Häst som nafsar när man leder

Jag har alltid gett massa godis och aldrig haft problem med tiggande och nafsande hästar. Tycker godis är överlägset det mesta när det kommer till belöning och göra upplevelser positiva för hästen.
Min kommentar var i referens till häst som bits, jag tycker också ge godis är inga problem för de flesta hästar och gör oftast bara att hästen tycker om en! Men en häst som bits, nyper, nafsar osv är inte hjälpt av att ge godis ur hand.
 
Min kommentar var i referens till häst som bits, jag tycker också ge godis är inga problem för de flesta hästar och gör oftast bara att hästen tycker om en! Men en häst som bits, nyper, nafsar osv är inte hjälpt av att ge godis ur hand.

Jag tycker tvärtom faktiskt.
Det är ett ypperligt tillfälle att träna in hur en häst ska bete sig för att få godis 😁
 
Jag tycker tvärtom faktiskt.
Det är ett ypperligt tillfälle att träna in hur en häst ska bete sig för att få godis 😁
Ja det kanske det är, jag har inte sådan erfarenhet att säga från min egen kunskap (jag har aldrig haft en regelrätt problemhäst eller farlig häst) utan jag menade på vad jag lär mig från den där hästtränaren jag nämnde tidigare i tråden. Han belönar hästen utan godis just vid häst som biter. Han använder godis vid lastträning har jag sett. Men det är ju bara en metod, säkert kan andra sätt funka också. 😊
 
Jag tror vi tycker i botten väldigt lika. Det är svårt att få ut allt i skrift som man tänker och i situationer.
Givetvis var tre veckor något av en överdrift men om man bara ska vänta kan det vara jäkligt svårt. Att ha klicker och en häst att hantera med två händer är inte alltid en lyckad grej heller.

Ja, han går bra på godis numer (inte troligen) men han kan få extrema återfall. Mycket för att han fortfarande är hingst tror jag. Ibland är de mer orala än andra.
Ja det gör vi säkert. Jag har försökt lära mig att göra ett högt och konsekvent tung-klick... det har gått skrattretande dåligt. Just för att kunna ha händerna fria. Nu kör jag på ett ord i stället, uttalat ganska högt och gällt så det hörs. Säkert jättejobbigt för den som råkar befinna sig i närheten. :angel:

Min lite nafsiga är också hingst, men han är faktiskt den som inspirerat mig att börja träna mer belöningsbaserat. För... vad är det nu, ett och ett halvt år sedan kanske, gav jag mig själv en utmaning. Om jag inte får "tillrättavisa"/bestraffa/korrigera honom så som jag fått lära mig sedan barnsben, dvs får inte ryta, får inte rycka i grimskaftet, får inte vifta, får inte säga nej, får inte klappa till honom... hur löser jag problem då? Vad händer? Facit är väl att jag har fått använda hjärnan - min egen hjärna - mycket mer men också att vi har en bättre relation, på både ett väldigt tydligt och ett väldigt subtilt sätt. Mycket svårt att förklara men helt livsomvälvande i relationen.

Nuförtiden nyps han bara om både han och jag är spända samtidigt. Jag tar det som en påminnelse om att andas... då slutar han.
 
Jag har alltid gett massa godis och aldrig haft problem med tiggande och nafsande hästar. Tycker godis är överlägset det mesta när det kommer till belöning och göra upplevelser positiva för hästen.
Samma här. Min häst har alltid fått och får fortfarande mycket godis (morötter etc). Han skulle aldrig drömma om att nafsa efter en människa.
 
Samma här. Min häst har alltid fått och får fortfarande mycket godis (morötter etc). Han skulle aldrig drömma om att nafsa efter en människa.

Jag upplever att alla hästar en stund blir tiggiga men det går ju att avhjälpa. Godis är uteslutande den bästa belöningen om man har häst som gillar godis.
Men i vissa fall ska man nog vara försiktig, till exempel om hästen är som TS häst, eller min i början. Det kan vara förenat med skador och en häst som inte respekterar ditt space, för det är ju det som det bottnar i.
 
Ja det gör vi säkert. Jag har försökt lära mig att göra ett högt och konsekvent tung-klick... det har gått skrattretande dåligt. Just för att kunna ha händerna fria. Nu kör jag på ett ord i stället, uttalat ganska högt och gällt så det hörs. Säkert jättejobbigt för den som råkar befinna sig i närheten. :angel:

Min lite nafsiga är också hingst, men han är faktiskt den som inspirerat mig att börja träna mer belöningsbaserat. För... vad är det nu, ett och ett halvt år sedan kanske, gav jag mig själv en utmaning. Om jag inte får "tillrättavisa"/bestraffa/korrigera honom så som jag fått lära mig sedan barnsben, dvs får inte ryta, får inte rycka i grimskaftet, får inte vifta, får inte säga nej, får inte klappa till honom... hur löser jag problem då? Vad händer? Facit är väl att jag har fått använda hjärnan - min egen hjärna - mycket mer men också att vi har en bättre relation, på både ett väldigt tydligt och ett väldigt subtilt sätt. Mycket svårt att förklara men helt livsomvälvande i relationen.

Nuförtiden nyps han bara om både han och jag är spända samtidigt. Jag tar det som en påminnelse om att andas... då slutar han.

Jag är mer åt det hållet att jag kan använda positivt straff när jag tycker det behövs, mer än du, men med det sagt är det inte det jag baserar min träning på.

Det jag menar är att en riktig relation baserar sig på mer än positiv förstärkning. Där kanske vi har vårat oliktänkande.
 
Jag är mer åt det hållet att jag kan använda positivt straff när jag tycker det behövs, mer än du, men med det sagt är det inte det jag baserar min träning på.

Det jag menar är att en riktig relation baserar sig på mer än positiv förstärkning. Där kanske vi har vårat oliktänkande.
Det håller jag med om! Som jag sa tidigare i tråden, träning med positiv förstärkning är bara en liten del av mina hästars vardag, det mesta sker ändå med det gamla vanliga tryck och eftergift. Dock har jag plockat bort även eskalerande tryck och straff därifrån, men det handlar ändå inte så mycket om belöningsbaserad träning. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 420
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 511
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 032
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Byta jobb. Men vad göra?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp