hösilaget till den grad att hon tömmer två fulla hinkar över natten.
Vet inte om det är orsaken, men utifrån vad flera skrivit om tandproblem -hon har en konstaterad tandfraktur på kindtand, som ska åtgärdas på klinik imorgon...
 
För mig är det också synonymt med tandproblem. Jag skulle inte se det som tix och absolut inte ta bort vattnet under natten.
För min nuvarande kunde det inte åtgärdas av svenskutbildade veterinärer, trots att vi varit hos flera vidareutbildade. Vi bytte till vet som vidareutbildats 5 år i USA och balanserar upp munjobben biomekaniskt, vilket man inte gör som Odontolog tex.
Han blöter numer aldrig sitt foder(och blev av med sitt överbett och vilja att resa sig etc med..).

Har haft samma resultat på många rehabkunders hästar.
 
Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid framförallt att behöva byta spånet var och varannan dag. Har nu två baljor under hönätet som samlar upp lite vatten. I hagen har jag maten och vattnet åt skilda så då kan inte blöta höet. Provade ett natt att vara utan vatten och ge honom på kvällen vid fodringen och efter jag ridit men kunde vara risk med kolik. Känns som ett tix det här😌 hur får man ett slut på det här?

Fast det låter ju helt hemskt. Tänk själv att behöva äta men inte få dricka.

Jag hade en sån häst i många år och visst blir det blött spån men det torkar ju, det är fortf rent spån. Jag blandade runt det blöta spånet med tort spån från annan del i boxen, då dammar det inte heller
 
Ett tips om man har vattenkopp i boxen och är ägare av en fullt frisk "mat-doppare" :) Häng en hink under vattenkoppen, som då samlar upp allt spillvatten! Man blir lite chockad över hur mycket vatten som annars ligger i bädden! Min kunde utan problem fylla en 10 l hink från kväll 22 til morgon kl 7. :meh:
 
Ett tips om man har vattenkopp i boxen och är ägare av en fullt frisk "mat-doppare" :) Häng en hink under vattenkoppen, som då samlar upp allt spillvatten! Man blir lite chockad över hur mycket vatten som annars ligger i bädden! Min kunde utan problem fylla en 10 l hink från kväll 22 til morgon kl 7. :meh:
Det där lät ju väldigt smart, varför har jag inte tänkt på det? :angel:
 
Hästen jag har hemma nu blöter hösilaget till den grad att hon tömmer två fulla hinkar över natten.
Vet inte om det är orsaken, men utifrån vad flera skrivit om tandproblem -hon har en konstaterad tandfraktur på kindtand, som ska åtgärdas på klinik imorgon...
Du får gärna återkomma om hon plötsligt slutar efter åtgärd. Fast din verkar ju vara extrem. Min pålle snarare fuktar läpparna litegrann.
 

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 823
Senast: Siggan
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 803
Senast: Intejag
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: svea
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 138
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp