Häst som reser sig

B

Bisquit

Jag har för några veckor sen fått hem en unghäst (3½ år) som jag nu ska börja rida.

Både igår och idag har hon börjat lätta fram när hon inte vill eller blir surig. Det är inte så att hon stegrar än men det känns inte tryggt att hon håller på sådär.

Framförallt så stannar hon och vägrar gå, jag brukar låta henne stå och kolla och tänka ett tag innan jag ber henne att gå igen.När jag gör det blir hon bara surig och börjar lätta. Vilket självklart gör att jag inte kan "gå på henne" ytterligare eftersom jag inte vill att det ska bli värre än vad det redan är. Det slutade med att jag fick hoppa av och leda henne, och när jag satt upp igen var det inga problem! Men det känns inte direkt som en bra utväg att behöva hoppa av varje gång hon vägrar gå, och man vill ju kunna säga åt hästen att skärpa sig utan att det resulterar i att något allvarligt händer.

När jag tömkörde häromveckan så var det samma sak, jag gjorde halt och ville att hon skulle stå stilla tills jag sa åt henne att gå (vilket gick bra tills hon skulle stå stilla längre tid). Då hon började gå utan att jag sa åt henne så gjorde jag halt igen varpå hon blev sur och reste sig ganska högt.

Så hon har det i sig och ser det som en utväg när det börjar bli jobbigt. Och uppriktigt sagt känns hon ganska oförskämd när hon håller på och bråkar sådär, som att hon inte klarar av att bli tillsagd och minsann ska bestämma själv (jädra sto :angel: )

Det här blev svamligt men lite tips på vad man kan göra när hon vägrar gå/börjar lätta förutom att gå av och leda henne?
 
Sv: Häst som reser sig

min häst gjorde samma sak att hon reste sig men jag sa åt henne på skarpen och nu gör hon de ibland bara men då e jag snabb och säger åt henne.(min häst varmblod 8 år haft sen hon va 6)

var intenrädd att vara skarp i rösten hästen ska ju lyda dig o inte tvärtom du ska ju inte låta hästen vinna

lycka till:smirk:
 
Sv: Häst som reser sig

Men? Har du MITT sto?? :crazy:

(Jag kan ta tillbaka henne när du fått ordning på henne :idea: ) :rofl:

Skämt åsido, jag har exakt samma problem. Jag hoppar dock inte av om hon stannar och sen börjar resa sig när jag går på henne, resonerar som så att det är svårare för henne att anfalla mig när jag sitter på henne än om jag står bredvid... :crazy:
Kommer inte riktigt ihåg vad jag gör (varit borta i några veckor), men går nog på med skänkel och röst när hon börjar sätta sig. Följer tråden med spänning!
 
Sv: Häst som reser sig

När jag hade hand om en "ungdom", 6 år, skulle ridas in, hade vi samma problem även vi. Ta det mycket mycket lugnt med det här "visa vem som bestämmer, hon ska lyda". Det kan mycket väl straffa sig i slutändan..
Något som fungerade alldeles ypperligt för oss var PNH, Parelli Natural Horsemanship. Enkelt att lära sig, lite svårare att få in tänket. Men när man väl lärt sig sitter det. Nu är hästen såld, men när vi var och hälsade på henne i somras blev hon helt överlycklig när hon fick syn på mig, och hon följde mig som en liten hund, gjorde allt jag bad om. Så lägg ner tid på marken! Hästastackaren är bara 3½, långt ifrån vuxen. begär inte att hon ska bete sig exemplariskt redan nu, men med det menar jag inte att du ska gå med på allt. Sitt av och börja fundera på vad det kna vara som har hänt. Ta reda på VARFÖR hon gör som hon gör, inte bara skrik "lyd mig!!!".
 
Sv: Häst som reser sig

Det är alltid en balansgång mellan att ryta till och hon ska lyda eller att förvärra problemet och hon stegrar desto högre. Där får du nog ta på känn och se om hon lyder om du hotar med den arga "bisquit". Riskera inte att gå runt, det är för farligt. Men det du behöver göra skulle nog vara att ta tid på dig, ut och gå promenader, göra lydnadsövningar, halt och fram igen och bara skapa förtroende. Tänk på att berömma alldeles för ofta och uppmuntra till att göra bra ifrån sig. Inte låta henne vinna isåfall bättre att sitta av och gå rundan för att hon inte ska få gå in i stallet istället.
 
Sv: Häst som reser sig

Att gå på hästen uppsuttet skulle jag passa mig för. Det kan gå mycket illa om hon får för sig att resa sig rejält och kanske går runt. Det har hänt mig, inget att rekommendera...

Mitt nuvarande sto har haft liknande tendenser och jag har väldigt försiktigt känt mig för hur mycket jag kan gå på henne. När det har varit situationer där jag kunnat förutse beteendet har jag klivit av och ledit.

I tömkörningen har jag däremot ställt mycket högre krav och varit tuffare - där sätter jag inte min egen säkerhet på spel på samma sätt. Resultatet av detta blev att när hon blev istadig mot framåtdrivande hjälper och började backa, gick jag på henne och då blev hon förbannad - reste sig och gick runt. Efter det gick hon som en klocka. Det var inte min mening att hon skulle gå runt, jag provocerade inte fram det. Samtidigt blev det en väldigt bra läxa för henne. Tendenserna är helt borta i tömkörningen och i ridningen har det blivit mycket lugnare.

Så det råd jag kan ge är att var försiktig i situationer du kan utsätta dig för fara och var tuffare och ställ krav när du står på marken.

Lycka till!
 
Sv: Häst som reser sig

sthu skrev:
När jag hade hand om en "ungdom", 6 år, skulle ridas in, hade vi samma problem även vi. Ta det mycket mycket lugnt med det här "visa vem som bestämmer, hon ska lyda". Det kan mycket väl straffa sig i slutändan..
Något som fungerade alldeles ypperligt för oss var PNH, Parelli Natural Horsemanship. Enkelt att lära sig, lite svårare att få in tänket. Men när man väl lärt sig sitter det. Nu är hästen såld, men när vi var och hälsade på henne i somras blev hon helt överlycklig när hon fick syn på mig, och hon följde mig som en liten hund, gjorde allt jag bad om. Så lägg ner tid på marken! Hästastackaren är bara 3½, långt ifrån vuxen. begär inte att hon ska bete sig exemplariskt redan nu, men med det menar jag inte att du ska gå med på allt. Sitt av och börja fundera på vad det kna vara som har hänt. Ta reda på VARFÖR hon gör som hon gör, inte bara skrik "lyd mig!!!".

Självklart så går jag inte på henne för mycket och kräver inte att hon ska bete sig exemplariskt!
Jag har promenerat med henne mycket utan problem, hon stannar när jag stannar och är lyhörd på mig. Har även "busat" lite med henne i hagen där hon går efter mig, springer när jag springer, vänder när jag vänder, stannar när jag stannar osv.

Och självklart vill jag bli vän med min häst och inte bråka med henne när hon gör fel. Men samtidigt så tycker jag att det är extremt viktigt att hon lär sig vad som är rätt och fel. Så att det inte blir hon som tar övertaget när det kommer till ridningen.

lasseman skrev:
Att gå på hästen uppsuttet skulle jag passa mig för. Det kan gå mycket illa om hon får för sig att resa sig rejält och kanske går runt. Det har hänt mig, inget att rekommendera...

Mitt nuvarande sto har haft liknande tendenser och jag har väldigt försiktigt känt mig för hur mycket jag kan gå på henne. När det har varit situationer där jag kunnat förutse beteendet har jag klivit av och ledit.

I tömkörningen har jag däremot ställt mycket högre krav och varit tuffare - där sätter jag inte min egen säkerhet på spel på samma sätt. Resultatet av detta blev att när hon blev istadig mot framåtdrivande hjälper och började backa, gick jag på henne och då blev hon förbannad - reste sig och gick runt. Efter det gick hon som en klocka. Det var inte min mening att hon skulle gå runt, jag provocerade inte fram det. Samtidigt blev det en väldigt bra läxa för henne. Tendenserna är helt borta i tömkörningen och i ridningen har det blivit mycket lugnare.

Så det råd jag kan ge är att var försiktig i situationer du kan utsätta dig för fara och var tuffare och ställ krav när du står på marken.

Lycka till!

Det är jusst därför jag inte vill gå på henne när jag sitter på, jusst nu så lättar hon bara lite men jag vill absolut inte att hon ska stegra på riktigt!

Men samtidigt så vill jag kunna säga åt henne att hon gör "fel" :crazy:
 
Sv: Häst som reser sig

rider en häst som gör så..har rest sej en gång men hotar annars bara..även på ridbanan när han inte vill göra de ja vill..

ja gör så att ja böjer halsen så han nuddar med mulen vid stigbygeln..och låter honom gå runt o runt..sen stannar vi o ja testar att fösöka få fram han..vill han inte så gör ja om de...de är de enda som funkar på den hästen..nu har han inte gjort så på länge.

han gör så när han blir arg..säger man till honom i de läget när han börjar bråka så blir de ännu värre...de bästa är att känna innan han börjar..alltså minsta lilla tendens till att börja..de känner man när han börjar spänna sej och då redan börja snurra runt honom..

han gör de för att komma undan och gör man de jobbigare för honom när han bråkar så slutar han.
sen finns de väl många andra metoder..som ja gärna vill veta..för gillar inte att snurra så..men de är de enda som hjälper.
 
Sv: Häst som reser sig

Jag tycker att du ska rida med sällskap ett tag så att du får lite draghjälp när hon vill stanna.
Sedan handlar det om att vara lyhörd när du rider, försök att känna av när hon är på väg att stanna och försök förekomma henne genom att ge henne en uppgift tex gör en sväng eller liknande så att du undviker problemet utan att "ge " dej.

Det är inte roligt om hennes beteende blir befäst, jag vet...

Antagligen beror inte problemet på att hon är "dum", jag tror inte på dumma hästar , utan snarare på att hon inte vet/förstår vad du vill att hon ska göra.

Fortsätt även med övningar från marken tex promenader, hvh träning mm.

Vid tömkörningen skulle jag däremot vara lite tuffare på henne, absolut inte försöka dra runt henne eller liknande, men på ett bestämt lungt sätt tala om för henne att det bara finns en väg och den är framåt om det är det du vill att hon ska göra.
Var även noga med att alltid ge henne konkreta uppgifter, renodla uppgifterna, så att hon lär sig vad de betyder och vad som förväntas av henne. Tvinga henne inte heller att stå still jättelänge utan nöj dej med någon/några sekunder, bara det är du som sätter igång henne igen.

Lycka till och glöm inte att låta henne få viloperioder, hon är ju bara 4 år.

:banana: :banana: :bump: :banana: :banana:
 
Sv: Häst som reser sig

Jag tycker att du ska rida med sällskap ett tag så att du får lite draghjälp när hon vill stanna.
Sedan handlar det om att vara lyhörd när du rider, försök att känna av när hon är på väg att stanna och försök förekomma henne genom att ge henne en uppgift tex gör en sväng eller liknande så att du undviker problemet utan att "ge " dej.

Det är inte roligt om hennes beteende blir befäst, jag vet...

Antagligen beror inte problemet på att hon är "dum", jag tror inte på dumma hästar , utan snarare på att hon inte vet/förstår vad du vill att hon ska göra.

Fortsätt även med övningar från marken tex promenader, hvh träning mm.

Jag håller med. Med en unghäst så skall allt handla om arbetsglädje och bjudning FRAMÅT. Har man inte bjudningen framåt är det ngt som är fel. Hästen förstår inte - eller tycker inte arbetet är roligt.
då krävs det ibland att man som människa måste frångå sina "principer" angående att markera sin makt över hästen, eller att till varje pris få sin exakta vilja igenom. Ibland får man välja en annan väg, som kanske innebär att det inte blev exakt som man tänkt sig från början, men med resultat att man får tillbaks bjudningen och arbetsglädjen hos hästen - om än via en annan övning. Du lägger hela grunden för unghästens fortsatta inställning till hantering och arbete, så därför tycker jag att detta går före allt annat i fråga om att som människa "få rätt" till 100%.

enligt Flyinges unghästmetod vad jag vet så är det tex tillochmed otillåtet att rida unghästen ensam ute den första perioden. detta återigen för att den ska få maximal bjudning och arbetsglädje i sällskap med draghjälp - annan häst, dess första inskolningsperiod.

med andra ord - rucka på principerna och ta den väg som bäddar bäst för det fortsatta arbetet med unghästen - även om det känns som du backar något steg från det du tänkt dig planmässigt just nu.

ang. tömkörningen och huruvida du ska gå på mera där eller inte, så säger jag precis samma sak som ovan. Om inte hästen förstår eller tycker det är roligt, så tycker jag det är orelevant om man tekniskt sett genom strid lyckas få den att göra det man ville, för då har man ändå tappat arbetsglädjen.
 
Sv: Häst som reser sig

Fick köpa min häst billigt när hon var 5år, de försökte rida in henne, ibland gick det bra, oftast reste hon sig, och ett antal gånger gick hon över och landade på sin ryttare ( min syster), jag fick köpa henne billigt för att jag ansågs modig ( jag var 15 år:crazy: ) Men med mycket förtroende, fasta rutiner ( Hon var innan nervös, orolig, bakskygg, lite spörädd för hon hade fått stryck när hon inte löd.) så gick det sakta framåt, men långsamt och det tog nästan två år innan vi kunde rida i skogen = hon vågade inte innan. och hon kan än idag bara gå i samma hage här hemma och vara i samma box och hon hotar ofta med att småresa, dock har hon aldrig rest sig ordentligt med mig, hon litar på mig, MEN hon har lärt sig att hon kan hota ryttaren genom att resa sig..

Så fort hon gör antydning till att resa sig nu så drar jag tag i en tygel så att honom snurrar..

Så hos min är det en räddsla från början men som hon var smart att lära sig att de skrämmer människan ;)

ta det lungt bara men säg ifrån när hon hotar men gå inte på för mycket, rid med någon annan i skogen och försök få henne samarbetsvillig!
 
Sv: Häst som reser sig

Hej du!

Jag håller mest med fonen i den här frågan.
Hjälper en uppfödare i trakten, vi fick hem en häst som varit utlånad i ca. tre år för träning/tävling/försäljning. Han stegrar... Högt...

Han har haft sex eller sju olika ryttare på dessa tre år, han lärde sig stegra hos den första, slog runt två ggr. Ryttaren blev rädd och han gick vidare. Reste sig varje pass med ryttare nr.2 också, slog runt igen, nr.2 blev rädd och lämnade vidare. Hamnade hos en NH-människa, reste sig, drogs runt samt slog runt på egen hand, hjälpte inte ett jota... (NH som är så bra jämt och ständigt mot allt! *ironi*)
Hästen gick vidare igen. Hamnade hos en kvinna som hade flera ryttare på honom, stegrade med samtliga, slog runt med ett par av dem. Sen fick vi höra att han var slut i en carpal och det var bara slakt kvar... Jag sa "Ta hem honom" och så gjorde vi.

Vet.besikt. direkt, inget fel i någon carpal, däremot ont i ryggen och inflammation i glidlederna i båda haserna. Ställdes genast konvalecent på medicin. Två månader senare är han 100% frisk igen.
Igångsättning och vi trodde naturligtvis att han skulle vara fin nu... Stegrade av ägaren tredje ridturen, sen var det bara jag kvar.

Nu har ni bakgrunden.

Det som gäller på honom är inte "sitta av" "leda runt" "jobba från marken" för han är Superfin! i de lägena, krånglar inget!
Nej, han har inte ont i ryggen, vet. OCH hästfysiolog har kollat honom.
Så det är bara rida kvar, eftersom han bara lärt sig att det funkardär... hittills :devil:
Han har (som varje häst, även om det är knappt märkbart på många) ett visst beteende innan han reser sig. Jag provade variant "snäll och vänta ut" Det var han för hård i huvudet för. Då blev jag lika hård och gick på, med båda skänklarna och han reste sig högre, som jag räknat med.
DÅ blev det dags att snurra runt, precis som fonen skrev. Kändes det bra och tryggt med en häst som ska sättas igång efter glidledsinflammation? Nej, verkligen inte. Första ridturen reste han sig 15-20 ggr. De sista 5-10 var det snurra som gällde. Andra ridturen reste han sig 1 ggn, slog nästan över, fick ner honom innan men tappade en stigbygel (lädret gled ur krampan på sadeln, så högt gick han) men satt kvar, snurrade igen. Sen dess har han varit snäll som ett lamm... Blev stående igen ett tag pga tappsko (flisad hov plus väldigt öm)
Ska upp igen första gången imorgon... eller senare idag ;)
Sorry att det blev långt, vill bara ge "hela bilden" så det är så klart som möjligt.

Det ÄR riskabelt med stegrare, denna är INTE min första heller. Hittills har inte NH fungerat på någon, om de är för förstörda innan vet jag inte. Men jag har ALDRIG spöat en stegrare, på något sätt, det är bara lugn och konsekvens som gäller. Sen att jag morrar är ju en annan femma, de reagerar mer på ljud än stryk, över lag.

Tjena vad långt det blev, förlåt, verkligen...

Lycka till med ditt sto, de är aldrig omöjliga, de goa djuren.
 
Sv: Häst som reser sig

enligt Flyinges unghästmetod vad jag vet så är det tex tillochmed otillåtet att rida unghästen ensam ute den första perioden. detta återigen för att den ska få maximal bjudning och arbetsglädje i sällskap med draghjälp - annan häst, dess första inskolningsperiod.

Tack, för det är min metod med, tills de är vana:idea: En del tror att de blir svårare att gå ut med själva sen, men det tycker jag inte alls.

Jag har t o m tagit med dem som handhästar ut i skogen ibland, väldigt tidigt, när jag hade en trygg pålle som var väldigt bra på att lära upp unghästar.

De ska gilla att gå ut och gå.

KL

ang resa sej så är det nog det värsta jag vet måste jag säga. Såg igår två hästar som reste sej rakt upp, i ridhuset, med småtjejer på.
Det var storm och busväder och dessutom hade de tydligen stått båda två.
Ärligt talat skulle jag inte låta mitt barn rida en häst som reser sej rakt upp i protest. En gång hade vi en ponny på prov som gjorde så. Den skickade vi tillbaka direkt, mycekt också för att den faktiskt troligen hade ont, ville inte heller gå i höger galopp alls tex.
Om inte annat är den då felriden.


Vad man gör beror på häst. En del ska man gå på, tycker jag, men det beror helt på vilken häst det är och varför man tror att den gör så, samt vad den har för spärrar när det gäller att göra såna toksaker.
Att studsa lite betyder inte resa sej alls, många gör bara det.

Jag tycker hästar som ställer sej rakt upp ofta saknar självbevarelsedrift eller så har de väldigt ont eller är väldigt blockerade. Inget av det vill jag ha hos en häst.

Har inga bra tips så här på internetforum, man måste se till varje häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som reser sig

ang resa sej så är det nog det värsta jag vet måste jag säga
Jamen hur lika är vi:confused:
Har aldrig haft ngn som ens har fösökt att resa sig, men skulle dö:crazy: om ngn försökte.
Tror faktiskt oxå att man vet var gränsen går med åren. Det är skillnad på hingstar som kan gör så för att visa upp sig. därför har jag aldrig haft ngn sdn heller:cool:
 
Sv: Häst som reser sig

Jamen hur lika är vi:confused:
Har aldrig haft ngn som ens har fösökt att resa sig, men skulle dö:crazy: om ngn försökte.
Tror faktiskt oxå att man vet var gränsen går med åren. Det är skillnad på hingstar som kan gör så för att visa upp sig. därför har jag aldrig haft ngn sdn heller:cool:

Jag har varit med om det på just hingsten. Hanhade skaffat olater när han inte reds en period. Honom kände jag innan och ändå blev jag helt ställd och tänkte först att jag rider honom inte.:eek:

Men sen märkte jag andra gången att han varnade genom att backa, och då klippte jag till med all kraft i lilla söta rumpan på honom och han flög säkert fem meter framåt. En gång till började han backa, samma sak, och sen aldrig mer. Men han var ingen kaxe, hade bara tagit sej friheter. I grunden var han klok och vile helst vara till lags, vilket ajg visste efter att ha känt honom innan jag började rida honom. Han kände mej också dessutom, vilket var en förutsättning.

Men han ville "bara" hem o kolla stona. :cool: En häst jag intekänner väl mentalt skulle jag strunta i om den reser sej. Det är inte värt det.

Min valack var nykastrerad 5-åring när jag köpte honom och han stod på bakbenen jämt i hagen men aldrig nånsin med ryttare.
Inte minsta tendens. Dels var han väluppfostrad, men främst klok och med självbevarelsedrift. En häst som reser sej tappar balansen väldigt lätt (särskilt med ryttare på) och därför ska en klok häst inte göra det.

Så är det bara för mej. Jag skulle aldrig lägga jobb en häst som gör som tex den import jag såg igår, som den gjorde. Det har tydligen hänt även ute i skogen och tjejen har fått gå hem:crazy:
Nej, ingen häst som reser sej för min del:cool:

Ja vi är lika där:idea:
 
Sv: Häst som reser sig

Jobba med förtroendet i små steg. Allt från att hämta i hagen, på gången och genom promenader.
Hur tolkar hästen ditt kroppsspråk?
Hur kommuniserar ni?
Hur visar du henne (utan ord) att du är snäll, pålitlig, gillar henne och är hennes värdiga ledare?
 
Sv: Häst som reser sig

I tömkörningen har jag däremot ställt mycket högre krav och varit tuffare - där sätter jag inte min egen säkerhet på spel på samma sätt. Resultatet av detta blev att när hon blev istadig mot framåtdrivande hjälper och började backa, gick jag på henne och då blev hon förbannad - reste sig och gick runt. Efter det gick hon som en klocka. Det var inte min mening att hon skulle gå runt, jag provocerade inte fram det. Samtidigt blev det en väldigt bra läxa för henne. Tendenserna är helt borta i tömkörningen och i ridningen har det blivit mycket lugnare.
Lycka till!

Jag vågar inte tömköra min häst utanför hagen på grund av att hon reser sig ibland och inte vill gå fram. Kan inte ens rida för att hon gör såhär, riktigt läskigt. Jag vet att hon inte har ont eftersom hon är kollad överallt, det är bara det att hon har väl ingen respekt och tror att hon betsämmer över mig eftersom jag gett upp.

Men jag kanske ska prova det där? Hon får helt enkelt lära sig sin gene läxa då.
 
Sv: Häst som reser sig

Jag håller med "fonen" helt och hållet. Din metod (även min) har fungerat klockrent för mig. När man gör så kan hästen varken stegra, backa eller bocka. Du tvingar ju den att gå runt sig själv. Man ska vara noga med att göra det på en gång bara. GE hästen EN chans att gå fram på röst och skänkel och sen är det dags.

Det är viktigt att man släpper den tygeln man inte "tar kort" och att man "låser" fast den tygeln man håller . OCh sen är det bara att smacka och skänkla på. Ett par varv och sen lång tygel smackning och skänkel. Ingen beröm när hästen skärper sig. Eftergiften är berömmen!

Tina.
 
Sv: Häst som reser sig

Jag tycker att du ska rida med sällskap ett tag så att du får lite draghjälp när hon vill stanna.
Sedan handlar det om att vara lyhörd när du rider, försök att känna av när hon är på väg att stanna och försök förekomma henne genom att ge henne en uppgift tex gör en sväng eller liknande så att du undviker problemet utan att "ge " dej.

Det är inte roligt om hennes beteende blir befäst, jag vet...

Antagligen beror inte problemet på att hon är "dum", jag tror inte på dumma hästar , utan snarare på att hon inte vet/förstår vad du vill att hon ska göra.

Fortsätt även med övningar från marken tex promenader, hvh träning mm.

Vid tömkörningen skulle jag däremot vara lite tuffare på henne, absolut inte försöka dra runt henne eller liknande, men på ett bestämt lungt sätt tala om för henne att det bara finns en väg och den är framåt om det är det du vill att hon ska göra.
Var även noga med att alltid ge henne konkreta uppgifter, renodla uppgifterna, så att hon lär sig vad de betyder och vad som förväntas av henne. Tvinga henne inte heller att stå still jättelänge utan nöj dej med någon/några sekunder, bara det är du som sätter igång henne igen.

Lycka till och glöm inte att låta henne få viloperioder, hon är ju bara 4 år.

:banana: :banana: :bump: :banana: :banana:

Ja, jag får rida ut med sällskap nu första tiden. Det enda som känns mindre bra är att jag inbillar mig att hon inte kommer kunna gå ut själv sen och jag ändå kommer få samma problem om jag provar igen efter det att hon har gått tillsammans med andra.

mackan skrev:
enligt Flyinges unghästmetod vad jag vet så är det tex tillochmed otillåtet att rida unghästen ensam ute den första perioden. detta återigen för att den ska få maximal bjudning och arbetsglädje i sällskap med draghjälp - annan häst, dess första inskolningsperiod.

med andra ord - rucka på principerna och ta den väg som bäddar bäst för det fortsatta arbetet med unghästen - även om det känns som du backar något steg från det du tänkt dig planmässigt just nu.

Hur lång tid räknas inskolningsperioden som? Som jag skrev ovan känns det som att hon kommer fortsätta vara otrygg när hon är ensam ute även om hon går bra ihop med andra. . .
Men det kanske är jag som inbillar mig eftersom hon faktiskt kan gå på promenader utan "draghjälp".


Att göra som fonen tipsade om känns däremot inte helt rätt för mig. Förstår inte riktigt vad jag ska uppnå med att hästen snurrar runt sig själv?

Tack för alla andra tips :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp