Häst som tappat motivationen

shia

Trådstartare
Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen förra våren, ska ksk starta till sommaren.
Sedan 1 år tbx har vi ridit dressyrträning en gång i veckan på ridhuset för en bra tränare, men nu i år har det bara blivit en gång hittills. (kmr till vrf) vi hsr tävlat dressyr en gång i våras(bådas första gång)
Och började lära han galopp förra våren. När vi började rida för tränare vsr han pigg, ruskig med huvudet å kunde knappt rida på volt I ridhus (ute i paddock gick)
Han har gått frammåt väldigt fort, å började lära in galopp under våren men tog först till höstas innan vi kunde börja fatta i ridhus.
Han har alltid vart positiv å pigg, men då han var lite väl pigg i skog osv så vart det mestadels ridbana från typ ontober/Nov till December. Ngn gång red vi ut men annars var det ridhus tisdagar å ridbana söndagar samt så kördes han andra dagarna(pullert, stor tung arbetsvagn man kan spänna häst bakanför) någon mil 3 dagar/vecka.

Sista ridningen I höstas kom vi inte iväg, då han ej ville gå på transporten(endast åkt den ngn gång här, annars åkt hästbild)

Där började väl lite problem, men kom som smygande. Först stannade han ngn gång i skogen å ville ej gå fram. Men gick fram efter en stund, red han ridbanan dagen efter å han var riktigt fin, tog galoppfattning på volt å kunde bryta av å fatta en ny lugn fattning, sen ngn gång på ridbanan näär vi värmt upp började han stanna å ville mot utgången, tänkte han ksk var less så vi for ut runt en lite skogslinga, vi for då ut i skogen kommande gånger jag red han å gick bra där.

Han stannade ibland men gick feaam efter ett tag. Dock så kunde han krångla när vi skulle ta ett varv till eller så,
Sen for vi på ft träning men då efter lite uppvärmning vägrade han gå fram igen, börja stanna osv, fick fram han men han var som irriterad osv å inte alls den han brukar vara. Så vi bestämde för att fara hem då.

Kollade upp honom, inge feber varm eller så. Kördes dagen efter - pigg å glad som vanligt, kollade i munnen. Å Inget vasst. Tänkte då det ksk berodde på sadeln då han tränat mkt å byggt muskler så tog hit sadel provare å kolla upp, men sadeln låg bra och ja.
Syrran(som håll på med häst massage) har känt igenom honom å masserat honom å gett mig tips på hur jag kan massera. Iaf kom vi fram till att han kanske tröttnat på ridhuset å dressyrträningen osv, så började rida ut i skogen ist, kravlöst å enkelt. Gått bättre å bättre för varje gång, ibörjan var han krånglig å stannade men om jag bara väntade ut han gick han fram sen, ksk tog 20 min först, sen 15, sen 10 sen 5 min å sen knappt ngt. (alltså bättre för varje gång).
Han minskades även körning å rids nu endast.
Tog lätta turer i skog, övade galoppfattningar då han tyck det är svinkul att galoppera I skog. Å började få tbx gnistan mer. Men så förra måndagen tog det 30 min å ta oss ut t skogen, red då rakbanan 2 varv å sen tbx. Sen på Dr träningen dagen efter så stannade han ibörjan, men med tränarens hjälp gick han fram å vi gjorde så enkelt å okomplicerat. Red på volt m långa tyglar övergångar skritt å trav. Å började känna efter när han stänkte stanna så bytte då håll/gångbart osv och mot slutet började han tagga till å kännas mer som han ska kännas. Å kunde rida olika vägar å han kändes som han gör ibörjan på ridpassen när han är bra.

Så I fredags tog vi galoppera I skogen å I söndags en skritt tur tsm med syrran. I måndags prövade jag rida på ridbanan och han stannade ibland, men fick fram å han kändes bättre men utan frammåtbjudning 70 % av tiden. Åså när han kändes fin å hade frammåtbjudning red vi ut å tog skogen en stund å sen tbx.
I tisdags vart det ej Dr träning, så red ut å tog längre galopper, å han kändes väldigt fin.

Min dressyrtränare tyckte vi gjorde rätt som tog paus från dr träningen 4-5 veckor och kollade upp honom. Känns som han börjar komma tbx till sitt vanliga jag nu, glad å otålig i gången, pigg å leda, hoppar å studsar å taggat till i galoppera i skogen.
Är 1-2 v kvar t nästa dressyrträning(beror på om I går bil eller ej nästa v)
Men tips på hur jag kan träna honom? Just nu funkar det å ta den längre slingan men går inte vända å köra ett varv till.
Ska jag pröva ta typ skogen å kort på ridbanan? Hade gärna haft markarbete med han men inga bommar då de är under snö heh.

Har inte så mkt mer att variera. Mellan. Blir först I maj när alla hästarna flyttar hem till oss som vi har mer variation osv,
 
Orkar inte riktigt läsa all text med en massa förkortningar och stavfel men du borde låta en veterinär titta på hästen om den inte vill gå fram. Därefter kan du lägga upp en plan om hur du ska träna den.
 
Som jag skrev lite kort (eller inte skrev haha)(ber om ursäkt för alla stavfel å förkortningar, har svårt för å skriva på mobilen så) så har vi inte hittat ngt fel på honom, varken jag, syrran(massör) sadelprovaren(massör å sadel provare å väldigt intresserad i skador osv) travtränaren, dressyrtränaren, hovslagaren,

Den förklaring vi hittat är att han lessnat på ridbanan/ridhus. Han är väldigt spec av sig och envis, och var en del problem med honom när han kom(därför tränaren köpte honom,) och ja...

Min ridlärare/dressyrtränare håller på att tänka ut en plan, och ska komma ut ngn dag framöver när hon hsr tid(är väldigt stressigt på ridhuset nu då många är sjuka) och kolla hur han är där/tömköra honom för att känna igenom hur han känns. (pga skada så rid hon endast ridskolehästar a samt sina hästar,)

(förra dressyrträningen så hade hon tänkt väldigt mkt å sa att han har utvecklats enormt fort och mkt på kort tid, och att det nog är ett steg tillbaka det här och vi får tänka till lite(känn jag henne rätt så har hon till nästa Dr träning om 1 - 2 veckor en hel del planer å idéer(hon hade semester 2 v i höstas, när hon kom tbx - nu har jag tänkt hela semestern på hur vi ska fåt I'll galoppen å så en hel massa idéer 😂(hon gillar typ min passhäst, tyck han är rolig å spec, ens gången kunde han vara dunderladdad å ingen kontroll alls å han hoppade till för allt för att nästa gång gå som en klocka,)

Nu vart det långt igen jag skrev haha...

Alltså, det han gör är inte att han inte vill gå fram utan han vill någon annanstans. Och inte just dit, vet inte riktigt hur man ska förklara
 
Men det viktiga i det här läget är ju att han blir kollad av veterinär i första hand? Inte sadelutprovare, massörer, tränare etc. Man börjar alltid med veterinär om man misstänker att det är något fel på hästen. De kan i sin tur sedan rekommendera ytterligare hjälp på annat sätt.
 
Som jag skrev lite kort (eller inte skrev haha)(ber om ursäkt för alla stavfel å förkortningar, har svårt för å skriva på mobilen så) så har vi inte hittat ngt fel på honom, varken jag, syrran(massör) sadelprovaren(massör å sadel provare å väldigt intresserad i skador osv) travtränaren, dressyrtränaren, hovslagaren,

Den förklaring vi hittat är att han lessnat på ridbanan/ridhus. Han är väldigt spec av sig och envis, och var en del problem med honom när han kom(därför tränaren köpte honom,) och ja...

Min ridlärare/dressyrtränare håller på att tänka ut en plan, och ska komma ut ngn dag framöver när hon hsr tid(är väldigt stressigt på ridhuset nu då många är sjuka) och kolla hur han är där/tömköra honom för att känna igenom hur han känns. (pga skada så rid hon endast ridskolehästar a samt sina hästar,)

(förra dressyrträningen så hade hon tänkt väldigt mkt å sa att han har utvecklats enormt fort och mkt på kort tid, och att det nog är ett steg tillbaka det här och vi får tänka till lite(känn jag henne rätt så har hon till nästa Dr träning om 1 - 2 veckor en hel del planer å idéer(hon hade semester 2 v i höstas, när hon kom tbx - nu har jag tänkt hela semestern på hur vi ska fåt I'll galoppen å så en hel massa idéer 😂(hon gillar typ min passhäst, tyck han är rolig å spec, ens gången kunde han vara dunderladdad å ingen kontroll alls å han hoppade till för allt för att nästa gång gå som en klocka,)

Nu vart det långt igen jag skrev haha...

Alltså, det han gör är inte att han inte vill gå fram utan han vill någon annanstans. Och inte just dit, vet inte riktigt hur man ska förklara

Fast ingen av de du nämner är veterinär. Hästar är snälla och väldigt duktiga på att maskera smärta. Trots att hästen är fin muskulärt kan det vara en lös benbit som gnager, eller SI-leden, eller en hälta som är så liten så den inte syns om man inte gör böjprov, eller något annat. Min förra häst blev ovillig och tjurig i ridning. Helt ren på böjprov, men gick med bakdelen liten till vänster (bara 5-10 cm) efter att veterinären böjde vänster bak. Visade sig vara en benbit som gnagde när hon belastade bakbenen mer. Märktes främst vid hoppning och samlande arbete. Efter operation helt återställd.

Säger hästen stadigt ifrån är det nästan alltid något som är fel. Hästar sysslar inte med protest utan är i regel väldigt samarbetsvilliga.
 
Som jag skrev lite kort (eller inte skrev haha)(ber om ursäkt för alla stavfel å förkortningar, har svårt för å skriva på mobilen så) så har vi inte hittat ngt fel på honom, varken jag, syrran(massör) sadelprovaren(massör å sadel provare å väldigt intresserad i skador osv) travtränaren, dressyrtränaren, hovslagaren,

Den förklaring vi hittat är att han lessnat på ridbanan/ridhus. Han är väldigt spec av sig och envis, och var en del problem med honom när han kom(därför tränaren köpte honom,) och ja...

Min ridlärare/dressyrtränare håller på att tänka ut en plan, och ska komma ut ngn dag framöver när hon hsr tid(är väldigt stressigt på ridhuset nu då många är sjuka) och kolla hur han är där/tömköra honom för att känna igenom hur han känns. (pga skada så rid hon endast ridskolehästar a samt sina hästar,)

(förra dressyrträningen så hade hon tänkt väldigt mkt å sa att han har utvecklats enormt fort och mkt på kort tid, och att det nog är ett steg tillbaka det här och vi får tänka till lite(känn jag henne rätt så har hon till nästa Dr träning om 1 - 2 veckor en hel del planer å idéer(hon hade semester 2 v i höstas, när hon kom tbx - nu har jag tänkt hela semestern på hur vi ska fåt I'll galoppen å så en hel massa idéer 😂(hon gillar typ min passhäst, tyck han är rolig å spec, ens gången kunde han vara dunderladdad å ingen kontroll alls å han hoppade till för allt för att nästa gång gå som en klocka,)

Nu vart det långt igen jag skrev haha...

Alltså, det han gör är inte att han inte vill gå fram utan han vill någon annanstans. Och inte just dit, vet inte riktigt hur man ska förklara

Fast ingen av dem du räknade upp är veterinär! En häst som inte vill gå framåt som du beskrev det tycker jag ska kollas av en veterinär och inte tex en massör!
 
oj, hittade denna tråd igen nu efter någon månad.

Att vi tog ut massör var därför vi ej misstänkte i första hand han skadat sig eller så, med tanke på hur han var i hantering, i hagen och när han kördes.

Då han är väldigt bestämd av sig, och kom därför att han var problem och svår häst.
Klart han kunde vart skadad, men de runt omkring(massör, travtränare, hovslagare, syrran, alla möjliga) tyckte vi skulle ändra lite i träningen å ta det lugnare å variera mer någon vecka, å blev det ej bättre skulle vi ta ut veterinär. (kan nämna hade jag vart ägare hade jag tagit ut veterinär ganska snabbt, men litade på dem i detta läge)

Iallafall. ägnade mer tid med honom, for ut i skogen och red. han stannade och kunde stå stilla 30 min innan vi kom vidare, men körde på en kort slinga helt utan krav på långa tyglar i skritt å trav. varje gång vart stillotiden mindre och tillslut stannade han inte ens. Började då lägga in en galopp (då han älskar galopp) och han började bli mer taggad på att fara ut, kunde sen be om ett till varv efter lite övertalning.

Så då körde vi på så, bojkottade dressyrträningen å ridbanan å for ut i skogen och hade roligt. Under denna tid(som varade några veckor) så vart han mkt finare i skogen, vi kunde tillslut ta 7-8 galopper i skogen, red galoppintervaller och ja. Han vart sig själv igen. Prövade då ridbanan en kort stund å sedan dressyrträning. första gången vart han lite att skulle stanna, men mot slutet var han sig själv. Gången efter var han fin hela passet å var sig själv igen.

varierade ridbana med skog. sista gången jag red ut så var han otroligt fin, han blir ej stressad efter galopperna nu, och efter 5 e galoppen, traven efteråt var magisk, han svävade fram, han med sin annars studsiga trav, kunde sitta ned hur enkelt som helst och satt bara och njöt. kändes som man red en otroligt välutbildad häst. om än det ej varade sålänge så var känslan fantastiskt. Dressyrträningen sen på tisdagen var han väldigt fin, och fick mkt beröm från min tränare som sa vi tränat på å gjort helt rätt hemma å skulle fortsätta så. sedan kom dressyrsadeln(ny 2019 års modell heeelt fantastiskt!!!) och red i den på söndagen samma vecka i ridhuset och tog första galoppen inomhus.Fick mkt bättre sits, och fattningen vart den bästa hittils. Han tog den å galopperade mjukt in i galoppen. (ändrad skobalans då också, (alumium fram och öppen tå bak, så han var mkt lättare fram också(förövrigt ändratbalansen nu igen då det var tänkt han skulle starta, så nu har han bakåfram lätt sko fram och en sko där bak som går hela vägen runt)

Ej ridit honom sen dess... på söndag är det 3 veckor sedan. Men känns iaf bra att vi kom tillbaka och klev ett steg fram efter all krångel som var. Specielt då jag ej får rida nu.. hade kännts ännu värre om han ej var bra å sen när allt blev som det blev nu...

Han är i superbra form nu, studsar, stegrar, sparkar bakut i hagen. Travar mycket bättre när han körs å synd han ej kom med i långloppet han var anmäld till. Han har gnista i ögat och njuter av att bli masserad och borstad. ridbanan är mjuk nu, framtinad.
 
Fast ingen av de du nämner är veterinär. Hästar är snälla och väldigt duktiga på att maskera smärta. Trots att hästen är fin muskulärt kan det vara en lös benbit som gnager, eller SI-leden, eller en hälta som är så liten så den inte syns om man inte gör böjprov, eller något annat. Min förra häst blev ovillig och tjurig i ridning. Helt ren på böjprov, men gick med bakdelen liten till vänster (bara 5-10 cm) efter att veterinären böjde vänster bak. Visade sig vara en benbit som gnagde när hon belastade bakbenen mer. Märktes främst vid hoppning och samlande arbete. Efter operation helt återställd.

Säger hästen stadigt ifrån är det nästan alltid något som är fel. Hästar sysslar inte med protest utan är i regel väldigt samarbetsvilliga.
Fast om hästen tränar bra inför trav, så är det väl troligen inte något veterinärt fel som orsakar att den blir istadig vid lätt ridning.
Tänker jag.
 
Fast om hästen tränar bra inför trav, så är det väl troligen inte något veterinärt fel som orsakar att den blir istadig vid lätt ridning.
Tänker jag.
Det kan det absolut vara, det är ju olika delar som belastas vid körning respektive ridning, plus att de flesta hästar kan ”bita ihop” mer vid aktiviteter de tycker är kul. Så att hästen fungerar i vissa sammanhang skulle jag inte se som en garanti för att man kan utesluta smärta.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp