Häst som rullar sig vid träning

__sofia__

Trådstartare
Jag har en 4-årig minishettis som tenderar att lägga sig ner och rulla när hon rör på sig.

Till exempel igår, då vi gick på en promenad i skogen och hon lade sig ner och rullade en gång när vi gått någon kilometer, eller dagen innan det, då vi klättrade lite i backar och hon lade sig ner och rullade två gånger mot slutet. Det går väldigt snabbt - vi håller på att gå, och nästa sekund ligger hon på marken och rullar sig något varv, och sedan reser hon på sig och går vidare. Det är inget gå omkring och hitta rätt plats, utan hon kan lägga sig nästan på mig om jag går bredvid henne, mellan två skrittbommar, eller mitt i en stor vattenpöl. Det händer normalt sett inte mer än 1-2 gånger per "arbetstillfälle", men det händer ganska stor andel av arbetstillfällena.

Hon har ju en hel del päls (dels allmänt mycket päls på vintern och dels även sen i fällningen) och jag har helt enkelt tänkt att det är att när hon kommer igång och blir varm eller att magen sätter igång och jobbar mer eller något sådant - jag har inte riktigt funderat på det så mycket utan mest bara tänkt att det nog inte är någon fara. Jag minns inte om hon beter sig på samma sätt eller annorlunda när hon har kort sommarpäls.

Men är det ofarligt? Kan det vara så att det är symptom på att något inte är som det ska och att jag borde kolla upp det? Har någon erfarenhet av något liknande?
 
Hon blir säkert varm o svettig av promenaderna och då vill hon rulla för det kliar, så då gör hon det :D
Inget att oroa sig över
 
Hon blir säkert varm o svettig av promenaderna och då vill hon rulla för det kliar, så då gör hon det :D
Inget att oroa sig över
Det är det jag tänkt också, men jag har aldrig varit med om en häst som gör det på den här nivån, och de flesta hästar jag haft har haft rejält med vinterpäls. Jag har framförallt inte varit med om en häst tidigare där man måste akta när man är ute och går på en väg så att hästen inte plötsligt slänger sig ner och lägger sig på ens fötter :p

Samtidigt har jag aldrig heller haft en så outbildad häst som henne, jag köpte henne när hon var föl. Är det vanligt att man ska behöva träna unghästar till att inte lägga sig ner och rulla? För med henne gäller det definitivt att vara på sin vakt när hon har sele på så att hon inte lägger sig med den på sig... Hon är så j*kla snabb :p
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 041
Senast: Ise
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp