Häst som rymmer

Blyger

Trådstartare
Min ena shetlandsponny har fått den fula ovanan att börja rymma. Jag har staket med tre trådar (40, 80 och 120 cm), och hyfsad kräm i grejerna (baserat på när jag själv kommit åt stängslet).
Någon som har ett mirakeltips att testa?

Hästen är oskodd och har rätt mycket päls, så tänkte testa att klippa och se om det hjälper. De har fri tillgång på halm men p.g.a. shetlandsponny begränsad tillgång till annat grovfoder.

Hon förstör inget utan måste väl krypa ut. Aldrig kommit på hur hon rymmer.
 
Min ena shetlandsponny har fått den fula ovanan att börja rymma. Jag har staket med tre trådar (40, 80 och 120 cm), och hyfsad kräm i grejerna (baserat på när jag själv kommit åt stängslet).
Någon som har ett mirakeltips att testa?

Hästen är oskodd och har rätt mycket päls, så tänkte testa att klippa och se om det hjälper. De har fri tillgång på halm men p.g.a. shetlandsponny begränsad tillgång till annat grovfoder.

Hon förstör inget utan måste väl krypa ut. Aldrig kommit på hur hon rymmer.
Har du någon snö nu så du ser var hon brukar ta sig ut?
 
Omöjligt att säga utan mer info.

Vad har du för aggregat?
Tråd/band/rep?
Många skarvar?
Längd?
Antal jordspett?
Är det fryst i backen /snö?
Kan inte svara på aggregatet tyvärr, minns inte längre.
Rep, rätt många skarvar men hyfsat nytt. Hagen är 2 ha totalt så går ju inte att göra utan att skarva.
Ett jordspett, snö nu men hon hade börjat gå ut innan snön.


Fick ett tips om att koppla jordspett till tråd, någon som har koll på hur man gör det?
 
Nu är min bara lite drygt 80cm hög. Jag har lägsta tråden på 15-20cm.
Är det en svacka där tråden går sätter jag en pinne i. 4-5 trådar beroende på hur det ser ut där tråden dras. Är det öppen mark och nerförsbacke andra sidan tråden är han mer benägen att gå igenom. Ström eller inte ström spelar ingen roll för honom. Han kan stanna utan ström och han kan rymma med.
 
Kan inte svara på aggregatet tyvärr, minns inte längre.
Rep, rätt många skarvar men hyfsat nytt. Hagen är 2 ha totalt så går ju inte att göra utan att skarva.
Ett jordspett, snö nu men hon hade börjat gå ut innan snön.


Fick ett tips om att koppla jordspett till tråd, någon som har koll på hur man gör det?
Vi har alltid jorden kopplad direkt till staketet på vintern och även på sommaren om det är en väldigt torr sommar.
Men för att göra det behöver du antingen sätta vinterband eller en extra tråd en liten bit nedanför varje strömförande tråd.
Då kopplar du helt enkelt jordkabeln som går från aggregatet direkt till de extra trådarna på staketet som då blir jord. Så när hästen går mot staketet så tar den i både jordtråden och strömtråden och får en ordentlig stöt.
Vinterband (polarband) funkar på samma sätt men då är det färdigt med en ledare för jord och en för ström i bandet.
 
Jag har sett lösningar med en "antenn" av ståltråd högst upp på grimman, tex om hästen har så tjock päls/man att den inte känner att det är ström i. Sen vet jag å andra sidan inte om det blir för stor stöt om den tar i, men det är som sagt en lösning jag sett.

Annars kanske staket åt andra hållet och en stor slev på ryggen skulle funka? Typ så här: (obs, inte ett helt seriöst förslag såklart)
 
Jag har 25, 50, 100, 150cm på mina. Vintertid kan jag behöva koppla jord på 50cm-bandet. Snön isolerar hästarna så dom inte får någon stöt, speciellt om dom är barfota.

Men sen är det även oerhört viktigt med mental stängsling på shettisarna. Är min nöjd och glad med livet i hagen, det finns att pyssla med, så försöker han inte rymma. Men vill dom ut så går dom ut.

I värsta fall får du sätta en träribba på 50 och 75cm. Shettisar kan stå ut med stötar om dom verkligen vill ut.
 
Jag har 25, 50, 100, 150cm på mina. Vintertid kan jag behöva koppla jord på 50cm-bandet. Snön isolerar hästarna så dom inte får någon stöt, speciellt om dom är barfota.

Men sen är det även oerhört viktigt med mental stängsling på shettisarna. Är min nöjd och glad med livet i hagen, det finns att pyssla med, så försöker han inte rymma. Men vill dom ut så går dom ut.

I värsta fall får du sätta en träribba på 50 och 75cm. Shettisar kan stå ut med stötar om dom verkligen vill ut.
Ja jag har fri tillgång till halm, fodrar hö flera gånger om dagen plus 1 ha gräshage att pilla i - tycker också det är viktigt.

Grabbarna är nöjda men inte hon tydligen...
 
Ja jag har fri tillgång till halm, fodrar hö flera gånger om dagen plus 1 ha gräshage att pilla i - tycker också det är viktigt.

Grabbarna är nöjda men inte hon tydligen...

Ja det är inte lätt 😅. Jag har fri tillgång på mina just nu, berikad lösdrift, men ser ändå shettisen snegla på staketet... Blir till att koppla in jordtråden i helgen 🙈.
 
Jättemånga trådar är vår lösning. Alltså typ 10 cm. mellan varje tråd. Ström spelar ingen större roll för vårt lilla djur, men det är såklart individuellt. Att det finns nån bra kompis i hagen och saker att göra gör också lilla shettis mer positiv till att vara på rätt sida stängslet😁.
 
Tips är att köpa en mätare och mäta hur styrkan är och mät på flera ställen. Är inte hela tråden ledande så kan det vara brått någon stans som inte syns.
Min lösning var att byta till något som leder ström med lågt motstånd och fler spät så jag fick samma kräm i det som rekommenderas till rovdjuravvisande.

Jag stänger av strömmen när jag ska in eller ut från hagen för jag vill då inte få en smäll av mitt staket, fått det 1 gång och nä inte igen.
 
Ett elaggregat som endast kräver ett jordspett är ett väldigt "svagt" elaggregat. Bland de allra svagaste som finns på marknaden.

Jag, som håller mina får inom stängsel, använder elaggregat som behöver 10-15 jordspett.

Så stora aggregat behövs egentligen inte till hästar, men har man en rymmarponny, så kan man behöva skala upp aggregatet från ett miniaggregat, till ett bättre.

Gå och titta på elaggregatet vad det står på det! Hur många Joules elstötar det ska avge, och hur många volt spänning ut på tråden.

Det brukar finnas etiketter, typskylt eller åtminstone gå att avläsa vilket fabrikat och vilken modell det är.
Googla sedan fabrikat och modell, för att få reda på specifikationen. (Joule i stötarna och volt på tråden)
Specifikationen avgör hur många jordspett om en meter som behövs för att aggregatet ska fungera.

Det behövs 1 jordspett per joule i stötarna, och jordspetten ska sitta med minst tre meters mellanrum.

Låna eller skaffa en stängseltestare (voltmätare för stängsel), och undersök hurdan spänning det finns på trådarna. Mät på mer än ett ställe och på alla trådarna, elen går runt stängslet men en bortre sektion kan vara strömlös, liksom att en eller två av trådarna kan vara strömlösa, om något lossnat. Det bör vara minst 2-3 tusen volt på trådarna även vid dåliga jordningsförhållanden, men vid korrekt jordning (beroende på aggregat) så ska det vara 5-9 tusen volt.

Mät också vid jordspettet (på jordspettet). Där ska det bara vara några hundra volt. Är det tusen volt eller mer, så behövs mer jordning.

Elaggregat går sönder på lite olika sätt ibland, ofta vid åska, men ibland går kretskorten sönder "bara sådär".
Ibland kan ett aggregat gå sönder så att det avger kraftigt reducerad ström till tråden, och lindrigt talat fisiga elstötar, så det kan också ha hänt med ditt aggregat.
 
Se över jordningen och fler trådar.
Jag fick tips om att sommartid köra ner jordspettet i gödselstacken (är inte torr).
 
Se över jordningen och fler trådar.
Jag fick tips om att sommartid köra ner jordspettet i gödselstacken (är inte torr).
Har nyss tömt gödselplattan så skulle nog fungera dåligt 😅

Ska försöka få till en till tråd med jord kopplat direkt till.

@skogaliten aldrig hittat någon info på aggregatet (är gammalt) så antalet jordspett är nog underdimensionerat helt enkelt.

Idag går hon i rundcorallen och har inte tagit sig ur den. Sätta brädor runt hela hagarna är inte möjligt överhuvudtaget, kan lika gärna köpa en ny häst för de pengarna det skulle kosta.
 
Har nyss tömt gödselplattan så skulle nog fungera dåligt 😅

Ska försöka få till en till tråd med jord kopplat direkt till.

@skogaliten aldrig hittat någon info på aggregatet (är gammalt) så antalet jordspett är nog underdimensionerat helt enkelt.

Idag går hon i rundcorallen och har inte tagit sig ur den. Sätta brädor runt hela hagarna är inte möjligt överhuvudtaget, kan lika gärna köpa en ny häst för de pengarna det skulle kosta.

Förståeligt på två hektar. Är det möjligt att dra en shitty-tråd (alltså billigaste möjlig) i lagom noshöjd nära befintlig strömtråd och koppla den som jordtråd?
 
Förståeligt på två hektar. Är det möjligt att dra en shitty-tråd (alltså billigaste möjlig) i lagom noshöjd nära befintlig strömtråd och koppla den som jordtråd?
Japp, blir väl närmaste helgernas nöje :cautious::meh::rofl:
Räknade ut att det är ca 1 km tråd för att lösa ett till varv i vinterhagen..

Har lägsta tråden på 40 cm, men ska man dra över eller under den tror du? Liksom, brukar de krypa under helt eller kliva över den understa?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp