Häst som stampar??

lillan222

Trådstartare
Skriver här i hopp om att någon har varit med om något liknande och kanske få till vad som är problemet!

Har en häst som började stampa med ena bakbenet för flertal månader sedan han fick medicin utskriven av veterinär mot ohyra som han har fått med 3 veckors mellanrum. Medicinen är slut och jag kan inte se någon stor förändring.
Visserligen känns det som att han stampar mindre men sedan vet jag inte ifall han bara gör det i perioder och att jag missar när han faktiskt stampar.

I början funderade jag på om det var skabb men nu är jag lite osäker på det, tycker att det i sådana fall borde ha smittats till de andra benen också. För skabb är väll smittsamt? (Han har mycket hovskägg)

Även varit fundering om det är någon typ av sommareksem men tycker att det borde vara borta nu när det har varit mer höst än sommar i ett tag nu.

Kan även tillägga att han börjar stampa ifall man håller på vid ballen på den hoven han stampar med.

Någon som har varit med om något liknande eller som har någon idé vad detta kan vara?
 
Vild chansning, men är han lös i magen? Upplever att de kan stampa irriterat med bakbenen när de är kladdiga/blöta i rumpan och det rinner ner lite på benen.
 
Kolla i hovskägget om du ser något konstigt, tex mugg, rasp eller liknande. Testa att schamponera med klorhexidinschampo och se om det blir någon förändring. Hittar du inget konstigt i hovskägget eller något annat visuellt på huden så bör man nog göra en ny utredning hos vet där man tex röntgar och kollar mer djupgående in i benet.
 
Ser du något skumt på benet?
Kan inte se något annorlunda så. Möjligtvis något vid ballen men ser det på den andra bakhoven med så vet inte ifall han kanske alltid har haft det så.
Ska se ifall jag kan fixa en bild senare!
Min förra häst började skrapa med ena framhoven när han var 20 år, på ett sätt han inte gjort tidigare, det visade sig vara pålagringar i kotleden och tyvärr så illa så han fick avlivas.
Men usch! Han skrapar inget med benet utan han stampar. Beroende på så kan han börja stampa lite men sedan kan han även stampa rejält. Han har stampat lös sin sko 2 gånger än så länge😅 (Han stampar även när skon har varit av)
Vild chansning, men är han lös i magen? Upplever att de kan stampa irriterat med bakbenen när de är kladdiga/blöta i rumpan och det rinner ner lite på benen.
Inget lös i magen, han har normal avföring😊

Kolla i hovskägget om du ser något konstigt, tex mugg, rasp eller liknande. Testa att schamponera med klorhexidinschampo och se om det blir någon förändring. Hittar du inget konstigt i hovskägget eller något annat visuellt på huden så bör man nog göra en ny utredning hos vet där man tex röntgar och kollar mer djupgående in i benet.
Har bara sätt rasp och mugg på bilder men jag tror inte att han har det? Skulle ju tro att hovslagaren skulle säga till i sådana fall🤔
Har beställt klorhexidinschampo så får vi se hur der går! Enda är att han börjar stampa så fort man pillar där. Gäller att vara snabb så man inte får en spark😅🙈

Jag hade en häst med fotskabb som betedde sig så. Rakade bort allt hovskägg, behandlade enligt veterinärens råd och desinficerande stallet. Det gick bort. :)
Var det bara på en hov eller på flera?😊
 
Har bara sätt rasp och mugg på bilder men jag tror inte att han har det? Skulle ju tro att hovslagaren skulle säga till i sådana fall🤔
Har beställt klorhexidinschampo så får vi se hur der går! Enda är att han börjar stampa så fort man pillar där. Gäller att vara snabb så man inte får en spark😅🙈
Att hästen blir irriterad och börjar veva så fort man försöker pilla tyder ännu mer på att det är någon typ av hudåkomma eller ohyra tycker jag. Gräv lite i hovskägget och kolla, är det skorpor, mjäll, sårigt och irriterat så har du hittat problemet. Man ska inte förlita sig på att hovslagaren säger till, det kan vara så att h*n utgår ifrån att du redan är medveten om det.
 
Kan inte se något annorlunda så. Möjligtvis något vid ballen men ser det på den andra bakhoven med så vet inte ifall han kanske alltid har haft det så.
Ska se ifall jag kan fixa en bild senare!

Men usch! Han skrapar inget med benet utan han stampar. Beroende på så kan han börja stampa lite men sedan kan han även stampa rejält. Han har stampat lös sin sko 2 gånger än så länge😅 (Han stampar även när skon har varit av)

Inget lös i magen, han har normal avföring😊


Har bara sätt rasp och mugg på bilder men jag tror inte att han har det? Skulle ju tro att hovslagaren skulle säga till i sådana fall🤔
Har beställt klorhexidinschampo så får vi se hur der går! Enda är att han börjar stampa så fort man pillar där. Gäller att vara snabb så man inte får en spark😅🙈


Var det bara på en hov eller på flera?😊
Jag tror det var tydligast på ett bakben men hon stampade nog med båda och eventuellt ett framben? Är många år sen.
 
Fotskabb säger jag också, typiskt att de börjar stampa. Enda som hjälper är att raka bort så mycket hovskägg som det bara är möjligt och behandla både häst och box med Sebacil. Sen helst hålla benen rakade om de inte står med väldigt få andra hästar eftersom det brukar återkomma. Brukar inte vara någon större idé att provta för det då hästarna ofta har det även om det inte syns på prover.
 
Jag hade en häst med fotskabb som betedde sig så. Rakade bort allt hovskägg, behandlade enligt veterinärens råd och desinficerande stallet. Det gick bort. :)
Känns igen efter ha jobbar med två tinkrar. Vi fick raka alla ben och behandla dem med jämna mellanrum, på dem släppte det aldrig helt iaf inte så länge jag arbetade med dem. Men som sagt vi rakade all päls så fort det började stampa.
 
Min häst gör så när det kliar i karlederna och han inte kommer åt.
(Halvblod utan hovskägg att tala om.)
Mulen blir lååååång när jag hjälper honom att klia där.
Kan ju bero på ett knott eller på ett skräp, det har inte varit så regelbundet att jag misstänkt ohyra i pälsen, men har hästen en massa hovskägg förstår jag att tankarna går ditåt.
 
Screenshot_20220927-142526_Gallery.jpg

Här har vi en bild på hans hov. Saken i mitten är vad jag har funderat på men nu när jag kände på den lite mer känns det som samma material som hoven. Dock såg det ut som att den hade börjat lossa så tog bort den, kändes som att ta bort en kastanj nästan. Han är rätt så vit här och lite "mjäll" lossnar.
Att hästen blir irriterad och börjar veva så fort man försöker pilla tyder ännu mer på att det är någon typ av hudåkomma eller ohyra tycker jag. Gräv lite i hovskägget och kolla, är det skorpor, mjäll, sårigt och irriterat så har du hittat problemet. Man ska inte förlita sig på att hovslagaren säger till, det kan vara så att h*n utgår ifrån att du redan är medveten om det.
Det är rätt så mjälligt (vid ballen/gropen), vad kan det antyda?
Hovslagaren vet om att jag inte riktigt vet vad det är för något även ägaren (jag är fodervärd/skötare) har tittat på det och känns som hon skulke ha lite mer koll på ifall det skulle vara mugg eller rasp.
Är det en tinker/irish cob/frieser eller annan ras med mkt hovskägg?

Isåfall är det rätt typiskt beteende för något i karleden tex Mellanders/Sellanders och/eller fotskabb.
Ja han är en frieser med väldigt mycket hovskägg🙈 Intressant! Ska se ifall jag kan hitta lite info om dessa😊
Fotskabb säger jag också, typiskt att de börjar stampa. Enda som hjälper är att raka bort så mycket hovskägg som det bara är möjligt och behandla både häst och box med Sebacil. Sen helst hålla benen rakade om de inte står med väldigt få andra hästar eftersom det brukar återkomma. Brukar inte vara någon större idé att provta för det då hästarna ofta har det även om det inte syns på prover.
Han står på lösdrift med 4 (snart 5) stycken andra hästar. Ingen av dessa visar några symtomer men sen har dem inte så mycket hovskägg heller😅 Men borde inte fotskabb sprida sig mer mellan hans hovar? Han har endast stampat med en och samma hov under några månader🤔
Annars är även jag inne på fotskabb men det är just att det bara är en hov som han stör sig på som får mig förvirrad😅
Känns igen efter ha jobbar med två tinkrar. Vi fick raka alla ben och behandla dem med jämna mellanrum, på dem släppte det aldrig helt iaf inte så länge jag arbetade med dem. Men som sagt vi rakade all päls så fort det började stampa.
Vet du ifall det var flera ben de stampa med då?☺️
Min häst gör så när det kliar i karlederna och han inte kommer åt.
(Halvblod utan hovskägg att tala om.)
Mulen blir lååååång när jag hjälper honom att klia där.
Kan ju bero på ett knott eller på ett skräp, det har inte varit så regelbundet att jag misstänkt ohyra i pälsen, men har hästen en massa hovskägg förstår jag att tankarna går ditåt.
Ifall jag rör runt vid ballen så börjar han stampa som bara den så verkar som att jag då istället triggar igång det 😕
 
Det stampade runt om men mesta dels bakben. Märktes direkt när det var dags för klippning 😅 Men ibland kan man behöva raka bort allt för att se hur det ser ut under, kan ju vara allt möjligt. Och ska man komma åt ordentligt vid tvätt och liknande behöver hovskägget bort.
 
På bilden ser det ut som att mittstrålfåran är väldigt djup? Det ska vara en grund grop lagom att lägga din tumme i men inga sprickor eller smalare fåror.

Jag hade tolkat stampande som irritation eller smärta. Inte nödvändigtvis från huden (men måna bra tips att kolla upp i tråden!) utan i princip hela bakdelen/ryggen kan ju påverka hästen så att den blir irriterad. Jmf tex med om du själv känner dig spänd/svag/lite bortdomnad eller har smärta som sträcker sig ner i ditt ben.

Hur hästen står på sina ben, hur och hur mycket den vilar något ben, hur den lyfter benen när man tex kratsar hovarna och om den stampar ner hovarna efteråt eller som i ditt fall utan fin inblandning är viktigt, daglig information. Bra du uppmärksammar det!
 
På bilden ser det ut som att mittstrålfåran är väldigt djup? Det ska vara en grund grop lagom att lägga din tumme i men inga sprickor eller smalare fåror.

Jag hade tolkat stampande som irritation eller smärta. Inte nödvändigtvis från huden (men måna bra tips att kolla upp i tråden!) utan i princip hela bakdelen/ryggen kan ju påverka hästen så att den blir irriterad. Jmf tex med om du själv känner dig spänd/svag/lite bortdomnad eller har smärta som sträcker sig ner i ditt ben.

Hur hästen står på sina ben, hur och hur mycket den vilar något ben, hur den lyfter benen när man tex kratsar hovarna och om den stampar ner hovarna efteråt eller som i ditt fall utan fin inblandning är viktigt, daglig information. Bra du uppmärksammar det!
Tror inte att man får ner mer än en tumme. Tar med en några veckor gammal bild som kanske visar det lite bättre med vinkeln? Den är även lite renare än bilden jag tog idag🙈

Tror också att det är irritation men troligen på grund av att det kliar. Skulle anta att han inte skulle stampa så hårt som han gör i vissa tillfällen ifall han hade ont?🤔

Han står normalt och varierar ibland med att vila på bakhovarna ifall han får stå på stallgången länge. Han bryr sig inget när man krafsar hoven. Även hovslagaren bryr han sig inte om men ifall man pillar vid ballen då kan det bli stampande.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220927_232521.jpg
    Screenshot_20220927_232521.jpg
    102,3 KB · Visningar: 68
Han står på lösdrift med 4 (snart 5) stycken andra hästar. Ingen av dessa visar några symtomer men sen har dem inte så mycket hovskägg heller😅 Men borde inte fotskabb sprida sig mer mellan hans hovar? Han har endast stampat med en och samma hov under några månader🤔
Annars är även jag inne på fotskabb men det är just att det bara är en hov som han stör sig på som får mig förvirrad😅

Tyvärr kan en del hästar vara asymptomatudka. En av anledningarna till att det är svårbehandlat. Är det fordkabb så måste typ alla hästar behandlas och miljön de vistas i saneras för att man skall bli av med det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: vtok
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 082
Senast: Kakis
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 838
Senast: kryddelydd
·
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: hep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp