Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Om W kastreras och växer på sig så kanske det fungerar till sommaren. Hingstar kan verka provocerande det kan vara ännu värre för ston...känner till ett par hingstar som råkat riktigt illa ut när de rymt in till en stoflock där inte tjejjerna var intresserade :cry:
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

W är allt annat än provocerande. Jag tror problemet snarast är tvärtom, han ber om ursäkt för att han existerar och är så upptagen med att säga 'döda mig inte, döda mig inte, döda mig inte' och föltugga att han troligen missar en del signaler. Dvs om han hade tagit till sjappen vid den där öronvinklingen istället för att febrilt försöka tala om hur liiiiten och ofarlig han är hade det nog gått bättre. Men nu missar han troligen öronvinklingen och retar då upp L genom 'men flyttar sig inte spolingen, nej nu jävlar!". För att uttrycka det förmänskligande.

W är en mes, det går inte få dem mesigare utan att de ligger platt på marken.. Och jag tror som sagt det är problemet delvis.

I början när de fick hälsa över box, så W föltuggade ju hysteriskt 'upp i ansiktet' på L som initialt var snäll men sen strök öronen bakåt och högg efter W. När jag då började 'hålla tillbaka' W i grimskaftet så han inte kom 'upp i ansiktet' och 'ta bort' W en liten bit efter några sek föltuggande fortsatte L ha öronen framåt och förlorade intresset så att säga.

Så, tror den extrema mesigheten är en del i problemet. (W var lika mesig mot E i början, och E är ungefär det vänligaste som går på denna jord. Men W körde 'döda mig inte, döda mig inte' febrilt ändå. )

Men förhoppningsvis löser det sig med tiden. Det blir ju himla bökigt om inte WLE kan gå ihop tillslut, men jag har ju i princip till nästa höst på mig att lösa det. Över vintern är B här, och i vår är planen att skicka W på hingstbete (om han bara tuffat på sig lite). Då står jag ju inte med 'bara' mina tre förrän till nästa höst.

Så, lyckas jag bara lösa det hagmässigt så att L+E kan gå ihop och B+W kan gå ihop är det en fullt fungerande lösning över vintern. Haken är att fixa det, jag måste klura lite. Jag har sjukt mycket mark - men ponnyer som inte ska gå på gräs. Och det som är gräsfritt är lite för litet dela på två hagar och få vettig storlek för ffa W (de andra reder sig väl. Men vill inte ha en unghäst på "för liten" yta)

(Om W ska kastreras och när får vi se. Jag behöver bara EN anledning, men sålänge han sköter sig och funkar som hingst får han gå kvar. Nu vill jag absolut inte kastrera iom att han är så förtvivlat mesig, han behöver få mer självförtroende)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

petar upp gammal tråd, kom att tänka på den idag och att jag själv ofta kan undra "hur det gick" när jag läser gamla trådar.

L har fortsatt gå själv sedan tråden skrevs, WBE gick tillsammans. Pga olika anledningar (som inte berodde på någon häst) fick B åka hem i mitten på februari. Så E och W har gått ihop, L själv men de har gått i angränsande hagar. Ibland har jag sett L och W busa över stängslet (dra i varandras grimmor och sådär), men samtidigt har minst lika ofta L varit en le kobra mot W och hotat rejält från sin sida stängslet.

Idag öppnade jag upp en del av småttingarnas hage där det är fjolårsgräs, och släppte först småknytten där, och sen L. Planen var att med mer yta och "gräs" så skulle det vara mer intressant att äta än att bråka. Jag var inte övertygad då jag ju förra året provade på "gräs" och det inte fungerade alls.

L var ganska yrig och brallig av sig, han har ju gått i mindre grusad hage länge. Han visade dock INTE samma attackbeteende mot W. Tvärtom, han var på det stora hela ganska vänligt inställd vad det verkade. Dock minns W (vilket är BRA), och flydde såfort L så mycket som tittade på honom. Det tiggade ett par gånger L att jaga lite, men de flesta gångerna tyckte L 'leka, kul!'. W tog dock även det som jaga..

Ordnade så det satt en tråd som de små kom under men inte L, och W fattade det direkt och pep under den och gömde sig i tryggheten. Med stöd av mig (bokstavligt talat hålla i handen) vågade han ge sig ner igen. Sen fnös L, kollade på honom eller ville hälsa och L flydde för livet igen ;)

Men med envishet och tid så vågade W i alla fall vara i samma hage och lugnt gå och repa torrt gräs - och framförallt brydde sig L inte det minsta om att W gick i samma hage.

Så jag tror på det, att med lite tid och med fortsatt att ge W en möjlighet att fly till tryggheten, så kommer det nog bli bra.

Sådana här lägen som W tror han ska bli uppäten och flyr för livet ur hagen. Men L är inte alls arg, han vill bara busa (shettisen är i för högt hull, jag vet)
305739_427858087310170_114682215_n.jpg


386875_427862403976405_55363410_n.jpg
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Bästa tiden för ihopsläpp är bete. då slipper man som regel mobbing samt att 3 hästar alltid leder till utanförskap för en= orolig flock.

Är en individ en mobbare o en annan med vett= god uppfostran- är extremt tydligt i sin underkastelse( det du kallar för mesig), så bör man acceptera att de inte hör ihop eller som sagt prova vid betestid samt att den får ha med sin beskyddare.

Vad vill du?

att den yngre ska bli hingstig o bli elak? Hur ser det då ut när den är den äldsta o släpps ihop med en snäll liten föltuggande....historien upprepar sig.

L. behöver ett sto som säger åt honom eller en likvärdig i storlek o lynne.

skaffa hästar som passar ihop även vad beträffar foderbehov..
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Nu är jag inte säker på att jag förstår dig axel?

Vad är det W i framtiden kommer bli elak mot ranglägre av? Att han går med L nu, som är utmärkt snäll mot honom och inser att L inte tänker käka upp honom till frukost? Eller att L vid mindre än en handfull tillfällen förra året jagade W? Du får gärna förklara lite?

Vad menar du angående foderbehov? De har samma behov hela gänget. Unge herrn har stått på shetlandsponnyfoderstat hela vintern, och han är alltså (i år) tvåårig unghingst och B-ponny - dvs lättfödd så det förslår. Han passar utmärkt ihop fodermässigt med de andra. Och nä - han kommer inte få något bete, jag vill inte ha honom fet (det räcker fint haft en fet tvååring :S)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

De släpptes förresten ihop vid nio, och när jag var ner vid 11 så låg både E och L och sov, medan L stod ungefär 2 meter därifrån och dåsade.

När jag var ner nyss gick alla tre sida vid sida och "betade".

Så W är ju absolut inte på något vis otrygg med att ha L i samma hage, även om W ännu inte är helt trygg i att våga stanna kvar när L kommer "rakt fram" till honom. (Imorse när L släpptes in strosade han lugnt fram mot E och W. W föltuggade såfort L kom nära, Lillen svarade med att istället för att fortsätta fram och hälsa ställa sig och beta en bit därifrån. DET är den L jag känner från förr, som är jättebra med andra hästar och läser av dem)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Det går tacksamt nog fortfarande utmärkt, trots att de nu (sen en vecka) går tillsammans i hage utan gräs/mat. Nattetid är de fortfarande separerade.

W har fortfarande en escaperoute, men jag har överhuvudtaget inte sett honom använda den sen andra dagen. Han flyttar sig fortfarande för L såfort L kommer i närheten, men bara till en annan del av hagen. Rätt ofta går alla tre med bara några meters mellanrum. L visar minimala tendenser att driva bort ibland, men det handlar om några steg, och han särskiljer inte E och W utan är likadan mot dem.

Så, det är väldigt långt från att de ska stå och mankklia varandra eller leka bitaslitadra, men freden härskar i hagen och det räcker med råge för mig, speciellt med tanke på historiken och hur kort tid det gått. Både L och W är nyfikna på varandra och har när jag stått emellan dem och "hållit W i handen" noshälsat med idel öron framåt =)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Jag har tre hemma nu, ston och det är ingen som är utanför. Russet gillar alla och de sover tillsammans. Maran kan vara lite le på korsningen när de får mat, annars ingenting.

Skönt att det är "fred" i hagen :)
 
Sv: Häst som plötsligt blivit 'aggresiv' mot andra hästar?

Aldrig haft problem med tre jag heller. Har ju rätt många omgångar haft just tre, och ingen som varit utanför. Så antalet bekymrar mig inte det minsta och håller inte med om axels påstående/åsikt att tre alltid blir problem och orolig flock.
Och japps, mycket härligt med fred - särskilt för L som ju får helt andra möjligheter nu =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp