Häst som svettas mycket året runt

sderstrm

Trådstartare
Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han har tidigare gått som skogshäst och inte särskilt många dagar i veckan, men nu när jag satt igång honom och han rids och tränas regelbundet med max två vilodagar i veckan så känner jag att det inte är varken schysst eller skönt för honom att behöva bli så otroligt svettig under varje pass. Han känns ganska loj och energifattig ibland när han rids och jag tror det beror på att det blir så jobbigt för honom på grund av pälsen.

Detta har fått mig att överväga klippning. Men min fundering är hur jag ska lägga upp klippningen för att underlätta så mycket som möjligt för honom under hela året? Om jag klipper honom inför vintern nu i oktober, och sedan en gång till i januari vid behov. Skulle jag då kunna klippa honom ännu en gång under sommaren, när hans fällning har avtagit? Tänker mig att jag kör på en helklippning då, så hinner pälsen förhoppningsvis växa ut jämnt och fint inför klippningen i oktober igen. Skulle det funka? Hur gör ni som har väldigt svettiga hästar och ni som klipper dom på sommaren?
 
Du kan klippa närsom på hela året om du anser det behövs .

Så länge du är insatt i och förstår "pysslet" det krävs från hästägarens sida att utifrån det då skydda hästen året runt för väder, insekter osv
, när den går ute. Skydd då = artificiella medel (minutiös koll på väder/lämpliga täcken/byten av olika täcken osv på ett helt annat sätt än om den inte vore helklippt vilket jag utifrån tråden antar det handlar om ?
 
Hur gammal är hästen? Hur är hullet?

Jag skulle spontant provta för PPID.

Men ja du kan klippa som du tänkt - om det nu räcker (päls växer fort). Du måste dock skydda mot insekter om du klipper sommartid. Vilket kan bli ett problem då många insektstäcken lätt ger skav. Tänk även på att de kan bli frusna även av sommarregn om de är klippta. De behöver inte bli det men kan bli det. Det är skillnad på en kort naturlig sommarpäls och en klippt sommarpäls tyvärr.

Jag brukade klippa shettisen i augusti, helklippning. Sen klippa i oktober, december och februari. Helklippt hela tiden, täcke för skydd mot vind och väta. Han var inte särskilt frusen så räckte med tunt foder även vintertid. Men det är individuellt.
 
Tack för era svar!
Att det kommer innebära extra tillsyn och underhåll från min sida är jag fullt medveten om :)

Jag tror jag har givit er bilden av att hans päls är mycket längre och tjockare än vad den egentligen är. Den ser långt ifrån ut som en "typisk" PPID-päls och han visar inga som helst symptom på det heller, förutom att han blir svettig och energifattig vid ridning då. Han har varit fullt frisk hela livet, fyller 9 i november och är fin i hullet. Finns inga kända spår av PSSM i stamtavlan heller. Han är nog helt enkelt en hårrik kille med lite extra rejäl päls bara. Basjkirer är ju väldigt tåliga hästar som är skapta för att klara sig under hårda förhållanden. På vintern kan pälsen bli lika lång och tjock som på en Islandshäst, vilket den blir på honom.
 
Tack för era svar!
Att det kommer innebära extra tillsyn och underhåll från min sida är jag fullt medveten om :)

Jag tror jag har givit er bilden av att hans päls är mycket längre och tjockare än vad den egentligen är. Den ser långt ifrån ut som en "typisk" PPID-päls och han visar inga som helst symptom på det heller, förutom att han blir svettig och energifattig vid ridning då. Han har varit fullt frisk hela livet, fyller 9 i november och är fin i hullet. Finns inga kända spår av PSSM i stamtavlan heller. Han är nog helt enkelt en hårrik kille med lite extra rejäl päls bara. Basjkirer är ju väldigt tåliga hästar som är skapta för att klara sig under hårda förhållanden. På vintern kan pälsen bli lika lång och tjock som på en Islandshäst, vilket den blir på honom.

Hur är hullet?

Jag provtog min för PPID i våras. Veterinärerna var eniga om att de flesta visar bara några av symptomen och när de är "typiska PPID" hästar har de varit sjuka länge.

Här räcker svettas onormalt, onormalt tjock päls och orkeslös mer än väl för se ska vilja provta.
 
Hur är hullet?

Jag provtog min för PPID i våras. Veterinärerna var eniga om att de flesta visar bara några av symptomen och när de är "typiska PPID" hästar har de varit sjuka länge.

Här räcker svettas onormalt, onormalt tjock päls och orkeslös mer än väl för se ska vilja provta.

Han är fin i hullet. Sätter och fäller även sin päls som han ska.
Han är född mitt i vintern på lösdrift (gått på lösdrift hela livet), det kanske kan vara en orsak till varför hans päls är lite mer rejäl?
 
Han är fin i hullet. Sätter och fäller även sin päls som han ska.
Han är född mitt i vintern på lösdrift (gått på lösdrift hela livet), det kanske kan vara en orsak till varför hans päls är lite mer rejäl?

Det tror jag inte. Många fullblod föds tidigt utan att få mer päls än sina fullblodskompisar. Sen har vissa individer mer päls helt enkelt. Jag skulle ändock provta för PPID. Det är så himla enkelt och sen vet man.
 
Tack för era svar!
Att det kommer innebära extra tillsyn och underhåll från min sida är jag fullt medveten om :)

Jag tror jag har givit er bilden av att hans päls är mycket längre och tjockare än vad den egentligen är. Den ser långt ifrån ut som en "typisk" PPID-päls och han visar inga som helst symptom på det heller, förutom att han blir svettig och energifattig vid ridning då. Han har varit fullt frisk hela livet, fyller 9 i november och är fin i hullet. Finns inga kända spår av PSSM i stamtavlan heller. Han är nog helt enkelt en hårrik kille med lite extra rejäl päls bara. Basjkirer är ju väldigt tåliga hästar som är skapta för att klara sig under hårda förhållanden. På vintern kan pälsen bli lika lång och tjock som på en Islandshäst, vilket den blir på honom.

Som sagt - du kan klippa året om :)
För övrigt tycker jag inte att du redovisat nån anledning alls att sjukdom skulle finnas med i bilden .
Utifrån det så tycker jag att råd ang sjukdomar blir lustigt i sammanhanget .
 
TDen ser långt ifrån ut som en "typisk" PPID-päls och han visar inga som helst symptom på det heller, förutom att han blir svettig och energifattig vid ridning då. QUOTE]

Det finns ingen "typisk PPID-päls". Alla typer av pälsproblem kan finnas vid PPID.

Ta prov och om det visar negativt så klipp och fortsätt ha noga koll över hästen.
 
Har du erfarenhet av sjukdomen?

Jag har sluppit dessa själv genom alla decennier med olika hästar . Några vänner som fått PPID diagnosticerat .Känner mig rätt bra insatt utan att måsta ha drabbats - oavsett att jag sluppit och ej baserat på att "jag känner några" .

Varför frågar du utifrån vad jag kommenterat ? TS redovisar en fullt frisk häst som svettas mycket och har lite tjockare hårrem. Många raser har inte silkeskort hårrem .
 
Senast ändrad:
Varför frågar du utifrån vad jag kommenterat ? TS redovisar en fullt frisk häst som svettas mycket och har lite tjockare hårrem. Många raser har inte silkeskort hårrem .

Jag frågar för att du tvärsäkert hävdar att hästen är frisk. Just dom sakerna som nämns är väldigt vanliga symptom. Det var dom första symptomen som dök upp på min häst så med egen erfarenhet av sjukdomen skulle jag inte lika lättvindigt utesluta det.
 
Till TS
Du kan väl börja med att klippa halsen och kanske lite av magen (ljumskar, armhålor där de brukar svettas) och se om du tycker att du märker skillnad på honom. Man behöver ju inte börja med en helklippning, utan kan ta lite i taget för att se hur hästen reagerar.
Som andra skrivit kan päls variera även inom en ras, men om jag minns rätt så är Baskir nästan en urhäst som kommer från ett kargt klimat. Kanske har han sådan där underull också, som skyddar på vintern? Har haft ett halvblod för många år sedan som hade det, och hon var hjälpt av en halvklippning.
 
Som sagt - du kan klippa året om :)
För övrigt tycker jag inte att du redovisat nån anledning alls att sjukdom skulle finnas med i bilden .
Utifrån det så tycker jag att råd ang sjukdomar blir lustigt i sammanhanget .

Men tycker du ärligt att det är en konstig koppling när hästen svettas året om med den pälsen den har "normalt".
Det måste ju ändå ses som något tämligen onormalt.

Att svettas vid hårt arbete är ju inget konstigt men "nästan utan ansträngning" känns lite väl.
 
Men tycker du ärligt att det är en konstig koppling när hästen svettas året om med den pälsen den har "normalt".
Det måste ju ändå ses som något tämligen onormalt.

Att svettas vid hårt arbete är ju inget konstigt men "nästan utan ansträngning" känns lite väl.

Jag har ju haft osedvanligt pälsad shetland. Som stod och svettades i hagen i augusti. Dvs när han börjat sätta vinterpäls, men samtidigt som temperaturen kunde bli både 20 och 30 grader. Det såg jag inte som konstigt. Däremot om han svettats sommartid, i sin sommarpäls av att knappt anstränga sig - och hans sommarpäls dessutom varit så tjock så det "funnits något att klippa" (med normal klippning med 2,8 mm skär) - då hade jag inte sett det som normalt.

Så endera har TS beskrivit hästen fel, hästen svettas inte av att knappt göra något och den har inte en onormalt tjock päls för årstiden. Eller så finns det faktiskt tyvärr en risk att hästen har ett underliggande problem. Ett tänkbart sådant är PPID. Ett simpelt litet blodprov ger svar på det och sen slipper man fundera på just det. Har hästen inte PPID så är alla glada, har den PPID kan den få hjälp.

För mig handlar det inte om att säga här att hästen minsann verkar frisk eller minsann verkar sjuk. Utan bara att konstatera att den uppvisar symptom som KAN tyda på...
Sen gör ju var och en som de vill med informationen såklart.
 
Jag har ju haft osedvanligt pälsad shetland. Som stod och svettades i hagen i augusti. Dvs när han börjat sätta vinterpäls, men samtidigt som temperaturen kunde bli både 20 och 30 grader. Det såg jag inte som konstigt. Däremot om han svettats sommartid, i sin sommarpäls av att knappt anstränga sig - och hans sommarpäls dessutom varit så tjock så det "funnits något att klippa" (med normal klippning med 2,8 mm skär) - då hade jag inte sett det som normalt.

Så endera har TS beskrivit hästen fel, hästen svettas inte av att knappt göra något och den har inte en onormalt tjock päls för årstiden. Eller så finns det faktiskt tyvärr en risk att hästen har ett underliggande problem. Ett tänkbart sådant är PPID. Ett simpelt litet blodprov ger svar på det och sen slipper man fundera på just det. Har hästen inte PPID så är alla glada, har den PPID kan den få hjälp.

För mig handlar det inte om att säga här att hästen minsann verkar frisk eller minsann verkar sjuk. Utan bara att konstatera att den uppvisar symptom som KAN tyda på...
Sen gör ju var och en som de vill med informationen såklart.

Min tanke exakt.
 
@Speedway jag har helt enkelt läst TS tråd utifrån vad denne redovisar, och nej - jag drar inte slutsatsen att det i första hand torde vara troligt eller en risk att det skulle vara PPID nej.
 
Vår c-ponny hade var exakt som du beskriver; lite längre/tjockare päls året om men slät och blank och fin, ibland lite slö vid ridning och svettades mycket. Vi trodde inte att hon hade ppid men tog prov på alla våra hästar efter att två av dem haft fång. Och johodå, hon hade ppid. Hon har blivit piggare och fäller bättre av sin medicin, och eftersom vi upptäckte det och satte in behandling i ett tidigt skede av sjukdomsförloppet kommer hon att kunna leva länge och må bra. Jag hade absolut tagit ett prov om jag var du, det är så enkelt och billigt och kan göra en jätteskillnad för hästens livskvalité. :)

Angående klippa så klippte jag min shettis i typ augusti, november, februari, april. Helklippning Vår och sommar, halvklippning vinter. Det funkade bra och ponnyn var bekväm med täcke efter årstid och naken för att lufta sig inne på natten.
Hon hade extremt tjock päls (långt gången ppid...) och den enda maskin av alla jag testat som tog bra på henne är julas kreaturssax, prisvärd är den också så tips om du inte redan har en klippmaskin. :)
 
Har haft två Basjkirer med olika päls. Den ena skulle nog behövt vara klippt på vintern men eftersom han aldrig blev svettig ända in på kroppen så fick han vara oklippt. Den andra hade inte alls samma päls och blev inte svettig på samma vis, den hästen fick tyvärr fång så han finns inte idag. Skulle nog prova att spårklippa eller klippa helt nu och sen spårklippa när det blivit kallare.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 695
Senast: Egonson_
·
Hästvård Förr har jag inte tänkt på det men först med ett halvblod som inackordering en sommar o nu en arab så har jag konstaterat att mitt djur...
2
Svar
23
· Visningar
2 834
Senast: Grazing
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
933
Senast: lytesout95
·
Hästhantering alltså , hjälp mig nu hörreni. min häst har redan fått avsevärt mycket päls, han rids 5/6 dagar i veckan och svettas vid varje pass...
Svar
17
· Visningar
3 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp