Häst som stannar/skutt bockar efter hinder?

Quinnie

Trådstartare
Hej!
Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder.

Han tycker hoppningen är väldigt rolig och blir lite extra taggad, men han blir så jäkla tjurig och studsig!
Dock så är det nästan bara på mindre hinder/bommar på marken som han får för sig att stanna efter. Han skärper sig när det blir högre och hoppar då riktigt bra!

Någon som har tips på någon övning som gör att han vill behålla galoppen efter/mellan hinder? Han tycker studs är superkul, men det är ju inte en övning man kan nöta hur mycket som helst, har även börjat hoppa mycket gymnastik och det tycker han är kul. Men så fort det blir längre distanser kan han inte låta bli att bryta av eller studsa som en kanin efter hinderna.

Tacksam för svar!
 
Är hästen kollad av veterinär för att utesluta att han gör så pga smärta/ont någonstans?
Ja det är han! Utrustningen är även dubbelkollad så att inget sitter/ligger fel. Så tror inte att det har med att han har ont, utan att han helt enkelt känner dig klar efter första hindret och vill ställa sig och filosofera en stund istället för att fortsätta framåt.
 
Prova rida för tränare?

Om hästen gillar hoppning, men stannar och blir sur efter hinder så är det antingen smärta eller så är det något som stör honom, tex att du är i obalans, drar honom i munnen, dunsar ner i sadeln vid landning, inte är tillräckligt följsam efter hindret eller liknande. Enklast är i sånt fall att rida för en tränare så tränaren kan se vart det blir fel emellan er :)
 
Det låter konstigt när du skriver att hästen tycker att det är roligt men att den blir tjurig och stannar. Om han tyckte att det vore roligt och blev taggad borde han inte stanna och tjura. Får inte ihop det riktigt. Rider du för någon tränare?
 
Jag hade nog inte tyckt att hästen älskar att hoppa om den stannar mellan hinder. Det går inte riktigt ihop.

Något stör den och sen om det är ryttaren eller något kroppsligt är ju svårt att veta men jag hade absolut försökt hitta orsaken.
 
Hej!
Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder.

Han tycker hoppningen är väldigt rolig och blir lite extra taggad, men han blir så jäkla tjurig och studsig!
Dock så är det nästan bara på mindre hinder/bommar på marken som han får för sig att stanna efter. Han skärper sig när det blir högre och hoppar då riktigt bra!

Någon som har tips på någon övning som gör att han vill behålla galoppen efter/mellan hinder? Han tycker studs är superkul, men det är ju inte en övning man kan nöta hur mycket som helst, har även börjat hoppa mycket gymnastik och det tycker han är kul. Men så fort det blir längre distanser kan han inte låta bli att bryta av eller studsa som en kanin efter hinderna.

Tacksam för svar!

Jag tänker osm flera andra att det är ryttaren som kommer i otakt och stör honom. Det är lätt hänt att komma efter i språket, att råka ta tag för mycket i tygeln eller något liknande. Hästar är olika känsliga och du själv kanske "skärper till dig" när det är lite högre och rider nogrannare?

Kan du inte filma dig själv när du hoppar och verkligen titta för att se vad det är som händer emellan hindren - när är det han börjar studsa, vad händer precis innan? Ta på dig de självkritiska glasögonen och ta gärna med en tränare som kan hjälpa till att titta.

Som @Magnum skriver associerar jag inte en häst som älskar hoppning med en häst som bryter av/krånglar mellan hindren. Det är nåt som stör honom, och är det inte fysiskt i hans kropp så är det ryttaren.
 
Vet vad du menar. Min ponnyhäst gör/gjorde (förhoppingsvis) likadant. Min hopptränare lyckades klura ut det, jag tog mikroskåpiskt lite i henne precis vid landning och det räckte. Det var så lite att jag inte själv var medveten om det.

Så nu tar jag ett rejält mantag med ena handen vid språnget och håller kvar så länge att vi hinner galoppera ordentligt efter hindret.
Funkade super.
 
Hej!
Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder.

Han tycker hoppningen är väldigt rolig och blir lite extra taggad, men han blir så jäkla tjurig och studsig!
Dock så är det nästan bara på mindre hinder/bommar på marken som han får för sig att stanna efter. Han skärper sig när det blir högre och hoppar då riktigt bra!

Någon som har tips på någon övning som gör att han vill behålla galoppen efter/mellan hinder? Han tycker studs är superkul, men det är ju inte en övning man kan nöta hur mycket som helst, har även börjat hoppa mycket gymnastik och det tycker han är kul. Men så fort det blir längre distanser kan han inte låta bli att bryta av eller studsa som en kanin efter hinderna.

Tacksam för svar!
Ha hästen framför skänkeln och förväxla inte fart med framåtbjudning.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 711
Senast: Hallonsoda
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 435
Senast: Hedinn
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp