Häst som rymmer

Helt klart så behövs det ofta bättre jordning, ett av de vanligaste "felen" när det är dåligt tryck i ett stängsel!

Tekniskt set, vid dålig jordning, så kommer inte strömmen som elaggregatet egentligen kan generera ut till stängslet inte dit, utan strömmen går i stället ut till det ställe där det finns minst motstånd, alltså till jordningen. T.ex. så kan man ha några hundra volt ström på stängslet, men mäta upp 3000 volt på det ensamma jordspettet...
Och det är sällan vid jordspettet de tar sig ut... ;) Nedgrävd kopparkabel tycker jag fungerar bra också.
 
I mitt svar ovan, så föll en mening bort under "Jordning".
Det ska stå "Att jorda direkt på stängslet, s.k. vinterjordning, kan vara en bra nödlösning, om permanent jordning inte göras, p.g.a. vinter med tjäle.
 
Och det är sällan vid jordspettet de tar sig ut... ;) Nedgrävd kopparkabel tycker jag fungerar bra också.
Ja, det fungerar bra med nergrävd kopparkabel, men det är så svårt att komplettera en nergrävd koppartråd, med flera jordspett, när man ska byta upp sig till ett större aggregat (been there, done that). Det är svårt att få tag på jordspett i koppar.

Blandar man koppar(-tråd) och galvade jordspett, så blir det något slags galvaniska strömmar, så att jordningen slutar fungera.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Min ena shetlandsponny har fått den fula ovanan att börja rymma. Jag har staket med tre trådar (40, 80 och 120 cm), och hyfsad kräm i...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 635
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp