Häst som stretar med huvudet vid avsaktning

kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger i avsastningen från trav till skritt. Säg vi travar runt, hon är hur avslappnad och lösgjord som helst. Sen när vi saknar av till skritt "tappas" hela den där avslappnade känslan och huvudet åker upp. Så får vi jobba nåt halt varv i skritt innan hon hittar tillbaka till det. Kan tillägga att jag inte ridit henne länge.

Försöker alltid vara väldigt mjuk och följsam, ger eftergift så fort hon följer mitt kommando vid förhållningarna. Gör mycket avsaktningarr och halter på serpentiner och volter men huvudet är där och åker upp. Är likadant från galopp till trav men lär vara samma problem jag gör så tar det i trav- skritt först.

Tips på bra övningar att få henne hålla sig avslappnad och hålla huvudet på plats?
Vet att detta sitter hos mig som ryttare, och ja, jag ska rida för tränare nästa helg. Men varje pass till dess räknas ju också ;)
 
Min Fröken är precis likadan. Så fort man vill göra en temoväxling så åker nacken upp. Detta gäller även vid tempoväxlingar innom gångarter. Och helt ärligt så beror det på att hon faktiskt inte är loss och går på tygeln ärligt. Hon är istället lärt sig att böja på nacken men kan då inte hantera rörelser som kräver att hon jobbar på rätt sätt med kroppen utan då åker nacken upp.

För oss handlar det om att rida fram på rätt sätt, där hon faktiskt får slappna av hela vägen och inte bara kröker fint på nacken. Jag fick rida väldigt mycket för tränare i början (vilket jag rekommenderar att du gör också) där vi jobbade med små små tempoväxlingar och när hon klarade det utan att köra upp nacken så gjorde vi lite större osv. Tills vi nådde målet halt - galopp-halt utan att tappa formen.

Än idag så kör vi fortfarande samma uppvärmning, små tempoväxlingar som blir större när hon slappnar av.

Det kan också vara så att du inte mjuknar i handen på precis rätt ställe, eller att du tar en för stark föehållning från början (hästen kanske behöver stannas med enbart vikthjälper?) eller att halvhalten innan inte gått igenom eller att du inte understödjer med skänkeln på rätt sätt. Det absolut bästa är att rida på ett par pass för en duktig tränare som kan se exakt vad du gör, och vad hästen gör, för att kunna hjälpa er ihop.
 
Håller med ovan och tillägger: gör avsaktningen stegvis så du ”rider” ända ned till skritt.Håll hela tiden handen lugn och framför dig och försök med sitsen sjunka ned och göra övergången till skritt
 
Om den gör så i avbrotten så är den inte lösgjord, även om du tycker att det känns så. Bra att du ska rida för tränare så att du kan få hjälp. :)
 
tempoväxlingar och halvhalter.

Istället för att faktiskt sakta av så kortar/minskar man traven eller galoppen ett antal steg och återgår sedan till högre tempo. Halvhalter för att behålla hästen alert och veta att något ska hända.

Jag tror inte på att bara rulla på i samma tempo annat än som uppvärmning. Ändra tempot ofta bara några steg uppåt eller nedåt. Att rida några steg i kortare tempo stärker och verkar antaglligen samlande för din häst.
Jobbet går att göra i skritt också.
 
Hej!

Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger i avsastningen från trav till skritt. Säg vi travar runt, hon är hur avslappnad och lösgjord som helst. Sen när vi saknar av till skritt "tappas" hela den där avslappnade känslan och huvudet åker upp. Så får vi jobba nåt halt varv i skritt innan hon hittar tillbaka till det. Kan tillägga att jag inte ridit henne länge.

Försöker alltid vara väldigt mjuk och följsam, ger eftergift så fort hon följer mitt kommando vid förhållningarna. Gör mycket avsaktningarr och halter på serpentiner och volter men huvudet är där och åker upp. Är likadant från galopp till trav men lär vara samma problem jag gör så tar det i trav- skritt först.

Tips på bra övningar att få henne hålla sig avslappnad och hålla huvudet på plats?
Vet att detta sitter hos mig som ryttare, och ja, jag ska rida för tränare nästa helg. Men varje pass till dess räknas ju också ;)

Testa att göra flera halvhalter innan övergången för att få henne att lyssna och vara förberedd på avsaktningen. Sakta av långsamt och glöm inte BERÖM.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 167
Senast: Stekspaden
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp