Häst som stretar emot vid trav nedsuttet

carolineidaj

Trådstartare
Hej!
Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss till både dressyren och hoppningen. Jag har aldrig tävlat dressyr tidigare och anmälde oss därför till LC:1. I alla fall häromdagen skulle jag testa att sitta ner i traven på honom (annars har jag endast gjort det i galoppfattningen) och det gick verkligen inte. Inte så att det var skumpigt utan problemet ligger i att hästen blev helt annorlunda. Så fort jag satte mig ner i sadeln stretade han emot och slutade gå fram. Så fort jag började rida lätt igenom så gick han fram fint i traven. Testade flera gånger och samma sak varje gång. Någon som har varit med om liknande och vet hur jag kan göra?

I värsta fall får jag avanmäla oss till tävlingen som är nästa vecka men vore synd!
 
Det kan ju vara så att du inte är tillräckligt följsam under nedsittning, då du inte är van vid det. Hästen är väl inte heller van, eftersom du inte brukar sitta ned på honom. Om det beror på det, så blir det säkert bättre med träning.
 
Jätte svårt att säga vad det kan vara utan att få sett er. Kan vara pga tex ryttare, häst, utrustning, miljön eller en kombination av dessa, som sagt svårt att veta. Be någon filma när du rider så kanske du kan få en idé? Har ni speglar så du kan se när du rider? Hade även bett någon kunnig instruktör eller liknande om hjälp, förklara problemet och säg att du gärna vill få hjälp att lösa det.
 
Hej!
Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss till både dressyren och hoppningen. Jag har aldrig tävlat dressyr tidigare och anmälde oss därför till LC:1. I alla fall häromdagen skulle jag testa att sitta ner i traven på honom (annars har jag endast gjort det i galoppfattningen) och det gick verkligen inte. Inte så att det var skumpigt utan problemet ligger i att hästen blev helt annorlunda. Så fort jag satte mig ner i sadeln stretade han emot och slutade gå fram. Så fort jag började rida lätt igenom så gick han fram fint i traven. Testade flera gånger och samma sak varje gång. Någon som har varit med om liknande och vet hur jag kan göra?

I värsta fall får jag avanmäla oss till tävlingen som är nästa vecka men vore synd!
Tycker precis som de andra svaren i tråden att du bör kolla upp så att allt stämmer, men sen vill jag minnas att lättridning är tillåtet i lättC? Och även om det inte är det längre kan du ju alltid rida programmet ändå, men rida lätt för att öva på situationen och vägarna :) Man måste ju inte rida för att vinna.
 
Tycker precis som de andra svaren i tråden att du bör kolla upp så att allt stämmer, men sen vill jag minnas att lättridning är tillåtet i lättC? Och även om det inte är det längre kan du ju alltid rida programmet ändå, men rida lätt för att öva på situationen och vägarna :) Man måste ju inte rida för att vinna.
Man måste sitta även i LC.
 
Tycker precis som de andra svaren i tråden att du bör kolla upp så att allt stämmer, men sen vill jag minnas att lättridning är tillåtet i lättC? Och även om det inte är det längre kan du ju alltid rida programmet ändå, men rida lätt för att öva på situationen och vägarna :) Man måste ju inte rida för att vinna.
Är bara i trav snett igenom som det är tillåtet med lättridning i LC. Kanske också i nån LB också. Osäker där men det är bara en linje iallafall.
 
Du har fått en del bra tips :).
Men sen finns också möjligheten att hästen kanske har ont någonstans? nedsutten trav kan va väldigt påfrestande för hästens rygg mm o vilket då kan förstärka eventuell smärta?

kläm å känna på hästen överallt å se hur den reagerar. särskilt ryggraden:). kanske be någon duktig titta på hästen vid longering å se om de finns nåfon rörelsestörning? sen är det aldrig fel å ha ut veterinär en gång för mkt än för lite.

behöver absolut inte vara smärta, men
kanske kan va skönt å utesluta smärta å kanske dåligt anpassad sadel innan du begär för mkt av hästen?
 
Sadel som inte sitter bra?
Ont i ryggen?
Du skumpar för mycket och det tycker hästen är obehagligt?
 
Hej!
Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss till både dressyren och hoppningen. Jag har aldrig tävlat dressyr tidigare och anmälde oss därför till LC:1. I alla fall häromdagen skulle jag testa att sitta ner i traven på honom (annars har jag endast gjort det i galoppfattningen) och det gick verkligen inte. Inte så att det var skumpigt utan problemet ligger i att hästen blev helt annorlunda. Så fort jag satte mig ner i sadeln stretade han emot och slutade gå fram. Så fort jag började rida lätt igenom så gick han fram fint i traven. Testade flera gånger och samma sak varje gång. Någon som har varit med om liknande och vet hur jag kan göra?

I värsta fall får jag avanmäla oss till tävlingen som är nästa vecka men vore synd!

Kan du prova variera lättridningen och se om det blir skillnad? Blir du kanske "klämmig" i överskänkeln? Som någon ovan skrev kan det vara så att han blir störd när du sätter dig för att han inte är van vid det. Testa rid lätt enligt: "sitt-sitt-stå-sitt-sitt-stå". Om det funkar bra kan du prova sitta fler steg. 😊
 
Känns konstigt att sadeln skulle påverka hästen så kraftigt om den inte påverkar i skritt, galopp och lättridning. Även om viktfördelningen är annorlunda borde det inte göra att sadeln gör mer ont (om den nu inte ligger bra) bara för att man sitter. Jag tror mer på ovana från din sida, så att du tappar följsamheten och hästen känner av det och tvekar. Skumpar du minsta lilla i sadeln kanske hästen tycker att det är obehagligt. Antagligen är hästen också ovan och kanske tror att du vill sakta av eller att det ska hända något annat när du sätter dig ner? Prova att rida lätt och sitta ner i korta sträckor i taget, kanske även blanda in övergångar till galopp och/eller skritt så att du själv slappnar av och kommer ner i sadeln, om du tycker att det är lättare.
 
Hej,
Inte varit inne på några dagar, tack för alla svar!
Sadeln är utprovad just för honom av en erfaren sadelutprovare för enbart 1 månad sedan. Jag filmade och skickade till min dressyrtränare. Hon trodde min skänkel hamnade för långt fram i nedsutten trav. Han har även en tendens börja galoppera när jag sitter ner. Så jag tror att han förväntar sig vi ska galoppera när jag sätter mig ned i sadeln i trav för att det är endast då jag innan har suttit mig ned. Jag har nu i alla fall börjat sitta ned några steg i taget osv. Igår satt jag ned nästan hela tiden under passet och han gick fram mycket finare än förra veckan. Så jag tror, som många skriver, att det är en träningssak för både mig och hästen. Jag är inte särskilt skumpig utan han är väldigt lätt sitta ned på (förutom i övergång galopp till trav;))
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp