Häst som springer mycket i hage..

unoannis

Trådstartare
Min ena häst har börjat bete sig ”stressigt” i hagen..? Den står i princip hela tiden och kollar neråt i hagen, går ner - springer upp. Och samma sak i princip hela dagarna , men däremellan vilar-äter-dricker-betar.. den står ensam och jag har ett betäckt sto hemma så kan ej släppa ihop dom, också stressar den igång mitt dräktiga sto när han springer i full fart. Vissa kvällar har jag fått ha han i sjukhage då det blivit så extremt att han bara springer...? Tycker detta är jätte jobbigt !
 
Är hästen van vid att gå ensam så detta är ett nytt beteende? Isåfall hade jag kollat när han gör så. Endel hästar reagerar så på vilda djur de inte brukar se. De få gånger mina har gjort så har det handlat om vildsvin nära hagen vilket är nytt för dem, vildsvinen invaderade här för två år sedan. Innan har det inte funnits några här.

Är det inte en häst som är van vid att gå ensam handlar det om just det. Han klarar inte av att vara ensam och då får man lösa det. Nu vet jag inte var du bor men här är det inga problem för hästarna att gå ute på natten nu. Nu har visserligen mina lösdrift också men den är inte uppströdd utan fungerar som vind och insektsskydd mest och de tas in på kvällarna när det är kallare men vi har inte haft under 5 grader på ett tag nu på nätterna och då kan de gå ute även utan lösdrift.
 
Är hästen van vid att gå ensam så detta är ett nytt beteende? Isåfall hade jag kollat när han gör så. Endel hästar reagerar så på vilda djur de inte brukar se. De få gånger mina har gjort så har det handlat om vildsvin nära hagen vilket är nytt för dem, vildsvinen invaderade här för två år sedan. Innan har det inte funnits några här.

Är det inte en häst som är van vid att gå ensam handlar det om just det. Han klarar inte av att vara ensam och då får man lösa det. Nu vet jag inte var du bor men här är det inga problem för hästarna att gå ute på natten nu. Nu har visserligen mina lösdrift också men den är inte uppströdd utan fungerar som vind och insektsskydd mest och de tas in på kvällarna när det är kallare men vi har inte haft under 5 grader på ett tag nu på nätterna och då kan de gå ute även utan lösdrift.
Ja precis, van att gå ensam. Mycket möjligt att det någon gång stått ett vilt djur där men han gör såhär varenda dag senaste veckorna..
Pga hårt trafikerad väg bredvid så vågar jag ej ha dom ute på nätterna när det är mörkt, och allra minst när han springer som han gör
 
Hagen kanske är för stor för hästen så den blir stressad av att hålla koll? Alternativt att hagen är för långt bort från stallet där den känner sig trygg? Det är ju vår nu så mycket djur i rörelse. Harar, rävar, älgar, rådjur osv. Vildsvin kan ligga och trycka riktigt nära utan att man ser dom.
 
Hagen kanske är för stor för hästen så den blir stressad av att hålla koll? Alternativt att hagen är för långt bort från stallet där den känner sig trygg? Det är ju vår nu så mycket djur i rörelse. Harar, rävar, älgar, rådjur osv. Vildsvin kan ligga och trycka riktigt nära utan att man ser dom.
Vi har inga vildsvin här uppe. Har flertalet gånger kollat runt överallt nedanför hagen men finns ingenting. Känns ibland som att han försöker hitta saker att springa för. Har kollat på allt hela tiden och kan inte koppla av. tycker heller inte att hagen är direkt stor, har har stått i den hela vintern, men såklart kan du ha i något i det du säger.
 
Tråden ligger inte nere eller något på tråden så den tickar?
Ansvara har mina två damer varit lite såna den senaste veckan. Har julskiva runt om o ganska säker på att läget smyger omkring just nu och att det ör den de hör
 
Enbart förslag eller fråga. Kan du motionera den trött? Kan du Ta bort kraftfoder nu när gräset kommer? Långritt nu på vårkanten.
 
Enbart förslag eller fråga. Kan du motionera den trött? Kan du Ta bort kraftfoder nu när gräset kommer? Långritt nu på vårkanten.
Ja den motionerar varje dag, vilodag så blir det promenad bara för att han ska röra på sig, kan rida ett hårt pass på dagen men när han kommer ut till hagen så blir det samma sak:/
Också minskat ner kraftfoder rejält, får mest typ lusern, kli, mineraler
 
Ja den motionerar varje dag, vilodag så blir det promenad bara för att han ska röra på sig, kan rida ett hårt pass på dagen men när han kommer ut till hagen så blir det samma sak:/
Också minskat ner kraftfoder rejält, får mest typ lusern, kli, mineraler
Fel
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Cattis_E
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 522
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp