Häst som "tappar aptiten" (tänder kontrollerade)

Happimess

Trådstartare
Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat bli väldigt kinkig med maten. Han äter inte upp höt om nätterna och pillar mest i det ute. Inga foderförändringar har skett. Han har tidigare ätit samma hö med god aptit. Tänderna kontrollerades direkt när detta uppstod för några veckor sedan och efter några åtgärder gav veterinären en god prognos, hon tyckte han hade väldigt funktionella tandytor sett till hans ålder. Så jag tror inte det är tänderna. Magen fungerar väl.

Han får nu ganska stora mängder uppblött lucern, betfibermash och olja (inom rimlighetens gränser) för att inte falla ur. Gräs betar han med god aptit men vi har inga möjligheter att släppa på bete än på en månad.

Vad kan jag göra för att stimulera aptiten hos honom? Vad kan jag fodra med när han ratar höt? Vilka varningsflagg förutom tänder bör jag tänka på när en så pass gammal häst inte vill äta? Eller har ni stött på någon häst som helt enkelt är så kräsen när den fått smak på gräset? Driften att äta är ju rätt stark hos hästar så det är ju inte utan att jag blir orolig...
 
Senast ändrad:
Min dam ratade i stort sett höet, när hon kände doften av första gräset sina sista år. :) Så du tänker rätt, envisas med höet, den plockar säkert i sig några strån här och där, mash, lucern, eventuellt lämpligt seniorfoder, olja, jag gav vetekli också
 
Samma med min gamling (som är ännu äldre). Superfin i hull och hårrem, bra tänder för sin ålder, igång fint i ridningen. Så fort gräset börjar komma äter han sitt hö jättedåligt, trots att han INTE har mycket alls i sin hage. Jag kompletterar med lucern och ser glad ut, så länge han inte börjar tappa.
 
Lucern och/eller betfiber kan du ge så mycket av att det täcker hästens behov av energi och protein så för den sakens skull är det ingen fara. Däremot, om det här att hästen ratar hö när gräset börjar spira, är något nytt som inte har funnits tidigare år hade jag tagit diskussionen med veterinär om ev. vidare undersökning.

Jag hade fortsatt ge hö som vanligt men också gett lucern och/eller betfiber i sådan mängd att hästen inte faller ur. Lucern och betfiber (observera att mash inte är rent betfiber utan innehåller kraftfoder och därför inte ska ges i obegränsad mängd!) är grovfoder så det kan ersätta hö/ensilage helt och hållet vid behov men man bör ändå ge hö/ensilage för tuggtidens skull.
 
Gammeltanten hade också "okey" tänder. Men ratade också det hö som varit godast innan (e lite grövre stråna). Såg det som ett av tecknen på att det började bli dags.
 
Min tanke är att hästen själv inte tycker att tuggandet funkar särskilt bra och därför ratar höet. Särskilt om det finns alternativ i form av gräs i hagen.
Min gammelgubbe är förvisso flera år äldre (32) men gör på liknande sätt. Han är minst och dyrast av våra höstar, sett till matkontot. Senaste året har han inte ens tittat åt hö eller hösilage. Han lever på gröt av betfor och lusernpellets, plus den mängd kraftfoderpellets som behövs för hullets skull. Han har även tillgång till hackad lusern, där han pillar ut de minsta beståndsdelarna som inte behöver tuggas.
Och nu livnär han sig på bete. 🥰.
 
Min tanke är att hästen själv inte tycker att tuggandet funkar särskilt bra och därför ratar höet. Särskilt om det finns alternativ i form av gräs i hagen.
Min gammelgubbe är förvisso flera år äldre (32) men gör på liknande sätt. Han är minst och dyrast av våra höstar, sett till matkontot. Senaste året har han inte ens tittat åt hö eller hösilage. Han lever på gröt av betfor och lusernpellets, plus den mängd kraftfoderpellets som behövs för hullets skull. Han har även tillgång till hackad lusern, där han pillar ut de minsta beståndsdelarna som inte behöver tuggas.
Och nu livnär han sig på bete. 🥰.

Timsan åt ändå hö,på vintrarna in i det sista. Men så hade vi en suverän höbonde de sista åren som sparade finaste ängshöet till Tima. "Nu har jag sparat vinterlager åt din vita", brukade han säga. Fina fina strån, men så som du säger gröt i form av mash, lucern och kraftfoder. :) och en o annan morotsslant, förståss.
 
Min dam ratade i stort sett höet, när hon kände doften av första gräset sina sista år. :) Så du tänker rätt, envisas med höet, den plockar säkert i sig några strån här och där, mash, lucern, eventuellt lämpligt seniorfoder, olja, jag gav vetekli också
Samma med min gamling (som är ännu äldre). Superfin i hull och hårrem, bra tänder för sin ålder, igång fint i ridningen. Så fort gräset börjar komma äter han sitt hö jättedåligt, trots att han INTE har mycket alls i sin hage. Jag kompletterar med lucern och ser glad ut, så länge han inte börjar tappa.

Då är han inte helt ensam alltså :) Känns som de når en viss värdighet med åldern där bara det bästa duger .... i kombo med att hö såklart är mer kämpigt att äta än gräs för dem då. Ja, han klarar sig ju långt med andra grejer så vi kör på så gott det går. Har dragit ner rätt rejält på högivan för att han inte ska kunna gå och peta och stampa ner det i dammet alldeles för mycket heller, så han får det han äter och varken mer eller mindre.
 
Också samma med min gamling som hade riktigt dåliga tänder i slutet. Han levde under vintern på gräspellets, betfor och kli som var uppblött plus kraftfoder som han faktiskt ville ha torra. Han fick också fri tillgång på ensilage där kan kunde pilla ut de tunna strån han kunde äta.
Så fort det fanns spätt saftigt gräs ute ratade han ensilaget. Men han kunde tydligt visa att han ville in på gräsmattan och äta när den blev lite längre.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto, född 2001, har tappat sitt hull på ganska kort tid, främst i samband med torkperioden som var i början av augusti hos oss. Då...
Svar
1
· Visningar
591
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 554
Senast: a1agnlju
·
A
Hästvård Onsdagen den 12 jan var veterinären ute och raspade min ponnys tänder. På fredagen den 14 slutade han äta. Vi försökte allt möjligt...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: TantEster
·
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 664
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp