Häst som slår med svansen?

unoannis

Trådstartare
Såg nyligen en film där en tjej hoppade med sin häst. Hästen slog extremt mkt med svansen i samband med hoppen (förr&efter) , varför gör hästar så? Eller vad kan det bero på?
 
För att vidareutveckla: det kan ju vara så att hästen blir irriterad om ryttaren försöker justera den på hindret, det är ju inte helt ovanligt i de högre klasserna (tv-sända) att det är en eller annan propeller med.

Där ser man ju att hästen tycker den sköter taxering etc bättre än piloten och blir irriterad över att behöva korta, länga osv. Men hästen har ju inte gått igenom banskissen och det kan ju faktiskt finnas skäl till ryttarens korrigeringar...
 
Omöjligt att svara på utan att se vad du menar med att slå med svansen.

Hästar slår ofta med svansen mot saker som irriterar dem - men det kan också vara baskulering du talar om. I hoppets högsta punkt sträcker hästen ut sina bakben vilket sker genom att den använder ryggen. Man talar om att hästen öppnar upp - ju bättre hästen hoppar, desto mer ryggversamhet visar den. Svansen är en del av ryggen och på många hästar följer den med i rörelsen och slår upp.

Man ser ofta båda typerna av svansvift när man tittar på t.ex. världscupen
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 696
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 115
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp