Häst som snubblar.

Sv: Häst som snubblar.

min snubblar så fort han är lite lite får lång i framtåna, så han skos var 4 vecka...
 
Sv: Häst som snubblar.

Kanske är det nåt med synen på hästen?
Ibland snubblar min häst också mycket. Då beror det ofta på att hon går okonsentrerat eller går och "sover". Kanske är det så för din polle också? Lycka till, //Hanna
 
Sv: Häst som snubblar.

min snubblar så fort han är lite lite får lång i framtåna, så han skos var 4 vecka...

mm, jag har fått för mig att det är just hovarnas storlek och form som är orsaken til att många hästar är snubbliga..
 
Sv: Häst som snubblar.

Om en häst snubblar mycket så skulle jag först gissa på olämplig skoning, t ex för långa tår. En del hästar är lite klumpiga av sig, framförallt unghästar, och snubblar därför. En häst som är uppvuxen i platt-Skåne kan snubbla en hel del och ha problem att gå i skogsterräng. Det kan också ligga en skada/hälta bakom, om hästen har börjat snubbla mera utan att något annat har ändrats.
 
Sv: Häst som snubblar.

min snubblar massor nu, har gått lite över tiden med hovis har för långa tår. Blev lite knas med flytten men hovis kommer på onsdag.
 
Sv: Häst som snubblar.

Vad är det för en häst? Temprament m.m? Ridstil?
 
Sv: Häst som snubblar.

Halvblod med mycket fullblod, mycket högt temperament alltså, lång rygg, långa ben, rids bara dressyr förnärvarande.
 
Sv: Häst som snubblar.

När snubblar den? Alltid mycket snubblande, eller bara vid ridning, eller bara vid uteritt, även i hagen?
 
Sv: Häst som snubblar.

Kan det inte vara skoningen då, långa tår? Hur ofta skor du hästen? Har du en hovslagare du litar på? Har du bytt hovslagare?
 
Sv: Häst som snubblar.

- Felskodd/ömfotad
- Ont någonstans i kroppen
- Ont i munnen/extremt känslig
- Felställningar i benen
- Illasittande sadel
- Nonchalant
- Ser dåligt
- Ryttaren skapar obalans

Nu kommer jag inte på fler...
 
Sv: Häst som snubblar.

Det är inte min häst, de skos var 7-8 vecka. Hon har stått i ett halvår pga skada, men är nu igång igen, hon snubblade mycket förut, inte lika mycket nu dock.
 
Sv: Häst som snubblar.

Har en i stallet som hovslagaren skor med jättekånga tår, tydligen skor han mer i travar-stil. Hästen snubblar nästan ned för backarna och det är skitläbbigt. :crazy:

Min häst brukar snubbla mycket när hovarna växer och det är dags att skos igen. Annars kan det vara mycket ointresse- hästen går och dåsar eller glor in i andra hästens bak när man travar och håller inte koll på marken.
 
Sv: Häst som snubblar.

Snubblingar i nerförsbackar betyder för mig även hälta ,,likväl som det kan vara något annat .

Mia
 
Sv: Häst som snubblar.

Jag vet en häst som snubblade mycket och som visade sig ha kotledsinflammationer. (Som i sin tur antagligen berodde på extrem övervikt och felridning m.m. i det här fallet.)
 
Sv: Häst som snubblar.

Min Best var formidabel på att snubbla när jag köpte henne - hon kunde i princip gå omkull i skritt på plan mark. Men efterhand som hon musklade sig och fick balans i kroppen upphörde snubblandet. Numera är hon mycket säker på foten.

Immer
 
Sv: Häst som snubblar.

Det finns nog nästan lika många orsaker till att hästen snubblar som det finns snubblande hästar.. Så här på rak arm..

- För långa tår/felaktig skoning
- Omusklad, "hinner inte med sig själv"
- Dålig balans
- För tung ryttare
- Ryttaren stör
- Hästen har dålig syn
- Hälta
- Smärta
- Ouppmärksam, "går o drömmer"

Det jag kom på så här direkt.. Det mesta är kanske redan nämnt dock..
 
Sv: Häst som snubblar.

Jag har några utöver det som andra har sagt. :cool::bow:
* Hästen är felaktigt musklad eller omusklad.
* Ej samlad ordentligt
* En del hästar samlar för de kan inte gå på lång tygel utan måste ha kontakt hela tiden och vara samlad.
 

Liknande trådar

Avel Jag har för första gången snubblat över primitive traits och primitive breeds/primitiva egenskaper/raser på häst och undrar om någon...
2
Svar
34
· Visningar
2 536
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Freazer
·
Mat Jag är uppvuxen med att mamma köpt de billigaste pepparkakorna hon kunnat hitta genom åren. De har inte alltid smakar bra, så...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 713
Senast: Fille
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp