Häst som snubblar

Thepa2002

Trådstartare
Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de två/tre senaste dagarna reagerat på att hon snubblat ovanligt mycket, ca 10 ggr på ett pass. Endast i traven fram tills idag då hon snubblade på plant underlag som var något upptrampat, i galopp Samt gick omkull… satt upp efteråt och travade lite och kände inget skumt alls efter detta. Hon snubblade inte igen efter att hon gått omkull

Vet inte riktigt vad detta kan vara: är hon stel efter betet, någon låsning? Eller kan det vara t.ex. början till en hovledsinflamation? Har någon här erfarenhet av något liknande tidigare?

Planerar att lätt jogga henne ett par dagar och försöka mjuka upp henne lite och om hon inte slutar snubbla åker vi in till vet. Och röntgar etc.

I övrigt är hon inte varm i något ben/hov, ingen puls i hovarna, inte fylld i någon led eller gallig nånstans. Pigg och villig till arbete, rör sig fint och haltar inget på hårt spår, varken rakt fram eller på volt.
 
Om hon inte är ovanligt lång i hovarna hade jag kollat henne hos vet/massör/equiterapeut. Om hon har skadat muskler eller nervsystemet inte funkar ( halskotorna etc) kan de bli snubbliga . Haft en häst som fodervärd som plötsligt började snubbla mycket och hon hade gamla muskeltrauman som blev värre när hon inte längre reds
 
Om hon inte är ovanligt lång i hovarna hade jag kollat henne hos vet/massör/equiterapeut. Om hon har skadat muskler eller nervsystemet inte funkar ( halskotorna etc) kan de bli snubbliga . Haft en häst som fodervärd som plötsligt började snubbla mycket och hon hade gamla muskeltrauman som blev värre när hon inte längre reds
Okej, Låter rimligt! Hovarna är inte långa så det bör inte vara någon orsak tror jag. Videochattade med vet igårkväll och hon kikade då på hovarna och sa att de såg bra ut. Får nog bli en tripp till sigtuna senare i veckan 🙃🙃
 
Hade en ponny i stallet som var liknande, han blev hjälpt av att få selen-tillskott. Veterinär rekommenderade det :)
 
Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de två/tre senaste dagarna reagerat på att hon snubblat ovanligt mycket, ca 10 ggr på ett pass. Endast i traven fram tills idag då hon snubblade på plant underlag som var något upptrampat, i galopp Samt gick omkull… satt upp efteråt och travade lite och kände inget skumt alls efter detta. Hon snubblade inte igen efter att hon gått omkull

Vet inte riktigt vad detta kan vara: är hon stel efter betet, någon låsning? Eller kan det vara t.ex. början till en hovledsinflamation? Har någon här erfarenhet av något liknande tidigare?

Planerar att lätt jogga henne ett par dagar och försöka mjuka upp henne lite och om hon inte slutar snubbla åker vi in till vet. Och röntgar etc.

I övrigt är hon inte varm i något ben/hov, ingen puls i hovarna, inte fylld i någon led eller gallig nånstans. Pigg och villig till arbete, rör sig fint och haltar inget på hårt spår, varken rakt fram eller på volt.
Ja det kan vara hovled/kotledsinflammation men det kan också vara massor av andra saker. Enda sättet att få reda på det är att kolla med veterinär. Jag hade åkt till veterinär innan jag tagit ut equiterapeut eller liknande. Alltid veterinär före sånt.
Hade inte ridit mer heller innan veterinärbesöket eftersom hästen gick omkull. Det är inte normalt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 064
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 130
Senast: lillaphu
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 261
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp