Häst som RUSAR!

Elinabarajag

Trådstartare
Hej!
Jag har för ett tag sedan köpt en ny häst.
Ett lite grövre halvblod än vad jag haft innan.

Ridningen fungerar bra men såfort vi rider mot ett hinder drar hon upp huvudet, suger mot hinderna och rusar. Jag kan inte hålla ihop henne mot hinderna på ett vanligt tränsbett.
Det är likadant på bommar som på ett hinder.

Gillar inte att betsla upp och undrar därför om ni har tips på vad jag kan göra träningsmässigt?
 
Min är liknande, galoppbommar kanske hjälper? Och om hon inte hoppar över alla så kan du kanske testa att korta avståndet lite. Även galoppbommar före och efter hindret. Rid på mycket volter och övergångar, ställ upp två eller tre hinder på en långsida och gör volter emellan.
Det här är vad jag hade testat om jag hade haft möjligheten :)
 
Travhoppa?
Vet vi kört med en övning på ridskolan där vi har en travbom och ett lågt kryss som vi ska travhoppa, sen landa i galopp ett galoppsprång och hoppa ett räcke som varit lite högre än krysset eller tja bommar har legat på samma ställe som krysset men i och med att det är ett räcke blir det ju automatiskt högre.

Då hade vi fokus på att komma på krysset i hyffsat lugn trav.
 
Det är ju bra att den tycker det är roligt. 🙂

Men eftersom det är likadant med bommar hade jag börjat där. Trava på en stor volt över en bom, och var noga med att använda vomten och forma hästen i innersidan (inte förböja halsen) så att det ite blir dragkamp i båda tyglarna, utan att du kommer till ridning. Skulle hästen börja hitta på ett eget tempo saktar du bara av alt gör halt direkt, klappar och rider vidare.
Efter hand lägger du in galopp, här är lika viktigt att du kommer till ridning.
Nästa steg är att travhoppa ett litet hinder, och sedan lägga volt direkt, så att du igen kommer till ridning. Ställ hindret så att du inte har för lång sträcka före eller efter där hästen kan öka. Var noga med att rida likadant, hästen ska känna igen hjälperna från föregående övning.

Om du inte redan har en martingal kan en sådan vara till hjälp. Och såklart, hitta ennbra tränare. 🙂

Lycka till!
 
Hej!
Jag har för ett tag sedan köpt en ny häst.
Ett lite grövre halvblod än vad jag haft innan.

Ridningen fungerar bra men såfort vi rider mot ett hinder drar hon upp huvudet, suger mot hinderna och rusar. Jag kan inte hålla ihop henne mot hinderna på ett vanligt tränsbett.
Det är likadant på bommar som på ett hinder.

Gillar inte att betsla upp och undrar därför om ni har tips på vad jag kan göra träningsmässigt?


Först skritt. Använd många bommar på olika ställen på ridbanan. Skritta över. Gör halt. Skritta över nästa. Beröm. Går över i skänkelvikning. Gör exempelvis en travvolt. Ned i skritt igen, skritta över en bom. Beröm. Etc. Fokus på lydnad, bommarna är bara något som råkar komma i vägen ibland.

När skritten är helt avslappnad, så gå över till travarbete, ibland över en bom, ibland en bomserie. Samma där, gör halter, flytta undan skänkel, etc gör andra övningar hela tiden. "Träningen" är inte bommarna, de är bara något som råkar ligga på ridbanan.

När den är trygg och stabil i skritt och trav, även mellantrav, och kan göra halt efter bommarna utan knot - så kan du gå över till galopparbete. Ha samma upplägg i galopp, bom/hinder betyder inte fullt ös rakt över i ett par varv - de bara råkar ligga på banan när ni tränar. Ta ex en serie bommar i kort galopp, sedan ned i skritt, beröm, travvolt i öppna, etc etc.

Jag skrev ett liknande inlägg rätt nyss och rekommenderade då boken Cavaletti av Reiner Klimke. Det är en utmärkt liten bok med många konkreta övningar.

Din häst kan vara olydig, eller så tror den att cavaletti/hopp=full ös för att den blivit riden så tidigare. Oavsett vill du avdramatisera bommarna, och se till att den har fokus på dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 961
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp