Häst som sparkar i transporten

Emma-pemma

Trådstartare
Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem.

Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några gånger per vecka. Min häst är vaken, reaktiv och intelligent, men är inte nervös av sig. Nu har hon lärt sig att känna igen när vi börjar närma oss hemmet, och då börjar hon sparka som tusan i släpet. Detta börjar på ungefär samma ställe varje gång, 500 m hemifrån. Jag håller på att bli galen. Eftersom jag sitter framme i bilen kan jag inte säga till henne. Hon har haft perioder när hon sparkat i stallet också, men hon tar en tillsägelse och förstår efter ett tag att det inte är ett önskvärt beteende. I släpet kan jag ju dock inte säga till. Jag uppfattar att hon inte är nervös eller liknande, utan att det är ett sätt för henne att tala om för mig framme i bilen att hon vet att vi är på väg hem nu. Stannar jag och går bak till henne står hon som ett ljus och verkar nöjd med att jag kommit till henne, då har ju hennes kommunikation gått fram och hon har förmedlat till mig att vi är nästan hemma. Ibland slutar hon när jag stannat till och kör de sista metrarna, men oftast börjar hon sparka igen när vi rullar igen.

Annars står hon stilla som hon ska och åker lugnt. Någon som har tips på hur man kan göra? Jag är för det mesta själv i bilen.
 
Jag hade liknande problem med en häst. Hon sparkade inte även om det lät så utan hon stod och hoppade jämfota. Även denna häst kunde ta tillrättavisning men det är svårt hästen står i släpet.
Lösningen för min blev att vi var två i bilen och när hon började hopp gjorde vi ett snabbt stopp så jag kundestiga ur och började köra lite sakta igen. Det gjorde att jag kunde gå vid sidan och när hon började hoppa kunde jag slita upp skötardörren och skälla på henne.
Hon blev så paff att hon aldrig mer gjorde om det så länge jag ägde henne.
 
Äntligen en till med liknande (o)vanor! Trodde mitt mönster nästan var ensam om det.

Mitt sto är superlätt att lasta (väldigt svår som ung men vi har tragglat oss fram till superlätt), står som ett ljus vid parkering och körning både i stadsmiljö och landsbygd. Kan lämna henne själv på tävling och reagerar inget om man måste backa och krångla, står som ett ljus.

Men.... Hon vet när vi nästan är hemma ( och även nästan framme vid vår vanliga träningsanläggning) och börjar trampa runt och ibland sparka på lämmen! Blir tokig på henne! Upplever inte att det beror på rädsla eller obehag utan mer att hon vet att: " vi ska gå ur bilen, vi ska gå ur bilen, vi ska gå ur bilen!" :banana:
Kan nästan på metern pricka ut när den dansen börjar och jag testat allt känns det som för att få henne att sluta men inget hjälper. När vi stannat och dörren öppnas är hon jätteglad och lugn.
Folk tror att jag kör med värsta panikslagna hästen där bak i släpet eller skämtar om att drt minsa9nn hörs när vi kommer.... Jo tack! :meh:

Vill ju inte att hon ska ha sönder sig själv eller transporten men har slut på idéer och ignorerar henne just nu.
 
Jag hade liknande problem med en häst. Hon sparkade inte även om det lät så utan hon stod och hoppade jämfota. Även denna häst kunde ta tillrättavisning men det är svårt hästen står i släpet.
Lösningen för min blev att vi var två i bilen och när hon började hopp gjorde vi ett snabbt stopp så jag kundestiga ur och började köra lite sakta igen. Det gjorde att jag kunde gå vid sidan och när hon började hoppa kunde jag slita upp skötardörren och skälla på henne.
Hon blev så paff att hon aldrig mer gjorde om det så länge jag ägde henne.
Smart :D
 
Jag hade liknande problem med en häst. Hon sparkade inte även om det lät så utan hon stod och hoppade jämfota. Även denna häst kunde ta tillrättavisning men det är svårt hästen står i släpet.
Lösningen för min blev att vi var två i bilen och när hon började hopp gjorde vi ett snabbt stopp så jag kundestiga ur och började köra lite sakta igen. Det gjorde att jag kunde gå vid sidan och när hon började hoppa kunde jag slita upp skötardörren och skälla på henne.
Hon blev så paff att hon aldrig mer gjorde om det så länge jag ägde henne.
Kanske får prova det då.

Svarar på lite andra tips här också.
Jag kör nästan aldrig med hönät, men någon gång har jag glömt att ta bort det när vi rullat hemåt. Då är det tillfällen vi varit borta lite längre. När jag bara åker och tränar 20 min bort har jag inte med hö. Jag har inte upplevt någon skillnad i beteende, för vid det laget har hon ändå tröttnat på höet. Möjligen skulle jag kunna stanna 1 km hemifrån, sätta upp nätet, och sedan köra vidare. Kanske kan det bryta beteendet så att det så småningom försvinner.
Vill inte gärna täcka fönstren. Det måste ju bli trist att inte titta ut. Och hon står verkligen och följer med i vad som händer genom de där fönstren, på gott och ont. Min känsla med denna häst är att det skulle bli värre om hon inte fick denna förströelse...
 
Har tyvärr inget bra tips - men min egna häst är precis likadan. Inte stressad, inte nervös vid lastning och går alltid att lasta i alla väder. Har heller inte bråttom ut - men talar alltid om när vi närmar oss hemmet (eller träningsanläggningen) med ljudliga sparkar.
I mitt fall har det inte hjälpt med hönät - det har bara blivit ett orosmoment till när han sparkar trots hönätet (rädd att han ska fastna trots att jag surrar det ordentligt). Funderade om det går att vaddera golvet och dörren så att sparkarna inte hörs så bra? Då blir det ju lite verkningslöst för honom att väsnas, för jag tolkar det som att han vill att jag ska höra att han väsnas och hojtar "vi är framme snart hörrdu". Han har mycket spån i släpet, men är ju en stor herre så det hörs ändå när han stampar och har sig med full kraft.
 
Här är en till med samma ovana, men hon börjar över 1 km hemifrån... Jag tror hon oftast är nöjd om hon har hö i nätet, men oavsett hö eller inte sparkar hon inte så länge man åker på en större väg. När vi närmar oss hemåt sparkar hon alltid, eller stampar, eller vad hon nu gör. Det låter ju mycket värre än det är. Hon är också lättlastad, lugn och orädd, lastar henne själv. Hon är ett matvrak så hon är likadan i boxen om hon anser sig behöva mer mat, och vet precis hur man prickar skon mot metallisten så det hörs ända in i ryggmärgen. Hon är nog mycket nöjd med hur högt hon kan väsnas i släpet.

Så tack för tipset om att gå bredvid och slita upp dörren, precis något sådant borde funka. :up:
 
Min häst sparkar också i transporten. Alltid lättlastad, står lugnt ett tag men rätt vad det är börjar hon sparka. Stannar jag transporten är hon lugnet själv.
Jag kan inte få henne att sluta när hon väl börjat. Så jag har fått sätta upp sparkskydd fram, satte en gummimatta. På golvet har jag fått lägga en träskiva ovanpå gummimattan. Gummimattan under har hon gjort strimlor av. Har lagat den men för att den ska hålla måste det vara trä över. Sen lite sand över som halkskydd och halm... Hon har krubba så jag brukar lägga i ganska mycket morätter och äpplen för jag tänker att så länge hon har det är hon lugn. Men hon kan ju inte äta vilka mängder som helst före en tävling. Hö är ju inte så intressant.
 
När hästarna börjar sparka på vägen hem, är det nåt speciellt som händer innan? Svänger ni in på en väg, sänker hastighet, ändras vägen på nåt sätt?
 
Kompisens häst började galoppera glatt i transporten när de svängde in på vår byväg. Då visste hästen att de snart var framme vid stallt där han hade kompisar och tillbringade sina lov :D

Ägaren gjorde inget åt det. Vi accepterade att det var en av den hätens alla lite udda egenskaper - att visa sin otålighet till att komma fram tll oss och vårt stall. Den trivdes hos oss. - eller ja, den trivdes i stort sett överallt. Bara den fick bara mat och logi var den tillfreds.:)

Å andra sidan hade jag ett sto som sparkade oavbrutet i transporten. Och vi åket mycket.
Enda gången hon inte sparkade var på hemväg från kliniken där hennes ena bakkota bedövats och vi kunnat konstatera att hon hade skelettförändringar där. Hon hade aldrig varit halt eller visat ömhet.
När den böjprovsreaktionenj släcktes stod hon som ett ljus.
Jag satt aldrig mer på hennne.
 
Mitt första tips: Fixa kamera.

Det som känns som sparkar behöver inte vara det, som många andra skrivit ovan. Först när du vet vad hästen gör kan du försöka lösa problemet.
Att hänga en tung gummimatta (typ grov hallmatta) under frambommen/bakbommen (beroende på hur/var de sparkar) kan vara en enkel lösning.
 
Vi har också en med liknande beteende. Han börjar banka ca 3-5 km bort och oavsett varifrån vi åkt. Jag (och hästarna) har bott 70 mil bort i två år men åkt hem över somrarna. Likt förbaskat börjar han banka när vi nästan är hemma oavsett. Han har fått hållas helt enkelt. Fick gummera om golvet tack vara honom och i samma veva funderade vi ett tag på att hänga en tung gummimatta under frambommen som Spinxx föreslog men skippade det av olika anledningar. Så inga bra tips men du är inte ensam iaf ;)
 
När hästarna börjar sparka på vägen hem, är det nåt speciellt som händer innan? Svänger ni in på en väg, sänker hastighet, ändras vägen på nåt sätt?

Alltså de känner igen när de är nästan hemma . Handlar inte om hur vägen i sak ser ut eller hur bilföraren kör osv . Men ja - man kör in på en väg, gör en sväng osv . Det är inte orsaken till reaktioner hos många hästar utan de vet helt enkelt att de närmar sig hemma och blir otåliga/ivriga . Många hästar står lugnt ändå men många andra blir otåliga .
 
Alltså de känner igen när de är nästan hemma . Handlar inte om hur vägen i sak ser ut eller hur bilföraren kör osv . Men ja - man kör in på en väg, gör en sväng osv . Det är inte orsaken till reaktioner hos många hästar utan de vet helt enkelt att de närmar sig hemma och blir otåliga/ivriga . Många hästar står lugnt ändå men många andra blir otåliga .
Vanligt bland hundar också.
 
Min fd dresyrtränare hade en häst som började väsnas på samma ställe på motorvägen efter tränaren varit och tränat för sin tränare.
Vet inte vad hästen hade för märke att gå på för att börja sparka just där, igen sväng eller ändring av hastigheten.
 
Min fd dresyrtränare hade en häst som började väsnas på samma ställe på motorvägen efter tränaren varit och tränat för sin tränare.
Vet inte vad hästen hade för märke att gå på för att börja sparka just där, igen sväng eller ändring av hastigheten.
en fönsterruta och titta ut igenom kanske ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp