Häst som springer mycket i hage..

Hästen har stått ensam senaste åren, kommer ej heller ta in mitt dräktiga sto till honom. Det är dom två hästarna jag har. Så nope!

Går ditt sto i samma hage som hon gått i tidigare? Om hon flyttats till en annan hage längre bort från hans hage så kan det kanske göra honom orolig även om han är van vid att vara själv i sin hage. Finns det nån del av hennes hage som han inte kan se? Där hon är gömd för honom?
 
Går ditt sto i samma hage som hon gått i tidigare? Om hon flyttats till en annan hage längre bort från hans hage så kan det kanske göra honom orolig även om han är van vid att vara själv i sin hage. Finns det nån del av hennes hage som han inte kan se? Där hon är gömd för honom?
Nej dom två har aldrig gått ihop, har dom i hage alldeles bredvid varandra, dom kan alltid se varandra
 
Då tycker det låter som tristess-relaterat beteende.
Hästen visar bara sådant beteende i hagen, hur lugn och behaglig som helst i anan övrig hantering osv. Absolut inte stressig utan hur cool lugn som helst! Detta beteende kommer ENBART i hagen? Han måste ju gå i hage liksom ..
 
Hästen visar bara sådant beteende i hagen, hur lugn och behaglig som helst i anan övrig hantering osv. Absolut inte stressig utan hur cool lugn som helst! Detta beteende kommer ENBART i hagen? Han måste ju gå i hage liksom ..

Hur länge har det pågått? Kan det vara nåt vilt som "flyttat in" i närheten av hagen? Som han känner lukten av/hör och tycker är obehagligt? Finns det en annan hage som liger en bit ifrån som du kan flytta honom till för att testa om han blir lugnare?
 
Hur länge har det pågått? Kan det vara nåt vilt som "flyttat in" i närheten av hagen? Som han känner lukten av/hör och tycker är obehagligt? Finns det en annan hage som liger en bit ifrån som du kan flytta honom till för att testa om han blir lugnare?
Typ 2 v. Har varit lite rådjur men det är rätt lugnt för honom, däremot bygger grannen ett garage (ca 1 km nedanför hagen vid hans hus) och det är även där han kollar åt, även fast han endast bygger där vissa kvällar samt helger. har testat några hagar, men det enda han är lugn i är sjukhagen precis bredvid stallet, dock är den så ”liten ”att jag inte vill ha honom där hela dagarna
 
Typ 2 v. Har varit lite rådjur men det är rätt lugnt för honom, däremot bygger grannen ett garage (ca 1 km nedanför hagen vid hans hus) och det är även där han kollar åt, även fast han endast bygger där vissa kvällar samt helger. har testat några hagar, men det enda han är lugn i är sjukhagen precis bredvid stallet, dock är den så ”liten ”att jag inte vill ha honom där hela dagarna

Det kan ju vara nåt vilt du inte märker av. Som han känner lukten av men inte du.
 
Ok, ja då vet jag inte tyvärr.

Kan ni spärra av en bit av hagen vid den änden som han verkar vara rädd för? För att se om han lugnar sig när han inte kan gå dit mer?
Ja det har vi gjort, så hagen blir mindre i hans hage, men då kollar han ändå nedåt och sedan springer upp på den yta han har :/
 
Hmm... kan ni gå dit med honom utanför hagen och se om han kan visa er vad som är läskigt?
Japp! Har suttit där med honom också,ofta. Och nu så nu börjar grannen typ 1 km där nedanför med en lastkran vid sitt garage och nu är han ännu värre, han blir helt manisk och bara stå och glor hela dagarna samt springer (inte helt tiden dock) men han är helt utslagen när han kommer in i boxen, somnar på en gång och ser syns att hagvistelsen tär på honom, så jag får se om jag kan göra om hagarna provisoriskt på något vis..:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp