Häst som slår bakut i transporten, tips och tankar?

DressageNerd

Trådstartare
Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick stå och läka länge, och efter det krånglade hon vid lastning och körning.

Lastproblemen har vi kommit förbi helt, och hon kan numera lastas ensam, och hon står lugnt när transporten står stilla. När man är i rörelse går det dock sämre, hon jagar upp sig och trampar ofta med frambenen (galopperar dock inte). Hon tittar sig även över axeln mot baklämmen och luckan. Problemet är dock att hon även brukar slå bakut ordentligt.
Hon har sparkat av sig bakskorna flera gånger, böjt bakbommen, spräckt luckan och böjt mellanväggen. Hon är dock alltid fullt kontaktbar och lugnar sig så fort transporten stannar.

Vi har provat det mesta vi kommer på. Hon har öronproppar när hon åker, och det går lite bättre då stundtals. Vi har kört smalt, brett och utan mellanvägg utan att se någon skillnad. Öppen överlucka och stängd överlucka, hon tycks gilla öppen lite bättre men sparkar ändå. Vi har testat att sätta för fönstren fram. Har provat korta och långa transportskydd, olika fastsättning framtill, kort och längre. Höpåse rör hon inte så länge man är i rörelse. Det blir inte heller bättre om man krypkör i 20 km/h, dock blir det lite sämre om vägen är väldigt gropig.
Det enda vi inte provat hittils är en annan transport. Stallgrannen vill inte låna ut sin med tanke på hur hon beter sig, så då får vi hyra en transport. Om det inte skulle fungera har vi lite idétorka.

Någon som har några smarta tankar eller tips?
 
Fy vad jobbigt o det verkar som du provat det mesta.
Har du provåkt för att se om ngt är konstigt?
Åker du ofta, korta sträckor,..

Ge god mat, åka brett, ge lite lugnande...
Tja det låter konstigt att hon slår.bakskygg?

Har du provat utan bsksdkydd o utan skor då;)
Vänta här nu. Är hon stor? Har hon gott om plats i Spiltan?
 
Funderar lite som Axel hur det är med utrymmet för henne i transporten. Vissa modeller är ju ganska korta på längden för stora hästar. Inte helt sällan man ser hästar som nästa får klämmas in i transporten mellan fram- och bakbom. Med tanke på att hon så mycket kraft hon får i sina sparkar kan det också vara så att det är lite för mycket plats så att hon kanske inte får stöd där bak när ni kör.
 
Om det är stress skulle du ju kunna prova att DAP:a henne som man gör med hundar. Alltså sånt lugnande feromon man lägger i näsborren, nu kommer jag inte på vad det heter för häst, men det kan inte vara längre än en Googling bort. Kan vara värt att prova.
 
Menar på längden.
Jag fick köpa ett nytt släp för att min inte ens kunde skita
+ @Masse Damen som rider hästen åt oss har åkt omk. 500m i transporten. Hon tyckte inte något särskilt var konstigt och hästen blev inte lugnad av att hon var där utan den höll på som vanligt.

Det är en Star Trailer Diamant som är extra hög och extra bred, så hästen på 168cm har gott om plats. Hon har omk 30 cm till godo mellan bakre och främre bommen. Så att hon saknar stöd bakifrån skulle det möjligtvis kunna vara, hon står ju och kollar sig om axeln en del.
Vi åker vanligtvis bara 1km på lätt trafikerad väg. Hon är ibland nästan värre är det inte är någon trafik att fästa uppmärksamheten på. Hon får även lite havre i hink, men det rör hon bara när trailern står still. Just nu åker hon utan mellanvägg, det blir mindre skada på transporten på det viset :banghead: Hon har aldrig varit bakskygg i andra situationer, däremot slår hon gärna med bakbenen när något inte passar och om hon blir frustrerad.
Nu är en baksko på väg av efter att hovis slog på dem igen för 1 vecka sedan. Vi har övervägt att dra av skorna bak och köpa cavallo boots med brodd för ev. halka ute.

En tanke jag ruvar på är om hon inte gillar trailern. Då hon åkte som yngre hade vi en Kylinge boogie, och då var hon alltid den som var lugnast av (de som då var) 3-åringarna. Star Trailern bytte vi till under hösten 2011 då hon stod med sårskadan, och vi bytte eftersom min W fick klämmas in med skohorn i Kylingen.
Den kanske har sämre stötdämpning eller skramlar mer, den nya? Törs man hyra släp utan en uthyrare, har de någon slags försäkring eller något ifall hon orsakar skada på transporten?
 
Senast ändrad:
Om det är stress skulle du ju kunna prova att DAP:a henne som man gör med hundar. Alltså sånt lugnande feromon man lägger i näsborren, nu kommer jag inte på vad det heter för häst, men det kan inte vara längre än en Googling bort. Kan vara värt att prova.

Intressant tips, jag ska kolla upp det! Aldrig ens hört om. Det är precis uppstressad hon blir, utan att eg. vara rädd eller nära paniken.
 
Intressant tips, jag ska kolla upp det! Aldrig ens hört om. Det är precis uppstressad hon blir, utan att eg. vara rädd eller nära paniken.
Det heter Equanimity (i alla fall den jag har) och det funkar inte helt hundra på alla hästar. Men på de det funkar på tar det liksom av udden på humöret utan att de blir slöa eller annars påverkade.

Helt klart kan det vara själva släpen som hon upplever som obehaglig när den rör sig. Hyr du en annan finns nog risken att du får stå för de mesta kostnaderna om har sönder den. Brukar vara svårt att få försäkringar att ta det hästar har sönder är nog mer sådant som händer i trafiken.
 
Det heter Equanimity (i alla fall den jag har) och det funkar inte helt hundra på alla hästar. Men på de det funkar på tar det liksom av udden på humöret utan att de blir slöa eller annars påverkade.

Enligt min erfarenhet så har det tyvärr noll och ingen effekt över huvud taget på de hästar jag har provat.
 
Enligt min erfarenhet så har det tyvärr noll och ingen effekt över huvud taget på de hästar jag har provat.
Min egen erfarenhet är att det fungerar bättre på yngre hästar än äldre. Men även att vissa inte alls reagerar och andra verkligen gillar att få det.
 
Testa att klämma in hästen i en kortare transport, kan ju inte skada ;)(förhoppningsvis).
Min kylinge ger inte så mycket utrymme för min häst men hon tar det med ro. Är bara att man får ta av frambommen vid lastning.
Men det är ju inget utrymme för vida benrörelser eller hopp. Och nära med stöd både framåt och bakåt. Så testa det :)
 
Hästar som verkar bli oförklarligt rädda där de agerar tycker jag ofta handlar om smärta. Även om jag förstår att det låter långsökt i detta fallet.
Tänker mer på att hon är lättlastad, står fint när släpet står stilla, men eventuellt spänner sig och får ont när hon åker?
 
Träffade på en häst med liknande beteende för inte så längesedan.
Det enda jag kom på med deras transport var att det kom in lite ljus vid bakluckan, vilket gjorde att det blev ett flämtande ljus hela tiden när bilen var i rörelse. När vi började diskutera detta så påminde dom sig om att bekymret först uppkom vid mörkerkörning för att sedan bli en vana, och vara så vid alla transporter.
De har nu en annan transport, som är helt tät bak, och hästen åker mycket bättre i den.
 
Jag hade inte hyrt transport om jag inte var beredd att ta fram stora plånboken. Självriskreducering gäller bara sådant som en normal försäkring täcker, d v s inget som hästen åstadkommer.

Satsar också en slant på att det är något med transporten, någon förutsättning, som stör hästen. Åk själva (utan häst) på en lugn grusväg, i sakta mak och fundera på om det är något som kan vara störande för hästen. När bytte ni släp? Efter skadan eller innan? Har hästen stått lugnt i denna transport tidigare?

Ett annat alternativ är att byta till dörrar istället för bommar, och skydda dessa med t ex dämpande gummi. Det kan verka både hämmande på sparkandet och samtidigt skyddar det den dyrare baklämmen.

Ytterligare ett tips är att försöka hitta ett baklängessläp. Då slår ju hästen under bommen i tomma intet, det kan också ta udden ur beteendet. Sedan finns det ju diagonalsläpen, vilket också kan fungera. Men dyrare att byta en hel vägg bakom om det INTE funkar.

Hur åker hästen i lastbil?
 
Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick stå och läka länge, och efter det krånglade hon vid lastning och körning.

Lastproblemen har vi kommit förbi helt, och hon kan numera lastas ensam, och hon står lugnt när transporten står stilla. När man är i rörelse går det dock sämre, hon jagar upp sig och trampar ofta med frambenen (galopperar dock inte). Hon tittar sig även över axeln mot baklämmen och luckan. Problemet är dock att hon även brukar slå bakut ordentligt.
Hon har sparkat av sig bakskorna flera gånger, böjt bakbommen, spräckt luckan och böjt mellanväggen. Hon är dock alltid fullt kontaktbar och lugnar sig så fort transporten stannar.

Vi har provat det mesta vi kommer på. Hon har öronproppar när hon åker, och det går lite bättre då stundtals. Vi har kört smalt, brett och utan mellanvägg utan att se någon skillnad. Öppen överlucka och stängd överlucka, hon tycks gilla öppen lite bättre men sparkar ändå. Vi har testat att sätta för fönstren fram. Har provat korta och långa transportskydd, olika fastsättning framtill, kort och längre. Höpåse rör hon inte så länge man är i rörelse. Det blir inte heller bättre om man krypkör i 20 km/h, dock blir det lite sämre om vägen är väldigt gropig.
Det enda vi inte provat hittils är en annan transport. Stallgrannen vill inte låna ut sin med tanke på hur hon beter sig, så då får vi hyra en transport. Om det inte skulle fungera har vi lite idétorka.

Någon som har några smarta tankar eller tips?

Jag har exakt samma bekymmer med min häst! Hon kan åka jättesnällt emellanåt, men ibland spårar det ur, oftast på hemväg och när resorna blir lite längre. Hon börjar alltid när hon känner igen sig nära hemma, typ sista 2-3 km.
Skaffade kamera för att försöka förstå vad som händer och upptäckte följande:
Hon börjar med att flänga runt med tungan och även titta bakåt emellanåt, sedan börjar hon trampa och om det accelererar även hoppa lite med framdelen (typ 1 dm) och sedan kommer bakutsparkarna.

Trodde först att hon reste dåligt och provade som du att flytta mellanväggen helt utan resultat. Kan med kamera också se att hon är otroligt välbalanserad och står hur stilla som helst i svängar/rondeller o dyl.
Jag har en Boj Bravo SEH med hård mellanvägg och dörrar bak. Min teori är att dörrarna bak är lite av orsaken. Detta släp är rymligt på alla ledder utom spiltlängden och med dörrar bak känns nog spiltan ännu kortare.
Har också upptäckt att hon beter sig på detta vis huvudsakligen då hon blir kissnödig och lugnar sig om hon bara får "läcka ut" lite av tanken. Därav större problem på hemväg, trots tuffa träningar eller tävlingar då hon borde vara trött och lugn på hemväg. Jättenoga med att hon får kissa innan vi åker iväg, men det räcker bara på ena hållet.
Inte helt enkelt!

Även min är helt orädd och lättlastad.
 
En av våra hästar är en egen uppfödning som vi sålde som åring och köpte tillbaka i fjol som femåring. Hon fick en bäckenfraktur som nybliven treåring, vilket hade gett henne en hel del muskelproblem.
När vi hämtade hem henne fick vi berättat för oss att hon brukar slå väldigt mycket i transporten, vilket hon också gjorde på den resan hem. Vi gick därefter igenom henne ordentligt muskulärt och hon hade sammanlagt fått många timmar massage innan det var dags för oss att köra henne igen. Hon stod då som ett ljus när hon åkte och har så gjort sedan dess.
Min tolkning är att det helt enkelt gjorde ont när hon balanserade innan och nu när hon har fått ordning på sina muskelproblem är det inte längre några problem att stå i transporten.
 
Tack till alla som tipsade här tidigare!

Sedan sist har vi provat runt ännu mer. Bland annat har vi gjort en huva så hon inte såg bakåt vilket har hjälpt lite grann. Vi har även köpt feromoner från Equanimity som också hjälpt lite, men inte mycket. Även när vi har kombinerat dessa två så står hästen och vänder sig bakåt och liksom tittar mot luckan. Första gången vi körde med huva plus feromoner var hon faktiskt riktigt lugn länge, men sedan kom vi till ett skakigt parti på vägen och då hetsade hon upp sig igen.
Så igår provåkte jag i transporten. Den går helt ok på marken, golvet skakar/vibrerar inte så farligt, men däremot skramlar den övre luckan rätt ordentligt. Med tanke på att hon blivit mer och mer bakskygg sedan hon började åka transport regelbundet funderar jag nu på om det kan vara på grund av denna förbaskade lucka?
Vi har nu försökt göra den lite mindre skramlig genom att sätta gummi kring ihakningen längst upp och klä kolven i eltejp, vilket hjälper lite men skramla kommer det ju göra ännu.
Hästen skall även allmänundersökas av veterinär nästa vecka.

Så himla frustrerande :banghead:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 015
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 712
Senast: Equilina
·
T
Träning Min kallblodstravare är lite speciell. Det är inga problem att lasta honom eller att lasta ur honom,han går mycket snällt i och...
2
Svar
20
· Visningar
2 296
Senast: Sar
·
T
Träning Jag har haft en hel del lastproblem med min ponny sen jag köpte honom. Han blev rädd när vi var påväg hem ifrån hans uppfödare och sen...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 663
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp