Häst som svettas mycket året runt

Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han har tidigare gått som skogshäst och inte särskilt många dagar i veckan, men nu när jag satt igång honom och han rids och tränas regelbundet med max två vilodagar i veckan så känner jag att det inte är varken schysst eller skönt för honom att behöva bli så otroligt svettig under varje pass. Han känns ganska loj och energifattig ibland när han rids och jag tror det beror på att det blir så jobbigt för honom på grund av pälsen.

Detta har fått mig att överväga klippning. Men min fundering är hur jag ska lägga upp klippningen för att underlätta så mycket som möjligt för honom under hela året? Om jag klipper honom inför vintern nu i oktober, och sedan en gång till i januari vid behov. Skulle jag då kunna klippa honom ännu en gång under sommaren, när hans fällning har avtagit? Tänker mig att jag kör på en helklippning då, så hinner pälsen förhoppningsvis växa ut jämnt och fint inför klippningen i oktober igen. Skulle det funka? Hur gör ni som har väldigt svettiga hästar och ni som klipper dom på sommaren?
Låter som PPID, tyvärr.
 
Och du inser att det är en Basjikir i sammanhanget ? Har du läst TS svar i tråden utöver det ?

Vad har det med saken att göra? Baskjirer finns normalt i en miljö där både kyla och hetta förekommer så dom sätter varken mer eller mindre päls än någon annan ras.
 
@Speedway deras päls är kånd för att bla vara extremt fet.

Men vi gör såhär : jag lägger ner eftersom du är helt övertygad om att TS häst är sjuk/bör kollas upp, och att tråden om huruvida man kan klippa blev en tråd om PPID . :up:
 
Som sagt - du kan klippa året om :)
För övrigt tycker jag inte att du redovisat nån anledning alls att sjukdom skulle finnas med i bilden .
Utifrån det så tycker jag att råd ang sjukdomar blir lustigt i sammanhanget .
Fast om man har e koll på vad PPID är så kan man visst tycka att det hon skrivit tyder på det.
Min hade inga problem med fällning eller onormalt lång el lockig päls, svettades mycket och var loj.
 
@Maléne mitt förhållningssätt till diagnoser och div slutsatser på råd folk efterlyser på sociala media är att aldrig "diagnosticera" som svar .
Utifrån det är jag oerhört kritisk till de otroligt många antaganden/associationer/diagnoser folk erbjuder som svar till den som frågar om råd på sociala media. Oavsett ämne .

Jag känner mig trygg med att den skepsisen jag har är ganska legitim.
 
Jo det kan jag hålla med om men ett blodprov på en häst som ändå kan stämma in är ju för hästen helt ofarligt och kan i längden "rädda" den från ett ev onödigt fånganfall. När tecknena är tydliga på PPID så har det tyvärr gått långt så skönt att kolla i tid.
 
@Maléne fast varför ska PPID antas utifrån TS tråd det är ju precis det jag ifrågasatt hela tiden och hur folk hoppar igång och ger råd/associerar osv till vägs ände och bortom typ ? :confused:

PPID (tidigare Cushings) är inte en sjukdom hästar drabbas av generellt . Framför allt inte i yngre år .
 
@Maléne fast varför ska PPID antas utifrån TS tråd det är ju precis det jag ifrågasatt hela tiden och hur folk hoppar igång och ger råd/associerar osv till vägs ände och bortom typ ? :confused:

PPID (tidigare Cushings) är inte en sjukdom hästar drabbas av generellt . Framför allt inte i yngre år .
Jo tyvärr är den väldigt vanlig, fast många går obehandlade. Många säger att hästen ser ut si och så pga den är äldre, men en äldre häst ska inte se gammal ut och visst är det inte vanligt neråt i åldrarna men förekommer även på 3-4åringar tror att jag hört om en 2åring till och med men det är som sagt ovanligt men finns absolut, svettas och loj är tyvärr ordentliga tecken på ppid. Tänk vad många hästar som tyvärr går obehandlade pga att folk inte vet om tidiga tecken tyvärr inte ens vissa veterinärer.
 
Senast ändrad:
@Maléne oj . Då har vi verkligen olika referens ang PPID /cushings i sammanhanget .
Jag har aldrig tex "hört" att någon unghäst "fått" PPID bara.
 
Senast ändrad:
@Maléne fast varför ska PPID antas utifrån TS tråd det är ju precis det jag ifrågasatt hela tiden och hur folk hoppar igång och ger råd/associerar osv till vägs ände och bortom typ ? :confused:

PPID (tidigare Cushings) är inte en sjukdom hästar drabbas av generellt . Framför allt inte i yngre år .

Anledningen är väl den som skrivits. Att hästen uppvisar symptom som dels inte är normala, dels kan tyda på PPID.
Jag ser ingen skillnad på att då rek att ta prov för PPID och på att rek en person med en häst som "alltid fattar vänster galopp och vägrar galoppera i höger galopp" att låta hältutreda hästen då det dels inte är normalt och dels kan tyda på smärta.

I ingetdera fall har nån "diagnosticering" skett. Utan endast en rek att kolla upp då symptomen KAN bero på.

Som sagt här, där DV har utbildats i senaste rön om PPID, ir/EMS osv så skulle det där räcka för provtagning. just för det är betydligt vanligare än man tidigare trott, och de utvecklar PPID långt innan de "typiska" symptomen kommer.

Sen är det fortfarande upp till hästägaren hur denne vill göra, både med en häst som inte vill galoppera ena galoppen, svettas onormalt och har en avvikande päls eller något annat.
 
@Maléne oj . Då har vi verkligen olika referens ang PPID /cushings i sammanhanget .
Jag har aldrig tex "hört" att någon unghäst "fått" PPID bara.
Då jag själv haft ppid häst i 7år så har man varit i kontakt med många så mitt hört är inget rykte utan sådana som kunnat visa bevis på det inom "vår" grupp på fb så mörk ord gur mycket du vill, för tyvärr stämmer det, så där har du faktiskt fel och det är just problemet att det är ett stort mörkertal.....
 
@Maléne fast varför ska PPID antas utifrån TS tråd det är ju precis det jag ifrågasatt hela tiden och hur folk hoppar igång och ger råd/associerar osv till vägs ände och bortom typ ? :confused:

PPID (tidigare Cushings) är inte en sjukdom hästar drabbas av generellt . Framför allt inte i yngre år .

Det är ju ingen som antagit eller diagnosticerat PPID. Däremot har man rekommenderat att kolla upp det då symptomen KAN tydas det och man kan utesluta detsamma.
 
@Efwa vi får väl anta att TS själv är kapabel att bedöma utifrån frågan denne ställt om huruvida det går bra att klippa hästen vid upplevt behov som grund .
 
@Efwa vi får väl anta att TS själv är kapabel att bedöma utifrån frågan denne ställt om huruvida det går bra att klippa hästen vid upplevt behov som grund .
Du ser alltså ingen relevans att kolla upp saker som kan tyda på sjukdom utan det är okej för dig att bara behandla symptomen? Tycker du det i alla lägen? Hade någon sagt till mig för nio år sedan att upprepade ögoninfektioner kunde tyda på PPID så hade jag kanske kanske haft lyckan att kunna behandla i tid och därmed fått ha lyckan att få ha den hästen hos oss ännu. Då visste ingen, inte veterinärer och ingen annan jag pratade med att det kunde tyda på PPID och han hade inga andra symptom. Nu hann han bli så sjuk innan det märktes utåt mer än just upprepade ögoninfektioner att det redan var försent. Hade vi vetat och därmed kunnat behandla tidigare så hade oddsen varit så enormt mycket bättre och han hade kanske sluppit bli så sjuk innan vi visste vad som felades med honom.
 
@TinyWiny vi resonerar nog helt enkelt olika ang sociala media ;)
För mig som häst/djurägare är inte sociala media öht en källa när något sjukdomsproblem gäller ang mina djur .

Mycket, allt och inget på sociala media blir ofta ett medicinskt råd utifrån hur många välvilligt utifrån sig själva är förvissade om relevans .
 
@TinyWiny vi resonerar nog helt enkelt olika ang sociala media ;)
För mig som häst/djurägare är inte sociala media öht en källa när något sjukdomsproblem gäller ang mina djur .

Mycket, allt och inget på sociala media blir ofta ett medicinskt råd utifrån hur många välvilligt utifrån sig själva är förvissade om relevans .
Mycket möjligt. Jag ser all kunskap här på buke. Jag ser det däremot inte som medicinska råd att tipsa om vad något kan bero på. Jag ser uppslag, erfarenheter, idéer och förslag som kan hjälpa många hästar. Självklart kollar man upp om det som skrivs stämmer mot vettiga källor men att få uppslag, idéer och andras erfarenheter ser jag som en guldgruva där man kan bygga vidare, ta reda på och diskutera med veterinärer. Vet ingen, varken man själv eller veterinären vad ett problem beror på så är det svårt att leta efter kunskapen så att man kan hjälpa sin häst till rätt vård själv. Har man ett ord man kan söka vidare på, en idé man kan diskutera med veterinären så har man något att utgå ifrån och bygga vidare på.
Många sjukdomar och skador och hur de yttrar sig är okända för många hästägare och många veterinärer är ouppdaterade om den nya forskningen och kunskapen som finns. Då är det väldigt bra att hästägaren själv läser på och kollar upp så att hästen kan få de bästa möjligheterna att må så bra som möjligt.
 
Min häst svettades mycket, kontaktade två olika vet, det blev att tempa, ingen temp på en hel vecka, rådet blev klipp för hästens välmående. Några månader senare stod min häst med fång i feb -10 orsakad utav just ppid. Tog dock ett bra tag till innan detta misstänktes då mer och mer symptom kom.
Det fanns inte så mycket kunskap om det då, hade det bara funnits det då så hade hon sluppit ett ordentligt fånganfall. När man sen läste in sig på sjukdomen så fanns ju fler symptom, men just ökad svettning är ett väldigt vanligt tecken.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 697
Senast: Egonson_
·
Hästvård Förr har jag inte tänkt på det men först med ett halvblod som inackordering en sommar o nu en arab så har jag konstaterat att mitt djur...
2
Svar
23
· Visningar
2 834
Senast: Grazing
·
Hästvård Står inför ett val, klippa eller inte. Bor i norra Norrland och har inte klippt mitt sto något, för vi har till största delen ridit...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: lytesout95
·
Hästhantering alltså , hjälp mig nu hörreni. min häst har redan fått avsevärt mycket päls, han rids 5/6 dagar i veckan och svettas vid varje pass...
Svar
17
· Visningar
3 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp