Häst som tuggar på tungan?

lett

Trådstartare
En kompis travhäst tuggar frenetiskt på tungan och jag undrar om någon annan har erfarenhet av detta?
Hon kör verkligen ut hela tungan och tuggar på den, och det är både när hon springer och när hon står och fixas till eller i sin box. Hon biter inte hål, men ser ju inte jättebekvämt ut heller..

Hon kollas av veterinär löpande, och de har aldrig kommenterat det, jag undrar mest själv varför hon håller på så?

Ticks? Nervositet?
 
En kompis travhäst tuggar frenetiskt på tungan och jag undrar om någon annan har erfarenhet av detta?
Hon kör verkligen ut hela tungan och tuggar på den, och det är både när hon springer och när hon står och fixas till eller i sin box. Hon biter inte hål, men ser ju inte jättebekvämt ut heller..

Hon kollas av veterinär löpande, och de har aldrig kommenterat det, jag undrar mest själv varför hon håller på så?

Ticks? Nervositet?

Stress är en faktor som kan ta sig uttryck så .
 
En kompis travhäst tuggar frenetiskt på tungan och jag undrar om någon annan har erfarenhet av detta?
Hon kör verkligen ut hela tungan och tuggar på den, och det är både när hon springer och när hon står och fixas till eller i sin box. Hon biter inte hål, men ser ju inte jättebekvämt ut heller..

Hon kollas av veterinär löpande, och de har aldrig kommenterat det, jag undrar mest själv varför hon håller på så?

Ticks? Nervositet?

Jag skulle säga som @mackan att det är stress som uttrycker sig som stereotypt beteende. man kan läsa på om stereotypa beteenden och lära sig mer vilket jag tycker man bör göra om man har ett djur med ett sådant beteende.
Det är inte alltid man kommer att kunna lösa beteendet eller får det att försvinna men man kan få det att lugna sig och lära sig mer om sin häst.
 
Min häst grejar väldigt mkt med sin tunga även han, sticker ut den och vill gärna att en drar i den. Jag har tolkat det som ngt han gör för att hantera stress, han har tävlat på hög nivå i hoppning i många år innan han hamnade hos mig. Det börjar när han ställs på gången, men efter aktivitet eller i boxen när han är ensam så är han lugn. Så jag skulle tippa att det är något liknande hos din kompis häst.
 
Ja det ser verkligen helt galet ut:
Screenshot_20200102-183153_Instagram.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Senast: Acto
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp