Häst som tvärvänder och kastar sig

@Amk
Jag tycker det är bland det svåraste man kan göra att just tömköra en osäker unghäst ut i skog och mark ang om den reagerar med att vända när den reagerar på något.

Tömkör den lite mer i paddocken om du vill just tömköra, dvs utbilda och skola den mer på töm där, och rid eller promenera ut den i skogen i kombo innan du tar vid tömkörningen ute igen ?
Egentligen är det inte tömkörningen i sig jag vill åt, utan att han ska få träna på att gå först till skillnad från då jag leder honom. Jag har med tidigare unghästar tyckt att de känts trygga att rida ut på själva först när jag kunnat tömköra dem överallt. Men kanske får jag testa att rida med sällskap innan han blir trygg nog att tömköra själv.
 
Egentligen är det inte tömkörningen i sig jag vill åt, utan att han ska få träna på att gå först till skillnad från då jag leder honom. Jag har med tidigare unghästar tyckt att de känts trygga att rida ut på själva först när jag kunnat tömköra dem överallt. Men kanske får jag testa att rida med sällskap innan han blir trygg nog att tömköra själv.

Med min osäkra häst har jag trappat upp på samma sätt, promenad, tömkörning och sen ridning (samma runda så han lärt sig). Ridit med sällskap de gånger jag kunnat, eller promenerat ut och ridit hem.
 
Vad har du fått för råd av tränarna?
I stort sett är det tillitsträning.
Att häst är trygg och kan lita på att matten/hussen inte sätter en i för svåra situationer.
Att lita på att matte/husse tar hand om situationen och häst kan lämna besluten till denne.
Nyckelorden brukar vara konsekvens, lugn, tydlig, säker.


Jag tar gärna hjälp av flocken/trygga hästar, för min häst funkade det senare även att jag gick före obekymrat och ledde henne. Visade vägen. Flocken är bra grejor!

Hon vet tex att när jag är i hagen tar jag besluten,
så när griniga kompisen kommer fram och lägger bak öronen så vågar hon stå kvar för att matte tillåter inget tjafs.
Hon kan bli rädd och vilja fly på en uteritt men vågar stanna istf fly för att hon är trygg med att mitt beslut säkert är okej.
Det är klart att hon kan bli rädd och tvärvända eller fly men det märks att hon tänker mer innan hon agerar numera.
 
Med min osäkra häst har jag trappat upp på samma sätt, promenad, tömkörning och sen ridning (samma runda så han lärt sig). Ridit med sällskap de gånger jag kunnat, eller promenerat ut och ridit hem.
Promenera bort och rida hem gjorde jag också massor med min osäkra häst som är mycket flockberoende.
Jättebra tips alltihop tycker jag!
Göra hästen trygg med samma runda och samma rutiner.
 
Jag brukar berömma när han visar önskat beteende, exempelvis när han slappnar av eller återfår lugnet efter ett utspel. Hade du berömt om hästen stannade upp och tittade (spänt)? Det är ju bättre än att fly, men sämre än att bara gå förbi det läskiga och iaktta det under kontroll.
Nä jag skulle inte berömma i det läget.
Jag skulle själv lägga krut på att berömma mellan gångerna hästen blir rädd, tex om hästen tycker något är läbbigt var 500m så beröm var 100m som hästen skrittar och inte blivit rädd för något.

Sedan jag började med klickerträning så har jag insett hur svårt det kan vara att berömma fel beteende.
 
Man behöver nog inte oroa sig så mycket för att befästa oro genom beröm. Beröm på du hellre för mycket än för lite.

Jag skulle säga tvärt om, berömmer inte om de stannar och tittar. Med mindre att det är ett klart framsteg mot vad hästen vanligtvis brukar göra.
 
Det känns lite vanskligt att se om så är fallet, men jag kan ju smygprova genom att ha ridsällskap eller någon som går på marken/leder.

Det är kanske tryggt på sätt och vis, men det gäller ju att en sitter kvar också...
Ja, jag är fel person att lyssna på råd ifrån egentligen - jag är helt orädd i sammanhanget.

Det viktigaste är att du känner dig trygg och kan förmedla det lugnet till hästen. Hästen känner direkt om du är spänd och osäker och tar det som ett tecken att stressa upp sig själv. Rädd häst kräver lugn människa, så gör det du känner dig bekväm med.
 
Rädd häst kräver lugn människa, så gör det du känner dig bekväm med

Halvt OT men jag pratar jättemycket med min häst. Typ "ser du människan där borta?"
"Ja, det kommer någon gåendes, jag ser, det är ingen fara".
På så sätt är i alla fall jag förberedd på 'faran' :D
Att prata brukar hjälpa mot spänningar och är bra om man glömmer andas också.
 
Halvt OT men jag pratar jättemycket med min häst. Typ "ser du människan där borta?"
"Ja, det kommer någon gåendes, jag ser, det är ingen fara".
På så sätt är i alla fall jag förberedd på 'faran' :D
Att prata brukar hjälpa mot spänningar och är bra om man glömmer andas också.
Ja att prata lugnt är ett bra sätt att hålla kontakten och påminna hästen att den inte är ensam. De reagerar på tonfallet. Beröring också, förstås. Att sjunga är bra för att hålla båda lugna också, då tvingas en till att andas ordentligt.
 
Halvt OT men jag pratar jättemycket med min häst. Typ "ser du människan där borta?"
"Ja, det kommer någon gåendes, jag ser, det är ingen fara".
På så sätt är i alla fall jag förberedd på 'faran' :D
Att prata brukar hjälpa mot spänningar och är bra om man glömmer andas också.

Ja precis, när vi rider ut med unghästarna, eller även om jag har med någon nervös ryttare, ser jag till att hålla ett interessant samtal igång inför alla potensielt läskiga situationer! :idea:
 
Intressant. Vi har inte analyserat grovfoder, så det är svårt att beräkna vintertid och på sommaren äter de mängder med olika växter så då är det också svårt att veta exakt vad han får i sig. Jag ger mineraler då och då, men kan öka något och se om det hjälper.

Hur hade du tränat avslappning med en dylik häst?
Alla hästar är ju olika men steg ett hade varit att se över musklerna i överlinjen så att det inte finns spänningar där. Steg två hade varit att arbeta på marken med kommunikation så att hästen verkligen förstår mig via kroppsspråk, tömmar och tyglar ska vara ett förfinande av hjälper och rörelsen ska komma från kroppen oavsett om du står på marken eller sitter på. Steg tre hade varit att träna på saker lös i ridhus/på ridbana för att få hästen att följa mig oavsett hur läskigt det är. Om man lär hästen att slappna av i nacken när man står och myser i stallet så kan man använda samma övning för att skapa avslappning när man träffar på något skumt ute.

Om du bara ger grovfoder till en unghäst så kan det också vara så att den får för lite proteiner vilket då skapar nervositet och i längden ett födosöksbeteende som kan ge vävning eller krubbitning. Protein, B-viamin och magnesium är oftast de största bovarna när det gäller foderrelaterad nervositet.
 
Egentligen är det inte tömkörningen i sig jag vill åt, utan att han ska få träna på att gå först till skillnad från då jag leder honom. Jag har med tidigare unghästar tyckt att de känts trygga att rida ut på själva först när jag kunnat tömköra dem överallt. Men kanske får jag testa att rida med sällskap innan han blir trygg nog att tömköra själv.
Det kanske är dags att vila några veckor? Gör ofta underverk med unga hästar att med jämna mellanrum få smälta vad de har lärt sig, både med kropp och knopp. :)
 
Man behöver nog inte oroa sig så mycket för att befästa oro genom beröm. Beröm på du hellre för mycket än för lite.
Jag tänker helt tvärtom, du får mer av det du berömmer. Jag berömmer hästen när den är modig. Det kan vara olika i olika situationer, tex vågar lukta/ undersöka det lite läskiga, vågar stå kvar på gångvägen när en cyklist passerar, vågar passera mellan olika saker där det är lite trångt. Om hästen bli rädd så berömmer jag inte utan är bara lugn och trygg.

Till ts, min upplevelse är att vid tömkörning så är det svårt att läsa hästens signaler innan det blir så rädd att den far iväg, jag föredrar promenader för då är det lättare att både läsa av hästen och kommunicera. Tycker hästen att något är läskigt så brukar jag placera mig mellan hästen och det läskiga, jag tvingar alltså inte hästen att gå närmast ”tigrarna” utan visar att jag är en trygg ledare som hästen kan lita på.
 
Håller med @Magnum jag har en unghäst som ofta sysslar med "kast med liten ryttare" eller "fryser fast på stället". Men går jag ut i skogen, sitter upp och vänder hemåt så behöver jag inte lägga mig i på samma sätt, utan det blir hästen själv som får fajtas med alla demoner medans hemmet drar. Igår var det nya spår av vildsvin på gärdet närmast stallet, där fastnade vi, efter ett rejält kast. Då får hon välja själv, gå hem eller låt bli. Inte mitt problem liksom.
Då stirrar hon ut länge och väl, kan göra några volter, sen gör hon upp med den där sabeltandade kotten eller vad det hon nu kastade sig för. Sen går hon hem.
 
Egentligen är det inte tömkörningen i sig jag vill åt, utan att han ska få träna på att gå först till skillnad från då jag leder honom. Jag har med tidigare unghästar tyckt att de känts trygga att rida ut på själva först när jag kunnat tömköra dem överallt. Men kanske får jag testa att rida med sällskap innan han blir trygg nog att tömköra själv.

Jag förstår, men som sagt just tömkörning ute om hästen är osäker är det svåraste du kan hitta på och rätt krävande för den då den som sagt ”blir själv” .
 
Egentligen är det inte tömkörningen i sig jag vill åt, utan att han ska få träna på att gå först till skillnad från då jag leder honom. Jag har med tidigare unghästar tyckt att de känts trygga att rida ut på själva först när jag kunnat tömköra dem överallt. Men kanske får jag testa att rida med sällskap innan han blir trygg nog att tömköra själv.
Jag har faktiskt alltid gjort så oxå. Tömkört ut innan jag ridit ut. Inte överallt men några gånger och mest för att sen veta hur hästen reagerar när man behöver sätta lite press.
 
Jag har faktiskt alltid gjort så oxå. Tömkört ut innan jag ridit ut. Inte överallt men några gånger och mest för att sen veta hur hästen reagerar när man behöver sätta lite press.


Alltså mina funderingar till @Amk betyder inte att jag på något sätt tycker det är fel . Även jag har tömkört mina unghästar ute och det är väldigt nyttigt 😄

Jag svarade bara utifrån att TS upplever problem att hästen kastar runt när den tömkörs, samt reflekterade lite runt det .
Jag tycker samtidigt inte att det behöver vara så att en häst som blir osäker på töm ute i skogen för den skull behöver bli det uppsuttet 😄 Det viktigaste brukar vara att den är van vid skog och mark. Om det är från att promeneras, tömköras, gått som handhäst när man rider annan häst etc etc, brukar i min erf inte spela så stor roll .
 
Jag förstår, men som sagt just tömkörning ute om hästen är osäker är det svåraste du kan hitta på och rätt krävande för den då den som sagt ”blir själv” .
Du tror alltså att hästen kan känna sig mindre utsatt när jag sitter på? För mig känns det som att det är samma svårighetsnivå att ha ryttare som att bli tömkörd, men hästen kanske skulle ha en annan åsikt.

Igår red jag några volter på fältet bredvid hästarnas hage, med medhjälpare som höll i lina ifall att. Hästen var superlugn och lyhörd! Idag promenerade vi förbi ett skräckställe och han var så cool... era råd har kanske hjälpt telepatiskt.
 
Du tror alltså att hästen kan känna sig mindre utsatt när jag sitter på? För mig känns det som att det är samma svårighetsnivå att ha ryttare som att bli tömkörd, men hästen kanske skulle ha en annan åsikt.

Igår red jag några volter på fältet bredvid hästarnas hage, med medhjälpare som höll i lina ifall att. Hästen var superlugn och lyhörd! Idag promenerade vi förbi ett skräckställe och han var så cool... era råd har kanske hjälpt telepatiskt.

Jag tror i sak inte hästen om den är van vid ryttare, blir mindre osäker med dig på än på töm - nej . Men såklart beror det på just er. Hur trygg och van hästen är i grunden allmänt (du skriver i startinlägget att det är en cool individ). Om du själv känner dig orolig och osäker så påverkar det självklart i ekvationen .

Men svar på frågan rent ”objektivt” så nej - jag upplever inte att hästarna blir osäkrare under ryttare än när de tömkörs och ska gå fram ”först” på töm ute i skog och mark .
 
Det kanske är dags att vila några veckor? Gör ofta underverk med unga hästar att med jämna mellanrum få smälta vad de har lärt sig, både med kropp och knopp. :)
Skrället har vilat i nästan nio månader då jag varit gravid och han själv varit skadad. Det hjälpte tyvärr inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp