Häst som tappar vikt på vintern

Gurk katt34

Trådstartare
Hej! Jag har en stor varmblodstravare som ridhäst. Han var väldigt muskelfattig när vi skaffade honom i mars men vi har gjort framsteg. Jag tror inte att han kommer bli jätte biffig då han har fransk stamm och han har lättare att gå ner i vikt är för att gå upp i vikt. Hans tidigare ägare nämnde att han tappar vikt under vintern. Jag är väldigt tacksam om jag skulle kunna få tips på hur jag kan förhindra det med att värma honom på olika sätt och mad hur och vad jag matar honom med. Dubbla täcken? Speciell kost? Typ vad som för att under vintern undvika att han blir jätte spinkig :heart
 
Hej! Jag har en stor varmblodstravare som ridhäst. Han var väldigt muskelfattig när vi skaffade honom i mars men vi har gjort framsteg. Jag tror inte att han kommer bli jätte biffig då han har fransk stamm och han har lättare att gå ner i vikt är för att gå upp i vikt. Hans tidigare ägare nämnde att han tappar vikt under vintern. Jag är väldigt tacksam om jag skulle kunna få tips på hur jag kan förhindra det med att värma honom på olika sätt och mad hur och vad jag matar honom med. Dubbla täcken? Speciell kost? Typ vad som för att under vintern undvika att han blir jätte spinkig :heart
Ett bra vintertäcke vid behov och en uträknad foderstat som korrigeras utifrån hullet. Förra ägaren har antagligen inte haft en analys på fodret.
 
Hej! Jag har en stor varmblodstravare som ridhäst. Han var väldigt muskelfattig när vi skaffade honom i mars men vi har gjort framsteg. Jag tror inte att han kommer bli jätte biffig då han har fransk stamm och han har lättare att gå ner i vikt är för att gå upp i vikt. Hans tidigare ägare nämnde att han tappar vikt under vintern. Jag är väldigt tacksam om jag skulle kunna få tips på hur jag kan förhindra det med att värma honom på olika sätt och mad hur och vad jag matar honom med. Dubbla täcken? Speciell kost? Typ vad som för att under vintern undvika att han blir jätte spinkig :heart

Fodra på i tid och inte när han redan tappat.
Ta analys på grovfodret och se där vad du kan tänkas komplettera med. Men alla hästar är verkligen inga tabellhästar så det är möjligt han behöver lucern, olja eller annat.
Många har för tunna täcke till sina hästar. Fryser dom så tar energi till att hålla sig varma. Ordentligt med mat och lagom tjock täcke.
 
Grovfoder analys, uträknad foderstat. Ge MYCKET hö, så mycket hö hästen orkar äta om ni vet att den har svårt med hullet.
Om det inte räcker tycker jag lusern och krafft Muscle up är bra för hästar som tappar hull.
Men många hästar klarar sig på mycket hö och uträknad foderstat.
 
Gör en grovfoderanalys och räkna ut en foderstat. Var noga med att lägga honom 20% över på alla mikro och makromineraler förutom på järn, där ska behovet bara fyllas. Se till att kvoterna mellan mineralerna blir rätt. Räkna honom som svårfödd och ta hellre till lite i överkant på det arbete han utför. Väg eller mät honom varje vecka och känn över hela hästen samtidigt för att snabbt se om du behöver öka/minska. Till nästa vinter vet du vad han behöver då du denna vinter testar fram det och hästen slipper tappa i vikt i framtiden för då går du ju på vad just din häst behöver.

Tillräckligt med täcke är såklart också viktigt. Vissa hästar fryser vid högre temperaturer än andra och man får lära sig vad ens häst behöver i täckesväg genom att prova sig fram. Att stå och vara för varm är såklart inte heller bra.
 
Alltså, det behöver inte vara krångligare än att förra ägaren helt enkelt gav honom för lite mat. Häst som tappar vikt får för lite, helt enkelt. Alltför många saknar kunskap och har lätt för att följa någon form av standardfoderstat, typ "stor häst ska ha 8 kg hö och 3 kg havre" eller läser på kraftfodersäcken vad de rekommenderar för standardfoderstat.
Vet du vad han fick hos förra ägaren?

Idealet är analyserat grovfoder, med bra näringsinnehåll, så att du kan låta honom äta så mycket han orkar utan att behöva balansera upp det med kraftfoder. Om han inte klarar att hålla hullet på enbart stor mängd bra grovfoder, så måste det kompletteras med lämpligt kraftfoder.
Och, vet man med sig att man har en häst som har lätt för att tappa hull, så gäller det att använda ögon och händer, för att se och känna hur hullet förändras.

Om man har ett bra grovfoder att utgå ifrån (dvs bra balans mellan energi och protein och vettigt mineralinnehåll) så är "uträknad foderstat" inget måste. Men oavsett om man räknar minutiöst eller höftar utifrån bra analysvärden, så är det allra viktigaste att man håller koll på hur hästen reagerar på det foder som ges och att justera fodergivan vid behov.
 
Mer mat helt enkelt. Uträknad foderstat är jätteviktigt, men vissa hästar behöver mycket mer än tabellen säger. Jag brukar fodra på tills jag hittar en nivå som funkar för hästen och då räkna och skriva upp exakt vad den åt och vad det gav näringsmässigt totalt. Då har du något att utgå ifrån längre fram, tex att du vet att den alltid behöver komma upp i minst 100 MJ och 650 gsmrp.

Så långt det går använda hö/hösilage. Fri tillgång eller motsvarande fri tillgång är att föredra (alltså att du ger så mycket som hästen äter upp, men du behöver ju inte lägga in så mycket att den aldrig hinner äta färdigt). Fri tillgång i hagen är bra, kan vara svårt att få i en svårfödd häst allt under de installade timmarna.
Sen såklart komplettera med kraftfoder och mineraler utifrån analysen.

Över tid lär du dig också NÄR du behöver börja fodra extra. Jag fick tex min häst i juni förra året och den sensommaren föll hon ur. I år har jag stödfodrat med både kraftfoder och hösilage under nästan hela betessäsongen, haft noga koll på hur gräset ser ut på betet och nu på sensommaren är jag ännu mer noga med att hålla koll på hull och att anpassa fodret.
 
Givetvis öka på grovfoder så gott det går!
Men jag slår ett slag för riskliolja! Energitätt som alla oljor. Men den innehåller också gamma-oryzanol som är naturligt anabol och ger ökad muskeltillväxt. Suverän produkt som numer är karensfri.
 
Många som faller ur i jan-mars har behövt ta av sitt proteinbehov för att sätta sommarpäls, därför gör det gott för många hästar att öka proteingivan runt november med kanske 20-25% . Min förra häst på 175cm normal/svårfödd fick ökas med ca 50%
 
Kolla hur det står till med parasiter, glöm inte bandmasken.

Kolla tänder.

Mitt fullblod behövde som yngre ca dubbelt så mycket som en häst som startar galopp, hon var då sällskapshäst. Nu behöver hon inte lika mycket längre men variation förekommer på hur mycket mat en häst behöver.
Så var inte rädd för att fodra på med grovfoder i olika former.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 015
Senast: MattiZ
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 049
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp