Häst som nafsar när man leder

malacogott

Trådstartare
Jag brukar gå promenader med min häst i grimma och grimskaft. Han rids inte just nu så hanär jättepigg men mjuk. Han drar ingenting men brukar bocka bredvid mig medan vi går. Det får han då jag vill att han ska få sitt utrymme. Dock är han emellanåt lite väl lekfull med munnen så att han gärna vill nafsa mig. Han leker jättemycket med sin hagkompis och de brukar nypa varandra lite lätt, men jag är inte så sugen på hästnyp. Jag vill dock inte tillrättavisa nafsningarna, utan undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha munkorg under promenaden .
 
Både djur och människor behöver uppfostran för att fungera i umgänget med andra varelser. Sådant behandlar jag enkelt med en blixtsnabb tillrättavisning med änden på grimskaftet. Det ska aldrig löna sig att hålla på med sånt, det eskalerar lätt och kan bli farliga situationer. Självklart kan man låta sin häst komma undan med alla dumheter men man får då också en häst som håller på med dumheter. Valet är fritt. Konstigt nog har mina hästar alltid varit populära för andra att leda in och ut från hagen när det varit stallpass. Och konstigt nog finns det alltid minst en bortklemad odräglig/nafsig häst i varenda stall som få vill hantera. Undrar vad det beror på...
 
Ojdå hästen får nafsa och bocka jämsides när du leder? Nu kanske du aldrig tänker sälja eller ha någon annan att behöva hantera hästen eller leda den nära bilar och andra människor mm men sånt beteende brukar ju inte vara så populärt generellt eftersom det kan bli farligt. Jag skulle tillrättavisa både och, munkorg känns väl inte så kul heller? bocka av sig kan hästen göra i hagen, paddock eller på longerlina om det behövs.
 
Jag har en unghäst som är likadan som din. Väldigt nafsig och väldigt vallack klåfingrig. Jag har fått vara stenhård. Han får INTE nafsa. Speciellt inte om han blir taggad och tycker livet är extra roligt.

Han har hittills bara nypt mig inte bitit men de där nypen känns.

Kan du gå snabbare så hästen verkligen får ta ut steget och fokusera på att få igång en bra skritt, så det blir lite jobb eller ha något annat att träna på så han får fokus på dig istället för att bränna det på att studsa. Kanske tömköra istället?
 
Det är sin sak att hästen bockar och är lite pigg om den vilar just nu men varför vill du inte tillrättavisa hästen när den nafsar? Själv är jag tydlig med vad som gäller och att vara tydlig med vad som gäller är inte våld i min värld, skulle aldrig sätta på hästen munkorg för att den nafsar. 🤔
 
Det är väl bättre att du uppfostrar hästen istället för att maskera problemet med en munkorg? O_o Snabb korrigering med grimkaftet utan att ens stanna upp. Hästnyp gör ont. Min unghäst är i en nafsig fas för tillfället och jag skulle aldrig komma på tanken att sätta en munkorg på honom utan det är tillrättavisning som gäller tills han fattar att nafsas/mucka gräl gör man med hästkompisar inte sin matte.
 
Jag har fått höra av ex-ägare att "det får man leva med" men med det tänket har jag idag en häst som mannen vägrar ta in då den, på lek, bet honom hårt i magen.
Det är alltså ingen elak häst som är sur utan han har fått leka med människor på samma sätt som med hästarna i hagen. Eftersom det tar tid att bli av med ett beteende som hästen fått göra i tre år och är hingst dessutom så hann han inte bli av med ovanan inom de tre veckorna, helt enkelt.

Numer är det bara när han blir lite uppi hejsan som det kommer tillbaka men vi jobbar på det.

Hade det tagits tag i när han var liten hade problemet inte varit lika stort men han är nog också en oral häst i grunden. Jag har haft olika sorter och några har jag själv dragits med sedan de var små och man får ha tummen i ögat på dem hela tiden.
 
Risken med munkorg kan ju vara att du får en ännu mer frustrerad häst och helt andra beteenden du inte vill ha.

Korrigera hästen att det inte är ok, det är inte 'kränkande' för en häst att bli tillrättavisad.

Tvärtom kan det ge en betydligt säkrare och tryggare häst om de har tydliga regler och vet vad som förväntas av dom.
De hästarna som jag träffat som varit 'besvärliga och jobbiga' hästar har varit det DÄRFÖR att de fått göra som de vill och 'haft för långa tyglar'. Det är absolut inte schysst det heller..
 
Hade aldrig accepterat sånt beteende. Jag försöker vara mjuk i min hantering, men en häst som bits är helt oacceptabelt mot mig. Även med mitt sto kunna hon bocka när jag hade henne på lina, då sa jag högt "Nej" med "örh örh" ljud, svårt att förklara, men samma som jag använd innan och hon slutade direkt. Jag vill hon skall veta vart gränsen går, att bocka mot mig på lina eller under sadel är no go. Även om man är pigg. Bocka kan man göra i hagen eller lös.

Hade heller aldrig vilja köpa en häst vart ägaren har låtit den bita och bocka när den leds för hand. Det kan bli riktigt farligt. :down:

Sedan tycker jag det är 100 gånger värre att sätta på munkorg på en häst än att säga till den och uppfostra oönskat beteende. Man kan ju själv tänka hur kul det är att gå runt med munkorg på, om det inte är i hälso syfta, så är det på samma nivå att sätta på en krubbitare rem.

Jag hade inte heller vilja hantera en sådan häst varken som stallkompis eller stallägare, lätt att någon kan hamna illa åt. Låter totalt ohållbart.
 
Senast ändrad:
Hade aldrig accepterat sånt beteende. Jag försöker vara mjuk i min hantering, men en häst som bits är helt oacceptabelt mot mig. Även med mitt sto kunna hon bocka när jag hade henne på lina, då sa jag högt "Nej" med "örh örh" ljud, svårt att förklara, men samma som jag använd innan och hon slutade direkt. Jag vill hon skall veta vart gränsen går, att bocka mot mig på lina eller under sadel är no go. Även om man är pigg. Bocka kan man göra i hagen eller lös.

Hade heller aldrig vilja köpa en häst vart ägaren har låtit den bita och bocka när den leds för hand. Det kan bli riktigt farligt. :down:

Sedan tycker jag det är 100 gånger värre att sätta på munkorg på en häst än att säga till den och uppfostra oönskat beteende. Man kan ju själv tänka hur kul det är att gå runt med munkorg på, om det inte är i hälso syfta, så är det på samma nivå att sätta på en krubbitare rem.

Jag hade inte heller vilja hantera en sådan häst varken som stallkompis eller stallägare, lätt att någon kan hamna illa åt. Låter totalt ohållbart.

Håller med i mycket av det du säger men att likna det med ett stereotypt beteende skulle jag inte vilja göra.
Att lära sig att man kan leka med människor på samma sätt som att leka med hästar är ju inget hästen gör för att den mår dåligt.
 
Jag brukar gå promenader med min häst i grimma och grimskaft. Han rids inte just nu så hanär jättepigg men mjuk. Han drar ingenting men brukar bocka bredvid mig medan vi går. Det får han då jag vill att han ska få sitt utrymme. Dock är han emellanåt lite väl lekfull med munnen så att han gärna vill nafsa mig. Han leker jättemycket med sin hagkompis och de brukar nypa varandra lite lätt, men jag är inte så sugen på hästnyp. Jag vill dock inte tillrättavisa nafsningarna, utan undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha munkorg under promenaden .
Du vill inte uppfostra hästen men sätta på den en munkorg är okej :confused:
Hur tror du egentligen hästuppfostran går till? Du vet det är inte misshandel man ägnar sig åt när man lär djuren saker. Att sätta på stackarn en munkorg är ett bra mycket större övergrepp än att uppfostra den.
 
Håller med i mycket av det du säger men att likna det med ett stereotypt beteende skulle jag inte vilja göra.
Att lära sig att man kan leka med människor på samma sätt som att leka med hästar är ju inget hästen gör för att den mår dåligt.
Men är ju ändå något man gör för att "dölja" ett beteende. Beteendet är ju fortfarande där. Även om det såklart är skillnad på smärta eller ej. Sedan anser jag inte att många hästar bockar "bara för att" eller nafsar. Många folk tror att dom gör det i lek eller för dom är pigga när det kan vara annat bakom tex smärta.
 
Ni som skriver att ni skulle korrigera, hur gör ni då?

Jag skulle ha belönat rätt beteende istället för att korrigera fel beteende. Ta hjälp av en duktig tränare inom positiv förstärkning.
Det räcker väldigt ofta med ett bestämd nej från min sida. Sedan visar warwick schiller hur man tar fingret och Petar bort hästens huvud tills den slutar. Effektivt och konsist.
 
Ni som skriver att ni skulle korrigera, hur gör ni då?

Jag skulle ha belönat rätt beteende istället för att korrigera fel beteende. Ta hjälp av en duktig tränare inom positiv förstärkning.

Ja det funkar ju när det inte redan etablerats en ovana. Det ena utesluter inte det andra tänker jag. Jag kan både säga åt en häst och sedan belöna när den gör rätt. En häst som i det här fallet bits, hur hanterar du det i ögonblicket när den faktiskt gör det? Det är ju svårt att undvika att situationen uppstår, eftersom de flesta behöver tex leda hästen. Om den biter när man leder så ptja... undviker man att leda den då?
 
Ja det funkar ju när det inte redan etablerats en ovana. Det ena utesluter inte det andra tänker jag. Jag kan både säga åt en häst och sedan belöna när den gör rätt. En häst som i det här fallet bits, hur hanterar du det i ögonblicket när den faktiskt gör det? Det är ju svårt att undvika att situationen uppstår, eftersom de flesta behöver tex leda hästen. Om den biter när man leder så ptja... undviker man att leda den då?
Tänker att man kan förekomma hästen, innan bitandet så finns tillfälle där hästen inte biter. Kan även jobba med avstånd så hästen inte kommer åt att bita innan den klarar av att gå nära.

Tänkte eftersom TS inte vill "fostra" hästen misstänker jag att hen inte vill korrigera. Då får man hitta andra lösningar.
 
Ja det funkar ju när det inte redan etablerats en ovana. Det ena utesluter inte det andra tänker jag. Jag kan både säga åt en häst och sedan belöna när den gör rätt. En häst som i det här fallet bits, hur hanterar du det i ögonblicket när den faktiskt gör det? Det är ju svårt att undvika att situationen uppstår, eftersom de flesta behöver tex leda hästen. Om den biter när man leder så ptja... undviker man att leda den då?
Jag tycker det handlar om att lära sig att läsa av hästen, alltså har man en häst som nyps när man leder måste man ha koll och inte gå och lalla så att man ser antydan när ett nyp är på väg och korrigera detta. Jag kunde ganska lätt se skillnad på när min häst vände huvudet mot mig för lite mys och när han tänkte nafsa. Det går på sekunden men det går att korrigera.

Man måste också tänka på att helt sluta ge godis ur hand och fickor. Man kan ge godis i krubban.

Jag har inte en aggressiv eller rädd häst men när jag började se tendens att nafsa och stundvis bete sig brötigt letade jag efter metoder och stötte på Steve Young Horsemanship videos på youtube. De är långa och man får se och höra honom förklara utförligt vad som händer. Det är inget revolutionerande men jag testade följande gång min häst betedde sig på oönskat vis, och eftersom jag har en snäll häst utan stora problem så fungerade det här på en gång. Alltså inom minuter, det var för mig en sån lättnad att se min häst gå från bufflig energinivå till att lugnt stå och dåsa medans jag pysslade om honom när han förstod sin plats och vad som gällde, oavsett vad som skedde utanför boxen just då.

Den första videon jag såg var denna:
 
Tänker att man kan förekomma hästen, innan bitandet så finns tillfälle där hästen inte biter. Kan även jobba med avstånd så hästen inte kommer åt att bita innan den klarar av att gå nära.

Tänkte eftersom TS inte vill "fostra" hästen misstänker jag att hen inte vill korrigera. Då får man hitta andra lösningar.

Ok. Ja då är jag med. Jag fördrar också att förekommas, men ibland händer det ju saker ändå. Med redan etablerade beteenden kan det vara desto svårare att helt undvika och förekomma, när skadan är i skeende tycker jag att det är på sin plats att tala om att detta var inte ok. Om hästen biter oemotsagd och sedan får beröm när den slutat bita så vete tusan om det går in så tydligt att bitandet inte är ok, om man inte korrigerar bitandet och först sedan berömmer ickebitandet så att säga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 553
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 050
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp